Guest miau

Voiko vauvan/pikkulapsen jättää yksin...

187 posts in this topic

Itsekkin meinaan pakosta joutua jättämään vauvan yksin kun nukkuu silloin kun käyn koirien kanssa kiertämässä talon jotta saavat tehdä tarpeensa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäisen lapsen kanssa olin ihan "hysteerinen", enkä mennyt edes vessaan ilman tyttöä. Siihen viereen sen nostin sitteriin :-) Toisen kanssa oli helpompi siinä mielessä että oli 3v sisko vähän perään katsomassa silloin kun kävin esim suihkussa. Mutta kärryissä en ole koskaan jättänyt esim. Kaupan ulkopuolelle. Autoon kylläkin jos esim käyn pankkiautomaatilla (3 min)..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ruohonleikkaaminen oli jätettävä, ellei sitten olisi värinällä toimiva itkuhälytin (onko sellaisia jo keksitty?).

Padwico 903 ainakin on yksi värisevä merkki/malli ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksosvauvojen kanssa on käytännössä jatkuvasti se tilanne, että toisen joutuu jättämään enemmän tai vähemmän yksin. Kun vaihdan toiselle vaippaa, toinen odottaa leikkimatolla tai sitterissä. Samoin kun syötän, nukutan jne.

 

Käyn ihan yksikseni myös vessassa, siitä en ole tinkinyt. Jos jompi kumpi sillä aikaa itkahtaa, niin ei voi mitään. En siellä vessassa kuitenkaan mitenkään asustele, enkä millään usko vauvan menevän rikki korkeintaan parin minuutin harmituksesta.

 

Nyt alkaa olla se tilanne, että täytyy jo tarkemmin miettiä, mihin vauvat voi jättää odottelemaan vuoroaan. Kun aletaan jo päästä liikkeelle, on vaarana, että törmäillään huonekaluihin tai muksahdellaan muuten. Mutta koska olen vain ihminen, en pysty kaikkia sattumuksia estämään. Parhaani mukaan varmistan tietysti aina, että lapsi on turvallisessa paikassa.

 

Kauppojen eteen en uskalla vaunuja jättää, ehkä jossain rauhallisemmalla alueella uskaltaisinkin. Valitettavasti tämän takia en pysty itsekseni käymään esim. apteekissa, kun tuplavaunut eivät mahdu ovesta sisään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä minä pikkuvauvan uskalsin jättää yksin käydäkseni suihkussa ja vessassa. Sitteriin pystyi jättämään turvallisesti melko pitkään.

Nykyään taaperon kanssa ei sitten enää suihkussa käydäkään kuin päikkäreiden aikaan jos mies ei ole kotona. Olen myös hakenut postia ja käyttänyt koiraa pikaisesti ulkona lapsen nukkuessa.

 

Vaunuja en ikinä jättäisi kaupan eteen yksinään (en uskalla myöskään jättää koiraa saati sitten vauvaa). Vaunut uskallan itkuhälyttimen kanssa jättää juuri ja juuri omalle pihalle (okt nyt, ennen rivari) ja silloinkin tarkistan tasaisin väliajoin, että vaunut ovat yhä paikallaan.

 

Välillä olen lapsen jättänyt autoon nukkumaan jos käyn kioskilla, automaatilla tms. missä menee korkeintaan muutama minuutti. Auton ovet tietenkin lukittuna, joten kovilla pakkasilla ja helteillähän tämä ei tietenkään onnistu.

 

Eli mun pelko on että joku vie lapsen, ei se, että se traumatisoituisi jotenkin parin minuuutin itkeskelystä tai yksinolosta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Note to self: jos et osaa pelätä jotain turvalliselta vaikuttavaa asiaa, ei välttämättä kannata kysyä muilta mitä ne siinä pelkää. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me rakennetaan taloa ja lapset nukkuu tosi monesti autossa päiväunet siinä pihalla. Eipä tuo tietysti paljon eroa vaunuissa nukuttamisesta :) On myös joskus jätetty nukkuva lapsi/lapset autoon, kaupassa tms käynnin ajaksi, mutta kovasti riippuu kaupasta ja tilanteesta, eikä koskaan mitenkään pitkäksi aikaa. Ovet laitan aina lukkoon. Kahden taaperon kanssa jos joutuu käväisemään pikaisesti jossain ja ne sattuu nukahtamaan autoon niin pääsee paaaaljon helpommalla, kun vaan antaa niiden nukkua sen pari minuuttia. Toinen vaihtoehto kun on herätellä ja raahata unisia veteläksi heittäyviä itkuiikkoja kärryihin tai jotain.

 

Mielelläni kävisin yksin vessassa, mutta lapset seuraavat yleensä perässä ja sitten mulla on kaksi huutajaa oven takana :grin:

 

Edit: suihkussa käyntiä varten otan yleensä pienemmän turvakaukaloon köytettynä mukaan, jos on hereillä. Muuten ryömii mukaan tai saa kilarit oven takana...

Edited by Kamilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin just viikko sitten postissa ja jätin siksi aikaa nukkuvan vauvan autoon. Mulla meni ehkä minuutti ja tietysti sillä aikaa vauva oli herännyt. Hiukan kitisi kun tulin autoon takaisin, muttei vaikuttanut sen enempää traumatisoituneen tuosta tapauksesta. Pahempaa mun mielestä on ne automatkat, jonka vauva huutaa kurkku suorana takapenkillä kaukalossaan ja äiti yrittää pysyä tiellä kun tekee niin pahaa kuunnella toisen huutoa.

Vaunuihin en uskalla jättää kaupan/kioskin eteen vaikka mulla oliskin näköyhteys. Pelkään että joku vie vaunut ja lapsen mennessään. Samoin kun nukutan vauvaa vaunuissa meidän takapihalla, käyn välillä ikkunasta kurkkaamassa että vaunut on edelleen tallella. Toisinaan käyn jopa kurkkimassa vaunuihin, ettei kukaan ole vienyt vauvaa itkuhäläreistä huolimatta. :blush:

Vessassa käyn yksin, mutta jos tiedän että mulla menee kauan (pesen hampaat, meikkaan ja laitan tukan) otan vauvan sitterissä mukaan, samoin suihkuun jos on hereillä. Päiväunien aikana otan itkuhälärin suihkuun mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen jättänyt lapset (3,5 vuotta ja 1v 4 kk) joitakin kertoja autoon odottamaan kun olen juossut kaupasta esim. maitopurkin tai käynyt maksamassa tankkauksen. Aikaa mennyt max muutama minuutti. Olen jättänyt auton ovet lukitsematta juurikin siitä syystä että jos autossa sattuu jotakin, niin joku valveutunut ohikulkija pääsee apuun tai silta varalta jos esim. patteri loppuu avaimesta (voikohan niin edes käydä..?) Tämä siis pienellä paikkakunnalla, en varmaankaan isossa kaupungissa uskaltaisi näin tehdä, vaikka tietysti eihän sitä tiedä milloin mitäkin sattuu. En mielelläni jätä lapsia autoon yksin, mutta joskus käytännön syistä teen niin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

jos esim. patteri loppuu avaimesta (voikohan niin edes käydä..?)

Voi, mutta eikös niissä yleensä ole se ihan perinteinen avainkin, joka virtalukkoonkin työnnetään, niin sillä voi sitten avata. En tiedä jos joissain autoissa on joku erilainen systeemi, mutta no, ei se avaimen patterin pitäisi noin vaan yhtäkkiä loppua, vaan hiljalleen hiipuu heikommaksi, huomaa esim. siitä että avain ei toimi enää kaukaa tai joutuu painamaan useamman kerran ennen kuin aukeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä tulikin mieleen, että meidän vanhassa autossa oli aika paljon sänkövikoja ja tuossa pari kuukautta sitten oltiin käypan pihalla, tytöt takapenkillä ja mies kaupassa. Takapenkillä meni hermo ja lähdin rauhoittelemaan. Eiköhän ovet mennet lukkoon kun laitoin etuoven kiinni ja olin avaamassa takaovea. Avain oli tietenkin virtalukossa. Kumpikin lapsista oli kiinni turvavöissään, eikä ylettynyt avaamaan ovia. Mies sitten juoksi kotiin hakemaan toisen avaimen ja tuli pyörällä takaisin. Oli muuten elämäni pisimmät 20minuuttia seisoa siinä auton vieressä ja kuunnella kun vähä vähältä molemmilla tytöillä menee hermot totaalisemmin.. Tän jälkeen en oo enää uskaltanut nousta autosta ilman avaimia ja mulla on aina vara-avain taskussa mukana...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkään en uskalla koskaan jättää avaimia autoon ja sulkea ovea, kun en tajua sen lukitussysteemiä sen vertaa, että voisin luottaa ettei ne ovet mene lukkoon. Tiedän että joskus se menee tarkoituksella itsestään lukkoon, en vain muista millaisissa tapauksissa se tapahtuu, muistaakseni ainakin niin että jos se on ensin ollut lukossa ja sitten avaa lukon muttei avaa ovea vähään aikaan niin se menee takaisin lukkoon, mutta koska en ole varma onko muitakin tapauksia, niin en koskaan uskalla tehdä sitä. Otan avaimet taskuun tai jos pitää jättää auto käyntiin (lämpenemään siksi aikaa kun putsaan ikkunoita), niin en laita ovea kokonaan kiinni.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poika jäi ensimmäisen kerran yksin kotiin roskien viennin ajaksi vasta nyt 3-vuotiaana. Tarkistin avaimien mukana olon varmaan viisi kertaa ennen kuin uskalsin laittaa oven kiinni (asutaan siis kerrostalossa). :rolleyes: Kodin ulkopuolella on vauvasta tähän päivään saakka kulkenut aina mukana, eikä ole koskaan tullut edes tarvetta jättää poikaa autoon / kaupan ulkopuolelle tms. odottelemaan. Vessakäynneistä yms. vauva-aikana en edes muista enää... meillä tosin oli sinällään erilainen tilanne, että oltiin miehen kanssa molemmat kotona, eikä siis esim. suihkun tarvetta tullut koskaan pojan kanssa kaksin ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen jättänyt vauvoina lapset yksin siksi aikaa että olen käyttänyt koirat ulkona. Asuttiin kerrostalossa tokassa kerroksessa, eli yksi kerros alaspäin ja olin ulkona. Silloin kun ei vielä liikkunut, pystyi jättämään sitteriin tai lattialle. Sitten kun lähti liikkeelle niin ei voinut enää jättää, ellei nukkunut. Vessassa olen käynyt kautta aikojen, ja ihan yksin. Suihkussa käyn aina iltaisin kun lapset on nukkumassa. Molemmat lapset on itkeneet jopa yhden kerran kun olen tullut koirien kanssa ulkoota (toki on ollut vaan pikapissatukset ja samantien sisään). Ja exän työnkuvan takia olin aina arkena yksin, niin jouduin aika paljon tekemään asioita niin että lapset jäi yksin, myös koirien iltaulkoilu. En rupee lapsia repimään sängystä 23n aikaan illalla sen takia että saan koirat ulos. Silloin kun kuopus syntyi, esikoinen oli 3v. Ja kun erottiin exän kanssa, kuopus oli vielä vauva, joten entistä enemmän piti selviytyä yksin. Ei meillä ole koskaan käynyt mitään vaikka lapset on jäänyt hetkittäin yksin.

 

Tosin lapset oli exän hoivissa erään vkl ja silloin kuopus oli lukinnut exän parvekkeelle, kuopus oli pari vuotias. Lapsi nukahti sohvalle naurettuaan isälleen jonkun aikaa ja isä jäi parvekkeelle. Yläkerrasta tuli sitten naapuri hätiin.

 

Mä nyt en oo muutenkaan hössöttänyt noiden kanssa jokaikistä itkua ja vingahdusta. Kyllä ne on välillä joutunut odottamaankin, vaikka sitten itkun säestyksellä. Ei ne nyt tietenkään kauaa joudu itkemään, mutta jos oon esim. vessassa ja vauva alkaa itkemään, niin ei se maailma siihen kaadu. Ja ihan tervepäiset 5v ja 8v lapset mulla on ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luulen, että roskapussin saisin vietyä, mutta muuta en uskaltaisi. Kerrostalossa tämäkin voisi olla siinä ja siinä, mutta todennkäisesti onnistuisin.

Varsinkin avainten kanssa olen jo nyt valmiiksi neuroottisen tarkkana, koska pelkään noita lukittautumistilanteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voin jättää tytön yksin kun käyn vessassa, pikasuihkussa, hakemassa postin, viemässä roskat tai pissattamassa koiran. Kaikkeen tohon menee sen 1-3min, niin nyt kun tyttö ei vielä liiku mihinkään niin hyvin voi jättää tosiaan matolle tai sitteriin. Luulen että sitten kun jossain vaiheessa tyttö lähtee liikkeelle niin posti, suihku, roskat ja mahdollisuuksien mukaan koirakin saa odottaa päikkäreitä.

 

Autoon en jätä tyttöä kauppareissun ajaksi, mutta voisin hyvin ajatella että pankkiautomaatilla voisin käydä, ei vain ole ollut tarvetta. Kukkakaupan ulkopuolella tyttö on nukkunut vaunuissa kerran, ei ne olisi mahtuneet kunnolla sinne sisälle ja isoista ikkunoista näki vaunut koko ajan. Ruokakaupassa tosiaan käydään aina autolla joten otan tytön matkaan. Tuo on kyllä semmonen unikeko että jos se nukahtaa niin se sitten nukkuu kans, aivan sama vaikka sitä kantaiskin kauppaan ja laittais sitten siihen kärryn kaukaloon ja kantais takas autoon... :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä molemmat tytöt ovat kyllä olleet myös "yksin" kotona sen, että käytän koirat, vien roskat tai haen postin (tai jos on nämä kaikki tehtävänä, tulee yleensä tehtyä kerralla). Välillä on toki ollut sisällä porua, mutta tosiaan sama aika saattaisi kulua myös vessassa, jolloin ei myöskään pääsisi setvimään tilannetta erityisen tehokkaasti.

 

Autossa nukkuvat kyllä myös, ja jos nukkuvat, ja tiedän ettei kaupasta ole suuria ostoksia, saavat myös nukkua. Kuopusta ainakaan ei kiinnosta, vaikka "joutuisi" pitkäänkin istumaan herättyään yksin autossa - samoin kuin ulkona nukkuessaan voi hyvinkin puolisen tuntia olla hereillä, ennenkuin rupeaa ilmoittelemaan, että sisällekin ois kiva päästä (tätä kerran kellottelin, että kauanko malttaa, kun saattaa muutoinkin kesken unien välillä havahtua ja kohta taas nukkuu täyttä häkää).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistan kun luin tätä ennen tytön syntymää, nyt tyttö 7kk ja voisinkin itse vastata.

Kyllä jätän lapsen välillä yksin:

- haen postin

- vien roskat

- käyn laittaan auton lämpiään

Kun tyttö nukkuu käyn monesti:

- käyttämässä koiria ulkona

- suihkussa

 

Yksin tyttöä en koskaan jätä:

- autoon, vaikka olisi pikainen reissu en jätä. Jos on hereillä -> takuuvarma huuto. Jos nukkuu ja herää niin en halua että säikähtää, että hänet on jätetty yksin. Jos kävisin pankkiautomaatilla voisin jättää, jos siis on tällainen suora näköyhteys autoon kokoajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon jättänyt lapsen yksin:

* vien roskat nopeasti ulos (asutaan kerrostalossa ja roskikset onneksi ihan vieressä)

* käyn suihkussa (ovi kuitenkin varmuuden vuoksi hieman raollaan)

 

Muita tilanteita ei ole ollut. Noikin on liki silloin kun lapsi nukkuu päiväunia tai on jo yöunilla. Myös mies ollut kotosalla aina kun tarvinnut jossain käydä, niin hän on hoitanut lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on tullutkin jo samanlaisia juttuja eli:

 

Olen jättänyt "yksin":

* pikasuihku

* "roikka paikalleen/auto käyntiin"-ajaksi

* roskien ja postin haun ajaksi

 

En uskalla jättää yksin autoon, kaupan eteen vaunuihin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Perjantaina kun lähdin töistä, meidän auton vieressä oli auto, jossa nukkui kaksi lasta. Olivat olleet siinä jo tovin, siis varmasti yli 5 minuuttia, koska mies oli tullut siihen mun työpaikan eteen odottelemaan eikä nähnyt ketään vähään aikaan ja se auto oli siinä parkissa. Hiukan jäätiin miettimään että missähän lasten äti/isä oli, koska siinä oli muutama vaihtoehto sille missä vanhemmat voisivat olla. Mun työpaikalla ei ollut ketään, joten vaihtoehdoiksi jäi kirjasto (joka kyllä on aika kaukana parkkipaikasta) tai sitten baari.

Ei jääty katselemaan missä vanhemmat ovat, ja jäi hiukan vaivaamaan tuo asia, että jos tosiaan olivatkin siellä baarissa. Ja autossa nukkui n. 2-vuotias lapsi ja toinen oli sitten vauva.

 

Itse en olisi jättänyt noin kauaksi aikaa lapsia autoon, en kirjastoasiankaan takia. Joskus olen hypännyt kauppaan niin että olen hakenut sieltä yhden maitopurkin ja silloin aikaa on mennyt n. 1-2minuuttia. Meillä on täällä sellainen hiljaisempi kyläkauppa jonka ikkunoista jopa näkee parkkipaikalle niin olen siksi uskaltanut näin tehdä. Enää tämä ei onnistu enkä uskaltaisikaan niin tehdä kun lapset ovat isompia, voisivat hätääntyessään keksiä sitten vaikka mitä.

Jos olen pienemmän kanssa kaksin kotona tai niin että tytöt ovat yhdessä leikeissään, en lähde edes roskikselle tai postilaatikolle yksin, koska tuo pikkuneiti on niin arvaamaton. Isomman neidin voin jättää telkkarin eteen siksi aikaa että käyn postit hakemassa.Muuten tämän ikäisten kanssa on helpointa on tehdä asioita yhdessä, kuin jättää autoon. Niin no pankkiautomaatilla olen käynyt niin että tytöt ovat autossa, mutta sieltäkin näkee lapset koko ajan joten ei tartte huolehtia :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun on täytynyt jättää lapsia alusta asti yksin, koska meillä on koiria ja mies on paljon poissa. Eihän esim. yksinhuoltaja voisi ikinä käydä siellä vessassa/suihkussa/ripustaa pyykkejä jos lapsesta ei saisi siksi aikaa silmiään irrottaa, ei kaikilla asu päivittäin käytössä olevaa lapsenvahtia naapurissa.

 

Mutta riippuu varmaan lapsesta. Kun esikoinen oli vauva, pystyi hyvin pissattamaan koirat kun hän nukkui, koska oli hyvä nukkumaan ja heräsi aina hyväntuulisena eikä ollut kiirettä sängystä pois, joten ei olisi tullut mitään paniikkikohtausta vaikka olisi herännytkin niin että olen pois. Vauva nukkui yleensä makuuhuoneessa ovi kiinni (kissojen takia) ja minä olin muualla asunnossa, joten eipä se vauva tiennyt olinko keittiössä vai pihalla.

 

Kun nuorempi oli vauva oli vähän hankalampaa, kun esikoinen oli sellaisessa iässä että liikkui ripeästi ja tutki kaikkea, mutta ei paljoakaan ymmärtänyt. Silloin saatoin jättää yksin jos nukkuivat (esikoisella oli sellainen pinnasänky josta ei päässyt itse pois) mutta ei oikein muuten.

 

Autoonkin olen kyllä jättänyt, varmaan pidemmäksikin aikaa kuin viideksi minuutiksi, tosin vasta sitten kun ovat olleet isompia. Vauvana ja taaperona ei oikein voinut jättää kun eivät viihtyneet paikoilleen kahlittuna, nykyään (6 ja 4,5v.) eivät edes halua tulla pankkiin, postiin, apteekkiin yms. vaan mieluummin odottavat autossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vessassa käyn yksin - vauva makoilee lattialla lelukaaren alla. Suihkussa vauva on mukana, ensin lattialla sitterissä ja lopuksi myös melkein aina itse pääsee suihkuun kanssani. Toki jos mieheni on kotona suihkussa käydessäni en ota vauvaa mukaan suihkuun. Ikinä en poistuisi asunnosta ja jättäisi vauvaa yksin, enkä myöskään jättäisi autoon yksin ilman näköyhteyttä. Silloin tosin joutuu olemaan muutaman sekunnin yksin auton istuimessa kun tyhjennän autoa vaunuista ja ostoskasseista (ehkä n 5-10 sek).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käyn vessassa yksin jos tyttö nukkuu. Jos ei, niin otan sitterissä mukaan. :grin: Suihkussa samaten on usein mukana. Autoon olen kerran jättänyt, kun kävin tallilla hoitamassa n. minuutin asian. Muuten en ole jättänyt autoon, edes kun olen käynyt pankkiautomaatilla. Tosin useimmiten kuljemme kyllä jalan rattaiden kanssa. Tytsy on nyt puolivuotias.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En muista oonko vastannut tähän, mutta vastaanpa uudestaan jos olen :D

 

Pahimmassa eroahdistusvaiheessa tyttö tuli vessaankin mukaan. Nyt jätän yksin leikkimään jos käyn vessassa.

Suihkuun tulee mukaan (leikkii kylppäri toisessa päässä) tai jää 4v isosiskon kanssa olkkariin leikkimään.

Pankkiautomaatilla käynnin ajaksi jätän autoon, jos on muista lapsista ainakin joku mukana, mutta yksin en jätä. Nukkuvana voisin, jos näkisin kuitenkin autoon koko ajan.

Kaupassakin saatan käydä pikaisesti (siis lähikaupassa, en missään marketissa) niin, että tyttö on jonkun/joidenkin isompien lasten kanssa autossa, mutta yksin en jättäisi hereillä enkä nukkuvana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now