Snazu

Miten raskaus muutti kroppaasi

156 posts in this topic

^ Mulle kampaaja väitti että hiusten kiharuus on voimakkaasti hormoneista kiinni. Itselläni oli lapsena suorahkot hiukset, mutta kun puberteetti alkoi ja kuukautiset, niin räjähtivät lähes afroksi. Kaksikymppisena aloin syömään e-pillereitä ja suortuivat laineille. Nykyään kahden raskauden jamonen e-pillerittömän vuoden jäkeen ovat edelleen vainlievästi laineilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

tissit lörpähti ja "tyhjeni", suonikohjut komistavat jalkoja, napa muuttui kraateriksi keskellä mahaa ja sain pari pientä ja suloista raskausarpea. ja toistaiseksi kun en ole jumppaamista viimeisen synnytyksen jälkeen aloittanut mahareppu röllöttää, mutta sen uskon olevan vain itsestä kiinni..

Share this post


Link to post
Share on other sites

10 kk synnytyksestä aikaa, ja maha on edelleen ällöttävän suuri.. Omasta liikkumattomuudesta kyllä varmasti johtuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskausarvet on muistona jo ensimmäisestä raskaudesta. Muuten ei suurempia muutoksia ole tullut, no ehkä paino on pysynyt muutaman kilon korkemmalla, kuin ennen lasten syntymää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näkö on hieman muuttunut(huonontunut), vielä en ole optikolla käynyt joten en osaa tarkemmin kommentoida sitä.

 

Muuten kroppa on aikalailla sama. Röllykkävatsaa on edelleen jonkunverran, mutta kai se siitä pienenee kun pikkuhiljaa voi enemmän ja enemmän liikkua ja treenata.

Samat housut, kengät ja paidat sopii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla leveni lantio. Vaikka kuinka laihduttaisin niin tuskimpa koskaan enää mahdun koon 36 housuihin.

Raskauden myötä tuli ~ 10 pientä arpea alavatsalle. Vasta imetys ja maidonnousu sai myös tissit raidottumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnat kasvoi pysyvästi, lisäksi niihin tuli arpia. Myös maha sekä pohkeiden sisäosat saivat täydellisen arpikoristelun; mun keskivartalo on käytännössä yksi jättimäinen arpiverkko... No, ei voi mitään. Tässä toisessa raskaudessa tuli napatyrä, mutta vielä ei ole tietoa, jääkö siitä joku näkyvä jälki raskauden jälkeenkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rinnat on aika älyttömät, toivottavasti imetyksen jälkeen ne vähän pienenee.. Mahassa hieman enemmän löysää kuin ennen. Muuta ei oikeastaan. Raskausarpia ei tullut. Linea negra on vieläkin, mutta kaippa se siitä haalenee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Painoa tuli melko mukavasti, jaloissa ja reisissä sekä pakaroissa olleet raskausarvet ovat vaalentuneet todella paljon ja iho on nyt melko ryppyinen arvista. Vatsaan jäi vähän pömppistä ja arpia melkoinen tiekartta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo kyllähän tuo maha roikkuu... Eikä siihen jumpat ja liikunta auta. Mulla oli iso raskausmaha molemmissa raskauksissa kun oon lyhyt ja kohtu kasvaa eteenpäin, näkyy siis jo todella aikaisilla viikoilla raskaus. Molemmilla kerroilla sf-mitta on ollut 40cm jo rv38. Kiloja tuli toisesta 8 ja toisesta 13. Molempien synnytysten jälkeen olin jo 2vkon jälkeen muutaman kilon kevyempi kuin ennen raskautta. Rinnat on isot muutenkin ja maidon noustessa vielä kasvaneet, ainakaan esikoisen imetyksen jälkeen eivät muuttuneet miksikään evätkä alkaneet roikkua mutta saa nähdä miten nyt kun vielä imetän osittain tätä toista.

 

Kyllähän tuo maha harmittaa, mutta eipä sille voi mitään kun ei ole ollut vauvoilla tilaa kasvaa mun sisässä ja kohdun asentokin varmaan vaikutti. Esikoisen jälkeen mun oli todella vaikea hyväksyä sitä ja toisen raskauden aikaan murehdin paljon millaiseksi menee kun se on ohi, nyt 6vkoa synnytyksestä ja käytän sellaisia slim housuja mikä estää onneksi roikkuvaa mahaa näkymästä. En kyllä silti enää pidä itseäni mitenkään kauniina. Välillä mietin jopa että mun pitäis erota miehestä että se sais etsiä itselleen paremman naisen joka näyttää nomaalilta. Mies taas ei ymmärrä mun suhtautumista ollenkaan eikä sitä tunnu mun maha haittaavan.

Onneksi suurimmaksi osaksi ajattelen kuitenkin että oon onnellinen että mulla on kaksi ihanaa lasta, kyllä mä toisaalta mielelläni maksoin oman mahani niistä. Ja voihan sitä joskus harkita jotain leikkausta jos alkaa niin paljon häiritä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näin 7,5 viikkoa syntymän jälkeen sanoisin näin, päästä varpaisiin:

 

Kasvoissa ei mitään uutta (paitsi tummat silmänaluset :rolleyes: ) eikä myöskään hiuksissa. Tissit on "maitomeijerit". Pehmeämmät ja maidontäytteiset, saapa nähä mitkä nahkapussit jää kun imetys loppuu.. :dash2: ) Raskausarpia ei ole ja napa ennallaan, nahka pehmeämpi koko mahassa ja navan alla pyöreyttä enemmän. Lantio ja reidet niinku ennenki, ehkä vähän löysemmät reidet ku en liikkunut rv 25 jälkeen enää yhtään niin ku ennen runsaiden ja epämiellyttävien harkkasuppareiden takia) Jalka on kasvanut!! Ottaa ihan sairaasti päähän se että ostin ennen raskautta tosi makeet kalliit kengät ja on niin tiukat että ei niillä voi edes paikallaan seistä!!. Melkein yksi kokonumero tullut lisää.. <_<

 

Paino tippui muutaman kilon alle lähtöpainon heti alussa, kun niitä tuli vaan 7,5. Samat housut menee jalkaan ku ennenki, nyt vaan tosiaan se maha pömpöttää enempi navan alta...

 

Mielenkiinnolla odotan saako tätä torsoa tavallisella vaunulenkkeilyllä ja hölkkäämällä ennalleen, vai pitääkö lähtee salille.. <_<

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensimmäinen raskaus, imetyksen/palautumisen jälkeen:

Lantio leveni. Paino putosi, koko167/48. Kuppikoko kasvoi kahdella. Ei arpia. Muutuin tytöstä naiseksi.. positiivisesti.

Raskaus teki hyvää kropalleni.

 

Toinen raskaus, imetyksen/palautumisen jälkeen:

Lantio sama kuin aikaisemmin. Muutama lisäkilo alkuperäiseen painoon,koko 167/52. Rinnat lähes pelkkää nahkaa!, Arpia reisissä, vatsa löysempi.

Raskaus ei ainakaan kaunistanut kroppaani.

Edited by Gabriel

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vyötäron ja lantion seudulla on tapahtunut jonkinlainen muutos, olen muutaman kilon keveämpi kuin ennen raskautta, mutta sen aikaiset farkut ei meinaa millään mahtua jalkaan.

 

Alavatsalla on komeat raskausarvet ja sektioarpi.

 

Karheat hiukseni tuntuvat nyt terveiltä ja kiiltäviltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt kun synnytyksestä on kaksi vuotta:

 

Vatsa on hieman löysempi ja isompi, reisissä on hentoja raskausarpia. Rinnat jäivät hieman isommiksi ja jotenkin paljon naisellisemmiksi kuin ennen raskautta. Painoa jäi pari kiloa enemmän kuin ennen raskautta, mutta se ei silti tunnu haittaavan.

 

Hiukset taitavat olla vähän laineikkaammat kuin ennen ja aavistuksen tummemmat myös.

 

Yleisesti ottaen tykkään ulkomuodostani nyt enemmän kuin ennen raskautta, mutta varmasti suurin tekijä on se, että olen huomattavan paljon armeliaampi itseäni kohtaan kuin ennen. Vatsa kyllä harmittaa jonkin verran, mutta jospa sen jumppaamalla saisi pienemmäksi. Pitäisi vaan aloittaa se jumppaaminen... :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaikkinensa olen "löysemmässä" kunnossa kuin ennen raskautta. Lisäksi osa kengistä jäi pieniksi, sillä jalka leveni jonkin verran. Löysyyttä saisi varmasti liikunnalla vähennettyä, mutta eipä tuo paljon häiritse. Vaatekoot ovat suunnilleen ennallaan.

 

Niin ja synnytyksestä on nyt noin 10 kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

6 viikkoa sektiosta:

Lähtöpainoon matkaa n. 3-4 kg mutta tuon jälkeenkin jää pläskiä sinne sun tänne kun lihas muuttunut ihraksi. Vatsa on tiikeriraitainen ja ryppyinen "reppu", nahka roikkuu etenkin istuessa kaksin kerroin. Lantion malli muuttunut niin, että vanhoista housuista ei ole käyttöön enää vaikka kilot katoaisivat, haraavat lantion luista vastaan. Rinnat ovat löysemmät ja venyneet, muodoltaan erilaiset ja ilman liivejä roikkuvat epämukavasti. Kiinteyden katoaminen pienensi kuppikokoa, vanhat C-liivit eivät "täyty" samalla tavalla "ylhäältä". Rintojen muutokset sai aikaan pelkkä raskausaika (etenkin alkuraskauden tissiturvotus), en ole imettänyt.

Ennen raskautta 163/60.

Lantion muoto, rintojen muutos ja vatsat venynyt nahka lienevät pysyviä. Sektioarpi nyt luonnollisesti myös.

Tällä hetkellä tuntuu että menee vuosia ennen kuin osaan taas katsoa itseäni peilistä ilman että kouraisee rinnasta. En osaa ajatella niin, että kaiken hyvittäisi se, että sain palkinnoksi tuon pojan. Miellän kroppani ja lapseni erillisiksi asioiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Sanoisin että ainakin vuosi kannattaa odottaa, ennen kuin murehtii muutoksia! Aika paljon ehtii vielä tapahtua, ja pari kuukautta synnytyksen jälkeen kroppa on kyllä vielä aikamoisessa "käymistilassa", eli tämänhetkinen tilanne ei välttämättä kerro mitään tulevasta. Itse aloin mahtua vanhoihin housuihin puolisen vuotta synnytyksen jälkeen, vaikka kilot olivat silloin jo lähteneet, eli luulisin että lantiossa tapahtui silloin vielä pienenemistä.

 

Nyt kun synnytyksestä on kulunut useampi vuosi, voi ehkä summata niitä pysyvämpiä muutoksia. Eniten muutoksia on tapahtunut rinnoissa: ne olivat mukavan täyteläiset siihen asti, kun lapsi täytti 2 vuotta (imetin vuoden, eli peräti vuoden sen jälkeen pysyivät hyvässä kuosissa), sitten ne alkoivat "tyhjentyä" jonkin verran. Vaikka ne ovat vähän roikkuvammat kuin aikaisemmin, ovat ne muuten mielestäni malliltaan jotenkin paremmat.

 

Vatsan osalta olen huomannut, että turvotukset sun muut näkyvät paremmin kuin aikaisemmin, kun vatsanahka on kerran venynyt. Muuten vatsa palasi entisenlaisekseen pikku hiljaa, mitään timmiä vatsaa minulla ei koskaan ole ollutkaan, vaikka olen normaalipainoinen.

 

Muita muutoksia en juuri ole noteerannut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektiosta on nyt kulunut vähän reilut 7 kuukautta, ja oikeastaan voisin sanoa, ettei raskaus muuttanut juurikaan kroppaani. Kaikki vanhat vaatteet ja kengät menevät helposti päälle. Vatsan seudulla on tietysti löysää nahkaa, joten turvotukset tosiaan näkyvät helpommin. Raskauskilot ovat lähteneet korkojen kera, vaikka kovin paljon en liikuntaa ole ehtinyt (= jaksanut tai viitsinyt) harrastaa. Imetän vielä, joten rintojen tilanteesta en osaa vielä sanoa. Ihan hyvältä näyttää ainakin liivit päällä :)

 

Näkyvin muutos on ollut se, että hiusten väri on tummunut vaaleasta sellaiseksi "likaiseksi" tummanvaaleaksi. Vakavasti harkitsen ryhtymistä värjäyspuuhiin ensi kerran sitten teini-iän kokeiluiden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Raskaudesta muistoksi on jäänyt vain raskausarpia. Nyt raskauden jälkeen imetys puolestaan saa painon koko ajan laskemaan, vaikken haluaisi sen enempää laskevan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektioarpi jäi. Muuten kroppa on samanlainen, kuin ennen raskauttakin. Mahan seutu palautui litteäksi muutamassa viikossa eikä raskausarpia tullut. Rinnatkaan eivät muuttuneet raskauden myötä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maha on ehkä inasen löysempi ja rinnat on imetyksen jäljiltä vähän pussukat. Palautuvat varmaan ajan kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on kuppikoko pienentynyt, siis pienempi kuin ennen ensimmäistä raskautta, lukuunottamatta tietenkin silloin kun vielä imettää.

Toisen lapsen synnytyksessä tapahtui jotain häntäluulle, joka on vieläkin ajoittain kipeä enkä pysty istumaan kovilla alustoilla. 

Hiukset ovat tummuneet huomattavasti ja olenkin joutunut turvautumaan väripurkkeihin. Sen lisäksi mun aikaisemmin tikkusuorat hiukset on muuttuneet epämääräisen kihariksi eivätkä tottele mitään, on sellaiset ihmeellisen höttöset.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla on kaksi tyttöä melko pienellä ikäerolla syntyneet 5/11 ja 10/12.

 

Ensimmäisestä raskaudesta jäi aavistus mahaa ja n. 3kiloa painoa, ennen raskautta 52kg ja raskauden jälkeen 55kg. Rinnat kasvoivat 70A -> 70C ja nännit "tippuivat" ainakin 5 cm ja tissit "tyhjenivät" :grin:

 

Toinen tyttöni syntyi puolivuotta sitten, painoa jäi 5kg ja se ei näytä tippuvan itsekseen..Tissit tipahtivat muutaman sentin lisää :grin: ja mahaan jäi haalea linea negra. Mahassa yksi "löllö makkara", josta en tykkää yhtään, istuessa tipahtaa syliin, heh. Rinnat alkavat olla melko pilalla entiseen verrattuna vaikka ovatkin isommat. Imetin esikoista 9-10kk ja toista olen nyt imettänyt 6kk ja jatkan toistaiseksi.

 

Yritän ottaa huumorilla mutta aina ei silti naurata, useimmiten kyllä :pupu_1: . Mielenkiinnolla odotan mitä mahdollinen 5-7kg painonpudostus ja vatsatreenit voivat saada aikaan :)

Edited by Tiana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taisinkin vastata tähän, mutta näin jälkikäteen: olen lihonut synnytyksen jälkeen, mutta huomaan peilistä saman, jonka huomasin jo silloin, kun olin palannut alkuperäiseen painooni synnytyksen jälkeen: olen paljon lihavamman näköinen. Synnytyksestä on nyt 11 kk, mutta maha on sen näköinen, että toista odottaisin ja lähes lasketulla ajalla. Lantio on paljon leveämpi kuin ennen ja hanuri roikkuu aika pahasti. Kuten sanoin, olen lihonut, käytännössä painan nyt saman verran kuin tuhdimmillani raskausaikana (+9 kg alkupainoon), mutta pötsi alkaa jo rintojen alta eli enää ei mikään mahan sisäänveto auta. Käytännössä lihakset ovat "jossain". Näytän lähes samalta kuin äitini, joka on kuitenkin 36 vuotta minua vanhempi.

 

Oikeastaan rinnat ovat ainoat, joille ei tapahtunut mitään ihmeellistä, epäilemättä johtuen ketuilleen menneestä 1,5 kk:n osittaisimetyksestä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sektiosta on nyt reilu vuosi aikaa, ja siitä kaikesta jäi muistoksi todella iso ja löllö maha :girl_prepare_fish:  muuhun ruumiseen verrattuna tuo vatsa vie kyllä kaiken muun huomion, vaikka muutenkin olen jo valmiiksi ylipainoinen. Vaikka paino ei raskausaikana noussut kun 2kg ja synnärille jäi 7kg. Tässä välissä olen kerennyt laihtua-15kg niin ei edes tuo laihdutus vienyt vatsaa mennessä, tosin nyt kilot on jo tulleet takaisin  :dash2:

Rinnat sentään on pysyneet samanlaisia ketun neninä, kuin ennenkin ja ihan vaan sen takia, että imetys ei onnistunut.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now