Pamina

Koska äitiyslomalle?

106 posts in this topic

Ajattelin jäädä 30 päivää ennen laskettua aikaa. Työ on fyysisesti kevyttä, joten uskon jaksavani hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tää jää varhennetulle, eli 50 pv ennen LA. Oon työtön niin se nyt on yks paskan hailee mistä raha tulee, melkein saman verrankin tulee. Ja se että oonko keväällä 2016 kuukauden kauemmin kituutusrahalla, niin ei paljon paina meidän taloudessa. :) Töihin kun enivei palaan touko-kesäkuussa 2016.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Mä olin ajatellut, että aloittaisin äitiysloman sen 30 arkipäivää ennen LA:ta, ja jos aiemmin tulee tarvetta jäädä töistä pois niin sitten saikkua. Nyt kuitenkin rupesin vähän pohtimaan, että pitäskö sittenkin alottaa jo 50 päivää aiemmin... Sillon ei tarvis joululoman jälkeen olla enää kuin alle 2 viikkoa töissä... No, vielä ehtii miettiä, varmaan marraskuun lopulla pitäs laittaa hakemusta eteenpäin...

 

Päätin sitten kuitenkin aloittaa äitiysloman sen normaali 30 arkipäivää ennen LA:ta. Jos vointi on huono niin saikkua saa mitä todennäkösimmin jo pian joululoman jälkeen (olen palaamassa joululomalta töihin 8.1. jolloin on rv 30+2). Olen sellaisella alalla (ja osastolla...) töissä, että veikkaisin, että aika herkästi saa sairauslomaa jos tarvitsee. 

 

 

Niin siinä sitten kävi, että jäin sairaslomalle rv 31+0. Työvuoroja olis ollut jäljellä vielä 3,5 viikkoa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työsoppari päättyy n rv 26 äkkiä laskettuna, ja en kyllä töitä ajatellu ettiskellä kesäksi sen kummemmin. äitiysloma sillo kk ennen la.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuo 30 päivää ennen viimeinen takaraja jäädä? Saako missään olosuhteissa jatkaa esim. viikkoa pidempään? Just asking. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen miettinyt, että haluaisin olla töissä niin pitkään kuin mahdollista ja vointi sallii, tykkään nimittäin ihan älyttömästi työstäni:) Tosin mulla on työssäni väkivallan uhka, joka täytynee huomioida jos tilanne sen suhteen muuttuu/uhka kasvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu miten jaksan ja terveys kestää. Tavoite on, että jaksaisin olla töissä aivan loppuun saakka, eli jäisin äitiysvapaalla 30 arkipäivää ennen laskettua aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tavoite on olla töissä mahdollisimman pitkään. La on 24.1. mutta joulunpyhät tekee sen, että äippäloma alkaa jo 16.12. Meidän alalla on hyvin harvinaista olla töissä loppuun asti, eli jos selviän lokakuun loppuunkaan niin on hieno juttu. Ja siitä jokainen työviikko plussaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jäin sen 30 päivää ennen ja pidempään olisin hyvin jaksanut, kun ei ollut mitään kremppaa eikä sinänsä ole nyt 37+0 vieläkään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitan äitiysloman 40 päivää ennen äitiyslomaa ja oon 3 viikkoa ennen sitä kesälomalla. Tämä ihan vaan sen takia, että työ on ollut tympeää jo pidempään ja nyt varsinkin stressi on tosi korkealla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jään varhennetulle äippälomalle elikkä olikos se nyt sen 50 pvä ennen la:ta..? Siitä syystä että tiedän ettei fysiikka kestä töissä yhtään pidempään. Viime raskaudessa sai juosta koko ajan lääkärissä hakemassa saikkua kun eivät suostuneet kirjoittamaan kuin lyhyitä pätkiä kerrallaan, nyt en jaksa siihen enää lähteä. Tiedän että äitiyslomani lyhenee nyt sitten toisesta päästä mutta tällä hetkellä näin tuntuu paremmalta. Nyt pääsen aloittamaan äitiyslomani suoraan kesälomasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on määräaikainen työsoppari voimassa 31.12.2015 asti, laskettu aika on 12.12.2015. Työehtosopimuksen mukaan työnantaja maksaa 3 kk palkkaa äitiysloman aikana, joten olen miettinyt sitä, jäisinkö jo 50 pvää ennen laskettua aikaa äitiyslomalle, koska tällä tavoin saisin noin 2,5 kk palkallista äitiysvapaata, kun muuten saisin vain 1,5 kk? Meneekö se näin? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Jos aloitat äitiysloman varhennettuna, se lyhenee loppupäästä sitten vastaavasti. Palkkaa saa TES:sta riippuen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko tuo 30 päivää ennen viimeinen takaraja jäädä? Saako missään olosuhteissa jatkaa esim. viikkoa pidempään? Just asking. :D

Tätä mietin minäkin. Opetusalalla kun olen, niin voisin hyvin olla kesälomalla synnytykseen (heinäkuun puoliväliin) asti (saada täyttä palkkaa) ja aloittaa äippäloman vasta sitten kun on pakko.

 

Tosin en vielä kovin paljoa näitä ole ehtinyt miettiä, kun ekat ultratkin on vasta edessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En ole paljon asiaa vielä miettinyt tai ottanut selvää käytännöistä. Laskettu aika osuu opettajan kesäloman ajalle, joten töissä olisi tarkoitus olla normaalisti lukukauden loppuun ja sitten äitiyslomalle kesällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos raskaus sujuu ongelmitta, toivon että läksin äitiyslomalle vasta vähän ennen synnytystä. Oma raskaus on vielä niin alussa (rv 10+1), ettei tietenkään loppuvaiheen oloja voi vielä kuin arvuutella, mutta oudolta tuntuisi vain möllöttää kotona kuukausi ennen h-hetkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin varhaisessa vaiheessa en itsekään tietenkään pysty ennustamaan tilannetta usean kuukauden päähän, mutta tällä hetkellä tuntuisi fiksuimmalta jäädä vasta silloin 30 päivää aiemmin äippälomalle. Kesälomakin kuitenkin on vielä pitämättä jne. joten äkkiä nämä kuukaudet varmasti tulee menemään jos vointi on hyvä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässä vaiheessa, kun raskaus on vielä ihan alussa on tietysti vaikea ennustaa mitään. Kunnon salliessa olen mielelläni töissä niin pitkään kuin vain suinkin pystyn. Olen kuitenkin varautunut jäämään varhennetulle äitiyslomalle sen olikos se nyt 50 vrk ennen laskettua aikaa. Sitä ennen pidän varmaan talviloman, jos se vain on mahdollista. Työni on hyvin fyysistä, sisältäen mm. raskaiden laatikoiden nostelua, paljon seisomista ja liikkumista jne, joka varmasti vaikuttaa siihen, että kovin kipuisena en pysty olemaan töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestä sitten kun siltä tuntuu, eikä asiasta pode "huonoa omatuntoa" suuntaan taikka toiseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toiveissa on jäädä normaalisti 30pv ennen laskettua. Olen päiväkodissa töissä sisarusryhmässä, jossa on useampi alle 2v, joten voi olla ettei fyysinen kunto salli työntekoa kuitenkaan niin pitkälle... Riippuu säistäkin, että miten paljon täytyy pukea ja sen vuoksi kyykistellä. Jään sitten saikulle, jos on tarpeellista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jään 50 arkipäivää aiemmin, koska pienillä alkaa silloin kesäloma, eikä ole varahoitoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now