Guest *Fiina*

Synnytystä ennakoivat merkit

32 posts in this topic

Siinäpä se lyhykäisyydessään. Täällä odottelevalla on aikaa harjoitella gallupin tekoa....

Muoks. Olin tekevinäni gallupin, mutten sitten osannutkaan? No voihan tähän vastata muutenkin? :(

Edited by Odefiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kerrassaan mitään ennakko-oireita. Siitä aloin aavistella, että synnytys alkaa varmaan lähiaikoina, kun alettiin käynnistysnappeja antamaan. :lol:

Kummallakin kertaa ekasta oireesta (ekassa meni vedet, toisessa supistus) on synnytykset lähteneet käyntiin ja lapset siitä piakkoin syntyneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli LA 15.12. Mulla ei ollu kerrassaan minkäänlaisia kipeitä suppareita missään vaiheessa, ainoastaan niitä normi harjotussuppareita.

 

LA tuli ja meni mutta tyttö vaan pysyi yksiössään.

 

Oisko ollu jtn 40+5 kun alkoi tulla limatulppaa ja aattelin että no nih, nyt tulee lähtö kohta. No joo, sitä tulppaa tuli ja tuli. Ehdin käydä kahdessa yliaikaiskontrollissakin kunnes sitten käynnistettiin 42+2. Tasan 42 oli toinen kontrolli jossa mietittiin juäänkö käynnistykseen vai odotetaanko pari pvää kun tulppaakin tuli. Että jos käynnistyisi itsekseen... Mutta ei sitten tapahtunutkaan mitään vaan käynnistettiin synnytys silloin 42+2.

 

Jos oikein kunnolla miettii niin ainoa ennakoiva asia sen limatulpan lisäksi oli liikkeiden vähentyminen. Sitähän sanotaan, että valmistautuessaan syntymäänsä lapsi rauhoittuu tuolla masussa eikä välttämättä myllerrä niin kovasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Keskiviikkona iltapäivällä rv 40+5 tuli vessassa käydessä pienen pieniä paloja persikanväristä "hyytelöä" (=limatulppaa). Muutaman tunnin päästä kävelylenkin jälkeen pari alavatsalla tuntuvaa supistusta (aiemmin eivät juurikaan tuntuneet miltään). Seuraavana aamuyönä supistuksia alkoi tulla säännöllisesti, mutta lakkasivat välillä. Supistuksia tuli parin tunnin pätkissä koko torstaipäivä, mutta loppuivat välillä kokonaan. Torstai-iltana supistukset tulivat niin kipeiksi, että oli pakko lähteä sairaalaan. Sitten ähellettiin koko yö ja seuraava päivä, vauva syntyi vasta perjantai-iltana 21.07 (rv 41+0).

 

Niin juu, ja koko torstaipäivän tuli persikanvärisiä paloja, koko ajan pikkusen isompia. Nyt menossa kakkosen rv 36 ja persikanvärisiä paloja toivotaan ilmestyväksi vaikka parin viikon päästä :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kipeitä supistuksia jostain viikolta 37 lähtien (alkaen RV 31 tai jotain, olin sairaslomalla liian tiuhan (harjotus)supistelun takia), useempana yönä ne oli ihan säännöllisiäkin monta tuntia ja sillon toki elin toivossa, että lähtö olis lähellä. No ei ollut. 42+0 (perjantai) oli yliaikaiskontrolli, jossa päätettiin odottaa viikonlopun yli käynnistystä. Lääkäri ja lääkäriopiskelijat ronkkivat sitten ihan tarkotuksella kohdunsuuta paljon, jotta synnytys lähtis itekseen käyntiin. Sillon perjantaina irtoskin sitten limatulppa, koko viikonlopun supisteli epäsäännöllisesti kunnes sunnuntaiyönä ne alko oleen säännöllisiä ja siitä se sitten lähti. Poika synty sitten loppuviimeks vasta 42+4 eli tiistaina aamuyöllä.

 

Mulla siis merkkejä oli paljonkin, mutta eipä ne mitään oikeesti merkinnyt. Sitten kun synnytys lähti oikeesti käyntiin, ei siinä ollut mitään eroo aiempiin vääriin hälytyksiin paitsi se limatulppa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista,

 

mietin juuri näitä että tuleeko yleensä jotain erilaista vai alkaako se sitten vaan suoraan tositoimilla..

 

Joskus on kuullut että saattaa verenpaine nousta hieman, suoli alkaa toimimaan tosi hyvin, paino laskee tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Viikkoa ennen synnytystä mulla oli näköhäiriöitä. Oikea silmä ei nähnyt sivulle ja näkökentässä pyöri sirkkelinterä. Myös proteiinit oli +. Ja raskausmyrkytystä mulla ei ollut.

 

Perjantai-iltana sain itku-potkuraivarin kun ompelukone temppuili ja oli karvaa vaille, että koko kone ei lentänyt seinään. Lauantai aamuna kello 4 synnytys sitten käynnistyi. Oon ihan varma, että perjantain raivari johtui jo jostain hormoonimyrskystä, koska en ikinä ennen ole niin vahvasti reagoinut tuollaiseen.

 

Limatulppa tuli vasta sairaalassa 1,5 h ennen kuin tyttö tuli maailmaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytystä ennakoiva oire oli eka supistus 40+4. About 8 tuntia myöhemmin jäbä oli syntyny. Yhtään kivuliasta supistusta ei ollu ollu aikasemmin. Supistukset alko vähän puolen yön jälkeen, vielä kuuden aikaan illalla olin vetäny 1.5h sauvakävelylenkin ja appiukolleki uskotellu, et ei tää täältä viä mihinkään synny.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Synnytystä ennakoiva oire oli eka supistus 40+4. About 8 tuntia myöhemmin jäbä oli syntyny. Yhtään kivuliasta supistusta ei ollu ollu aikasemmin. Supistukset alko vähän puolen yön jälkeen, vielä kuuden aikaan illalla olin vetäny 1.5h sauvakävelylenkin ja appiukolleki uskotellu, et ei tää täältä viä mihinkään synny.

 

Ai että tämmöinen on lohdullista kuultavaa, kun la on ohitettu ja juuri mitään merkkejä ei ole havaittavissa, päinvastoin kunto on loistava.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulla oli lasketusta ajasta melkein 2 viikkoa, eikä mitään oireita. Seuraavana päivänä olin menossa yliaikakontrolliin, mutta sitten illalla mahasta kuului hassu pulputus ja lapsivettä alkoi valua.

 

Mulla ei siis synnytystä ennakoinut muu kuin päivämäärä - tiesin että viimeistään parin päivän päästä vauvan on pakko luovuttaa ja näyttää naamansa. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Limatulppaa bongasin kaksi viikkoa ennen synnytystä ja tasan viikkoa ennen synnytystä (pe) tulivat ekat oikeilta tuntuvat (sellaiset "aaltomaiset, jotka tuntuivat kokonaisvaltaisesti), mutta kivuttomat supistukset ja näitä tuli muutaman tunnin ajan melko säännöllisesti. Sitten loppuivat kuin seinään. Siitä eteenpäin koko viikon ajan oli menkkamaista jomottelua, sellaista kuumottavan tuntuista (vaikea selittää...) kipuilua alaselässä ja sisäreisissä, joku päivä ei juuri yhtään ja toisena päivänä tosi paljon. Torstaina kävin neuvolassa ja kun kerroin neuvolatädille tästä, hän meinasi että ekoja senttejä siellä tehdään eli synnytys käynnistynee kunnolla pian. Viiden maissa alkoivatkin sitten kivuttomat, säännölliset supistukset uudelleen ja niitä tulikin sitten viiden minsan välein siitä eteenpäin. Nämä supistukset alkoivat kipeytymään yöllä ja aamulla lähdettiin sairaalaan ja ennen puoltapäivää oli tyttö sylissä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin aivan satavarma että yli mennään ja pitkästi, niinpä synnytyksen käynnistyminen 39+5 aamuyöllä oli yllätys. Jälkeenpäin kun ajattelee niin merkkejä oli kyllä ilmassa jo pari-kolme päivää aikaisemmin. Viimeiset viikot vaivannut juilinta ja kipu alakerrassa olikin vaan yhtäkkiä kadonnut ja edellisenä päivänä olin tuntenut YHDEN supistuksen, jota en kyllä supistukseksi silloin tunnistanut.

 

Tuona aamuyönä alkoi supistukset, sitten meni vedet ja tyttö syntyi reilun vuorokauden kuluttua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitn oireita ennen! Vedet meni mulla 3.-4.5. yöllä ja suppareita saatiin odotella 5.5. aamuun klo kymmeneen saakka. Olin tuolloin äitipolilla jonottamassa lääkärille ja sitä ennen olin ollu käyrillä puolisen tuntia ilman yhtään supparia. Odotusaulassa alko supisteleen 5 minsan välein ja LUJAA. Ja klo 19.52 oli pieni mies syntynyt. Viikkoja oli muistaakseni 41+3...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä synnytys tuli ihan puun takaata :) Ei tullut mieleenkään illalla että yöllä

menee vedet ja lädetään synnyttämään :D Kun laskettuun aikaankin oli vielä 3

viikkoa aikaa :) Saas kattoa et miten tämän toisen kanssa menee???

Edited by Emppu78

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla verenpaine nousi raskauden loppuvaiheessa, mutta laski sitten kuitenkin ennen synnytystä. Vauva syntyi sunnuntaina ja tiistaisen lääkärikäynnin jälkeen alkoi tulla limatulppaa. Sitten alkoivat supistelut, olisikohan ollut torstaina. Supistukset tuntuivat jonkin verran ja niitä tuli suht sännöllisesti noin 10min välein. Supistukset kuitenkin laantuivat aina aamuyöstä/aamulla. Pari yötä meni siis valvoessa ja kellotellessa suppareita. la-su välisenä yönä alkoivat sitten oikeasti kipeät supparit, jotka tulivat heti noin 6-7min välein, siitä sitten 8h päästä vauva olikin jo sylissä (rv 38+6). Meinasi mennä kyllä hermot noiden "harjoitussupistusten" kanssa, kun tuntuivat kuitenkin siinä määrin, että nukkumisesta oli turha haaveilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten sen nyt ottaa, kun mulla joka tapauksessa käynnistettiin.. :rolleyes: Olin siis toista päivää sairaalassa ja olin saanut käynnistysnappeja, mutta mitään ei ollut tapahtunut. Ei mitään supistuksia tai tuntemuksia. Just ennen kun annettiin lisää nappeja, mut laitettiin käyrille, ja siinä maatessani yhtäkkiä mussa jokin pamahti niin että ihan sattui, sit meni vedet ja heti perään tuli supistuksia toisensa perään. Kolmen tunnin kuluttua vauva oli syntynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mitään ennakkomerkkejä. Viikoilla 37+2 yöllä klo 2 heräsin siihen, että lapsivesi lorisi sänkyyn. Siitä 20 minuutin kuluttua alkoivat tihenevät supistukset. Soitin sairaalaan, josta neuvottiin tulemaan sairaalaan 8-9 maissa aamulla, jos lapsivesi oli kirkasta (oli kirkasta). Annoin vielä tässä vaiheessa keskellä yötä supistuksia seuratessamme miehelle keskeneräisen isyyspakkauksen! :P Sitten puoli kuuden aikaan oksensin ja olo oli jo niin kipeä supistellessa että lähdimme ajamaan puolen tunnin ajomatkan päässä olevaan sairaalaan. Jonoteltiin tutkimushuoneeseen ja siellä todettiin sitten synnytyksen olevan hyvin käynnissä (auki 4 cm). Siirryimme synnytyssaliin ja klo 9.17 tyttö oli sylissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitenhän tähän vastaisi? :rolleyes: Esikoisen kohdalla synnytys käynnistettiin eli se ei siis alkanut luonnollisesti. Olin kuitenkin jo 4 cm auki synnytyksen alkaessa ja limatulppaa oli alkanut tulla noin viikkoa aiemmin. Vaikea sanoa, milloin tyttö olisi syntynyt omia aikojaan, jos synnytystä ei olisi käynnistetty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ollu mitään, kunnes 40+5-6 yöllä alkoi tulee limatulppaa ja lapsivettä. Ja hetken perästä alkoi supistukset.

 

Tollon 40+5 olin käyny vielä tentissäkin, kun ei mitään oikeita oireita ollu. Paljon toiveajattelua ja kuviteltuja kylläkin. :rolleyes::D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Synnytys tuli ihan puun takaa :lol: Koko raskausaikana ei supistuksia tai mitään muita synnytykseen viittaavia merkkejä ollut ollenkaan, yli meni sen verran että epätoivoisena odotin käynnistystä. Rv 41+5 kuitenkin heräsin koviin supistuksiin joita tuli heti 3min välein ja n. 4 tunnin kuluttua poika syntyi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

37+4 alkoi tulla limatulppaa jaa siitä neljän päivän päästä,38+1, synnytys käynnistyi supistuksilla. Poika syntyi 38+2.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli ihan puuntakaa! En ollut vielä edes äitiyslomalla, koko päivän oli ollut ihan hyvä olo ja töistä lähtiessä illalla menikin sitten lapsivesi ihan yllättäen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now