onnellinen

Kuinka monta sektiota...

38 posts in this topic

Minua kiinnostaisi tietää, kuinka monta sektiota teille on tehty. Kolme tuntuu olevan yleisin luku, mutta jopa viidestäkin sektiosta tiedän...

 

Eli montako sektioita sinulle on tehty ja miten olet niistä toipunut / ovat eronneet toisistaan? :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on tehty yksi. Toivuin hitaasti ja elämä oli pitkään ärsyttävän hankalaa. esim. omin avuin pääsin sängystä ylös vasta toisella viikolla. En halua enempää sektiota, mutta lääkärin mukaan mun kohtu kestäis enentään yhteensä kolme.

 

edit. toinen lapsi tuli alakautta ja nyt harmittaa, että en sittenkään pyytänyt sektiota. Näin se mieli muuttuu. :) 

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverille sanottiin kolmannen sektion jälkeen, ettei kohtu kestä yhtään enempää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni on tehty kolme,ja lupa neljänteenkin saatiin mikäli neljäs meille joskus tulee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaverille sanottiin kolmannen sektion jälkeen, ettei kohtu kestä yhtään enempää.

 

Sit niiden lapsiluku on siinä. Tai ainakaan täällä ei saa kahden sektion jälkeen enää edes yrittää alakautta. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni on tehty kaksi, molemmat pystyviillolla ensimmäisen hätäsektionn vuoksi. Kysyin asiaa vuosi sitten eräältä synnytyslääkäriltä, jonka luennolla olin. Hän sanoi, ettei yleistä rajanvetoa tehdä. Pohjanmaalla on kuulemma naisia, joille on tehty 10-12:kin sektiota. (en tiedä, miksi hän sanoi, että juuri Pohjanmaalla on tällaisia tapauksia.) Kuulostaa kyllä uskomattomalta.

Toiveissa olisi kyllä kolmaskin lapsi, mutta en ole vielä keskustellut kenenkään kanssa aiheesta. Vuosin tässä kuukauden takaisessa sektiossa paljon verta, 2100 ml, kohdun arpeumien vuoksi, ja se pelottaa aika paljon. Toivottavasti kohtu vielä kestäisi yhden raskauden ja leikkauksen.

 

Ainiin. Hyvin olen toipunut molemmista. Ensimmäisellä kerralla en edes huomannut olevani kipeä, kun ensimmäiset päivät menivät vauvan kanssa vto:lla. Raskausaikanakaan ei kohtu kipuillut lainkaan. Toisella kerralla toivuin vähän hitaammin, mutta tosi hyvin silti.

Edited by Hanttaleena

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin oman leikkaukseni jälkeen että kahden sektion jälkeen kolmas on sitten automaattisesti jo suunniteltu sektio, ja yleensä suositellaan niiden lukumäärän jäävän kolmeen (liittyi kohdun kestämiseen).

 

Voisikohan tuo Pohjanmaan mainitseminen viitata siihen että täällä on paljon lestadiolaisia?

Mullekin kätilö puhui "vakaumuksellisista äideistä, jotka viis veisaavat lääkärin kehoituksista"

 

Muoks. kirjoitusvirhe ja lisään vielä että minulla on siis yksi sektio takana ja toista ei toivottavasti tule.

Edited by Maryo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni takana yksi sektio ja toivottavasti seuraava lapsi syntyy alateitse. Yhdellä kaverillani sektioita on tehty kolme, joista viimeisimmän jälkeen oli sanottu kohdun olevan todella ohut jostain kohtaa (en tarkemmin tiedä arven kohdalta vai mistä?). Näin ollen lääkäri oli sanonut, ettei kohtu välttämättä enää kestäisi neljättä raskautta repeytymisriskin takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista/kokemuksista. Itselläni on takana kaksi sektioita ja mahdollinen kolmas olisi sitten automaattisesti sektio. Hieman kuitenkin hirvittää, miten kohtu kestää kahden sektion jälkeen...vaikka siis kolmas raskaus on kohdallani lääkärin mielestä täysin ok. Haaveissamme olisi mahdollisesti neljä lasta, mutta saapa nähdä saammeko ensinnäkään kolmatta ja olisiko neljä sektiota kohdallani ylipäätään mahdollista (jos lääkäri toteaa ettei kohtu enää kestäisi neljättä raskautta...).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä ainakin itse luotan leikkaavan lääkärin lausuntoon,jos hän toteaa kohdun hyväkuntoiseksi ja seuraavan raskauden mahdolliseksi. Me saatiin tämän kolmannen sektion jälkeen vasta ohjeeksi odottaa vuosi ennen seuraavaa raskautta,muuten ei kuulemma huolta ole.Tietenkin täytyy enemmän kuulostella supistuksia yms.ettei painetta pääse liikaa tulemaan haavan kohdalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle lääkäri sanoi viimeksi sektion yhteydessä leikkaussalissa, että tervetuloa kolmannenkin kerran. Itsekin olen ymmärtänyt, että tuo kolme olisi aikalailla maksimisuositus kyllä yleisesti ottaen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tapauskohtaisesti jokaisen sektion jälkeen lääkäri kertoo mielipiteensä. Itselleni on tehty kaksi sektiota, joista vain toinen oli suunniteltu sektio. Lääkärin mukaan lisälapsille ei ole mitään estettä ja että ainakin kolme tai neljä lasta voisin hyvin hankkia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on takana kolme sektiota ja lääkärin mukaan estettä neljännelle raskaudelle ei ole. Ekasta toivuin hitaimmin, mutta silloin takana olikin pitkä alatiesynnytysyritys. Kaksi viimeisintä on olleet toipumisen kannalta aika samanlaisia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on tosiaankin ihan yksilöstä kiinni. Minulle on tehty kaksi suunniteltua sektiota ja lääkärien mukaan lapsiluvun olisi hyvin suotavaa olla tässä. Kohtu on selvästi ohentunut ja heikentynyt eikä kolmas raskaus olisi enää turvallinen. Kuulemma jos ihan välttämättä kolmannen haluaisimme, pitäisi aikaa kulua useita vuosia tässä välissä. No, meidän lapsilukumme oli jo ennen tätä tietoa täynnä kahden lapsen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tosiaan, yksilökohtaista. Mulle NKL:n lääkäri sanoi, että joillekin voidaan tehdä kenties vain 1 sektio, jollekin jopa 8! Kahden sektion jälkeen ei alatiesynnytystä suositella, vaan kolmas olisi sitten sektio, tämä on kuulema joku yleinen käytäntö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

onkohan täällä ketään kenelle olisi neljä sektiota tehty?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun läheiselle ystävälle on tehty neljä sektiota ja hyvin sekä erittäin nopeasti on toipunut kaikista.

 

Itse olen menossa toiseen sektioon ensi viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun raskaus on ohi, tuun päivittämään omaa tilannetta.Neljäs sektio sujui hyvin,haavan aluetta tarkkailtiin silloin tällöin mutta mitään ongelmia ei tullut.Oltaisiin saatu lupa viidennellekkin :o

Ja tämä oli ehdottomasti paras sektio,ja toivuin super nopeasti pienestä pintatulehduksesta huolimatta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi kiireellistä tehty ja kolmatta ei kielletty, sanottiin vain että seuraava on automaattisesti sektio. Nyt haaveissa vähän oliskin kolmas. :) Saas nähdä jos se kolmas tulee, mikä on tuomio sen jälkeen, vaikka neljättä nyt ei ajatuksissa koskaan oo ollutkaan. Vähän epäilen että neljättä ei suositeltaisi. Viime sektiossa oli ilmeisesti vähän ongelmia. Verta kai menetin aika paljon, supistuksia ei vissiin olisi välttämättä kohtu enää hirveästi kestänyt, kiinnikkeitä ilmeisesti aika paljon. Kohtukaan ei meinannut aluksi supistua. Siltikään ei kolmas raskaus huoleta kun pääsee suunniteltuun sektioon niin on ihan luottavainen mieli sen suhteen. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi kiireellistä sektiota tehtiin jonka jälkeen sain luvan alatiesynnytykselle sen spontaanisti käynnistyessä, mutta suunnitellun sektion päivämäärä annettiin silti odottamaan. Synnytys ei lopulta käynnistynyt itsekseen joten suunniteltuun sektioon mentiin ja kohtu oli kuulemma ok, joskin kiinnikkeitä oli reilusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omaa kokemusta voisi tännekin päivittää. Kahden sektion jälkeen kirurgi antoi luvan kolmannelle. Kolmannessa raskaudessa kohdun huomattiin kuitenkin ultralla ohentuneen ja sitä seurattiin tarkasti. Lopulta leikkauksessa todettiin kohtulihaksen repeytyneen jo osalta matkalta ja sikiökalvot olivat näkyvissä. Ehdoton kielto siis enää neljännelle raskaudelle ja sterilisaatio tehtiin sektion yhteydessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi sektio takana. Toivuin ihan hyvin, tai no henkinen toipuminen kesti pitkään. Sektio tuli yllätyksenä. 

Silloin sanottiin että jos tulee vielä toinen sektio niin kaikki tulevatkin syntyy sen jälkeen sektiolla, mutta mitään rajoittavaa määrää

ei ole kyllä mulle sanottu. Varmaan hiukan tapauskohtaistakin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ystävällä takana 4 sektiota, jonka jälkeen sterilisaatio. Tarkka seuranta viimeisessä mut hyvin meni kaikki.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle kanssa sanottiin että kolmas on suunniteltu sektio, jos haluaa kolmannen lapsen. Nyt kun mietitään kolmatta niin alkaa kiinnostaa pikkuhiljaa nää kolmannet sektiot. Miten niistä on parannuttu ja jos kohtu repee, niin mitä silloin tapahtuu? Ja onko jollain kohtu revennyt kun kaksi sektioo on takana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on takana kolme sektiota (ja neljäs edessä). Aina olen heti kysynyt leikkaavalta lääkäriltä, että miltä näytti ja aina vastaus on ollut, että hyvältä näyttää, yllättävän vähän arpikudosta ja ei estettä uudelle raskaudelle. Tässä neljännessä raskaudessa ei ole mitään erikoisseurantaa.

 

Viimeisimmästä sektiosta kyllä jäi sinänsä huono maku suuhun, että tunsin tosi paljon kipua leikkauksen aikana. Mulle on jotenkin aina ollut hankalaa laittaa epiduraalia tai spinaalia, eli todennäköisesti johtui siitä, sekä hermovauriosta, joka on tullut leikkausten myötä, kun siitä samasta kohdasta leikataan. Nyt neljännellä kertaa siis tähän ollaan varustautumassa paremmin ja laatimassa suunnitelmaa. Toipuminen oli ensimmäisellä kerralla hankalinta ja hitainta, mutta siihen varmaan vaikutti se, että takana oli ensin yli vuorokauden alatiesynnytysyritys.

Edited by Kaak@o

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now