Sign in to follow this  
Followers 0
Neven

Alipaino

5 posts in this topic

Onko kenelläkään kokemusta lapsen alipainosta?  Siis hyviä vinkkejä lähinnä :girl_sigh:

 

Meidän neiti täytti juuri 6 vuotta, menee siis syksyllä eskariin. Tänään käytiin sitten 6vee-neuvolassa ja neiti on ihan alipainon rajoilla.

Tietysti tämä kummastuttaa, meillä ei miehen kanssa kummankaan suvussa ole alipainon kanssa kamppailevia, päinvastoin.

Itsekin olen taas kerran laihiksella. Lasten ruokailuun tämä ei kuitenkaan ole vaikuttanut millään tavalla. Syövät isänsä kanssa samaa ruokaa,

yleensä minä en ole samaan aikaan ruokapöydässä töitteni takia.

Meillä on muutenkin aika tiukahkot ruokailusäännöt, pöydästä ei poistuta ennenkuin annetaan lupa ts. kunnes mielestämme on syönyt tarpeeksi.

 

Ruokailuajat ovat säännölliset (aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala) ja päiväkodissa saattaa syödä suuriakin määriä, kotona sitten ehkä vähän vähemmän.

Kuitenkin terveellistä ja monipuolista ruokaa ja välillä niitä herkkujakin. Paino ei vaan nouse.

 

Nyt saatiin sitten ohjeeksi laittaa rasvalisää ruokaan. Muistan että kuopukselle piti laittaa rasvalisää silloin aikoinaan, kun hän oli vauva, mutta onko se ihan tavallista näillä isommillakin? Ja onko jotain muita keinoja tukea lapsen kasvua? Kannattaako vaihtaa rasvaton maito kevytmaitoon? Meillä käytetään vähälaktoosittomia tuotteita, joten varsinkin kogurttien osalla pitää valita sitä mitä on, varsinkin täällä "maalla"  tuo valikoima ei ole kovin suuri.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis onko se paino pudonnut suhteessa pituuteen jyrkästi vai mistä syystä painoon nyt puututaan. Jos lapsi syö normaalisti eikä ole muutenkaan syytä epäillä mitään allergioita tai tms niin aika erikoiselta kuulostaa?

Meillä kuusi veen pojan mitat oli 118 cm ja 19 kg eli paino menee jossain alakäyrillä, mutta siellä se on mennyt aina eli siihen ei ainakaan millään muotoa ole kommentoitu sitten vauva-ajan, jolloin oli kaikenmaailman rasvalisät käytössä. Eli siis lapsi on luontaisesti hoikka ja siro. Painoa suhteessa pituuteen oli tullut vuodessa ihan samassa suhteessa kuin aikaisemmin.

 

Jos et itse ole huolissasi niin en ainakaan itse lähtisi mihinkään "rasvakuuriin".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olennaista ei ole kilomäärä sinänsä vaan juuri se, millaista se painonkehitys on ollut kokonaisuudessaan. Pituuskasvuspurtin aikana suhteellinen paino jää helposti vähän jälkeen kun kaikki paukut pistetään venymiseen. Jos taas kasvutapa selkeästi poikkeaa aiemmasta tai kilomääräinen paino laskee (mitä ei terveellä kasvavalla lapsella saisi ikinä tapahtua) niin asiaa on syytä tarkkailla.  

 

Sovittiinko teille jotain kontrollikäyntiä? 

Edited by Angervo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen ollut lievän alipainoinen lapsi. Ekalla luokalla kouluhoitaja kiinnitti siihen huomiota terveystarkastuksessa, mutta lääkäri jota konsultoitiin selitti ettei huoleen ollut mitään aihetta juurikin siksi että painonkehitys kokonaisuudessaan oli ollut normaalia ja olin kasvanut todella paljon pituutta. Olin vain hoikka lapsi.

 

Miksi koulun terveydenhoitaja yhtäkkiä kiinnitti siihen huomiota kun neuvola ei koskaan ollut siihen puuttunut, sitä en tiedä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tytöllä on paino ollut melkein koko ajan kaikkien käyrien alapuolella, mutta nyt sitten ekan kerran puututtiin tähän. Olemme aiemmin kysyneet, onko syytä huoleen, mutta silloin ei ole ollut.

Neuvolan täti sanoi, että lapselle pitäisi tässä iässä tulla n.2 kg vuodessa ja meillä näin ei ole ollut. Toisaalta onhan se hyvä, että puututaan nyt tähän, ehkä voidaan jollakin tavalla auttaa siinä,

ettei paino pääsisi enempää laskemaan.

 

Meille tarjottiin sitä mahdollisuutta, että lääkäri olisi katsonut tytön papereita, mutta en minä sitten kuitenkaan halunnut hänen niin tekevän

(koska ei ole luottoa tuohon lekuriin) meillä täällä maalla siis on yksi lääkäri lastenneuvolan puolella.

Ajattelin, että otanpa sitten yhteyttä, jos tulee tarvetta.

 

Keskusteltiin eilen tytön kanssa asiasta, miten nyt 6-vuotiaan kanssa voi keskustella. Hän oli vain kovin innoissaan siitä, että saa extra määrän levitettä ruokiinsa :grin: Päiväkodissa tekevät saman jutun. Lisäksi sovittiin tytön kanssa, että iltapalalla syödään muutakin kuin pelkkä voileipä. Jospa näillä nyt saisi painon pysymään ainakin kurissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0