Sleeping Sun

Minkäikäisenä aloititte perhekerhoissa yms. käymisen?

51 posts in this topic

Tuli juteltua yhden sukulaisen kanssa ja nyt mulla heräsi uteliaisuus, kuinka nuoren vauvan kanssa olette menneet perhekerhoon, -kahvilaan yms.?

 

Pari kk vauvahan ei kerhossa vielä mitään tee mutta äidillä olisi vertaisseuraa. :)

 

Kertokaapas ihmiset omia kokemuksia!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oisin mennyt aika pian jos oisin tajunnut että meilläkin on mll perhekahviloita. Nyt mentiin kun tyttö oli nelisen kuukautta. Samalla aloitettiin yksi kansalaisopiston kurssi kevääksi. Jos kaikki menee ok ja seuraava syntyy kesällä mennään perhekahvilaan heti kun se elokuussa alkaa.

 

Lisäys. Minä kanssa mietin aluksi että mitä minä neljän kuukauden ikäisen kanssa teen jossain pk:ssa kun ei typy vielä ole muuta kuin sylissä. Mutta se tunne saada juoda kahvi rauhassa ja jutella muiden äitien kanssa ja joku muu pitää lasta sylissä sen kahvin aikana niin voih ihanaa. Minulle merkitsi paljon se, että näki muita äitejä ja pääsi pois kotoa. Nyt käydään se kaksi kertaa viikossa mitä perhekahvila meillä täällä on

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilpsu oli 2,5 kk, kun alettiin käymään avoimessa päiväkodissa pienten ryhmässä. Ikää neidillä oli kolmisen kuukautta, kun alettiin käymään lisäksi perhekerhossa.

 

Ainakin eka kuukausi tais mennä siten, että kerhoissa mulla oli mukana itkuhälytin, kun Vilpsu nukku pihalla :D. Mutta oli ne kerhot kyllä niin tärkeitä henkireikäpaikkoja mulle, kun ollaan muualta muutettu tänne. Oli ihanaa nähdä muitakin aikuisia! Jossain vaiheessa alko neitikin oleen hereillä kerhoissa pieniä hetkiä ja nautti selkeesti siitä, kun oli vähän erilaista katseltavaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myö käytiin viime viikolla eka kerran avoimessa perhiksessä ja tykättiin kovasti. Nuorin perhekerhoilija oli 3 vkoa <3, joten meen ihan senkin takia uudelleen, kun siellä näkee vauvoja!!! :D:D

Edited by Noose

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alettiin käydä avoimessa päiväkodissa, kun typy oli 9 kk ikäinen. Käydään vauvailtapäivissä, ja nuorin vauva, jonka olen siellä tavannut oli 3 vkon ikäinen. Itse odottelin 9 kk ikään saakka flunssien pelon takia, mutta eipä me ainakaan vielä olla yhtään flunssaa saatu. Äitien ikäskaala on melko laaja noissa vauvailtapäivissä, arvioisin että 20-40 v. Ihan teinejä en ole kohdannut.

 

Kaikki avoimessa kohtaamamme typyn (suunnilleen) ikätoverit tuntuvat olevan menossa vuodenvaihteessa hoitoon ja äidit siis töihin, joten keväällä pitää keksiä muuta tekemistä. Ainakin mennään MLL:n perhekerhoon ja varmaan avoimen muihin ryhmiin. oon tykännyt nimenomaan muiden vanhempien kohtaamisesta sekä siitä, että typyllä on lapsikontakteja, kun meidän lähipiirin lapsiperheet asuvat kauempana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin puolivuotias taisi poika olla kun ekan kerran mentiin seurakunnan vauvakerhoon. Siihen asti oltiin kyllä nähty 'vauvakavereita' varmaan 2-3-kuisesta lähtien suht säännöllisesti jonkun kaverin kotona. Kivoja on nuo kerhopäivät, vaate- ja leluesittelyjä, jotain pieniä askarteluja, kahvittelua ja tietenkin sitä vertaistukea. Suosittelen ainakin kokeilemaan!

 

Vauvan ollessa ihan pieni en kerhoja kaivannut kun oli tekemistä oman toipumiseni kanssa ja istuin mieluummin tyynyn päällä koneen ääressä virtuaalisen vertaistukiryhmän kanssa, tai nukuin.. Ja olin kyllä myös jonkinverran pöpökammoinen. Poika kyllä nautti aika pienenäkin vaihtuvista maisemista ja tykkäsi katsella toisia lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me on käyty avoimessa päiväkodissa pojan 3kk iästä alkaen. Oltaisi varmaan menty jo aiemmin, mutta kerhossa oli kesätaukoa. On siellä ollut vauvoja 4 viikon iästä alkaen, eli ihan äidin oman jaksamisen mukaan sinne voi mennä. Pienimmät ja uneliaimmat voi sitten kopassa tai ulkona vaunuissa vetää sikeitä äitien kahvitellessa. Aktiivisemmat voi leikkiä lattialla leluilla, syödä, jne. Kerho päivinä ohjelmassa on n. 15min lauluja/loruja vauvoille, muuten avoimeen voi mennä milloin vaan oleskelemaan.

 

Avoimessa olen tutustunut mukaviin lähiseudun äiteihin, ja ollaan tavattu kerhon ulkopuollekin. Suosittelen kaikille, joilta puuttuu samaan aikaan kotona olevia mammakavereita. Avoimessa käy niin paljon erilaista ja eri ikäistä porukkaa, että varmasti moni voi löytää sieltä kaltaistaan seuraa. Kerhoissa kävijät eivät ole joka kerta samoja naamoja, joten yhden kerran perusteella ei kannata luovuttaa, jos heti ei oman kaltaista seuraa löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin vasta puolen vuoden kieppeillä ja silloin suorastaan harmitti että vasta niin myöhään. Oma pää olisi hyötynyt jos oltais menty jo paljon aikaisemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitettiin seurakunnan perhekerho kun poika oli vuoden.

 

Oltais voitu muuten mennä aiemmin, mutta päivärytmiin sopi parhaiten tämä aamupäivä vasta sitten kun poika siirtyi yksiin päiväuniin.

 

Vertaistukea sain vauva-aikana muiden äitikaverien tapaamisesta, joten en niin kaivannut kerhoja. Nyt tuntuu että kerholla on tilausta sekä mulle että pojalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kirjoitanpa minäkin ajatukseni vaikka vauva ei ole vielä syntynytkään...

Kyselin paikkakuntamme avoimen kerhon tädiltä minkä ikäisiä avoimessa kerhossa käy, ja kuulema ihan puolivuotiaita ja allekin. Isommat leikkii ja askartelee, mutta eihän vauva nyt sellaisiin vielä ryhdy. Ja tämä avoin kerho on kyllä seurakunnan järjestämä, mutta siellä on myös mahdollisuus pienihintaiseen lounaaseen.

 

Itse ajattelin että lähden heti kun vain on mahdollista vauvan kanssa kärräilemään kylille ja kerhoon. Olen tehnyt 11 vuotta töitä asiakaspalvelijana ja ihmisten parissa, ja taatusti nautin yksinäisyydestä kotona, mutta taatusti kaipaan myös ihmisiä ympärilleni, ettei pääkoppa kotona sekoa. Ja jos säästyy vielä yhdeltä päiväruuan laitolta kun menee kerhoon.

Mll-perhekerhoa tai kahvilatoimintaa on naapurikunnassa, ja sinnekin saatan autolla joskus innostua ajelemaan, tuttuja asuu siellä ja vauvan isovanhemmat siis mieheni vanhemmat asuvat siellä niin samalla voimme kyläillä.

 

Eli vaikka ei ole kokemusta kerhoilusta vauvan kanssa vielä, niin mielestäni kyllä sitä kannattaa harkita, ja niinkuin moni jo kirjoitti, ihan oman "hyvinvoinnin" kannalta vaikkei vauva niin vielä kerhoilusta heti ymmärräkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin tänään ekaa kertaa meidän lähellä olevassa sosiaaliviraston alaisessa perhepaikassa. Siellä oli laulu- ja lorutuokio vauvoille. Meidän 5 viikon ikäinen oli varmaan kuitenkin nuorin siellä, vaikka kyllä siellä myös aika pieniä oli. Siellä järjestetään vauvahierontatuokioita, jotka on alle 5-6kk ikäisille tarkoitettu ja sit on eri tuokioita eri ikäisille siitä ylöspäin. Kannattaa siis selvittää, millaista toimintaa on :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alotettiin seurakunnan pperhekerho kun neiti oli 2kk vanha :) värikylpy ja muskari

aloitettiin kun neiti oli 7kk vanha :) Noissa kaikissa käydään vieläkin ja neiti tykkää

kovin käydä :) Synnytyksen jälkeen Veikkakin seuraa sitten mukana :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me alettiin käymään seurakunnan vauvakahvilassa kun neiti oli 2kk ja risat. Se oli kyllä tuoreelle äidille todellinen henkireikä. Eihän se vauveli siitä mitään varsinaisesti saanut, mutta kun kerran viikossa sai lämpimän kahvin ja valmiin voileivän eteen niin se teki kyllä äidille tosi hyvää!

 

Perhekerhot aloitettiin muistaakseni n. 5kk ikäisenä, ollaan siitä saakka käyty säännöllisen epäsäännöllisesti, ei nyt joka viikko mut silloin kun jaksetaan. Muskarissa on käyty 7kk ikäisestä, oltas menty aiemminkin, mutta saatiin paikka vasta tuolloin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No niin, nyt tuli sitten itsekin lähdettyä, kävin srk:n perhekerhossa, siellä oli muitakin pienten vauvojen äitejä ja jotkut sanoivat tulleensa ekaa kertaa jo n. kk vanhan vauvan kanssa. Mäkin oon asiakaspalveluammatissa töissä joten kyllä oli kiva rauhassa juoruta kahvikupin ääressä! Kyllä hermo lepäsi ja mieli rentoutui...

 

Mä vähän ajattelinkin että miten mulla on ollut se mielikuva että kyllä moni lähtee ihan pienen vauvankin kanssa perhekerhoihin, yksi sukulainen vaan oli vähän sitä mieltä että eihän nyt noin pienen kanssa vielä... On siis tainnut olla oman lapsensa kanssa paljon varovaisempi. Mutta enemmän pöpöjä tuo vauva siitä saa että ravaan kaupoissa yms. kuitenkin, parempi paikka tuo lapselle on kuin ostoskeskus, joissa oon käynyt siitä asti kun vauva oli 2 vk vanha.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä aloitin Mll:n perhekahvilassa käymisen kun poika oli 2 kk. Ja tottahan se on, että enemmän ne käynnit siinä vaiheessa oli mulle antoisia, mutta koska poika ei myöskään niistä tuntunut mitenkään kärsivän niin en tuntenut huonoa omaatuntoa kun niin pienen kanssa kävin. Ja mitä isommaksi tulee niin sitä enemmän lapsikin kerhoilusta nauttii. Minusta on mukavaa, että hän pääsee katselemaan muiden lasten touhuja ja leikkimään muiden kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Käykö noissa kaikenikäisiä äitejä?

Mä olin ainakin selkeästi vanhin äiti MLL:n perhekahvilassa viime viikolla. :D Muut oli varmaan 10v mua nuorempia. Etteivät olis aluksi luulleet mua ohjaajaksi..? :D

 

Me aloitellaan perhekahvila- (MLL) ja perhekerho- (srk) uraa vasta tänä syksynä, kun poika on 2v. Ei ole ollut tarvetta eikä intoa aikaisemmin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin srk.kerhossa ekoja kertoja sillon, kun Poitsu oli just 3kk täyttänyt ja samoihin aikoihin alotettiin myös vauvakinoissa käynti. Toki noista on enempi "hyötyä" äipälle tuossa vaiheessa, itsekin lähdin liikkeelle sillon, kun alko kaivata jo enempi aikuistenkin seuraa päivisin.

 

Nyt toki Poitsukin jo tykkää eri tavalla seurata muita lapsia ja alkaa sit pikku hiljaa saada leikkiseuraakin kerhossa, eli jatketaan käyntejä nyt syksyllä. Tuonne vauvakinoon ois voinu mennä aiemminkin, kun siellähän ois helpoin just olla pienen vauvan kans, joka vain hengaa sylissä nukkuen, seurustelllen ja tissutellen/pullotellen.

 

Jep, kyllä noissakin kerhoissa on ollu eri ikäsiä äitejä, välillä myös isejä käymässä. Lapset on ollu jotain 1kk-5v väliltä, suurin osa n.8kk-2v.

Share this post


Link to post
Share on other sites

hihihii... olinpa tänne kirjoitellut ennen esikoisen syntymää, ja hauskaa oli lukea ajatuksia 3 vuoden takaa...

 

Eli kun tyttömme syntyi niin tosiaan aloitimme perhekerhoilun kun tyttö oli nimen saanut eli 2kk iässä. Eihän siellä askarteluihin päässyt pitkään aikaan osallistumaan mutta näki muita äitejä ja pääsi jutustelemaan. Nyt olemme käyneet koko ajan kerhossa ja tytteli jo kovasti puhuu ja innoissaan odottaa kun ensiviikolla taas kerho alkaa! Meidän kerhossa käy kyllä kaikenikäisiä äitejä, ihan nuoria ja yli 40vuotiaita. Perhekerhossa oli kivaa kun siellä pääsi myös valokuvaukseen ja meillä on kolmelta keväältä komeat potrettikuvat :lipsrsealed:

 

Muskarin aloitimme seuraavana syksynä kun tyttö syntyi tammikuussa, eli muskariin menimme 8kk iässä. Ja vauvakinossa kävimme 3kk iästä aina 10kk ikään asti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei aloitettu perhekerhoja ollenkaan, lapsi täyttää kohta 2 vuotta ja aloitti päivähoidon ollessaan 1,5-vuotias, sitä ennen kävi vuoden ikäisestä noin kerran viikossa lapsiparkissa. En ole ollenkaan sen tyyppinen ihminen, että lähtisin johonkin kerhoon tapaamaan tuntemattomia ihmisiä, joita yhdistää varmuudella vain se, että heillä on lapsia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen ehkä vähän (köh, vähän enemmänkin) huono vastaamaan tähän, koska mulla ei ole lapsia, mutta itse haluaisin heti vaan lähteä perhekerhoon/avoimeen päiväkerhoon/vauvakerhoon, kun vaan mahdollista. Parin-kolmen kuukauden ikäisenä ehkä? Olen aina ollut kerhoihminen, olen ollut pienenä itse kerhossa ja nyt isona töissäkin kerhoissa ja odotan hirveästi, että joskus pääsisin oman lapsen kanssa kerhoilemaan. :) Mielelläni nyt ottaisin vähän lainalapsia (esimerkiksi veljeni lapsia) ja veisin heitäkin vaikka avoimeen päiväkerhoon. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselleni kynnys mennä seurakunnan perhekahvilaan/kerhoon oli aika korkea. Kun sitten rohkaisin mieleni ja menin ensimmäisen kerran, sain kuulla että se oli kerhon viimeinen kerta, eli jäivät kesälomalle. :) Huono tuuri siis. Vauva oli silloin alle 6kk. Aika pienenä vein ensimmäisiä kertoja siskoille/ kavereille hoitoon muutamaksi tunniksi. Hyvin sujui, ja nyt vauva ei vierasta heitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin vauvatanssissa (-jumpassa) reilusta kolmikuisesta ja nelikuisena aloitettiin lisäksi vauvauintitunnit :) Mä taas en ole yhtään vauva/perhekahvila tai srk:n kerhohenkinen eikä olla lainkaan käyty noissa vaikka täältäkin löytyisi, mulla on muutenkin aivan riittävästi äiti- ja lapsiperheystäviä. Srk:n kerho lienee sitten ok, kun napero on hiukan vanhempi.

Edited by Grenada

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt jälkikäteen kun tämän ketjun taas näin, voin todeta että siitä ekasta käyntikerrasta n. 2 kk ikäisestä alkoi kohta 3-vuotta täyttävän neidin kerhoilu. Perhekerhon kautta sain paljon uusia ja vanhoja äidiksi tulleita ystäviä, osan näiden äitien kanssa on vierailtu kerhon ulkopuolella ja vietetty saunailtoja ja käyty kaupungillakin. Osa oli jo entuudestaan tuttuja ja osa vain naamalta tuttuja mutta vuosien varrella tutustuttiin hyvinkin. Porukkaan ollaan myös saatu houkuteltua jokaisen omia tuttuja joten täysin uusiin ihmisiinkin tutustui.

 

Kyseinen lapsi josta mietin kerhoonlähtöä on ollut ihan vauvasta saakka äärimmäisen haastava tapaus joten ehkä tuon ajan pelastus ehdottomasti oli kerho, vaikka silmät usein olikin ristissä aamuisin kun oli saanut yö toisensa jälkeen kuukausitolkulla 4 h unta. Siellä oli silti joku joka katsoi vauvan perään ja sai itse juoda kahvit ja syödä aamupalan ja jutella ystävien kanssa.

 

Nyt 8 kk vanha pikkuveli onkin sitten ollut mukana muutaman viikon ikäisestä kun isoksi kasvaneelle vaativalle isosiskolle piti saada tekemistä.

 

Eli aika tasaiseen 2 krt vk jollei kipeitä tai tosi väsyneitä, ollaan käyty perhekerhossa :D

 

Myös kerhon kautta saamieni ystävien takia meillä toimii nykyään myös lasten tavaroiden ja vaatteiden kierrätysrinki. Edellisen lapsen kohdalla moista ei ollut kun ei ollut tuttujakaan kenellä olisi ollut lapsia. Nyt sitten on monta tuttua kenellä on lapsia ja tavarat kiertää! :)

 

Mulle nuo kerhot oli tän kotonaolemisajan henkireikä ja pelastus. Vaikken edelleenkään välitä siitä "henkisestä" puolesta eikä mua yhtään haittaa jos myöhästytään aamunavauksesta ;)

Edited by Sleeping Sun

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me aloitimme kerhoilut tytön ollessa 9 kuukauden ikäinen. Toki aiemminkin olisi voinut hyvin mennä, mutta silloin koin, että tyttö tarvitsee lisää aktiviteettia päiviin ja äitikin enemmän seuraa. Tyttö konttasi tällöin kovaa vauhtia ja käveli tukea pitkin ja meno oli välillä aikamoista, joten oli kiva saada päiviin lisää puuhaa. Toki meillä oli ollut muita "harrastuksia" jo monta kuukautta. Vauvauinnin ja muskarin aloitimme 4 kuukauden iässä. Ja aikuinen-vauva jumpassa kävimme 5 kuukauden iästä lähtien. Mutta nuo kerhoilut ovat sitten olleet enemmän tytölle sellaista vapaata leikkiä ja minulle tietysti kiva paikka tavata muita vanhempia. Niiden kautta on sitten löytänyt puistoilukavereita ym.

 

Tuo 9 kuukauden ikä oli meille sikälikin hyvä ikä aloittaa kerhoilut, että päiviin oli tullut jo vähän rytmiä, päiväunia oli kahdet (ja aika pian vain yhdet) ja tyttö jaksoi hyvin olla virkeänä sen pari tuntia (vaikka toinen kerho onkin aina ollut päiväuniaikaan).

 

Kerhoissa käy kyllä lapsia ihan muutaman viikon ikäisestä lähtien (usein silloin on kyllä joku vanhempikin sisarus, mutta ei aina). Luulen, että mahdollisen seuraavan vauvan (ja tietysti myös esikoisen) kanssa tulee lähdettyä kerhoihin paljon aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now