Pamina

Koska äitiyslomalle?

106 posts in this topic

"Äitiysrahaa voi saada aikaisintaan 50 arkipäivää ja viimeistään 30 arkipäivää ennen laskettua synnytysaikaa. Äiti voi itse valita, milloin hän aloittaa tänä aikana äitiysrahakauden. -- Jos äiti on työssä äitiys- tai vanhempainrahakaudella, hänelle maksetaan työssäolopäiviltä päivärahaa 15,20 euroa arkipäivältä. Äitiysrahan maksaminen varhennettuna 31-50 arkipäivältä ennen laskettua synnytysaikaa edellyttää kuitenkin, ettei saaja ole tuona aikana ansiotyössä tai opiskele päätoimisesti." (lainaus www.kela.fi - äitiysraha)

 

Minua kiinnostaisi ainakin nämä asiat:

 

Millä perusteella valitsitte äitiysloman alkamispäivän?

Jos varhaistit äitiysrahakauden alkamista - miksi? kuinka monella päivällä?

 

Jos äitiysrahakautesi alkoi 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, alkoiko äitiyslomasi samalla, vai teitkö vielä työpäiviä?

 

 

Oma äitiysrahakauteni alkaisi keskellä viikkoa, mietin kumpaan suuntaan sitä siirtäisin. Myös kuunvaihde on hyvin lähellä - onko mitään perusteluita jäädä äitiyslomalle juuri kuun alussa?

Lisäksi mietin myös omaa jaksamistani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Turha sitä on varhentaa, kun vähenee sitten toisesta päästä. Sairaslomaa saa jos olo alkaa olla sellainen että ei töissä jaksa olla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olis äippäloma alkanut 12.1.2009, mutta aikaistin sitä sen 12pv, niin että se alkaa nyt jo 1.1. Aikaistin sen takia kun jään tällä viikolla jo saikulle, joten tässä tulee muutenkin oltua yli 1,5kk saikulla. En ole varma maksaako työnantaja tuolta koko ajalta palkkaa, vai maksaako ne vaan yhden kuukauden ja sit loppuviikoiks saan hakea kelalta jotain sairaspäivärahaa.. Jokatapauksessa ajattelin tulla vähän siinä vastaan.

 

Ja kun meille on tulossa kaksoset, niin vanhempainvapaaseen saadaan muutenkin 2kk lisäaikaa (joista toisen kyllä mun mies käyttää ollakseen mun ja vauvojen kanssa kotona), joten toi 12pvn lyheneminen loppupäästä ei tuntunut niin isolta jutulta.

 

Niin ja vielä yks pointti on se, että kun nää vauvat meinaa tulla maailmaan jo nyt (rv26), niin tuskin ne ainakaan helmikuuhun asti masussa pysyy. Eli hyvinkin voi olla, etten mä ehdi olee pitkään äippälomalla kun vauvat onkin jo kainalossa.

 

 

muoks. korjasin oikeat päivämäärät..

Edited by dizo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Millä perusteella valitsitte äitiysloman alkamispäivän?

 

Otin sen tavanomaisen alkamispäivän. Ajattelin, että oon sitten saikulla, jos tarvii, mutta eipähän lyhene loma toisesta päästä turhaan.

 

Jos äitiysrahakautesi alkoi 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa, alkoiko äitiyslomasi samalla, vai teitkö vielä työpäiviä?

 

Tein vielä töitä. Tein töitä myös lapsen synnyttyä. En saanut niiltä päiviltä mitään erityistä korvausta. Työnantaja maksoi äikkärin alusta 56pvää palkkaa tosin, mutta olis maksanut, vaikken töitä ois tehnykään. Tein töitä, koska oli pakko.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Millä perusteella valitsitte äitiysloman alkamispäivän?

Jos varhaistit äitiysrahakauden alkamista - miksi? kuinka monella päivällä?

Ensin mun piti aloittaa äitiysloma 30 päivää ennen LA, mutta mut irtisanottiin lokakuussa

ja jäin työttömäksi, niin aloitan äitiysloman nyt sitten 50 päivää ennen. Uusia töitä kun en enää

ajatellut aloittavani ja sairaslomalle en halunnut jäädä, koska sairausrahaksi mulle olisi jäänyt 7€/pvä,

niin sekään ei houkutellut.

 

Sitten selvisi myös, että en tulisi samaan työttömyyspäivärahaa mieheni tulojen vuoksi. Saisin vain

peruspäivärahan. Sekään ei käynyt, koska se ei olisi tarpeeksi rahaa meidän kuukausimenoihin.

 

Joten päätimme aloittaa nyt heti kun vain voi äitiysloman, koska silloin saan enemmän rahaa.

 

Eli aloitan äitiysloman 03.12. Muuten se olisi alkanut vasta 30.12 ja emme

olisi pärjänneet noilla rahamäärillä sinne asti.

 

Tiedän, että nyt sitten lomani päättyy aikaisemmin, mutta sillä ei ole mitään väliä, kun jään kumminkin kotiin

hoitaa lasta. Tosin siinä samassa ajattelin tehdä osa-aika työtä aina silloin tällöin.

 

Eli olosuhteiden pakosta joudun aloittaamaan äitiysloman nyt 50 päivää ennen laskettua aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi pitänyt sittenkin aloittaa heti silloin 50 päivää ennen. Minulla ei ollut sillä hetkellä mitään tuloja, joten sen minimiäitiyspäivärahan olisi saanut vähän aikaisemmin. Loppupäästähän se olisi loppunut vähän aikaisemmin, joten jo 20 päivää aiemmin olisi päässyt kotihoidontuelle (Espoo-lisineen reilusti enemmän kuin minimipäiväraha). Vaan kun ei tuota silloin tajunnut :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle ehdotettiin sairaslomaillessani paljon, että jos aloittaisinkin äitiysloman vähän ajoissa kun en kykenevä enää töihin tai kouluun ollut. Kelassa kuitenkin sanottiin, ettei kannata, koska se lyhenee sit turhaan toisesta päästä ja kun kerran sairaslomallakin mulla on oikeus olla. Joten saikulla olin normaaliin aikaan alkavaan äitiyslomaan saakka.

 

Muoks. Niin alunperin mun piti siirtää äitiysloman alkamista viikkoa myöhemmäksi, koska mun loman piti alkaa 17. päivä ja opintoja pitää kertyä kuukaudessa 19 päivää jotta saa opintotuen. Muuten en ois saanut siitä kuusta kuin noin 10 päivän äitiysrahan eli noin 100 euroa koko kuusta ja sillä ei oikeen pärjää :rolleyes: OPISKELIJAT LASKEKAA SIIS!

Edited by Snazu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan.

Millä perusteella saikkua saa? ts. kirjoitetaanko sitä aina, jos äiti perustelee miksi sitä haluaa, vai voiko lääkäri esim. vähätellä ja sanoa, "että ei se mitään haittaa", tms.?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ tuolla loppuraskaudessa saa minusta aika helposti, jos on ihan oikeasti tarve. Siis jos vaikka supistelee, saa kyllä saikkua vaikka mitään muutoksia ei olisikaan siitä aiheutunut. Samoin jos ei vaan jaksa olla töissä eli selkään sattuu tai ei saa nukuttua tai muuta niin kyllä joka lääkäri kirjoittaa sairauslomaa äitiysloman alkuun asti. Nää on isoja asioita eikä muutama sairauslomapäivä tai -viikkokaan tunnu missään jos vaihtoehtona on ennenaikainen synnytys tai väsynyt synnyttäjä/masentuva äiti jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysloma alkoi aikoinaan elokuun alussa mutta olin jäänyt jo toukokuun lopulla 2 viikoksi sairaslomalle selkäsäryn ja supistelujen vuoksi. Tein istumatyötä ja istuminen kävi selkään (samoin kävely ja nukkuminen) ja tää sit aiheutti supisteluja. Olin kaksi viikkoa saikulla ja palasin päiväksi töihin ja seuraavana päivänä marssin tk:n lääkärille joka kirjojoitti sitten noin 3 viikoksi saikkua eli siihen asti kun kesäloma alkoi josta sitten jäin suoraan äippälomalle. Itse pyysin tk lääkärilta suosiolla sitä saikkua sinne kesälomaan asti, sillä tiesin että kahden viikon jälkeen olisin ollut taas tk:ssa saikkua pyytämässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitin sen 30pv ennen laskettua aikaa enkä joutunut olemaan saikullakaan onnekseni koska mulla oli ennen äippäloman alkua pari kuukautta lomaa. Jos olis töissä pitänyt jaksaa sinne viikolle 35, varmaan olis ainakin pari viikkoa ennen pitänyt jäädä saikulle, sen verran otti jo selkään kävely siinä vaiheessa vaikka ihan normaali raskaus olikin ilman vakavia vaivoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt äkkiseltään löytänyt keskustelua, joka liittyisi pelkästään hoitovapaaseen... mutta kysyisin nyt täällä, että milloin työnantajalle pitää ilmoittaa töihin paluusta hoitovapaalta? Pitääkö ilmoittaa jokin päivämäärä jo hoitovapaata hakiessa vai onko jokin aikaraja olemassa kuinka paljon ennen paluuta sen voi vasta ilmoittaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä sitä haetaan aina tietyksi ajanjakoksi, mutta voi hakea pätkissäkin. Onkohan se niin, että kolme kertaa saa hakea -- tai myöhäistää töihinpaluunsa ajankohtaa. Ja se pitää aina tehdä kaksi kuukautta ennen kuin hoitovapaapätkä loppuisi. Eli jos olet ilmoittanut palaavasi töihin kun vesseli on 1,5 vuotta ja päätätkin olla kotona siihen asti, että se täyttää 2,5 vuotta, niin sinun tulee ilmoittaa siitä työnantajalle kun lapsi on 1v3kk. Ja siis tietty päivämäärinä, ei lomakkeessa kysytä lapsen ikää. :P

 

Tuosta en nyt ole ihan varma, että montako kertaa sitä paluupäivää voi muuttaa, mutta ehkä joku muu muistaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kiitos nopeasta vastauksesta Solveig!! :) Huomasin juuri, että tuo mun kysymykseni vaikuttaa hieman oudolta kun en mitenkään tarkentanut meidän tilaannetta... :rolleyes:

 

Eli ollaan joka tapauksessa kotona (jos vain hyvin menee) siihen asti kun lapsi täyttää 3 vuotta... siis jompi kumpi meistä on kotona lapsen kanssa. Meitä neuvottiin hakemaan suoraan hoitovapaata siihen 3 ikävuoteen asti, mutta sitä ei sitten vielä osata, toisen sekavien työkuvioiden vuoksi sanoa, että missä kohtaa tämä hoitovapaalainen vaihtuu! Eli kun miulla on nyt hakemuksessa hoitovapaa lapsen 3 ikävuoteen asti, mutta jos päättäisinkin sitten vaikkapa ensi vuoden alusta mennä toihin, riittäisi, että ilmoitan aikeistani työnantajalle viimeistään kahta kuukautta aiemmin? Meneekö siis paluun aikaistamisen kanssa samoin?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eli kun miulla on nyt hakemuksessa hoitovapaa lapsen 3 ikävuoteen asti, mutta jos päättäisinkin sitten vaikkapa ensi vuoden alusta mennä toihin, riittäisi, että ilmoitan aikeistani työnantajalle viimeistään kahta kuukautta aiemmin? Meneekö siis paluun aikaistamisen kanssa samoin?

 

Jos joku vaan tietää tähän vastauksen ja sattuu tätä ketjua vilkaisemaan, niin toivoisin pikaista vastausta... Nämä asiat on meillä nyt nimittäin tosi akuutteja!! :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Käsittääkseni, jos olet ilmoittanut työnantajalle pitäväsi kolme vuotta hoitovapaata, työnantajalla ei ole mitään velvollisuutta ottaa sinua takaisin työhön yhtään aiemmin. Työnantajasta riippuen töihin paluu voi silti onnistua, eli kannattaa olla yhteydessä sinne päin. Työnantajalla on siis velvollisuus antaa työntekijän pitää hoitovapaata kahdessa pätkässä, ja oman harkintansa mukaan useammassakin. Kelalle ei ole väliä kuinka monessa pätkässä hoitovapaan pitää. En tiedä, miten kela suhtautuu siihen, että hoitorahan saaja välillä vaihtuu, mutta ilmeisesti sitten sillä ei ole Kelalle väliä, jos teille on noin neuvottu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En osaa minäkään sanoa tuosta varhemmasta töihinpaluusta, että millä ehdoin virkavapaan voi keskeyttää. Kuitenkin usein palkataan sijainen, joka saa siksi pätkäksi työsopimuksen enkä voi kuvitella, että hänelle ilmoitettaisiin puolen vuoden päästä yhtäkkisestä irtisanomisesta, kun sijaistettava palaakin paikalle. ;) Mutta samaa mieltä edellisen kanssa, että kannattaa kysyä työnantajan mielipidettä. Itse pelaisin varman päälle ja hakisin pätkissä sitä hoitovapaata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tuhannesti vastauksista!!!

 

Voi *kele sentään, se virkailija kehotti meitä hakemaan suoraan sinne kolmeen ikävuoteen ja sitten sen kun vaan vaihdetaan hoitovapaalaista vaan jossain välissä... :mellow: Aika järkkyä jos ei sitten voi palatakaan toinen töihin kun haluaa... varoajalla ilmoitettuna tietysti! Ehkäpä työpaikalta löytyy jokin oma sopimuspapru tällaisiin tilanteisiin... :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lumianna, lueskelin aiemmin tätä ketjua ja huomasin uusimmassa Perhe-lehdessä samantapaisen tilanteen (jos oikein ymmärsin). Lainaan sen nyt suoraan tähän, josko olisi selventävä.

 

"Kysymys: Perheen äidin on aika ilmoittaa hoitovapaasta työnantajalle, mutta miehellä on pian tiedossa yt-neuvottelut. Jos isä jääkin työttömäksi, voiko äiti palata töihin kesken ilmoittamansa vapaan?

 

Vastaus: Ei voi. Lain mukaan perhevapaan keskeyttäminen tai siirtäminen on mahdollista vain, kun siihen on "lapsen hoitoedellytyksissä tapahtuneeseen muutokseen liittyvä perusteltu syy". Oikeuskäytäntö on tiukka: keskeyttämisen syyn on täytynyt olla äärimmäisen painava, kuten perheenjäsenen kuolema.

Hoitovapaata on oikeus pitää kahdessa jaksossa: jos yksi on pidetty, vapaata voi pidentää enää kerran. Silloin kyseessä on pattitilanne. Jos mies jääkin työttömäksi kesken äidin vapaajakson, molemmat vanhemmat ovat ilman työtuloja.

Tilanteen voi ratkaista työnantajan joustavuus, koska asioista on aina mahdollista sopia toisin. Jos työnantaja tulee vastaan, äiti voi sopia ilmoittavansa ensin lyhyemmästä vapaajaksosta ja jäävänsä kotiin vielä senkin jälkeen, jos mies säilyttää työnsä. Toinen mahdollisuus on, että mies jääkin vuorostaan hoitovapaalle, jos potkuja ei tule. Mies voisi ehkä jäädä vapaalle saman tien, mikä saattaisi parhaassa tapauksessa helpottaa tilannetta työpaikalla.

 

Asiantuntijana STTK:n lakimies Heli Ahokas"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos chloe!! :) Selvittelimme miehen kanssa myös asiaa eri tahoilta ja näin tosiaan on. Meille sanottiin, että kirjoittamaton sääntö on, että työnantajan kanssa voi sopia etukäteen hoitovapaan kestosta ilmoittamalla alustavasti arvioidun paluuajan vaikka hakemus olisi pidemmällekin. Sitä voi sitten työnantajan suostumuksella pidentää. Tämä edellyttää tietysti joustavuutta työpaikalta ja ehkäpä ihan paikkakohtaisia kirjallisia sopimuksiakin. Käytäntöjä on erilaisia. Toinen vaihtoehto on hakea kahdessa pätkässä... ehkä selkeämpi ja turvallisempi vaihtoehto. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Niin alunperin mun piti siirtää äitiysloman alkamista viikkoa myöhemmäksi, koska mun loman piti alkaa 17. päivä ja opintoja pitää kertyä kuukaudessa 19 päivää jotta saa opintotuen. Muuten en ois saanut siitä kuusta kuin noin 10 päivän äitiysrahan eli noin 100 euroa koko kuusta ja sillä ei oikeen pärjää :rolleyes: OPISKELIJAT LASKEKAA SIIS!

Tää oli hyvä vinkki. Jäi mieleen joskus ku lueskelin tätä ketjua ja nytpä tälle tiedolle oli tarvettaki.

 

Eli jään äitiyslomalle 48pv ennen laskettua aikaa. Otin varman päälle tuon opintotuen kans ja opiskelupäiviä tais tulla kesäkuulle jopa 20 :) Laskin opiskelupäivät ma-pe, toivottavasti meni oikein. Silti tulee aika pitkä tauko rahan tulon kans ku kesäkuun alussa tulee opintotuki ja eka äippäraha tulee vasta heinäkuun lopussa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on laskettu aika 30.9.2010 joten jäisin äitiyslomalle ilmeisesti 1.9. Minä aloitan opiskelut uudessa koulussa noin elokuun puolessa välissä (n. 11.8) En saisi opintotukea elokuulta, koska opintotukea myönnetään vain syys-toukokuulle. Missä vaiheessa minun pitäisi ilmoittaa uudelle koululle että jään 1.9 äitiyslomalle? Eikö joku sellainen määräys ole voimassa että oppilaitokseen pitää imoittaa vähintään kuukauden tai pari aikaisemmin? Keneen minun pitäisi ottaa yhteyttä kesäloman aikana? (Vielähän en ole edes kyseisen koulun oppilas, enkä ole varma onko minua edes valittu. Tieto tulee tietääkseni kesäkuussa)

 

En vissiinkään voi äitiysrahakauden aikana saada opintotukea vai voinko? Syyskuun alussa alkaisin normaalisti saamaan opintotukea, mutta jään juuri silloin äitiyslomalle. Milloin minun pitäisi tehdä Kelalle hakemus opintuesta. Kannattaako minun hakea opintotukea jo syyskuulle vaikka silloin saan äitiysrahaakin?

 

Luultavasti jään sairaslomalle jo ennen itse äitiysloman alkamista (olen melko pienikokoinen ja luulen että vauvan kantamisesta mahassa tulee vaikeaa). Mietin vain että salliiko oppilaitos sellaisen, etten lennä pihalle ja että en aivan tippusi kärryiltäkään. Lapsen syntymän jälkeisestä äitiyslomasta en ole vielä varma. Joko pidän sitä äitiyslomaa niin kauan kun laki sallii tai sitten vain pari viikkoa ja sen jälkeen koulupäivien ajan vauvaa hoitaisi oma äitini, hän kun on työtön.

 

Aion nyt joka tapauksessa aloittaa uudessa koulussa, mutta tottakai lapsen etu on tärkeintä, joten tarpeen vaatiessa keskeytän vaikka koulun, mutta en nyt halua VIELÄ sellaista päättää!!! :)

 

Lapsen isä tekee pimeitä töitä ja mukavaa rahaa, mutta siitä ei puhuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitiysrahakauden voi aloittaa 30-50 arkipäivää ennen laskettua aikaa, sinun hannahhh tapauksessa siis jo melkein elokuun alusta voisi jäädä äitiyslomalle. Opiskelun luonteesta riippuen voi olla mahdollista aloittaa opiskelu syksyllä (ja nostaa yhtä aikaa opintotukea ja minimipäivärahaa), mutta luultavammin kannattaa kuitenkin suosiolla lykätä opiskelun aloittamista vuodella. Kyllähän tuota voi kysyä koulusta jo nyt, vaikka aloituspaikka ei aivan varma olekaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä löytyy Kelan laskuri, josta pystyt katsomaan äitiys- ja vanhempainrahakausien pituudet lasketun ajan perusteella. Itse opiskelevana tulevana äitinä olen siis yliopistolla kirjoilla läsnäolevana, mutta en nosta opintorahaa, joten Kelaa ei haittaa mun opiskelu (= gradun tekeminen) ja saan palkkatulojen perusteella äitiysrahaa.

 

Kannattaa tosiaan ottaa yhteyttä oppilaitokseen, johon olet pyrkinyt, että voitko esim. ottaa paikan vastaan ja ilmoittautua poissaolevaksi ensimmäisen lukukauden tai lukuvuoden ajaksi, mikäli opiskelupaikan saat. Osaavat siellä varmasti tarkemmin kertoa, että onko sun kannattavaa käydä tekemässä jotain opintoja, vaikka kurssit jäisivätkin lapsen syntymän takia kesken, vai onko parempi vaan suosiolla aloittaa esimerkiksi talvella tai seuraavana syksynä.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now