Suvi

Ultralla tehty painoarvio vs. totuus

42 posts in this topic

En löytänyt tälläistä aihetta, ja itseäni nyt tietyistä syistä kovasti kiinnostaa kuinka oikeaan nämä on muilla menneet...

Sain 2 vkoa sitten ultralla syntymäpainoarvioksi laskettuna päivänä 4,5kg, ja tänään kävin polilla tarkistusultrassa ja pysyivät tuossa samassa, ja jostain syystä mua pelottaa hirveästi vaikka esikoinenkin oli sen 4kg... :( Mutta esikoisesta tehtiin aikoineen painoarvio ja sanottiin että tulee olemaan 3,5kg, niin siksi ehkä pelottaa että tästä tulee vielä luvattuakin suurempi. En kyllä millään muista että tehtiinkö esikoisesta painoarvio ultralla vai käsikopelolla :girl_sigh:

 

Ja sit vois esittää vielä jatkokysymyksen, että mikä teillä on ollut "toimintasuunnitelma" sen jälkeen jos olette saaneet tietää odottavanne isoa vauvaa? Mulle ei sanottu muuta kun, että tervetuloa kahden vkon päästä tarkistukseen ja silloin ehkä keskustellaan käynnistyksestä. Ja tuolloin tosiaan enää vko laskettuun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle annettiin pojasta painoarvioksi 4,5-5kg rv42+0 kun menin toiseen yliaikaiskontrolliin. Laskettuna päivänä olivat arvioineet 4,2-kiloiseksi. Totesivat että mulla on synnyttäjän lantio ja että hyvin mahtuu vaikka se viisikiloinenkin tulemaan. Noh, lopputulos oli täysin eri: poika oli syntyessään 4030g ja 52cm eikä meinannut millään mahtua ulos. Imukupilla ja käsistä vetämällä sekä mun mahasta painamalla saivat pojan viimein ulos, tuloksena Erbin pareesi ja olkavarren murtuma. 

 

Mä ymmärrän sen että nuo ultrat ei ole täysin tarkkoja kun ei sitä sikiön todellista painoa voi tietää ennen kuin on syntynyt, mutta silti mä olen katkera. Jopa vihainen. Mulle kun niin kehuttiin että hyvin mahtuu isokin vauva ja kuinka mä oon kuin luotu synnyttämään. Ja vaikka vauva painaiskin sen viisi kiloa niin sokeasti sitten luotin niihin lääkärin sanoihin kun aiempaa kokemusta mulla ei tietenkään ollut, oletin että kun näin lääkäri sanoi niin näinhän se sitten on ja mennään synnyttämään alakautta. Vaikeimman kautta mentiin mutta minkäs teet. :P

 

Sikiö arvioitiin jo rv35+ ultrassa 3,7-kiloiseksi mutta mä en jotenkin itekään osannut sitä jännittää, ajattelin vaan että no tällasta se on.  :blush:  Laskettuna päivänä kuultu 4,2kg kuulosti sekin vielä ihan ok:lta, 4,5-5kg rv42 kuulosti jo pelottavan isolta, mutta kuten jo sanoin niin luotin lääkärin sanoihin siitä että hyvin mahtuu tulemaan. Ja mistäs mä tiesin minkäkokoinen se mun lantio oikeasti oli.

 

Koska mun tarina on tällainen, ens kerralla tiedän vaativani ja saankin sikiön tarkemman kokoseurannan sekä käynnistyksen tai sektion aiemmilla viikoilla. Mulla meni täysin luotto noihin ultriin vaikka tosiaan ymmärrän sen ettei niihin voi täysin luottaa. 

 

 

Toivottavasti kukaan synnyttämään menevä ei nyt kauheesti säikähdä tätä mun kertomaa mutta näin siis kävi mulle, kylmä fakta.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

En tuohon toimintasuunnitelmakohtaan oikein osaa sanoa, mutta tyttäreni arvioitiin syntymäpäivänään ultralla painolla 3,6 kg ja oli syntyessään 2,9 kg.

 

Kaikilla ei toki mene näin, mutta jotenkin yrittäisin valaa toivoa sen suhteen, että ultrakaan ei ole erehtymätön.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täältä löytyy aika paljon samaisesta aiheesta.

 

Meillä molemmat on ultrattu juuri ennen synnytystä ja arviot on menneet oikein alle 100g tarkkuudella. Tiedän, että niissä voi olla (ja usein onkin) jonkinlaisia virheitä - suuntaan tai toiseen - mutta meidän kohdalla ovat pitäneet yllättävän hyvin paikkansa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille povattiin esikoisesta rv 35 3,5kg ja rv 40 syntyi 4.5kg eli ultralla tehty arvio heitti kilon verran. Musta se on jo aika iso heitto, onneksi en tiennyt ennen synnytystä.,  Tuolloin ei siis ollut mitään aavistustakaan, että voisi olla isokokoinen enkä ollut missään seurannassa.Synnytys meni kuitenkin ihan ok, ponnistusvaihe hieman pitkittyi ja vauva tuli imukupilla ulos. Mitään ongelmia ei kuitenkaan tullut.

 

Nyt tällä kertaa ultralla tehdyssä kokoarviossa veikataan, että vauva olisi laskettuna aikana n. 4kg. Tänään tällä hetkellä vauvan arviopaino on 3.6kg eli voi vaikka pitää paikkaansa. Mun on kuitenkin hyvin vaikea uskoa ennen kuin näen, että vauva olisi niin paljon pienempi kuin esikoinen. Heittoa kuulemma voi olla 150-200g, joten tuon arvion mukaan vauvan pitäisi olla 4,2kg enintään. 

 

Esikoisen vauva-aikana luvatiin neuvolasta, että sitten taatusti pääsen synnytystapa-arvioon jos vielä olen joskus raskaana. No koska lääkärit luottaa noihin ultralla tehtyihin arvioihin/veikkauksiin niin en saanut lähetettä arvioon Taysiin. Ainoa toimintasuunnitelma on se, että jos synnytys ei käynnisty lasketun ajan maissa niin sitten saisin lähetteen käynnistykseen hieman aiemmin kuin normaalissa tapauksessa varmuuden vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta sain ekan summittaisen arvion rv 31. Tuolloin vauva mitattiin n. kaksikiloiseksi ja veikkailtiin laskettuna aikana ehkä nelikiloiseksi. Seuraavan kerran ultrailtiin rv 40+6 ja sen hetkiseksi arvioksi saatiin pikkuisen alle neljä kiloa (en muista ihan tarkkaan, mutta 39xx grammaa se oli). Syntyi kaksi päivää myöhemmin ja painoa oli 4,36 kg. Kai tuo joihinkin virhemarginaaleihin mahtuu mutta melkoisen iso heitto mun mielestä.

 

No esikoinenhan ei sitten alakautta tullutkaan (oliko syynä sitten koko vai mikä on ainakin vielä arvoitus) ja tällä kertaa on siksi edessä synnytystapa-arvio, jossa myös kokoa ultrataan. Jännityksellä odotan millaisia mittoja siellä heitellään, mutta oli mitä oli, mun on jokseenkin vaikea niihin uskoa tuon edellisen jälkeen.  :girl_sigh: Lisään varmaan mielessäni sen puolisen kiloa arvioihin.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen arvioitiin ultralla rv 39+3 3759 grammaiseksi, syntyessään rv 40+2 poika oli 3724 grammaa. Meidän kohdalla piti siis hyvin paikkansa arvio.  

Tämä toinen sai pari viikkoa sitten painoarvion 1700 g ja olisi syntyessään suunnilleen esikoisen kokoinen. Muoks. olettaen siis, että syntyy suunnilleen ajallaan.

Edited by Simpuka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta ultrattiin aikalailla ja viikkoa ennen syntymää arvioitiin 3.2kg. Sf-mitta huiteli korkealla ja siihen nähden oli hyvä tulos.Syntyessään oli 4 kg.

Toisesta myöskin sf-mitta huiteli korkealla ja 38-viikolla ultrattiin ja painoarvioksi saatiin silloin 4 , eli syntyessä yli 4kg. Kävin vielä yksityisellä muun asian vuoksi ja siellä tulos oli 38 viikolla 3.6kg. Tyttö painoin syntessää rv. 40 3.6kg.

Joku lääkäri on sanonut, että ultrat heittää -+500g. Ja mittaukseen vaikuttaa monet tekijät kuten vauvan asento ja synnyttäjän kokoa. Jos on paljon rasvaa alamahalla ultraaminen on paljon hankalampaa ja kuva suttuisempaa kuin hoikalla. Myös lapsiveden määrä vaikuttaa tuohon kuvanlaatuun ja näin ollen mittojen saamiseen. Jos vauva on jo laskeutunut, voi päästä saatavat mitat olla hankala ottaa ja näin taas arvio heittää.

Eli mitat otetaan pään ympäryksestä, mahan ympärys ja reisiluu. Jos joku heittää tai on huonosti mitattu, heittää koko painoarvio.

Samaa on myös alkuraskauksien ultrissa, mitta heittää parilla millillä, raskausviikot voivat muuttua usealla päivällä tai viikolla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen veikattiin rv37 ultralla 3,8 kg laskettuna, syntyi 40+6 3290g. Kuopus taas samoilla viikoilla sai ultralla arvioksi 3,4 kg laskettuna ja oli myös 40+1 syntyessään 3290g. Eli yläkanttiin meni meillä molemmat, toinen enemmän ja toinen vähemmän.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoista piti lääkäri koko ajan isona käsin kokeiltuna, joten ei ollut yllätys, että LA:na tehty ultra arvioi pojan 3,8 kiloiseksi, ajattelin silloin että ei paha, lolin varautunut siis tuolla kuulemaan isommasta. Lopulta poika syntyi 11 päivää myöhemmin 4,3 kiloisena eli puoli kiloa yläkanttiin. Osin varmasti kasvanut vielä tietenkin noiden päivien aikana. osittain uskon ultran näyttäneen liian pieniä lukuja reisiluun vuoksi. Pojalla nimittäin oli ja on yhä edelleen kaksivuotiaana lyhyehköt jalat ja sen vuoksi reisliuun mitta näytti viikkoa pienempää, kun taas muut otetut mitat näyttivät viikkoa paria suurempaa vauvaa. Mutta siis kun noi laskettiin yhteen, niin reisiluun takia arvio jäi lopulta sitten alakanttiin. 

 

Tytön kohdalla arvioivat rakenneultrassa ja istukan vuoksi tehdyssä kontrolliultrassa 32 raskausviikolla syntymäpainoksi n. 3,6kg. Tyttö syntyikin täsmällisesti laskettuna aikana ja painoi 3,7kg eli hänen kohdallaan arviot osuivat oikeaan. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista, vaikka en mä nyt oikeestaan päässytkään puusta pitkälle! :D Täytyy toivoa että olisi yläkanttiin arvioitu, mutta toisaalta 2 kertaa saatu samalle käyrälle osuvat tulokset ja eri lääkärit vieläpä, niin kyllähän se aika uskottavaa on... Ja mitä ite nyt viimeksi ultraruutua kattelin, niin kaikki ne kolme mittaa vastasivat viikkoja 40+ jotakin, eli sillätavalla varmaan sopusuhtainen tyyppi, eikä mikään mitta saisi varmaan tuota painoa poikkeamaan kovin rajusti. Ehkä. Lapsivettä kuulemma normaalisti, vauva ei ollut laskeutunut ja eipä tässä hirveesti ylimäärästä rasvaakaan ole, joten sinne meni nekin oljenkorret :girl_sigh:

 

Kuinkahan suuri todennäköisyys tässä on että alettaisiin käynnistelemään, vai pitääkö se vaan itse osata vaatia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pojasta kävin rv 37 painoarvioultrassa ja annettiin arvio että painaa 4,5kg laskettuna aikana. Poika sitten syntyi tasan laskettuna aikana ja painoi 4850g.

Minulle sanottiin että odotetaan laskettuun aikaan asti ja jos ei ole siihen mennessä syntynyt niin ultrataan uudestaan ja katsotaan sitten sitä käynnistystä.

Edited by lumikukka

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnyttämään mennessä ultrattiin rv 40+5 painoarvio 3800g, poika oli syntyessään vajaat 3200g. Itse suhtaudun kokoarvioultriin varauksella. Mitä pidemmille viikoille mennään, sitä vaikeampaa ultraus on ja tulos on siksi epäluotettava. Luotan enemmän kokeneeseen kätilöön/terkkaan/kätilöön, joka tekee arvion mahan päältä. Tosin siihenkin liittyy toki virhemarginaali, mutta silti pidän itse sitä ehkä luotettavampana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ultrassa rv 35+6 painoarvio 2340g, jonka vuoksi kasvukontrolli rv 38+0 jolloin painoarvio 2900g. Lääkärin mukaan ultralla on sitä vaikeampi mitata täysin tarkkoja mittoja, mitä suuremmaksi vauva kasvaa (ts. mitä pidemmälle viikkoja mennään) ja siksi "erehtymisen" mahdollisuus on jopa +/-500g tuohon arvioon. Ihan raskauden viimeisinä viikkoina painoa tulee vauvalle tän meidän lääkärin mukaan 50-200g/viikko, joten LA:n mukainen painoarvio on meidän kohdalla 3-3,2 kg, aika näyttää kuinka oikeaan nuo arviot osuivat :D Jos tää ei synny ennen laskettua aikaa, niin vielä uusi kasvukontrolli rv 40+0.

 

Muoks. Meidän kohdalla pieni vartalon ympärysmitta vaikuttaa kuulemma suuresti tuohon painoarvioon, se on kulkenut koko raskauden ajan vähän muita mittoja jäljessä. Toisaalta taas vartalonympärysmitassa virheet on kaikkein todennäköisempiä kun vauvan asento vaikuttaa siihen niin suuresti. Että saapa nähdä minkä kokoinen vauva meille oikeesti on tulossa :D

Edited by bluehoney

Share this post


Link to post
Share on other sites
Esikoisesta piti todella hyvin paikkansa, mutta toisen väittivät olevat yli kilon isompi, kuin mitä todellisuudessa oli.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen arvioitiin synnytystä edeltävä päivänä 3.7kg oli 3.5kg. Kaksoset arvioitiin 2.6 ja 2.9kg olivat 2.7 ja 3.1kg eli aika hyvin osuuneet meillä kohdilleen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noniih, eipä tarvinnut miettiä että käynnistetäänkö vai ei, synnytys käynnistyi spontaanisti 37+5 ja iso poika saatiin ulos seuraavan vurokauden puolella. Viikkoa aiemmin tosiaan arvioitu kooksi vajaa 3,8kg, mutta syntyessään oli 4400g :rolleyes: Etää vähän meni joo pieleen, onneksi lähti syntymään omin päin! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvaa ultrattiin useampaan kertaan ennen käynnistyspäätöstä, 40+0 kokoarvio 3,1kg, 40+2 kokoarvio 3111g, syntyessään 40+3 vauva painoi 3236g eli ei noissa suuria heittoja ollut vaikka ei ihan tarkkaan osuneetkaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta arvioitiin 2 päivää ennen syntymää 4300g ja syntyi 3585g 52,5cm. Arvioita tehtiin tasaiseen tahtiin raskauden edetessä eri lääkärien tekemänä, silti heitti noinkin paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta sain ekan summittaisen arvion rv 31. Tuolloin vauva mitattiin n. kaksikiloiseksi ja veikkailtiin laskettuna aikana ehkä nelikiloiseksi. Seuraavan kerran ultrailtiin rv 40+6 ja sen hetkiseksi arvioksi saatiin pikkuisen alle neljä kiloa (en muista ihan tarkkaan, mutta 39xx grammaa se oli). Syntyi kaksi päivää myöhemmin ja painoa oli 4,36 kg. Kai tuo joihinkin virhemarginaaleihin mahtuu mutta melkoisen iso heitto mun mielestä.

 

No esikoinenhan ei sitten alakautta tullutkaan (oliko syynä sitten koko vai mikä on ainakin vielä arvoitus) ja tällä kertaa on siksi edessä synnytystapa-arvio, jossa myös kokoa ultrataan. Jännityksellä odotan millaisia mittoja siellä heitellään, mutta oli mitä oli, mun on jokseenkin vaikea niihin uskoa tuon edellisen jälkeen.  :girl_sigh: Lisään varmaan mielessäni sen puolisen kiloa arvioihin.  :girl_sigh:

 

Kokoarviossa rv 36 mittailtiin sen hetken kooksi 3,15 kg, joka olisi esikoisen syntymäviikoilla tarkoittanut melko lailla esikoisen mittoja. Epäilyistäni huolimatta jopa uskoin tuon arvion, olinhan itsekin samaa kokoa koko ajan veikkaillut. Sovittiin käynnistys rv 38, jona aikana kokoa piti tuon arvion mukaan olla 3,5-3,6 kiloa. Tyttö syntyi kaksi päivää ennen sovittua käynnistystä rv 38+0 3,63 kiloisena. Ihan pikkuisen alakanttiin taisi siis mennä tuo ultran arvio, mutta niin vähän, että voi silti sanoa luotettavaksi. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon ehkä ikuisesti katkera, kun esikoisen painoarvioiksi sanottiin 4,4 - 4,5kg syntyessään (viisi eri lääkäriä oli tätä mieltä). Esikoinen syntyi sitten rv41+4 ja painoi 3,5kg. Että kiitos vaan loppuajan hirvittävästä stressistä ja pelosta :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahan koko oli niin pieni, että jouduin sen takia tutkimuksiin. Lopulta kertoivat, että hyvin pieni poika tulossa. Jos syntyy LA niin nipin napin 3 kg oli yläkanttiin arvaus. Poika syntyi 4 h ennen LA ja oli 3705 g :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neljässä eri painoarviossa esikoista arvioitiin 5 kg laskettuun aikaan mennessä, noh, syntyi toki hiukan ennen, mutta 3,5 kiloisena. Että kivaa oli ihan suotta pelätä ja ahdistua. Tän toisen kohdalla en kyllä usko vaikka sanovat mitä :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoisesta sain painoarvion muutama päivä ennen synnytystä, 3708g ja syntyessään oli 3710g, heitti arvio siis 2g :D kuopuksesta sain painoarvion rv 41+4 (kahdelta eri lääkäriltä) ultra näytti 4,7kg ja käsikopelolla 4,5kg. "Ei voi olla sen isompi kun jää vielä näin paljon tilaa mahaan :rolleyes: " Näin siis molemmat lääkärit väittivät. No tyttö syntyi seuraavana päivänä rv 41+5 ja oli 5445g 57cm. No pershän siinä repes :P Nyt jännityksellä odottaa loppukuuhun kun saan painoarvion tästä vauvasta, jo rakenneultrassa kätilö povasi että tulisi olemaan isompi kuin siskonsa. alatiesynnytystä en edes harkitse jos annetaan mennä rv 39 asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kumpikin poika ollut isompi kuin mitä on veikattu, arviot taisivat heittää 200-450g. Kumpikin ollut isokokoinen, siis yli nelikiloisia, mutta synnytykset helppoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Please sign in to comment

You will be able to leave a comment after signing in



Sign In Now