Guest miau

Voiko vauvan/pikkulapsen jättää yksin...

187 posts in this topic

Mä oon uskaltanut viedä roskia pihalle ja hakea es. takkapuita kun lapset on leikkineet/katsoneet televisiota sisällä. Mutta vain silloin kun meno on ollut rauhallista. Kesällä myös tein muutaman kerran pihahommia, kun lapset nukkuivat päikkäreitä. Jätin vain oven auki, niin herätessään tulivat portaille kattelemaan (ja kävin tietysti tiuhaan kuuntelemassa, et sisällä kaikki ok).

 

Omalta pihalta en uskaltaisi poistua jos lapset ovat kotona, olivat siitten hereillä tai nukkuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän 1-vuotias poika pärjää yksin vessassa käynnin ajan. Suihkuun en uskalla lähteä, jos poika on hereillä ja olemme kahdestaan kotona. Pankkiautomaatilla olen käynyt pojan odottaessa autossa minulla on ollut näköyhteys autoon koko ajan. Kioskin pihalle olen jättänyt vaunuihin nukkumaan, koska vaunut eivät kioskin sisään olisi mahtuneet enkä raaskinut poikaa herättää. Tällöinkin katsoin sen että näköyhteys poikaan on koko ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Kun käväisee wc:ssä?
...Kun käväisee suihkussa?
...Kun käväisee pankkiautomaatilla?
...Kun käväisee kioskilla?

 

Tenava on 10,5 kk ja jätän yksin kaikissa mainituissa vaihtoehdoissa. Kaksi ensimmäistä ovat itsestäänselvyyksiä mielestäni, kaksi jälkimmäistä ovat puolestaan sellaisia, että maalla asuvana ne sijaitsevat "Jumalan selän takana", jonne mennään autolla ja en esim. käteisnostoa varten ole koskaan raahannut kaukaloa autosta automaatille. Yleensä tenavani nukkuu autoon hyvin pian liikkeelle lähtemisen jälkeen, joten jo siksi jätän hyvillä mielin autoon. Konttaa nykyään pienen apinan raivolla mukaan vessan suuntaan, mutta olen linjannut asian siten, että tuskin saa kovin pysyviä henkisiä traumoja, jos olen pois näköpiiristä vessareissuni ajan. Suihku ei muutoinkaan ole mikään puolen tunnin poissaolo, leikkii tyytyväisenä olkkarissa. Siinä täytyy tosin varmistaa se, että kaikki perinteisesti houkutteleva mutta vähän vähemmän hyvä lääpittävä on pois näköpiiristä.

 

Esim. postia ei tosin voi hakea jättäen tenavaa yksin, koska postilaatikolle on matkaa 700 m suuntaan.

 

Tuosta auton kaukon pariston loppumisesta, meillä ensimmäinen ja näkyvin varoitusmerkki oli se, että keskuslukituksen sai kauko-ohjauksella normaalisti kiinni, mutta avaaminen piti tehdä manuaalisesti.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Kun käväisee wc:ssä?
...Kun käväisee suihkussa?
...Kun käväisee pankkiautomaatilla?
...Kun käväisee kioskilla?

 

Kyllä olen jättänyt, muksu nyt vajaa 8kk.

Jos vien roskat tai haen postin tai käyn rappaamassa auton/laittamassa roikkaan ts. olen pari minuuttia poissa, olen vauvana jättänyt lattialle, vaununkoppaan tai sitteriin. Nyt kun on vähän isompi jo niin olen laittanut pinnikseen "turvaan" ettei pääse tipahtamaan tai käpälöimaan mitään kiellettyä.

 

Suihkuun mennessä otan pojan näköetäisyydelle lelujen kanssa, vessaan menen aina yksin (huutoa tahtoo yleensä tulla, mutta joku rauha äidillekin sentään.. :grin: )

 

Voisin kyllä jättää pojan autoon odottamaan kun käyn kioskilla tai pankkiautomaatilla. Asun tosin pienellä paikkakunnalla, jossa auton saa metrin päähän ottomaatista ja suoraan kioskin oven eteen... :rolleyes: Ilman näköyhteyttä en kyllä tohtisi jättää ja kuskin oven jättäisin kaiken varalta raolleen. Kerran on poika nukkunut kirppiksen pihalla vaunuissa, mutta mulla sattui silloin olemaan itkuhäläri mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jättänyt vauvan/lapsen yksin vessassa käynnin ja roskapussin viennin ajaksi.

Suihkussa olen käynyt lasten nukkuessa.

Kerran olen tainnut hakea postin lasten nukkuessa (postilaatikolle n. 200 m)

Pankkiautomaatilla käynnin ajaksi en ole lapsia nostanut pois autosta, mutta auto muutenkin on ollut aivan automaatin lähellä.

En jätä lapsia autoon kioskilla/kaupassa käynnin ajaksi yksin. Eivät varmaan sinne suostuisikaan jäämään, jos olisivat hereillä ja nukkuessa en haluaisi heidän heräävän ja säikähtävät yksin oloa. Ovat jo sen verran isoja, että saattaisivat jotenkin näpräämällä onnistua jopa pääsemään pois autosta. (Ainakin omissa kauhukuvitelmissa :ph34r: )

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vessassa olen käynyt tietenkin vauvan nukkuessa tai sitterissä ollessa. Suihkussa en muistaakseni ole, mutta eipä sekään olisi iso juttu jos pikaisesti käy. Postilaatikolla olen käynyt, silloin kun vauva oli ihan tosi pieni, alta viikon. Sitten alko kyllä kylmäämään, kun tajusin että ovessamme on sähkölukko ja jos avaimesta olisi vaikka yhtäkkiä patterit loppu. Onneksi nyt asutaan ihan normilukon talossa :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suihkussa ja wc:ssä olen käynyt pienen ollessa toisessa huoneessa ja taapero mukana (jos jompikumpi nukkuu niin nukkuu toisessa huoneessa ja jos pieni hereillä niin olen jättänyt sitteriin siksi aikaa). Postilaatikolla ja roskia olen käynyt myös viemässä niin, että ulko-oven avain on varmasti mukana taskussa.

 

Pankkiautomaatilla ja kierrätyspisteellä (pahvit, paperit, lasit jne.) olen käynyt lasten ollessa autossa, ainoastaan niin että auto on ihan automaatin/kierrätyspisteen vieressä ja niin, että auto on sammutettu ja mulla avaimet.

 

Kaupassa/kioskilla/kirjastossa en ole koskaan käynyt lasten ollessa autossa, vaan jos olen käynyt yksin ilman lapsia, on autossa aina mukana toinen aikuinen, kuten mies tai muu lähisukulainen, lasten kanssa.

Edited by Ravenna

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyn vessassa oli vauva hereillä tai nukkui, yleensä jätän oven ainakin raolleen. Suihkussa käyn yleensä miehen kotona ollessa, mutta olen käynyt muutaman kerran myös päivällä vauvan nukkuessa. Vauvan nukkuessa olen myös vienyt roskat ulos ja hakenut pyykit kuivaushuoneesta (aikaa kului max. 5min). Kauppaan tms. vauva tulee aina mukana. Yhden kerran jätin autoon nukkumaan, mutta koko ajan oli tunne että onkohan heränny ja piti käydä tarkistamassa, onneksi ei ollut, enää en tuon tunteen vuoksi jättäisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mutta onneksi ollaan sentään Suomessa ja voidaan soittaa poliisi ja palokunta apuun eikä pidättämään :grin:

 

Muistan joskus kun Dr. Philissä (heh, en mä sitä kato, mutta satuin vaan olemaan ruudun ääressä ja silleen..seliseli) oli joku äiti jättänyt auton parkkiin ja lapsen sisään ja poistunut johonkin 10m päähän (en muista miksi, mutta siis tyyliin jotain automaatille rahaa nostamaan) ja paikalle oli pyyhältänyt poliisi ja se äiti oli pistetty rautoihin, pidätetty ja asetettu syytteeseen lapsen vaarantamisesta ja hirveä show siinä oli päällä hyvinkin Jenkkiläiseen tyyliin.. :rolleyes:

Edited by Maryo

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Mun auto teki kerran tuollaisen tempun, mutta luojan kiitos lasta ei ollut kyydissä (tosin olisi silloin jo osannutnitsekin avata oven lukon, mutta silti). Auto oli äidilläni ja hän nousi autosta raappaamaan ikkunoita jäästä ja lumesta. Poliisi ei tietenkään tullut apuun, koska auto oli tyhjä, mutta neuvoivat ottamaan yhteyttä hinausfirmaan. Hinausauto tuli ja avasi oven jollain raudalla, joka ujutettiin ikkunan välistä. Autossani on siis sähköikkunat, mutta silti se vehje saatiin toimimaan. Tästä tuli 120 euron lasku. Itse toimitus oli nopea, mutta hinausautoa joutui odottamaan yli puoli tuntia.

En oo enää tämän jälkeen uskaltanut slämätä ovea kiinni jos ei avaimia taskussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse en taas ymmärrä tota autojuttua mikä siinä nyt oli niin kaamean kamalaa. Ei nyt hirveästi tarvii aivoja että osaa itsekin rikkoa etuikkunan jos tarve vaatii.

 

Lisäys, siis kun monesti esim. talvella pitkän matkan ajoon lähtiessä puen lapset kevyemmin ja laitan auton etukäteen käyntiin ja pakkaan kamppeet ja sitten vasta vien lapset autoon. Yhtälailla jos tuossa tilanteessa auton ovet menis lukkoon niin pakkohan se auto olis jotenkin saada sammutettua vaikkei lapset siellä sisällä oliskaan.

Edited by Hibi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now