Guest Paula82

Pyöräilykypärän käyttö

   155 members have voted

  1. 1. Käytätkö pyöräilykypärää pyöräillessä ?

    • Kyllä, aina.
    • Kyllä lasten kanssa pyöräillessä.
    • En käytä pyöräilykypää lainkaan.

Please sign in or register to vote in this poll.

95 posts in this topic

Kotonamme on keskusteltu viikon verran pyöreillessä kypärän käytöstä. Vanhin tyttö melkein 10v pyöräilee koulumatkat, ja silloin kypärää käyttää mukisematta. Koulussa sääntö, että ilman kypärää ei saa pyöräillä. Vapaa-ajallakin käyttää kypärää yleensä, mutta viime aikoina kaverit ovat alkaneet ajaa ilman pyöräilykypärää, ja tämähän aiheuttaa sen, että meidänkin tyttö tahtoisi ajaa ilman. Olemme koittaneet selittää kuinka tärkeää kypärän käyttö on, mutta tuon ikäinenhän vetoaa aina siihen, että kun tuo toinenkaan ei käytä.

 

Haluaisinki tietää kuinka moni meistä aikuisista sitä kypärää käyttää ? Paljon kuitenkin näkee ilman kypärää ajelevia aikuisia liikenteessä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän kypärää aina ja pakotin miehenkin ostamaan kypärän itselleen. Käytän sekä esimerkin vuoksi että oman turvallisuuden takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt viimeksi ala-asteella. Mutta nyt kun on lapsi ja aletaan lähiaikoina sen kanssa pyöräillä, aion hankkia kypärän ja käyttää sitä aina. Ei ole enää vaan oma asiani, jos aivot leviää asfaltille ja lisäksi kun lapsi tottuu alusta asti näkemään kypärän päässäni, toivoisin sillä välttyvän ainakin kovin aikaisin semmoiselta kypärästä kieltäytymiseltä. Mies tosin ensin sanoi, että ei varmana käytä, mutta eiköhän se taivu vielä, kun ostan sille kypärän :grin: .

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Komppailen aamuaurinkoa. Sekä minä että mies hommataan kypärät kunhan saadaan pyörät keväthuollosta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytetään kumpikin kypärää aina. Ihan oman turvallisuuden, mutta myös esimerkin vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt kypärää aina, ihan siitä lähtien kun ne ihanat styrox-potat tuli kauppoihin :D Käytin pyöräilykypärää myös läpi yläasteen, vaikka ehkä 1% sen ikäisistä tuolloin käytti kypärää. Kai mä vaan olen aina pelännyt kuolemaa liikaa :D Toki asiaa myös auttoi, että siskoni törmäsi 9-vuotiaana tunnelissa toiseen pyörään ja lensi tangon yli. Solisluu katkesi häneltä, mutta pahemmilta vahingoilta välttyi, koska oli kypärä päässä. Samaten itse olen syksyllä (aikuisena) ihan kuivalla kelillä osunut ihan minimaalisen pieneen mustan jään plänttiin ja vaikka vauhtini oli tosi hiljainen (olin juuri tulossa risteykseen) niin pää kopsahti katuun ja kypärään tuli melkoinen jälki etureunaan. Siinä olisi naama auennut, jos ei olisi ollut kypärä suojana. Mulla oli pari tuntia tuon onnettomuuden jälkeen lähtö 2 viikon kaukolomalle, että olisi hiukan voinut ottaa päähän lähteä siinä vaiheessa päivystykseen :girl_impossible:

 

Ai niin, mies käyttää kypärää myös. Ei aiemmin käyttänyt, tosin ei paljoa polkenutkaan, mutta kun rullaluistelua varten ostettiin hänellekin kypärä niin alkoi käyttää sitä myös pyöräillessä.

 

Monet perustelee ettei viitsi käyttää kypärää, koska polkevat niin lyhyitä matkoja ja ei siinä ehdi tapahtua mitään. No, aika harva pyörällä pitkiä matkoja kulkeekaan, eiköhän 2-5km tai 2-10km ole se tavallisin välimatka :rolleyes:  En tiedä auttaisiko lapselle sitten se, että saa mahdollisimman hienon ja mieluisan kypärän. Ei nyt ehkä mitään 200e pottaa mutta kuitenkin :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän kypärää aina, mies ei käytä. Itse ostin kypärän ehkä joku 5 vuotta sitten ja sen jälkeen en ole uskaltanut pyörän selkään ilman kypärää. Miehelle olen sanonut, että hänenkin tulisi ottaa kypärä käyttöön viimeistään sitten, kun alkaa pyöräillä tytön kanssa, mieluiten jo heti.

 

Ja mikäs siinä kypärää pitää päässä, kun se on hieno pinkki! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kypärä päässä aina ja ehdottomasti pyöräillessä. Kypärää oon käyttänyt aina siitä lähtien kun olen pyöräillyt. Mun sisko on elossa pyöräilykypärän ansiosta ja itsekin olen loukkaantunut pyörällä kaatuessa ja kypärä suojas päätä kolaukselta. Ja toi mun oma onettomuus tapahtui parin sadan metrin päästä kotoa että se siitä matkan pituudesta todistetusti. ;)

 

Mua ei pyöräilykypärän käytöstä ole koskaan kiusattu. :) Ainoastaan pari kertaa yläasteella se oli siirretty naulakossa eri paikkaan mihin sen olin laittanut, mutta eipä siinä kummempaa. Olen havainnut että noin yli kymmenenvuotiailla ei juuri kypäröitä näy nykyäänkään kuten ei omassakaan nuoruudessa. Sen ikäiset alkaa seurata kavereiden esimerkkiä ja ryhmäpainetta eli lapsen itsetunto ja persoonallisuuden vahvuus tähänkin asiaan vaikuttaa. Apua on vanhempien ja muiden läheisten sekä toivottasti vertaisten esimerkistä lapsen koko elämän aikana ja riittävän havainnollisesta esimerkistä mitä voi ilman kypärää käydä.

 

On tosi surullista nähdä kun lapset ajaa pyörällä kypärä ohjaustangosta roikkuen. :(

 

Me myös ekalla luokalla koulussa saatin ilmaiset pyöräilykypärät (ne stryroksipotat :D ).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös kypärä pyöräillessä päässä, ihan hyvä niin, koska kaksi olen jo halkaissut. Toisen tosin rullaluistellessa, mutta kuitenkin. Kypärän päähän laittaminen on ihan automaattinen tapa ja tuntuu oudolta pyöräillä ilman kypärää; joskus appiukon pyörää kauppareissulla lainatessani tunnen oloni tosi kummalliseksi, kun päästä puuttuu jotain :)

 

Lapset on vielä siinä iässä (2 ja 4), että kypärä on tosi pop ja sitä käytetään ilman muuta. Ilman kypärää pyöräileviä kummastelevat kovaäänisesti :lol: Mieskin käyttää kypärää, sitä en muista, että käyttikö suhteen alussa (11v sitten) vai onko mun opettama tapa.

Itselläni on ainakin sellainen olo, että Helsingissä kypärää käytetään tosi paljon, muualla selkeästi vähemmän. Pienillä lapsilla (alle kouluikäiset) kypärä on kyllä melkein kaikilla päässä kaikkialla (Suomessa).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaikki käyttävät kypärää pyöräillessä. Aina. Mies ja esikoinen harrastavat skeittaamista ja myös silloin on kypärät päässä, samoin pojalla potkulautaillessa. Miehellä lauta (longboard) toimii myös kulkuvälineenä ja vauhti voi kasvaa alamäessä todella hurjaksi. Olisi todella typerää lähteä liikenteeseen ilman, että suojaa päätään. Mua ihan hirvittää, kun näkee pyöräilijöitä ja skeittaajia ilman kypärää :( . Se on kuitenkin aika halpa henkivakuutus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin kaikki käyttää kypärää. Oli se matka 100metriä tai 10kilometriä. Aina voi sattua jotain, eikä turhia riskejä kannata ottaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytännössä pyöräily tapahtuu yksityistiellämme talolta rantaan, eikä sillä ole liikennettä --> en käytä. Täytyy tosin muuttaa tuo ajatusmaailma siinä vaiheessa, kun tenava opettelee pyöräilemään, koska paha on takoa mitään turvallisuusohjeita lapsen kaaliin, jos itse ei näytä hyvää esimerkkiä.

 

(Samaan hengenvetoon, pidän omituisena teemana myös rullaluistelua välineillä T-paita ja shortsit, ei mitään suojavarusteita)

 

Styroksipotista, ne tulivat tutuiksi ala-asteella. Kouluun ei saanut tulla pyörällä ilman kypärää. Aika moni kypärä tosin roikkui kotitalon nurkalta koulunpihaan asti siinä pyörän tangossa...nykyään vastineena taitaa olla se, kun tenavat ajavat pyörällä lippis päässä, jonka päällä on pyöräilykypärä leukahihna auki. :rolleyes:

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Mun pyöräilyonnettomuuden aiheutti sammakko, että ei siihen sen kummoisempaa liikennettä tarvita ;)  Muutaman kerran vuosien aikana on myös tennarin nauhat auenneet ja jääneet jumiin polkimeen, silloin en tosin ole onneksi kaatunut, kun sain jostain pylväästä kiinni, mutta toisissa olosuhteissa varmaan olisin.

 

(Mä taidan kuulostaa vähän riskialttiilta tapaukselta...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse neljä vuotta sitten jouduin pyörräillessäni onnettomuuteen, jossa auto ajoi täysin yllättäen eteeni. (Autoilijalla oli siis väistämisvelvollisuus). Lensin asfalttiin ja pää iskeytyi maahan. Onneksi oli kypärä päässä, sillä kypärä halkesi! Sain aivotärähdyksen, ruhjeita muuhun kehooni, mutta siis selvisin loppupelissa vähällä. Lääkäreiden mukaan kypärä todellakin pelasti henkeni!

 

Myöhemmin töissä päiväkodilla näytin lapsille haljettua kypärääni ja lasten ilmeistä näki ymmärrys siitä, ettei pyöräilykypärä todellakaan ole mikään turha juttu.

 

Nykyisin käytän kypärää aina, ja myös mieheni käyttää.

Edited by kukkis85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän aina kypärää, samoin käyttää mies ja poika on hyvin ehdollistunut kypärän käyttäjä. Jopa niin ehdollistunut, että nyt työstetään paperimassasta pojan nukelle pyöräilykypärää. Mua ärsyttää nähdä liikenteessä perheitä joissa vanhemmat polkevat päät paljaana ja lapset eivät kypärää käytä. Aivan käsittämätöntä järjen köyhyyttä. Onneksi kuitenkin kypärien määrä koko ajan kasvaa ja varsinkin paljon pyöräilevillä kypärät näkyvät hyvin päässä. Suomessa pyöräilijä on sellaista paarialuokkaa, että parempi sitä kypärää käyttää jos hengissä mielii säilyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pyöräilen tosi vähän, lähinnä joitain satunnaisia lenkkejä kesässä. Käytän aina kypärää, olis vain ja ainoastaan typerää olla käyttämättä kun pyöräilen maantiellä jossa 80km/h rajoitus. Sitä en tiiä mitä se auttais jos oikein paska tuuri kävis mutta esim. ojaanajossa (näitä sattuu yks-kaks toisinaan tuolla tiellä kun esim. rekka ajaa ohi ja vastaan tulee auto ja vaihtoehtoina on ajaa rekan keulaan tai ojaan) varmasti. Mies ei pyöräile oikeastaan ikinä, mutta niillä harvoilla reissuilla on myös kypärä päässä. 


Ja joku viittas jo niihin rullaluistimiin, ei voi muutako silmiä pyöritellä kun porukka luistelee tuolla samalla tiellä ilman kypärää ja ehkä jotku ranne- tai polvisuojat päällä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän kypärää aina pyöräillessäni, mutta täytyy myöntää etten käyttänyt läheskään aina ennen äidiksi tuloa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koko perhe pyöräilee kypärät päässä. Myös rullaluistelemaan lähdetään vain kypärien kera. Alunperin mies ei käyttänyt kypärää luistellessa, mutta ryhtyi onneksi sittemmin käyttämään.

 

Mun on hirveän vaikeaa hahmottaa sitä logiikkaa, jolla lastenistuimessa istuvan tenavan päähän laitetaan kypärä mutta jätetään se samaa pyörää ajaessa omasta päästä pois. Kiva juttu, että lapsi paljon todennäköisemmin selviää mahdollisesta kolarista, mutta eiköhän hän haluaisi pitää myös vanhempansa elävänä ja aivovammattomana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mie olen käyttänyt aina kypärää (tosin joskus yläasteaikoina oli hetki kun en käyttäny). Mies on alkanut käyttää kypärää kun lapset tuli ja vie heitä päiväkotiin (tuli pojalta sanomista kun isi ei muistanut aina kypärää laittaa). Nykyään kypärä menee miehellä päähän aina, vaikka ei oiskaan pojat mukana.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kaikki käyttää kypärää pyöräillessä aina. Lapsi käyttää kypärää myös potkulaudan sekä potkumopon kanssa, koska samanlainen onnettomuusriski näiden vehkeiden kanssa on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytetään molemmat aina, tosin ainakin itse käytän ainoastaan esimerkin vuoksi enkä suojatakseni päätäni. Oon itsekin ollut pyöräilyonnettomuudessa jossa kypärästä olis ollut hyötyä. Oon ollut myös auto-onnettomuudessa jossa ralliauton turvakaarista olis ollut iso hyöty, eli riskiä elämässä on aina enkä siksi osaa pitää ilman kypärää pyöräilemistä mitenkään tyhmän ihmisen touhuna.

 

Itseasiassa minusta on hirveää se että kulttuuri muuttuu aina nopeasti ja ihmisetn mielipiteiden pitäs jotenkin automaattisesti muuttua aidosti samaa vauhtia. Ts. että aika tyhmästi arvostellaan mm. kypärättömyydestä vaikkei edes auton turvavöitä ole ollut olemassa kuin muutama kymmenen vuotta. Omille vanhemmille on ollut tosi vaikea sisäistää sitä että jos lähdetään esim vauvan kanssa johonkin niin se on siirrettävä turvakaukaloon silläkin uhalla että se herää kesken unien kun turvakaukaloa on käyettävä kun heidän pikkulapsiaikaan vauvat matkusti tyytyväinen vaunukopassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytän kypärää aina ja käytän sitä suojatakseni päätäni ja henkeäni. Lapselle on tehty alusta asti selväksi, ettei pyörien päälle ole asiaa ilman kypärää. Samalla tavalla on opetettu myös, ettei laskettelurinteeseen mennä ilman kypärää eikä auto liiku metriäkään, jos turvavyöt eivät ole kiinni jokaisella autossa olijalla.

 

Ts. että aika tyhmästi arvostellaan mm. kypärättömyydestä vaikkei edes auton turvavöitä ole ollut olemassa kuin muutama kymmenen vuotta.

Mä en seuraa tätä logiikkaa.  Eikö turvavöiden käyttämättömyyskään ole tyhmää, koska elämä on riskejä ja sen arvosteleminen on puolestaan tyhmää? Mun mielestä jokainen syy olla käyttämättä pyöräilykypärää on tekosyy. Tavat eivät muutu, jos huonot tavat siunataan hiljenemällä. Kypärä on ollut lain vaatima turvallisuusvaruste jo kymmenen vuotta. Pääosa pyöräilijöiden liikennekuolemista johtuu päähän kohdistuneen iskun aiheuttamasta aivovammasta.

 

OT:na tuosta turvavyöstä: kolmipisteturvavyö on kompromissi ja sallii erilaiset retkahdusvammat, jotka voivat olla kohtalokkaita. Samoin se puristaa rintakehää sydämen kannalta huonosta kohdasta. Tosiasia on kuitenkin se, että viisipistevyöt jäisivät liian monelta kiinnittämättä ja vaikka elämä on riskejä, on niitä syytä pienentää ja siksi turvavyöt ovat olleet vuosikymmeniä pakolliset autoissa ja ovat tärkein yksittäinen auton turvavaruste.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sen takia en arvosta tätä turvallisuuden kilpavarustelua koska esim. laskettelurinteissä on ihan tutkitusti vauhdit kasvaneet merkittävästi samalla kun kypärät on tulleet yleisesti käyttöön. Toki curvingitkin tähän ovat vaikuttaneet mutta myös se alitajuinen asenne että kun suojavarusteet lisääntyy niin turvallisuus lisääntyy. Se on johtanut siihen että raajaonnettomuuksien määrä on huimassa kasvussa. Kypärä kun ei myöskään auta yhtään siinä tilanteessa kun lentää niskojensa päälle laskettelurinteessä.

 

Ihan sama logiikka kuin työpajateollisuudessa jossa vakavien tapaturmien määrä on merkittävästi laskenut suojamekanismien myötä mutta samalla huolettomuus on moninkertaistunut, mikä näkyy taas toisenlaisina tapaturmina niissä tilanteissa tai tehtävissä jossa samaa suojausta ei voida toteuttaa.

 

On se vähän hullua käsittää kun ei meidänkään autossa takapenkillä ollut minkään sortin turvavöitä 25 vuotta sitten. Ja vaikka itsekin oon 100% ehdoton mitä tulee auton liikkumiseen ja turvavöiden käyttöön niin silti tuntuu jokseenkin  hölmöltä tämä vuosi vuodelta lisääntyvä turvatehtailu.

 

Veikailisin että parinkymmenenvuoden päästä konttauskypärän käyttämättömyydestä tulee huostaanottouhkaus ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now