Guest miau

Voiko vauvan/pikkulapsen jättää yksin...

187 posts in this topic

Meillä on nykyään (toivottavasti) jo kaikki vaarallinen lukkojen takana ja/tai kiinni pultattuna niin, että vessaan pääsee kyllä. Suihkuun ei voi lapsen hereillä ollessa yksinään mennä, se tulee sinne mukaan. Ja en tykkää penskan riisumisesta, rasvaamisesta ja pukemisesta niin paljon, että sitä tekisin kovin mielelläni enempää kuin ne pakolliset kaksi kertaa päivässä :lol:

2-vuotiasta, ainakaan tuota meidän, ei voi jättää yksin hetkeksikään, ellei se ole kiinni sidottuna. Selkäänsäkään ei pitäisi kääntää. Aina välillä huomio herpaantuu ja tulee tuhoa :rolleyes:

Vessassa käyn vauvan leikkiessa lattialla, joskus nappaan sitterissä mukaan ja joskus laitan vauvan vessan matolle. Ei siis hirveästi vielä liiku, hyörii ja pyörii vaan.

Suihkussa käydessä vauva istuu usein sitterissä ja ihmettelee. Aika rauhassa saa suihkutella. Tai sitten tyttö nukkuu tai mies on kotona.

Kaupan tai kioskin ulkopuolelle en jättäis ikinä. Asutaan vähän semmosella alueella, että täällä on aika monennäköstä tallaajaa.. Muistan myös kuinka ennen vanhaan vaunut lähikaupan ulkopuolella oli yleinen näky, mutta eipä niitä tosiaan enää näy.

Roskia en vie vauvan nukkuessa tai käy laittamassa autoa roikkaan. Jotenki päähän on vaan iskostunu ajatus, että vauvaa ei jätetä yksin. Kerran kävin laittamassa auton roikkaan ja puin vauvan ihan vaan sitä parin minuutin reissua varten talvitamineisiin. Aika homma tuossaki, jos usein täytyy se tehä. Yleensä nämä hommat hoituu muuten, mies laittaa tai on kotona..

En jätä autoon yksin. Ei oo oikeastaan ollu ikinä vielä semmosta tilannettakaan, että olisin käyny esim. automaatilla tai joku muu pikapyrähdys. Mutta en varmaan jättäis siltikkään.

Edited by Del

Kun esikoinen oli vauva, niin en jättänyt yksin oikeestaan mihinkään ja olin paljon tiukempi asian suhteen. Mutta nyt, kun noita on kaksin kappaleina ja esikoisella ikää enempi, niin kummasti se mieli muuttuu ja asiat hoidetaan silleen, miten ne helpoiten sujuvat.

Eli autoon jätän molemmat hetkeksi, kun esim käyn pikasesti meidän pikkuapteekissa. Kävin viime viikolla mun äitiä töissä moikkaamassa ja otin vain vauvan kaukalossa mukaan, kun esikoinen nukkui autossa. Laitoin sille vana peiton päälle, että pysyy lämpimänä. Siellä se nukkui edelleen, kun vartin päästä tytön kaa autoon palattiin. En missään kaupungin keskustassa olis tolleen jättänyt, mutta toi tosiaan maalla ja se työpaikka on omakotitalon tyyppisessä talossa ja autot siinä pihalla, mitään katuja siellä ei ole eikä ihmis/autovilinää.

Tänään vähän mietin, että olisinko voinut lähteä muksujen kanssa lähikaupungin Prismaan hakeen vaippoja. Kun tota esikoista ei saa päikkäreille sammuun muuta ku autoon tai rattaisiin, niin sillene olisin saanut sen vopivaan aikaan unille. Olis simahtanut sinne autoon ja oltais voitu tytön kaa käydä hakee ne vaipat. Olis saanut poika ottaa tirsat. Mut en mä sit jotenkin "uskaltanut" ja reissu jäi tekemättä. Käydään sit illemmalla tossa lähikaupassa. Rattailla en vaan enää uskalla mennä, kun sen verta myöhä, että en haluu sen enää nukahtavan. Joten pakko mennä pulkalla ja toivoa, ettei se siihen nukahda...

Kotona esikoinen on itekseen leikkimässä sillä aikaa, kun mä terassilla oven ulkopuolella nukutan pikkusiskoa vaunuihin. Samalla saatan vipata roskat. Suihkuun ja vessaan en nykyisin ketään kuskaa mukanani. Oven pidän auki, jotta kuulen, ettei isompi nylje pienempää.

Mut joo, iän myötä hommat muuttuu. Poika ainakin ymmärtää jo hyvin, kun sille sanoo, että äiti käy nopeesti postissa hakee paketin ja nätisti istuu auto kädessä autossa. Pienempi saattaa siinä vieressä raivota, mutta sillä tuulella ollessaan raivois varmaan mukanakin. Tota pienempää en jättäis yksin autoon. Mutta keskenään heill on vähän turvaa toisistaan.

...Kun käväisee wc:ssä? Kyllä voi jättää, jos ei pääse tekemään pahojaan.

...Kun käväisee suihkussa? Kyllä voi jättää, jos ei pääse tekemään pahojaan (otan sitterissä mukaan).

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? En jättäis.

...Kun käväisee kioskilla? En jättäis.

Mut mä olen järkeillyt tän asian näin, että useinkin tyttö nukkuu rattaissa talon ulkopuolella itkuhälyttimen kanssa ja mä olen sisällä, niin onko siinä nyt eroa jos se onkin toisinpäin??

Olen miettinyt aivan samaa. Me ei nukuteta lasta ulkona koskaan, koska meidän pihalla hyppii oravat ja naapurin kissat. Sen sijaan voisin aivan hyvin jättää pinniksessä nukkuvan muksun 2,5 minuutiksi yksin, jos on pakko käydä postilaatikolla tai viemässä roskat.

Monet paheksuu 2,5 minuutin "hylkäämistä" sisälle, mutta itse nukuttavat lasta yksin ulkona (pakkasessa) 2,5 tuntia. En ymmärrä. :)

Jätän tytön leikkimatolle, kun käyn vessassa. Jos on kiukku päällä, niin sitten otan mukaan. Suihkussa haluan käydä rauhassa, joten käyn silloin kun mies on kotona.

Viime viikolla jätin tytön vaunuihin ulos nukkumaan kun menin kaverin kanssa kahvilaan. Istuttiin niin että vaunut oli heti siinä ikkunan takana, eli näin ne koko ajan, lisäksi mulla oli vaunuissa itkari. Kahvilaan ei saanut tuoda vaunuja sisälle, enkä raaskinut tyttöä herättää. Hyvin meni :)

Meillä voin käydä esim. vessassa iha huoletta lasten ollessa hereillä.

Suihkussa käyn yleensä niin että nuo kaksi nuorinta nukkuu... Ja jos on esim. viikonloppu voi joku isommista käydä antamassa esim.kuopukselle tutin jos herää.

Postilaatikolla voin myös kun pienemmät nukkuvat.

Kioskille en uskaltaisi lähteä. Ja lapset ovat jääneet joskus autoon siten yksin että ainakin yksi kolmosista on ollut mukana ja voinut antaa tutin esim. kuopukselle jos on ruennut huutamaan kun olen poissa.

Mulla tuli tämä keskustelu mieleen, kun mulle tulee ensi viikolla 1,5 vuotias pikkusisko hoitoon. (on siis ensi syksyyn asti eli pidemmäksi aikaa.) Äiti kyllä osti huutonetistä vanhat kaksostenrattaat, että on sitten jos tarvitsee.

Mietinkin, että kun meen laittamaan tuota omaa tyttöä nukkumaan, viitsinkö jättää pikkusiskon yksin sisälle. Tyttö yleensä nukahtaa ihan muutamalla hyssytyksellä ja terassille sen vien, josta näkee ikkunasta sekä olohuoneeseen, että keittiöön. Siis kaiken järjen mukaanhan jätän tietenkin pikkusiskon sisälle, mutta silti se mietityttää eri lailla, kun ei oo oma lapsi... Vaikka paljon oon pikkusiskoa hoitanut ja kun on nimenomaan sukulainen, että ei mikään vieras hoitolapsi, niin on ihan eri siinä mielessä.

Omaa tyttöä en oo pahemmin "joutunut" jättää yksin enkä kyllä esim. autoon jättäisikkään.. Suihkussa oon saattanut käydä illalla, kun tyttö nukkuu jos mies ei oo kotona. Meillä on muutenkin puolivuotias koiranpentu täällä, joka kyllä hyvin tytön on ottanut perheenjäseneksi ja huomaa kuinka toista rakastaa :girl_sigh: Mutta koira on kuitenkin aina koira. Ja varsinkin pentu; meilläkin yrittää tytön kylkeen ja puoliksi päälle aina makaamaan, kun olisi niin ihana siinä toisen lämmössä köllötellä :girl_sigh: Mutta siis tosiaan; yleensä mulla on näköpiirissä aina joko tyttö tai koira. Jos vessaankin meen, otan joko tytön siihen johonkin näköetäisyydelle tai koiran :grin:

Edited by pinkdream

...Kun käväisee wc:ssä? - Voi, nykyisin tosin yleensä seuraa vessaan perässä.

...Kun käväisee suihkussa? - Ei, koska kuullessaan suihkun äänen tahtoo myös suihkuun. Eli vain jos sattuu nukkumaan.

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - Hereillä ollessa pitää olla näköyhteys, muuten alkaa protesti tässäkin.

...Kun käväisee kioskilla? - Jos sattuu nukkumaan vaunuissa/autossa.

Mä siis voin jättää vauvan nukkumaan vaunuihin, jos paikasta on vaunuihin näköyhteys. Autoon voin jättää nukkumaan itkuhäläreitten kanssa muutenkin. Aika usein on tullut käytyä esim. miehen kanssa Prismassa kaupoilla, siten että on jätetty autoon nukahtanut poitsu jatkamaan sinne uniaan ja haetaan sitten kun se alkaa älistä. Ihan samalla lailla se herää vaunupäikkäreiltä kotipihassakin, eli itkullaan ilmoittaa heränneensä.

... Kun käväisee wc:ssä? - Joo, ovi auki/raollaan tietenkin jos mies/joku muu ei ole kotona lapsen kanssa. Ihan vauvana otin kantoliinassa mukaan, silloin kiitteli kantoliinaa huippukeksinnöksi, kun tuon keksin ja enää ei tarvinnut pidätellä omaa hätäänsä vauvan mielialojen mukaan :)

...Kun käväisee suihkussa? - Joo, ovi raollaan ja siten että tyttö tietää missä olen. Piirretyt vaan pyörimään.

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - No jos autossa olisi siinä alle 100m etäisyydellä niin voisin käydä lapsen nukkuessa. Hereillä onnistuessa vain jos olisi ihan pakko ja ei olisi jonoa.

...Kun käväisee kioskilla? - sama vastaus kuin pankkiautomaatin kanssa

Hyvä pinkdream kun otit puheeksi, mä olen miettinyt ihan samaa. Oman lapsen kanssa tosin. Meillä esikoinen on 2v kun masukki syntyy ja oon miettinyt onnistuisinko nukuttamaan sitä meidän parvekkeelle. Esikoista en parvekkeelle halua mukaan ottaa, älytöntähän se olisi pukea toppavaatteet sen takia. Voinko siis jättää esikoisen katsomaan piirrettyjä siksi aikaa kun heijaan vauvan vaunuissa uneen parvekkeella? En tiedä kuinka kauan siihen tulee menemään, mut ainakin nykyisin esikoinen saa hirveät raivarit jos yritän mennä ovesta ulos ilman häntä. Mut toisaalta parvekkeen ikkunasta näkee suoraan olohuoneeseen, ehkä tyttö oppisi siihen että olen näköyhteyden päässä. Mä ainakin aion kokeilla, suosittelen suakin pinkdream tekemään samoin. Sit jos ei suju niin pitää keksiä jotain muuta: Lähteä koko porukalla ulos puistoon tms., tai nukuttaa vauva sisälle. Mut siis minäkin kuulisin mielelläni kokemuksia siitä että onko tämä toiminut muilla?

^ Meillä on vielä se, että mun tyttö ei nuku, kun pihalla eli ei voi sitten sisälle nukuttaa. Ja tosiaan tuntuu tosi typerältä pukea toista pihavaatteisiin sen takia, että ottaisin pikkusiskon sitten muutamaksi minuutiksi (jos sitäkään) tuohon terassille seisomaan. Voihan sitä juurikin jonnekkin puistoon lähteä, mutta veikkaan, että en oikein jaksaisi.... :grin: Varsinkin, kun meillä on vielä koirakin, niin eipä sitä viitsi kotiin jättää, mutta hankala sitten kaikkien kanssa lähteä. Tottakai jos pakko on, niin lähden niin, koska nuo kaksostenrattaatkin hätätilanteita varten on.

Eli aion varmaankin sitten toimia niin, että jätän pikkusiskon tähän sisälle. Käsken vaikka ihan tuohon ikkunalle katsomaan, että "katso siinä, "piip" menee nyt nukkumaan.." Terassin ovestakin pystyy siis hyvin katsoa ja antaa vaikka jonkun mielenkiintoisen lelun esille mitä ei oo ennemmin nähnyt :girl_wink: Meillä tuollainen on kuitenkin mahdollista, kun ei oo kaikkia meidän leluja nähnyt. Eri sitten teilläkin, kun omassa kodissa kerta ootte :grin:

Mulla esikoinen oli vajaa kaksi vuotias, kun kuopus syntyi. Jätin esikon sisälle, kun menin laittamaan nuoremman ulos nukkumaan. Alkuun esikoinen itki sisällä, vaikka näki mut koko ajan olkkarin ikkunasta ja olin kertonut, että äiti menee laittamaan pikkusiskon ulos nukkumaan ja että äiti tulee ihan kohta takaisin sisälle. Esikoinen tottui kuitenkin varsin nopeasti tähän ja itkut loppuivat, enneminkin alkoi sitten pelleillä ikkunasta mulle. Hyvä niin!

Voi jättää jos vauva on tyytyväinen nii hetkeksi. Mutta jos suihkussa menee kauan nii käydähän voi sillon kun lapsi nukkuu. Ja kaikki muut mitä kysyttiin nii oman harkinnan mukaan. ite en henk. koht. jättäisi lasta yksin autoon 100m päähän..Mennäkseni kioskille tai automaatille..

Meillä tuo maha-asukki on niin aluillaan vielä, mutta kyllähän nämä asiat jo mietityttää. Kyllä mä luulen että sitä tulee vessassa kaytyä ihan normaalisti ja suihkussa silloin kun toinen nukkuu tai sitten illalla kun on mieskin kotona...

Mä olen alusta asti käynyt vessassa yksin vaikka lapsi olisi hereillä. Suihkussa kävin alkuun vain lapsen nukkuessa, vähän isompana saatoin jättää hereillä olevan lapsen vaikka sänkyyn tai lelukaaren alle suihkun ajaksi, jos ei ollut pitkä suihku (=hiustenpesu) tiedossa. Nykyään 7-kk lapsi puuhailee niin hyvin omiaan, että voin huoletta jättää hänet suihkun ajaksi leikkimään yksin.

Kaupungilla ollessa en jätä vaunuja mihinkään yksin, vaikka lapsi nukkuisi. Tänään tein poikkeuksen ja jätin vaunut ja niissä nukkuvan lapsen ikkunan viereen kun kävin varaamassa kampaaja-ajan, mutta aikaa meni puoli minuuttia ja mulla oli näköyhteys vaunuihin koko ajan.

En ole vielä koskaan autoillut lapsen kanssa kaksin, eikä ole tullut tarvetta jättää lasta yksin autoon, vaan toinen vanhemmista on voinut jäädä lapsen seuraksi tai sitten on siirretty nukkuva lapsi rattaisiin.

Me asutaan kerrostalossa, ja ennen vauvan syntymää mietin, voinko esim. viedä roskia ulos niin että vauva jää sisälle. Lapsen synnyttyä tulin siihen tulokseen, että en voi, en vaikka vauva nukkuisi. Jos vaikka hissi jääkin jumiin tai unohdan avaimet sisälle tai tiputan ne vahingossa roskikseen... Joo, ihan hassuja pelkoja, mutta en silti halua lähteä niin kauas lapsesta.

Mä oon jättäny meidän kuopuksen 3wee, autoon istuu esim. siks aikaa et käyn apteekissa. Ja yksin saattaa olla sisällä parikin tuntia leikkimässä jos teen pihahommia eikä halua tulla ulos (käyn kyl välillä kattoo mitä puuhaa). Luotan tuohon lapseen jo vähä liikaakin. En vois kuvitellakkaan et keksis mitään ilkeää.Jos on jano niin ottaa itse maitoa ja jos tulee nälkä niin lupa on jääkaapin alahyllyltä ottaa rahkaa tms.

Kun taas esikko on 4wee, ja häntä en uskalla autoon jättää, saatikka yksin kotiin sisälle. Niin erilaisia nää lapset kyl on.

Kuopukselle yleensä sanonki suihkuun mennessä et tulee kertoo mitä esikko aina tekee. kuopus sitten tulee kertoo jos on jotain.

Mä oon varmaan aika vapaamielinen tässä asiassa... Ensialkuun en malttanut tyttöä jättää hetkeksikään. Nykyään odottaa autossa, jos käyn esim. pikaisesti lähikaupasta hakemassa maitoa. Samoin jää sisälle, kun käytän koiran takapihan metsässä. Tosin näköyhteys on olkkariin ja yleensä tyttö onkin ikkunassa vilkuttelemassa. Pienempänä saattoi nukahtaa autoon ja kävin hoitamassa kauppa-asioita pikaisesti. En halunnut herättää ja autoon palatessa tyttö nukkui edelleen. Muutenkin on sellainen tapaus, et jos herää autossa, niin pällistelee vaan ympärilleen eli ei herää itkun kanssa ja panikoi, jos ei kuule tai näe vanhempiaan. Suihkussa käyn kun tyttö menee yöunille.

Koira on pakko käyttää ja jotkut asiat vaan hoidettava. Mietin yleensä, et voiko jotain lykätä, kannattaako lapsi herättää ja ottaa mukaan vai hoidanko vaan asian ja tyttö odottaa autossa. Usein tyttö kyllä odottaakin jonkin pikaisen asian toimittamisen, kun mä en aina jaksa repiä niitä vöitä ja raahata tyttöä mukana - jos päästää kävelemään, niin huitelee aika nopeasti omille teilleen.........

Käyn myös postilaatikolla tien toisella puolella ja jätän tytön koiran kanssa sisälle. Joskus katsoo muumeja, joskus touhuaa omiaan. Meillä lapsi ei kuitenkaan leiki koiran kanssa. Sellaisessa tilanteessa en jättäisi. Riski, että jotain sattuu on kuitenkin aina olemassa, vaikka koira ei ole koskaan antanut merkkiä, että voisi olla tytölle vaaraksi. Eläimestä kun on kyse, niin täyttä luottamusta ei voi koskaan olla. Ja tämäkin tilanne voi muuttua, kun tyttö kasvaa ja touhut muuttuu niin, että voi satuttaa koiraa. Harvoin eläin hyökkää ilman ärsytystä.

Tiedän, myös että auto voi vaikka syttyä palamaan tms., mut samalla tavalla nyt jo kävelevä lapsi voi karata ja jäädä auton alle. Eli aina on olemassa jokin riski.

Silloin kun lapsi ryömi oli paljon helpompi poistua hetkeksi esim. postilaatikolle tai helpottamaan koiran oloa. Nyt kun kävellään ja ehditään ihan joka paikkaan, on riskit kovemmat ja aina saa miettiä, et mitähän nyt on keksitty... :)

Nää nyt on jokaisen itse päätettävä, että mitä tekee ja mikä tuntuu hyvälle. Kerrostaloon en ehkä jättäisi lasta koiran pissatuksen ajaksi ellei nyt sattuisi nukkumaan. Meillä on omk, joten sinällään koen pikaiset pyrähdykset ulkona helpommaksi. Meillä tehdään näin tällä hetkellä, lapsen kasvaessa nää muuttuu kuitenkin.

Meillä jää 1v pinnikseen nukkumaan päikkyjä tunniksi niin että mä vien koiran pienelle lenkille (vauva on rattaissa mukana) ja sen jälkeen voi esim haravoida pihalla, välillä käyn kuuntelemassa että sisällä on kaikki hyvin.

silloin kun kakkonen oli alle puolivuotias, saatoin jättää kotiin nukkumaan jos pissatin koiran.

pyykit käyn ripustamassa kotipihalle, tai roskiksen vien, ruokaa voi laittaa ja vessassa käydä. vauski voi istuskella sitterissä (leikkikehässä ettei kakkonen piekse sitä tai esim istu sen päälle....)

jos molemmat nukkuu päikkyjä sisällä, voin jättää 7v esikon katsomaan videoita ja 'vahtimaan' pikkusiskoja, ja mennä itse pihahommiin. esikko tulee sanomaan jos jompikumpi herää.

joskus muksut on keskenään autossa ja jos esikko on mukana niin voin käydä pikaisesti kaupassa, tai hakea grilliltä jotain tms. jos esikko ei ole mukana, niin autosta poistumiset pitää olla lyhyempiä. esim automaatilla, postilaatikolla, kioskilla voin käydä.

riippuu pitkälti tilanteesta, asiasta, muksjen olotilasta jne.

Meillä muksut on jääny sisälle (vajaa 2v ja 4v) itekseen seuraavissa tilanteissa:

-Käytän koiran pihassa pissalla

-Haen postin (postilaatikolle 30metriä matkaa)

-Haen puuvarastosta polttopuita

-Vien roskat

Jos haen polttopuita, laitan jonkun dvd:n siksi aikaa.. Muuten leikkivät keskenään.

Jos esim. takassa on tulet tai liedellä esim. perunat kiehumassa, en uskalla yksin lapsia jättää sisälle. (Nuorempi lapsista tykkää kiipeillä lieden lähelle kurkkimaan mitä kattiloissa on.)

Pankkiautomaatit yms. on niin kaukana, että en oo ees sellaista vaihtoehtoa miettinyt.

Autoon oon jättänyt nuoremman yhden kerran, kun vein esikoisen kerhoon ja meni ehkä 1 minuutti. Lapsi huusi autossa ihan hysteerisenä. Se oli ensimmäinen ja viimeinen kerta toistaiseksi. Katotaan joskus myöhemmin uudestaan.

Tämähän oli mielenkiintoinen ketju :)

Silloin kun poika oli ihan vauva eikä vielä itsekseen liikkunut, mä saatoin ihan huoletta jättää sen nukkumaan lasitetulle parvekkeelle vaunuihin ja kävästä viemässä roskiksen, vaikka asuttiin sillon kerrostalon 5. kerroksessa. Samoin olen jättänyt ja jätän joskus edelleen autoon, jos nukkuu - vain lyhyiksi ajoiksi tietenkin, esim. just pankkiautomaatilla käynnin tai tavaroitten viemisen ajaksi. Mä olen järkeillyt sen niin, että jos lapsi on turvallisessa paikassa, missä ei sille mitenkään voi sattua mitään pahaa, se ei haittaa, jos herääkin ja hetken joutuu äitiä itkemään.

Nyt kun poika lähentelee kahta vuotta olen muutaman kerran käynyt pikaisesti viemässä roskiksen tai hakemassa ulkovarastosta jotain pojan katsoessa telkkua. Kieltämättä nyt en kyllä jätä hetkeksikään huoletta, sillä vaikka poika yleensä keskittyy ohjelmaansa, mulla on aina semmonen olo, että mitäs jos se keksiikin yhtäkkiä jotain vaarallista... :huh:

Tottakai vessaan voi mennä ilman lasta ja postilaatikollekin, kunhan huolehtii että lapsi on turvallisesti siellä missä on, eikä lähellä ole esim. jotain vaarallisia esineitä.

Mulla on kaksi lasta 1,5v ja 4kk, niin mun on pakko tietyissä tilanteissa jättää toinen lapsista yksin, että pystyn jonkun homman hoitamaan (esim. nukuttamaan toisen/pesemään pyllyn). Yleensä se on vauva, joka joutuu odottamaan hetken aikaa yksin. Meillä on kaksikerroksinen talo, niin välillä vauva saattaa makailla sängyllä sen aikaa, että saan hoidettua asian loppuun.

Vauva saattaa myös nukkua päiväunia yksin talossa sillä aikaa, kun olen esikoisen kanssa pihassa. Tyttö ei nimittäin nuku vaunuissa. Mun mielestä on ihan sama, jos mä käyn 15 min välein katsomassa, onko hänellä kaikki ok sisällä, kun jos kävisin katsomassa ulkona vaunuissa.

Tämä olikin hyvä ketju, itsekin joskus miettinyt.. minulla heräsi vain kysymys (oikeasti olen ihan uuno lasten kanssa, olen elämäni aikana pitänyt pientä vauvaa sylissä pari kertaa :girl_haha:). NO tässä kun luki niin jokut uskaltaa jättää lapsen suihkun ajaksi esim. yksin, mutta jos itsee niin heti rauhoittelemaan. Miksi on niin kiire heti rauhoittelemaan? Eikö lasta saa jättää itkemään jos se itkee?:girl_impossible:

^Tuskin se hetkessä siihen itkuun kuolee, mutta ihan pieni vauva ei itke "huvikseen" tai huomiota saadakseen, vaan sillä on siihen joku syy ja itku on keino herättää aikuisen huomio että hei mulla olis asiaa :) Siinä mielessä siis ei kannata/ole tarpeellista jättää itkemään sillä mielellä että "oppiipahan", tai että tottuu ettei heti hypätä auttamaan. (Enkä tarkoita että sinä olisit niin ajatellutkaan ;) )

...Kun käväisee wc:ssä? - Kyllä.

...Kun käväisee suihkussa? Mieluiten, että lapsi nukkuu tai näet lapsen.

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - En jättäisi alle leikki-ikäistä asuntoon yksin.

...Kun käväisee kioskilla? - Katso ylhäältä.

Kun käväisee wc:ssä? Periaatteessa kyllä, mutta käytännössä ei. Äiti istuu pöntöllä ja lapsi kantaa äidille leluja..

Kun käväisee suihkussa? Käyn suihkussa lapsen nukkuessa, muuten saan sinnekkin seuraa

Kun käväisee pankkiautomaatilla? Ehkä jättäisin autoon jos lapsi nukkuisi ja auton saisi parkkiin automaatin viereen

Kun käväisee kioskilla? En uskalla jättää esim vaunuihin, vaikka näköyhteys säilyisi koko ajan

Kuitenkin lapsi nukkuu päiväunet pihalla, johon näen jos menen katsomaan, mutta yleensä puuhailen sillä aikaa toisella puolella asuntoa. Toki itkuhälytin on. Jos lapsi nukkuu sisällä, saatan käydä esim hakemassa puita varastosta tai postin laatikosta. Hereillä ollessaan on niin kerkeävää sorttia että en uskaltaisi jättää hetkeksikään yksin asuntoon.

Kun käväisee wc:ssä? Kyllä.

Kun käväisee suihkussa? Jos pieni nukkuu niin kyllä pikaisesti. 2 v kanssa joudun usein käymään pikaisesti suihkussa, niin että ovi on auki :rolleyes:

Kun käväisee pankkiautomaatilla? Ei

Kun käväisee kioskilla? Ei missään nimessä!

Mä olen todella varovainen lapsen jättämisessä autoon yksin nukkumaan. Siis jos ollaan muualla kuin omalla kotipihalla ja minä pihalla ulkona. On ollut tapauksia, kun lapsi on jätetty yksin autoon. Sitten on tullut joku hullu ja varastanut auton. Harvinaisiahan nuo ovat. Ja varsinkin Suomessa? Mutta kuitenkin. Mä en ota sitä riskiä, että autoon esim. joku sekakäyttäjä peruuttaisi holtittomasti.