Guest miau

Voiko vauvan/pikkulapsen jättää yksin...

187 posts in this topic

...Kun käväisee wc:ssä? - Kyllä, en ymmärrä miksi ei voisi?

...Kun käväisee suihkussa? - Jos lapsi nukkuu niin jätän huoletta, kuulostelen välillä onko herännyt.

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - Ei tulisi edes mieleen.

...Kun käväisee kioskilla? - Ei.

 

Kysymys jota olen monesti pohtinut; voiko lapsen jättää yksin autoon huoltoasemalla, kun käy sisällä maksamassa bensat? Tuntuu todella turhauttavalta raahata 2-vuotias sekä vauva turvakaukaloineen sisälle ja takaisin niinkin lyhyen ajan takia. Toisaalta jos jätän lapset autoon olen kassalla sydän syrjälläängirl_impossible.gif Eli, miten muut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysymys jota olen monesti pohtinut; voiko lapsen jättää yksin autoon huoltoasemalla, kun käy sisällä maksamassa bensat? Tuntuu todella turhauttavalta raahata 2-vuotias sekä vauva turvakaukaloineen sisälle ja takaisin niinkin lyhyen ajan takia. Toisaalta jos jätän lapset autoon olen kassalla sydän syrjälläängirl_impossible.gif Eli, miten muut?

 

Käyn aina kortti/seteliautomaatilla tankkaamassa, niin tein kyllä jo ennen lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - Ei tulisi edes mieleen.

 

Kysymys jota olen monesti pohtinut; voiko lapsen jättää yksin autoon huoltoasemalla, kun käy sisällä maksamassa bensat? Tuntuu todella turhauttavalta raahata 2-vuotias sekä vauva turvakaukaloineen sisälle ja takaisin niinkin lyhyen ajan takia. Toisaalta jos jätän lapset autoon olen kassalla sydän syrjälläängirl_impossible.gif Eli, miten muut?

 

 

Miten nämä kaksi asiaa eroavat toisistaan? Siis jos käy maksamassa tankkauksen sisällä, tai käy pankkiautomaatilla (jotka yleensä sijaitsevat vielä ulkona)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten nämä kaksi asiaa eroavat toisistaan? Siis jos käy maksamassa tankkauksen sisällä, tai käy pankkiautomaatilla (jotka yleensä sijaitsevat vielä ulkona)?

 

Yleensä huoltoasemalla, jos jättää auton tankkauspisteelle ja kipasee sisälle on koko ajan näköyhteys autoon. Ja onhan se myös paljon nopeampaa.

 

muoks. AHAA siis tässä tarkoitettiin että pankkiautomaatilla käydään autosta! No kyllä sitten voi jättää, jos auton saa ajettua automaatin viereen niin että lapsetkin näkevät minut autosta koko ajan, en siinä näe mitään ongelmaa. Ymmärsin aloitusviestistä niin että automaatilla käydään ja jätetään lapset kotiin sisälle, jolloin siis lähdetään talosta eikä olla näköyhteydessägirl_haha.gif

Edited by veevi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kioski käynnillä tai automaatilla käynnin ajaksi lapsen voisin jättää autoon. En missään nimessä yksin kotiin! Wc:ssä ja suihkussa käynnin ajaksi vauvan voi jättää yksin, kunhan on niin, että ei pääse mitenkään satuttamaan itseään tms

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suihkun ja vessa käynnin ajaksi uskallan lapset jättää yksin. Mutta kotoa en kyllä uskaltaisi poistua ja jättää lapsia keskenään kotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotiin en kyllä yksin lapsia jätä. Mutta jos lapset on autossa mukana ja käyn automaatilla tai maksamassa bensan sisälle niin toki odottavat autossa. TOsin avaimet otan mukaan ja laitan ovet lukkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen kyllä ollut niin huoleton, että

-Kyllä käyn vessassa yksin, vaikka neiti on hereillä ja jää yksin esim. olkkariin.

-Kyllä käyn suihkussa edelleen yksin, mutta yleensä iltaisin

-Kyllä jätän autoon yksin, jos käyn nopeesti jotain hakemassa esim. kioskista. Auton ovet lukkoon ja mitä voisi tapahtua, kun tyttö istuu turvaistuimessa. Jos on tiedossa pidempi reissu, niin lapsi tietty silloin mukaan. Meillä on tyttö ihan rauhassa autossa, ei ala itkemään. Samoin auton tankkaamiset jne, lapsi odottaa autossa.

-Kyllä käyn pissattamassa koiran tai postilaatikolla, vaikka tyttö on yksin. Asumme omakotitalossa. Eihän siitä mitään tule, että talvellakin pitäisi pukea likkaa koko ajan ulos vain jotain pikaisia käyntejä varten.

 

Mutta, jos kotoa lähdetään johonkin, niin tottakai lapsi on silloin mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä riippuu varmasti tosi paljon lapsesta ja lapsen iästä. Kun lapsi nukkuu, niin voin huoletta käydä suihkussa tai kipaista postilaatikolle, ei sille nukkuessaan mitään tapahdu. Mutta tällä hetkellä poikaa ei voisi jättää hereillä olessa yksin edes vessakäynnin ajaksi, sillä lapsi kiipeilee niin paljon, että sekunnissa pääsee tuolille ja siitä pöydälle ja sitten pääedelle alas. Ei siis mitään itsesuojeluvaistoa, mutta rutkasti menohaluja. Pankkiautomaatilla voisin kipaista, jos lapsella on minuun näköyhteys. Huoltoasemalla en menisi sisälle maksamaan, sillä lapselle varmaan tulisi hätä, kun äiti häipyisi näkyvistä. Eihän sille siellä autossa mitään käy, mutta ei pieni ymmärrä, että kuinka kauan äiti on poissa. Mä en kyllä jättäisi lasta autoon lukkojen taakse, vaikka näköyhteys olisikin, sillä aina on kuitenkin joku pieni mahdollisuus, että ovet ei aukeakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kävi kerran niin että olin lastannut lapset ja vaunut autoon, heittänyt käsilaukun etupenkille ja ovet pamahtikin lukkoon teknisestä viasta johtuen (tämähän ei pitäisi olla mahdollista uusissa autoissa silloin kun auton avain on autossa sisällä), kännykkä oli onneksi taskussa ja sain soitettua miehelle. "Kiva" siinä parkkihallissa seistä lapset ja avaimet lukittujen ovien takana.. Apua ei onneksi tarvittu koska lukot aukesivatkin yhtäkkiä itsestään... Auto meni pajalle aika nopeasti selvitykseen että mitä v****a oikein tapahtui????

 

Nuo lapset on jo vähän vanhempia joten helposti voi selittää että äiti käy maksamassa bensat tai käy tuossa automaatilla ja olen koko ajan näkyvissä. Ihan hyvin viihtyy autossa keskenään. Samoin himassa suihkussa käyn kun katsovat telkkaria tai leikkivät keskenään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ainakin vauva pärjää yksin kun käy esim. suihkussa. periaatteessa kai voisi kiskalla kipaista kun meillä on kiska melkein ulko-ovella ; ) samoin pankkiautomaatti. Melkein miettisin että kauanko menee aikaa esim kiskalla... ainakin minä olen kauemmin suihkussa kuin mitä menisi aikaa kiskalla käymiseen, mutta jotenkin tuntuu että kuuloyhteys on aika sopiva mittari, kun meillä ei ole vielä itkuhälytintä.

 

Mun mielestä myös tuo kuuloyhteys on vauvan kohdalla hyvä (jos se on vaikka pinnasängyssä tms. turvallisessa paikassa), jotta lapsi saa aikuisen paikalle häntä tarvitessaan ja äidilläkin on turvallinen olo kun tietää ettei lapsella ole hätää :) Taapero tarviikin sitten vahtimista silloinkin kun on hiljaa (ja varsinkin silloin) :D

Edited by Cembalo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä odotan esikoistani, mutta vastailenpa kuitenkin, kun jäin pohdiskelemaan näitä. Ja mitä kaverin toimintaa seuraillut, olen samalla miettinyt mitä itse tekisin toisin jne.

girl_smile.gif

...Kun käväisee wc:ssä? - Kyllä, mutta ovi jää raolleen jotta kuulen tai näen

...Kun käväisee suihkussa? - En, ellei lapsi ole nukkumassa. Samalla "varuillaan"

...Kun käväisee pankkiautomaatilla? - Riippuu jätänkö auton kuin kauas automaatista.

...Kun käväisee kioskilla? - En.

Edited by Leeah

Share this post


Link to post
Share on other sites
Huoltoasemalla en menisi sisälle maksamaan, sillä lapselle varmaan tulisi hätä, kun äiti häipyisi näkyvistä. Eihän sille siellä autossa mitään käy, mutta ei pieni ymmärrä, että kuinka kauan äiti on poissa. Mä en kyllä jättäisi lasta autoon lukkojen taakse, vaikka näköyhteys olisikin, sillä aina on kuitenkin joku pieni mahdollisuus, että ovet ei aukeakaan.

 

Tätä minäkin ajoin takaa kun otin huoltoaseman puheeksi. Eikö lapselle tule tosiaan hätä jos äiti vaan "lähtee" ja lapsi jää ilman aikuista tuollaisessa paikassa, vaikka nyt onkin autossa. Ja ovien lukitseminen, toinen mahdollisuus on etteivät lukitut ovet enää aukeaisikaan - ja toinen että joku sekopää menee sisään lukitsemattomista ovista.

Edited by veevi

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset on oppinut odottamaan.Tietävät että äiti/isi tulee pian takaisin. Toki yritän auton jättää niin että näköyhteys on koko ajan ja toivon että jonoa ei ole.

Unohdin aiemmin vastata tuohon vessassa/suihkussa käymiseen.Joo kyllä käyn ja lapset leikkivät sen aikaa keskenään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla kävi kerran niin että olin lastannut lapset ja vaunut autoon, heittänyt käsilaukun etupenkille ja ovet pamahtikin lukkoon teknisestä viasta johtuen

Me jäätiin kerran Siipan kanssa "lukkojen taakse" kun oltiin mun vanhempien kanssa kaupassa ja jäätiin autoon odottamaan. :rolleyes: Avain oli autossa ja tokihan me (ei-basisteina :grin:) osattiin ovet avata, mutta siitä opin, että otan AINA auton avaimen mukaan tai jätän oven auki jos autosta nousen, oli Sälli mukana autossa tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jättänyt vauvan ysiveen kanssa sisälle, kun olen käynyt hakemassa autosta jotain tai autotallilla esim. hakemassa miehen syömään. Vauva ei vielä nouse seisomaan edes tukea vasten, konttaa kyllä. Poika osaa ottaa tenavan syliin jos tulee tarve. Joskus olen jättänyt vauvan nukkuvana sisälle yksin siksi aikaa että käyn viemässä miehelle puhelimen tms. (matkaa siis n. 50m)

 

WC:hen en ota lasta mukaan, ja yritän opettaa ettei sinne tarvitsisi perässä edes kontata, koska haluan pitää vessarauhan jatkossakin. Ovi on kiinni, mutta avaan sen kyllä jos itku tulee.

 

Vauva jää autoon jos on rauhallinen, kun käyn maksamassa bensat huoltoasemalla ja näen autosta, ettei siellä ole jonoa. Samoin automaatilla käydessäni, tai jos vaikka palautan ärrälle vuokravideon. Poissa silmistä jotain 10 - 30 sek.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset on oppinut odottamaan.Tietävät että äiti/isi tulee pian takaisin. Toki yritän auton jättää niin että näköyhteys on koko ajan ja toivon että jonoa ei ole.

Unohdin aiemmin vastata tuohon vessassa/suihkussa käymiseen.Joo kyllä käyn ja lapset leikkivät sen aikaa keskenään.

 

Näin meilläkin, ei ole koskaan itketty perään vaan odotellaan tyytyväisenä äidin paluuta. Ja ovet laitan kanssa lukkoon ettei kukaan pääse autoon.

Tietysti temperamenttejä on erilaisia, mutta jos lapsi muuten kokee olevansa turvassa, niin ei tuo sitä ainakaan meillä heilauta, jos hetken joutuu itsekseen olemaan. Musta se on vaan hyvä, että lapsi osaa odottaa hetken.

 

 

 

Sen verran tilanne on muuttunut, että nykyään keksitään kaikkea ilkeää, jos käytän esim. koiran takametsässä pissillä. Käydään avaamassa tietokone ja kun näkee, että tuun takaisin sisälle, juostaan karkuun hihittäen. girl_mad.gif

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käyn vessassa ilman vauvaa ja suihkussa olen käynyt vauvan nukkuessa. Pankkiautomaatilla käydessä ja kioskilla poiketessa voisin jättää vauvan autoon, jos auto on ihan lähellä.

 

Olen myös käynyt viemässä roskikset vauvan nukkuessa (asutaan kerrostalossa ensimmäisessä kerroksessa). Myös jos autoon on menossa enemmän tavaraa kuin pystyn istuimen lisäksi kantamaan, jää vauva istuimeen eteiseen odottamaan (auto lähellä ulko-ovea). Muuten ei ikinä päästäisi mihinkään tai esimerkiksi vaunut pitäisi olla koko ajan takakontissa päivystämässä. Hysteerisen tarkka oon kyllä avainten kanssa, jos vauva jää sisään. Tarkistan monta kertaa avaimet ennenkuin uskallan sulkea oven. Saa nähdä miten sitten toimitaan, kun poika kasvaa isommaksi.

Edited by gekko

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jättänyt vauvan vaunuihin nukkumaan parvekkeelle mm. roskien viennin ajaksi, ja nykyään kun tuo nukkuu päikkäreitä hyvin, uskallan käydä suihkussakin. Asutaan kerrostalossa, ja roskien vieminen kestää n. minuutin, suihkussa menee max 5min. Vessaan olen pojan ottanut mukaani/jättänyt oven auki, mutta nykyään olen jo jättänyt oven taakse eikä yleensä mitään sen ihmeempää protestia tule. Usein käy tuona aikana tekemässä kaikki kielletyt jutut, kuten repimässä pyyhkeitä kaapista, tyhjentämässä vaatelipastonsa laatikot, repimässä johtoja yms.. rolleyes.gif

 

Kauppaan (500m päässä) en viitsisi lähteä pojan nukkuessa, enkä välttämättä käymään pesutuvassa (viereisessä rapussa). En kuitenkaan pystyisi keskittymään olennaiseen kun miettisin vain, onkohan poika herännyt mun poissaollessani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu niin paljon vauvasta ja vauvan temperamentista. Meillä on hyvin rauhallisen temperamentin vauva, joka kuitenkin nukkuu välillä aika huonosti. Eli käyn mieluummin suihkussa ja vessassa (ovi raollaan ja suora näköyhteys) ja vaikka tyyliin viemässä roskat (tosin meidän roskilla ei ikinä kyllä ole niin kiire etteivät voisi odottaa sitä, että mies tulee kotiin :girl_crazy: ) kun vauva on hereillä. Hereillä vauva viihtyy pitkään rauhallisena paikallaan tutkien jotain lelua, kun taas näennäisesti rauhallinen uni saattaa ihan sadasosasekunnissa muuttua nyyhkytykseksi, ja silloin pitää päästä nopeasti paikalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen varmaan (liiankin) huoleton mutta käyn wc:ssa yksin, suihkussa voin käydä ovi raollaan, vien roskat ja haen postin (asutaan okt:ssa) ja polttopuita. Autossa voi odottaa esim. pankkiautomaatilla käynnin ajan tms. jos on näköyhteys autoon. Usein jää vielä kolmen koiran kanssa sisälle jos vien vaikkapa sen roskapussin. Meillä on aidattu piha joten koirat lenkitetään kun molemmat vanhemmat ovat kotona mutta niitä pitää kyllä välillä käydä huhuilemassa kauemminkin (eli eka käsky ei toimi...) sisälle pihalta ja tyttö odottaa sisällä silloin. Tää onkin muuten jännä, koska monessa muussa asiassa olen ylihysteerinen ja -varovainen mutta tää on aina ollut näin. Toki tiedostan että mitä vaan voi sattua mutta niin voi vaikka istuisin tytön vieressä 24/7.

Ja ei, tyttö ei ole koskaan ollut sieltä rauhallisimmasta päästä :D Nykyään vilkuttaa ja sanoo hei hei kun sanon että "äiti käy viemässä roskat" tms. ja jatkaa touhujaan. Jos on ruoka liedellä / tuli takassa tms. silloin en jätä hetkeksikään yksin sisälle.

 

Ai niin, vaunuissa en kuitenkaan uskaltanut jättää vauvanakaan esim. kioskilla käynnin tms. ajaksi. Ihmisten ilmoilla siis. Omassa pihassa sai vedellä päiväunet rauhassa äidin ollessa sisällä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juuri tänään tätä mietin kun käväisin lähikaupassa hakemassa vain yhden ostoksen. Olin autolla, koska olin matkalla kaverin luo ja mietin et jos poika nukahtaa lyhyellä matkalla kotipihasta kaupan pihaan niin tuntuu tyhmältä herättää hänet ja ottaa mukaan kauppaan noin minuutin asioinnin takia. Ei nukahtanut, mutta jäin silti miettimään.

 

Jos menen kauppaan, otan pojan aina mukaan eli en ole jättänyt autoon, vaikka nukkuisi ja hakisin vain yhden ostoksen (siinä tapauksessa tosin tuntuu vähän hullulta mut ei lapsen autoon jättäminenkään kovin mukavalta tunnu). Tosin lähikaupassa käyn autolla aniharvoin ja silloinkin olen yleensä matkalla jonnekin muuallekin eli vaikka joutuisin herättämään lapsen niin nukahtaa uudelleen kun auto starttaa taas.

 

Jos haen R-Kioskilta vaikka postimerkin ja näen ulos asti, että muita asiakkaita ei ole, niin olen jättänyt vaunut oven viereen ja nukkuvan lapsen sinne (kiskallemme ei vaunut oikein mahdu sisälle).

 

Kotona ollessa käyn vessassa ja postilaatikolla ilman lasta. Nopeassa pikasuihkussakin olen käynyt lapsen kelliessä lattialla lelujensa kanssa (kun ei osannut vielä liikkua), koska se ei juuri paljon enempää aikaa vie kuin wc-käynti. Normaalissa suihkussa käyn yleensä niin et lapsi on sitterissä vieressä tai kodinhoitohuoneessa (naapurihuone) ja monesti suihkutan lapsenkin heti oman suihkussakäynnin jälkeen. Mut tietty aina kun mahdollista niin hoidan omat suihkussakäynnit siten et mies on kotona niin selvitään kaikkein vähimmällä säätämisellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä lapset on aina kulkenu joka paikassa mukana silloin kun olivat ihan vauvoja. Koskaan en jättänyt niitä mihinkään yksin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jättänyt lapsen vauvana yksin kotiin, kun pakko on joissain tilanteissa.

Asumme omakotitalossa ja mieheni on välillä töissä koko yön, ja kaksi isoa koiraa käytän pikapissillä etupihan tien laidassa kun tyttö nukkuu. Muutaman kerran vauva-aikana kävi niin että tyttö oli kuumeessa yli 39 ja talvipakkanen niin en voinut pukea tyttöä mukaan, laitoin ison kehän leluja lattialle tytön ympärille, koirat odotti hihnoissaan ja vein ne takapihan tarhaan. Juoksujalkaa sisälle ja hetken pidin seuraa tytölle ja sitten taas juosten hakemaan koirat tarhasta, toivoen että olivat tehneet kaiken tarvittavan ulkotarhassa. Olihan tuo aina sompailua... Ja aamuisin koirat jaksoivat odottaa että lähdemme ulkoilemaan vaunuilla ja sitten käytin yksitellen tien laidassa.

Olen jättänyt tytön vauvana nukkumaan autoon, ja ennen ristiäisiä kävin kukkakaupassa johon oli ahdas käytävä ja portaat ylös en viitsinyt tyttöä herättää enkä olisi saanut raahattua vaunuja ylös, niin jätin vaunut kaupan ikkunan eteen niin eikös joku huolestunit mummo jo tullut kiivaana sanomaan että jonkun vauva itkee ulkona!!!

Sitten kun itkuhälyytin hankittiin niin oli helpompaa esim illalla tyttö nukkui jo yöunia pinnasängyssä niin miehen kanssa saunottiin ja itkuhälytin oli mukana. Tai tyttö nukkui päiväunia pinnasängyssä sisällä kun oli kuumeinen ja kipeä ja minä haravoin lehtiä ulkona. Kaihan sitä hälyytintä voi käyttää niinkin päin että lapsi sisällä ja äiti ulkona :girl_wink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen käynyt aina huoletta suihkussa ja todellakin vessassa. Roskat viemässä tai postin hakemassa olen käyny myös. Siihen aikaan kun lapsi nukkui pinniksessä eli oli alle 1v, olin kyllä lähes kaikki illat puutarhahommissa itkarin kanssa. koirien knssa olen käynyt myös tuossa vajaan 100m päässä rannassa uittamassa heitä.

 

Ulos/autoon en jätä lasta sekunniksikaan yksin eli esim. kaupan ulkopuolelle en uskaltaisi jättää vaikka ikkunan läpi näkisi. Kotonakin nukutan ulkounet aina parvekkeella, en maantasossa.

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now