Doremifa

Iltarukous

22 posts in this topic

Ennen vanhaan iltarukouksen lukeminen taisi olla tavallisena tapana myös vähemmän kristillisissä perheissä, mutta miten on nykyään? Onko sinulla ollut lapsena iltarukous ja opetatko myös oman lapsesi rukoilemaan?

 

Meillä alkaa jossain vaiheessa olla ajankohtaista oman iltarukouksen kehitteleminen, joten olisi kiva kuulla, millaisia iltarukouksia muilla on ollut käytössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on ollut lapsena iltarukous käytössä. Muistan kun kaikilla lapsilla oli oma ja ne sitten vuoronperään kotona luettiin :D.

 

Nykyään luen omien lasten kanssa iltarukouksen silloin kun on mun nukuttamisvuoro. "pienet kädet yhteen liitän, taivaan Isää aina kiitän, anna meille enkeleitä, älä meitä koskaan heitä, Aameen". Joskus lisätään tuohon lisärukouksia jos on joku akuutti aihe mistä haluan rukoilla, välillä myös lapset pyytää, että mainitaan kaikkia tädit perheineen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me emme ole kovin uskonnollisia, mutta laulan silloin tällöin lapselleni iltarukouksen "Levolle lasken Luojani". Haluan jatkaa perinnettä, sitä laulettiin minulle joka ilta ollessani lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli lapsena "Tule Jeesus lapses luo, armos siunaukses suo. Tue pientä horjuvaa, johda tietä oikeaa." Äiti yritti minunkin kohdallani tuota "Levolle lasken Luojani", mutta ahdisti liikaa se kohta, missä vihjailtiin, että tässä unen aikana saattaisi kuolema korjata pois. Muistan itsekin etten halunnut sellaisia lukea, kun minusta se kuoleminen ei kuulunut mitenkään nukkumaanmenoon.

Jälkeenpäin kuulema äitiä oli harmittanut, kun hänellekin oli sitä luettu pienenä, eikä minulle ollut sitten kelvannut perinteinen rukous, onneksi nieli harmituksensa ja etsi jonkun toisen  ^_^ 

 

Rukouksen jälkeen meillä lueteltiin vuorotellen kaikkien läheisten sukulaisten tai muiden ystävien nimet, siis "Siunaa Jeesus äitiä sää ukkia mummoa Jaanaa Petriä Kikkaa Johannesta Raisaa ja Kaarloa" (nimet muutettu). Tuota samaa mantraa kävin mielessäni läpi isompanakin. Listan "päivittäminen" oli jonkinlainen virstanpylväs ihmissuhteissa, kun huomasi, että joku ihminen tuntui niin tärkeältä, että voisi muistaa häntä iltarukouksessa.

 

Nykyään en joka ilta rukoile, mutta käyn rukousta läpi mielessäni, jos haluan erityisesti rauhoittua (vaikkapa jos joku mietityttää tai pelottaa nukkumaanmennessä). Voisin kuvitella ottavani iltarukouksen tavaksi omankin lapsen kanssa, nukkumaanmeno- ja rauhoittumisrituaalina. Pitäisi joskus kysyä mieheltä, mitä mieltä hän on. Kuulun siis itse kirkkoon ja hän ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli lapsena omat iltarukoukset ja olen jatkanut samaa perinnettä meidän lasten kanssa. Nyt pitäisi vielä löytää vauvalle oma kiva iltarukous! :)

 

Vanhemmilla lapsilla on:

 

Päivän touhut taakse jää,

minua jo väsyttää.

Kiitos että nukkumaan

peiton alle mennä saan.

Hyvää yötä Jumala,

siunaa meitä kaikkia.

Aamen.

 

Ja keskimmäisellä:

 

Minä lapsi pienoinen

aamuin illoin rukoilen.

Pienet kädet yhteen liitän,

Taivaan Isää aina kiitän.

Siunaa meitä kaikkia.

Aamen.

 

Kuopukselle on vielä kiva rukous hakusessa. :)

Edited by Mischa

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo ensimmäinen noista on minusta ihan paras iltarukous  :girl_smile: Yrittää saada lapsen uskomaan, että nukkumaanmeno on oikeastaan ihan kiva juttu  :P Esikoinen tykkää tällaisesta "Rakas Jeesus suojahasi nukkua mun taasen suo, enkelisi kaitsijaksi käske vuoteheni luo. Aamen." kun se uskoo että se estää pahoja unia.

 

Minulle ei ole lapsena luettu iltarukousta, paitsi joskus äiti sanoi "hyvää yötä Jeesus myötä". itsekään en yleensä muista lukea iltarukousta, mutta tykkäisin kyllä ottaa tavaksi. Mutta en vain yhtä ja samaa, minusta on ihan kiva vaihdella kun noita on monia kivoja. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laulan iltalauluksi Tule kanssani Herra Jeesus tai Jumalan kämmenellä. Rukousta en oo vielä miettinyt, ehkä sitten kun lapsi osaa lukea sen mun kanssa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle on lapsena luettu Levolle lasken luojani... ja se oli jotenkin ahdistavan oloinen jo lapsena ja varsinkin nyt aikuisena, joten sitä en halunnut jatkaa omalla lapsella. Meillä on 2-vuotiaan kanssa lyhyt rukous iltaisin: Kiitos tästä päivästä, siunaa meitä huomenna. Amen.

Kunhan lapsi tuosta vähän kasvaa ja ennen kaikkea alkaa puhumaan paremmin, niin sitten voisi ottaa jonkun vähän pidemmän iltarukouksen käyttöön.

Tällä hetkellä lauletaan ennen nukkumaan menoa paljon, mm. Jumalan kämmenellä, Hyvä Jumala, kiitän kodista, Päivän leikit, askareet -lauluja. Kaikki enkelilaulut on tytön suosikkeja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mischa ja anemone, en olekaan koskaan kuullut tuollaisesta, että kaikilla lapsilla olisi oma iltarukous! Kuulostaa kivalta!

 

Ida-Mari, olinkin unohtanut tuon Tule kanssani Herra Jeesus -laulun, voisinkin ottaa sen soittolistalle! Vauvalle tulee aika usein laulettua Jumalan kämmenellä, se on ollu mulle lapsesta asti sellainen kiva ja helposti ymmärrettävä laulu.

 

Marsa, meillä oli myös tapana luetella iltarukouksen perään, että siunaa Jeesus äitiä, isää, Doremifaa jne. Lemmikitkin olivat listassa mukana. Mulle se oli kaikkein tärkein kohta rukouksessa ja aion ottaa tuon tavaksi omankin lapsen kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on tällänen:

"Pienet, suuret ihmiset Taivaan Isä suojelet. Siunaa meitä kaikkia _________ ja kotona. Aamen."

 

Ja ton viivan tilalla on millon mitäkin, kerhossa, kaupassa jne. Isompana keksiköön sitten itse missä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle luettiin lapsena Levolle lasken luojani. Olen ihan tapaluterilaisesta perheestä, nykyään kirkosta eronnut enkä aio omalle lapselleni opettaa mitään iltarukousta. Sen sijaan tuutulaulun laulan useimmiten ja kunhan alkaa ymmärtää puhetta paremmin, toivotetaan tietenkin hyvää yötä, luetaan iltasatu jne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä iltarutiineihin kuuluu "Minä lapsi pienoinen, aamuin illoin rukoilen. Pienet kädet yhteen liitän, taivaan Isää aina kiitän. Amen." :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä melkein 3-vuotias saa illalla itse päättää, mikä rukous luetaan. Yleensä pyytää "isomummun rukousta" ("Levolle lasken", jonka isomummunsa on opettanut) tai "Jeesus-rukousta" (marsa123:n mainitsema "Tule, Jeesus, lapses luo"). Sen jälkeen lauletaan unilauluksi "Maan korvessa kulkevi" tai "Ilta on tullut, Luojani". Pikkusiskon iltarukous hoituu siinä samassa, jos laitan lapset yksin nukkumaan. Jos mies on kotona, luen tytön kanssa erikseen iltarukoukseksi yleensä "Levolle lasken, Luojani", jonka omasta lapsuudestani muistan parhaiten. 

Tuota "Tule kanssani, Herra Jeesus"-virttä laulelen yleensä aamuisin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tällainen: "Siunaa isiä, äitiä, (lasten nimet tähän), mummoja, pappoja, enoja, setiä, tätejä, serkkuja ja kavereita. Siunaa päivän leikit, työt, sekä myöskin yöt."

Monesti lapset lisäilee omia "ajankohtaisia asioita" rukoukseen. Nyt esim. kivan hoitotädin jäädessä lomalle, 4v lisäsi rukoukseen spontaanisti, että siunaa hoitotädin pitkä lomakin. :)

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini luki mulle ja sisarukselleni meidän ollessamme pieniä joka ilta:

 

Rakas Jeesus siunaa meitä

anna meille enkeleitä

siivilläsi meitä peitä

älä meitä koskaan heitä.

 

Aamen.

 

Aion jatkaa perinnettä.

Äitini kuoli syöpään muutama vuosi takaperin, ja vuorostani luin hänen saattohoitopedillään tuon rukouksen. Itkuhan siinä tuli, molemmille. Äitini oli ihmeissään kuinka muistin rukouksen vielä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole kotona luettu iltarukousta, mutta oma mummoni aina välillä luki kanssani täälläkin esille tulleen "Minä lapsi pienoinen..." -rukouksen. Naapurintytöllä oli ollut iltarukouksena "Levolle lasken", joka oli mielestäni myös hieman ahdistava, vaikkakin muistan sen parhaiten koska se on tullut sittemmin riparilla yms. usein eteen. Mutta eipä minulle ollut tullut mieleenkään lukea lapsen kanssa iltarukousta, mutta ajatushan olisi kyllä todella kaunis! Olenhan itsekin pitänyt vanhemmiltani opitut hyvänyön toivotuksen aina mukanani - kuuluvat nykyään minun ja miehenikin iltarutiineihin - joten miksi en opettaisi lapselleni rukousta iltaisin :girl_smile: Ja tuo, että jokaisella lapsella on "oma" rukous, on aivan mielettömän kaunis ja ihana ajatus :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini luki mulle ja sisarukselleni meidän ollessamme pieniä joka ilta:

 

Rakas Jeesus siunaa meitä

anna meille enkeleitä

siivilläsi meitä peitä

älä meitä koskaan heitä.

 

Aamen.

 

Tästä näkee, että taidetaan olla samaa ikäluokkaa :) Minulla tuo oli huoneentauluna ja sitä myös itse tapailin. Myös Levolle lasken Luojani oli käytössä, mutta siinä on ollut itselle tenavana vähän vaikeaa mieltää sitä kohtaa "jos sijaltain en nousisi --".

 

Lapsille opetetaan tuo TL:n viestistä lainaamani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Äitini luki mulle ja sisarukselleni meidän ollessamme pieniä joka ilta:

 

Rakas Jeesus siunaa meitä

anna meille enkeleitä

siivilläsi meitä peitä

älä meitä koskaan heitä.

 

Aamen.

 

Aion jatkaa perinnettä.

Äitini kuoli syöpään muutama vuosi takaperin, ja vuorostani luin hänen saattohoitopedillään tuon rukouksen. Itkuhan siinä tuli, molemmille. Äitini oli ihmeissään kuinka muistin rukouksen vielä.

Mulle on kans lapsena luettu tämä. Tätä käytetään meillä tuon toisen rukouksen rinnalla.

TiinuLiinun tarina sai kyyneleet silmiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minullekin TiinuLiinun tarina sai silmät kyyneleisiin. Kovasti voimia elämääsi ilman äitiä! :lipsrsealed:

 

 

Kuopukselle on vielä kiva rukous hakusessa. :)

Nyt on kuopuksellakin oma rukous!

 

Jeesus, olen pieni,

kanna sylissä!

Maailma on suuri,

ole lähellä!

Aamen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ihania iltarukouksia täällä. :) Mä olen kanssa oppinut kotona tuon Levolle lasken-rukouksen, mutta muistan lapsena ihmetelleeni sitä "sijaltain jos en nousisi"-kohtaa, että mitä ihmettä se tarkoittaa. Tokihan sen voi vaihtaa siihen "aamulla jollen nousiskaan"-pätkään. Itsellä ei vielä ajankohtainen tää iltarukouksen valinta millään lailla, mutta näitä on kiva lueskella muuten vaan. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aivan ihania iltarukouksia. Mummo luki niitä minulle lapsena ja aion jatkaa kyllä perinnettä oman lapseni kohdalla sitten joskus. "Minä lapsi pienoinen" on lähinnä sydäntä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now