Sign in to follow this  
Followers 0
Banaanirotta

Sima

13 posts in this topic

Tästäkin on hyvin eriäviä mielipiteitä, mitä mieltä olette alkoholipitoisen siman juomisesta? Itse olen pitäny rajana sitä lasillista päivässä, kuitenkin hyvin minimaalinen se alkoholin määrä siinä, muita alkoholijuomia en kyllä raskaana juo :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse muistelen juoneeni raskaana ollessa ehkä puolikkaan lasillisen simaa. Ja esim. onnittelumaljoista saatoin hörpätä kulauksen muutaman kerran raskauden aikana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenkähän itse tehty sima? Jonkin verran siihenkin tulee prosentteja. Alkoipa tehdä nyt sitten mieli simaa, oikein kylmää ja monilla rusinoilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse olen ajatellut että simassa on normaalisti niin vähän alkoholia että se ei ole vaaraksi raskaudenkaan aikana. Toisaalta olen myös sitä mieltä että ykkösoluen voi huoleti juoda silloin tällöin myös raskaana ollessa eli monet varmasti ovat tässä eri linjoilla kanssani... Pidän siis Suomen suosituksia hieman liian tiukkoina todellisiin vaaroihin nähden mutta tämäkin on niitä asioita missä jokainen tietää omat riskinsä.

Lapsellekin antaisin simaa juotavaksi itsetehtynä ja kaupasta, tietty en lasikaupalla. Tänä vuonna tuo ei kyllä taida vielä simoihin koskea mutta parin vuoden päästä varmaan haluaa jo maistaa.

Kaupoissa myytävissä simoissa taitaa olla jokin raja sille prosentille muutenkin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu onhan niissä ne ikärajatkin nykyään, vatsa pystyssä menin simaa ostamaan ja kyllä multa henkkarit kysyttiin :D Kyllä munki mielestä on aika liioitellut nää Suomessa annetut rajoitukset, mulla vaan on henkilökohtasesti niin negatiiviset tunteet alkoholinkäyttöön kun olen nähnyt sen vaikutukset, etten itse voisi juoda esim olutta raskauden aikana, Mulla on tosin omat paheeni että en rupea tuomitsemaan... :P Mutta itse tehdyssä varmaan voi käydä liiankin pitkään ja voi sitten niitä prosentteja ilmestyä enemmänkin? :/ Nyt oon ite juonu vaan kaupan simaa kun siinä tietää että on niin vähän :) Ja kyllä mun mielestä voi lapselle antaa vaikka mukillisen, ehkä vähän tekopyhää olisi sanoa ettei saa antaa kun on alkoholijuoma... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en muuten tiedä onko mitään keinoa päätellä kotonatehdyn siman alkoholimäärää. Eikös se yleensä ole valmista kun ne rusinst nousee pintaan? Kai sen liikaa käyneen voi ainakin maistamalla selvittää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kanssa sellainen käsitys, että eiköhän sen mausta huomaa jos sima on käynyt liikaa. Ja tuota rusinoiden nousemista olen itsekin pitänyt merkkinä, että sima on valmista ja makutesti on toinen. Tosin mä en "kypsytäkään" simaa huoneenlämmössä, kuin ensimmäisen vuorokauden ja lopun sitten jääkaapissa. Ei ehkä niin helposti käy liikaa silloin. Ja ajattelin kyllä nyt tulevaksikin vapuksi tehdä itse simaa (ja munkkeja tietysti) ja myös sitä simaa juoda.

 

Meillä on kuitenkin kotikotonakin tehty aina simaa ja lapsesta asti sitä juotu ilman sen kummempaa ihmettelyä, että voiko lapsi sitä juoda.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä ihan totta että vähänhän sitä alkoholia siinä simassa on, jos ohjeen mukaan tekee. Mulla sitä hiivaa vaan aina on mennyt liikaa, kun se tuntuu niin vähälle määrälle :grin: No mun täti tekee parempaa simaa kuitenkin kuin mä, ja se on absolutisti et jos sitä pyytäis tekeen meille.

Enkä mä noista alkorajoista ole sinällään huolissani normiodottajan kohdalla, jos joskus jonkun ykkösoluen tms. ottaa. Eiköhän se ole enemmän ongelma niillä, joilla se alkoholi on ollut ongelma ennen raskautta, ja ykkösoluita vedetään sitten urakalla raskausaikana, jos joku niin sattuisi tekemään.

Itse voisin juoda ykkösoluen saunassa esím, mutta ei ole tehnyt mieli. Pääsiäisenä join puoli lasia viiniä, kun teki mieli, ja se taitaakin olla ainut puolikas alkoholiannos koko raskausaikana, enkä usko että siihen kaatuu kenenkään elämä, enkä itseäni siitä soimaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se on kyllä ihan totta että vähänhän sitä alkoholia siinä simassa on, jos ohjeen mukaan tekee. Mulla sitä hiivaa vaan aina on mennyt liikaa, kun se tuntuu niin vähälle määrälle :grin: No mun täti tekee parempaa simaa kuitenkin kuin mä, ja se on absolutisti et jos sitä pyytäis tekeen meille.

Enkä mä noista alkorajoista ole sinällään huolissani normiodottajan kohdalla, jos joskus jonkun ykkösoluen tms. ottaa. Eiköhän se ole enemmän ongelma niillä, joilla se alkoholi on ollut ongelma ennen raskautta, ja ykkösoluita vedetään sitten urakalla raskausaikana, jos joku niin sattuisi tekemään.

Itse voisin juoda ykkösoluen saunassa esím, mutta ei ole tehnyt mieli. Pääsiäisenä join puoli lasia viiniä, kun teki mieli, ja se taitaakin olla ainut puolikas alkoholiannos koko raskausaikana, enkä usko että siihen kaatuu kenenkään elämä, enkä itseäni siitä soimaa.

Jep noihin pikkumääriin on turha keskittyä jos kokonaisuus on kunnossa. Suomen suosituksethan alkoholin suhteen ovat nollalinjoilla juuri siitä syystä että kun on niin paljon niitä jotka eivät sitten pysty lopettamaan siihen yhteen annokseen, vaan puolikas saunakalja johtaa siihen että onkin kulunut puolikas koppa. Niin parempi on virallisen tahon sanoa että ei yhtään mitään, vaikka sitten esimerkiksi Keski-Euroopassa on oudompaa jos odottaja jättäisi vaikkapa viinilasinsa juomatta päivällisellä. Kulttuurieroja nämäkin.

 

Uskon että itse tehdystä simasta maistaisi jos se olisi selvästi liian alkoholipitoista, ja muutenkin kai ne pullot taitavat olla aika räjähtävää laatua jos menee käyminen yli :) Toivottavasti vaikka tätisi tekisi sellaisen erän että pääsisit nauttimaan simasta tänäkin vappuna!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin tein vappuna itse simaa ja join hyvillä mielin. En tosin enää mitään kuukauden vanhaa juonut. Mutta ajattelin että kyllä meille ainakin lapsena on simaa annettu ja sitä on saanut kyllä juoda oikeastaan niin paljon kun on maistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pari lasillista kotitekoista simaa tuli vappuna juotua, enkä ajatellut, että siinä prosentteja juurikaan olisi, koska lapset joivat myös samaa simaa eikä maistunut käyneelle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin kaupasta vapun aikoihin pari pulloa sitä Marlin simaa (pullo kesti n. pari päivää) ja vasta toisen pullon avatessani tajusin, että alkoholia niistä hieman löytyi. :D Aluksi hieman panikoin asiaa, mutta miehen järkipuheista tajusin, ettei mistään maailmanlopusta ollut kyse alkoholin vähyyden vuoksi ja pystyin juomaan simani ilman sen suurempia tunnontuskia. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0