nuupis

Mistä joululahjat tulevat?

46 posts in this topic

^ Sitä minäkin :) Ei minulle ole mitään traumoja jäänyt vaikka pukkiin olen uskonut. Joulupukki tulee meille jouluna. Lapset ovat vielä niin pieniä, että eivät tiedä pukista paljoakaan, mutta salaisuutena se meillä tullaan pitämään. Jos meillä on näin sovittu niin pidän hieman moukkamaisena, jos joku aikuinen haluaa pilata lapsen joulun kertomalla lahjojen tulevan muilta. Jos haluaa, että lapsi tietää keneltä paketti on tullut niin sitten rehellisesti sitä antamaan kädestä pitäen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten kun meillä on lapsia, niin lahjat tuo joulupukki. Pienenä oli ihan mahdottoman jännää odottaa pukkia ja haluan että omat lapsenikin saavat kokea sen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vuoden päästä (toivottavasti) on eka joulu lapsen kanssa.Aion hänelle alusta asti kertoa että joulupukki tuo lahjat.Itelleni on tullu joka joulu pukki vaikka ikää 27 ja tulee tästä eteenkinpäin.Ihanaa kun nyt on syykin siihen,vuosiin ei ole ollut lapsia suvussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites
Miksi huijata lasta ja valehdella? Mitä sitten kun selviää, että vanhemmat ovat valehdelleet koko ajan ja naapurin Tomppa paukauttaa että joulupukkia ei oikeasti olekaan olemassa?

 

Meillä ei muksuja pukilla tulla huijaamaan eikä huijattu meitäkään nassikkana. En ymmärrä, että miksi sitä tehdään. Joulun taikaa nyt saa muualtakin kuin huiputtamalla.

 

No en mä kyllä jaksa kans uskoo, että siitä mitään kauheempia traumoja jää. Enkä mä nyt koe sitä minään huijaamisena ja valehteluna, että joulupukkisatuun "uskotaan" lapsen kanssa, lähinnä se on mun mielestä siihen lapsen maailmaan menemistä sen lapsen kanssa, kun lapsilla nyt on muitakin mielikuvitusjuttuja aika lailla. Meillä ainakin tullaan lapsen kanssa elään sitä joulupukkisatua siihen asti, kun lapsi ite niin haluaa.

 

Itse uskoin tai lähinnä halusin uskoa joulupukkiin aika vanhaksi, jonnekin 10-vuotiaaksi. Kyllähän sitä osas jo epäillä, mutta uskottelin itelleni, että joulupukki on olemssa. Enkä kokenut itseäni mitenkään huijatuksi, kun oli lopulta pakko myöntää, että ehkä asia ei ookaan ihan niin, itseasiassa olin hyvin onnellinen siitä, että mun vanhemmat oli nähneet paljon vaivaakin, että meillä se joulupukki oli niin todentuntuinen (oli siis loistava, sama joulupukki vuodesta toiseen).

 

Mä taas en ymmärrä, miks mun ei pitäis joulupukistalapselleni kertoa, kun en siitä mitään haittaakaan usko olevan.

Edited by mimosa83

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsuudessani osa lahjoista tuli "joulutontuilta", tai jopa itse "joulupukilta" ja osa lahjoista ihan sukulauisilta, vanhemmilta, kummeilta jne.

Meille selitettään asia niin, että sukulaiset ja muut vaan vähän auttavat joulupukkia grin.gif . Tällaista systeemiä olen ajatellut itsekin käyttäväni...

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei aiota opettaa lasta koko joulupukkitouhuun ollenkaan, eli ei haluta, että meidän jouluaattoon kuuluu joulupukin vierailu. Omassa lapsuudessa on joulupukki käynyt ja ite hoksasin serkkuni kanssa joskus n. 4-vuotiaana, että joulupukkina esiintyy joku tuttu, joten ei siihen oikeaan pukkiin tullut niin uskottua. Mun lapsuudenperheessä joulua on vietetty äidin perheen kanssa (isovanhemmat, äidin sisarus lapsineen) ja kun itse olin lapsi, ei paketteja tullut mitenkään älyttömästi ja saatiin vain tarpeellisia juttuja. Tärkeintä oli yhdessäolo, hyvä ruoka jne.

 

Nykyään nuo joulut on äidin sisaruksen pienempien lasten takia menneet ihan överiksi, eli pukki tulee ja KAIKKIEN, myös aikuisten, täytyy hakea pukilta lahjansa ja isovanhemmat kerää pukinpussiin kaikkea ihan turhaa, että olisi mahd. paljon kaikille lahjoja. Ja lahjat ja pukki on se jouluaaton tärkein asia, kaikki pyörii pukin ympärillä ja lahjojen määrä on järjetön (40 pakettia/lapsi on tosi vähän ja lahjoihin uppoaa hirveä määrä rahaa). Jopa se jouluaaton aikataulu tehdään täysin joulupukin ja lahjojen jakamisen ehdoilla ja millään muulla ei ole merkitystä.

 

Me aiotaan selittää lapselle sen kasvettua, kun joulupukkiasiat tulee vaikka muiden lasten, lastenohjelmien ja satujen ym. takia esille, että joulupukki on samanlainen satuolento kuin piirrettyjen hahmot ja joku kiltti setä esittää lapsille sitä joulupukkia. Eli joulupukkia ei ole oikeasti olemassa kuten ei mörköjäkään tai muita, mutta niitä voi esittää ja ne on satuja. Joululahjoja pyydetään läheisten ostamaan lapselle niin, että max. yksi paketti / antaja, ettei niitä lahjoja kerry älytöntä määrää, ja että lahjaksi ostettaisiin jotain järkevää eikä mitään pilipalijuttuja, että lapselle tulis miljoona pakettia. Ja tosiaan painotetaan, että ne lahjat tulee nimenomaan niiltä läheisiltä ihmisiltä ja lapsen pitää oppia kiittämään lahjoista mahd. varhaisessa vaiheessa.

 

Tiedän jo nyt, että tästä saadaan suvun kesken riitaa aikaiseksi, kun muut haluaa pitää vielä kouluikäisillä lapsilla tuon pukkitarinan ja tärkeintä on se pukki ja isot lahjakasat, joten me ei sitten voida/haluta viettää sitä aattoa heidän kanssaan, kun ei omalle lapselle haluta sellaista joulua opettaa. Täytyy vain toivoa, että mm. isovanhemmat osaisi kunnioittaa tätä meidän päätöstä, eikä rupea väkisin tuputtamaan joulupukkijuttuja lapselle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samalla tavalla kuin omassa lapsuudessani haluaisin toimia. Meillä lahjat tuli joulupukilta, usein silti itsekin tehtiin lahjoja jne., mutta eihän se ole mikään ongelma selittää, että ihmiset tahtoo antaa myös toisilleen lahjoja ja tontut ja joulupukki sitten välittää nekin.

 

En edes muista milloin uskoin joulupukkiin ihan oikeasti, jo ihan pienenä joulupukilla oli vääränlainen parta tms. (joskus piti olla suora ja joskus kihara ym. ja kun mielipide vaihteli vuosittain niin vanhempien oli hankala pysyä perässä :girl_haha:) ja jos joulupukin kuumaa linjaa katselee, niin huomaa helposti jos oma joulupukki ei ole samanlainen (ja myös että se joulupukki ei ole jakamassa lahjoja vaikka pitäisi :skilletgirl:). Myöhemmin usein tunnistettiin joulupukki esim. kengistä. (Kerran joulupukilla oli kavereiden isän kengät ja sitten kun taas tavattiin kavereita joulun jälkeen, kerrottiin että niiden isä oli meillä joulupukkina. Kaverit sanoivat, että eikä ollut, mutta teidän isä oli meillä! Johon me tietysti että eipäs ollut :girl_haha:) Ehkä se usko on sillein pikkuhiljaa vähentynyt, mutta leikkiä on voinut kuitenkin jatkaa. Pikkuveljeni (viime jouluna 10 v.) ei enää usko joulupukkiin, mutta kyllä hänellekin on vielä tosi tärkeää, että ollaan leikissä mukana. Ja taitaa olla minullekin :girl_wink: Ei se joulupukin odottamisen jännitys siitä häviä, että tietää, ettei sitä oikeasti ole!

 

Kyllä meillä vanhemmat silti tiesi keneltä lahjat on, nehän ne sinne pukin säkkiin yleensä järjesti, ja osasivat myös nähdä lahjapaperista tms. keneltä lahja on. Joskus isompana vähän häiritsikin, kun äiti kysyi esim. että "Mitäs saitkaan Pekalta joululahjaksi?", kun en minä osannut enkä halunnut niitä eritellä, vaan mieluummin leikin, että ne tulee joulupukilta. Nykyään kun suuren osan lahjoista joutuu jo ihan itse sinne säkkiin laittamaan, tietää vähän liiankin hyvin keneltä mikäkin on :girl_sad: "Kiittäminen" oli meillä hoidettu kivasti niin, että ainakin mummille piti aina soittaa lahjojen jakamisen jälkeen, ja kertoa mitä kaikkea on saanut lahjaksi :girl_smile: Vaikka varsinaista kiitos-sanaa siinä ei saa, niin saapahan "palautteen" antamistaan lahjoista. Eiköhän se aikuiselle ihmiselle riitä, harvoinpa ne sen takia niitä lahjoja lapsille antaa, että lapsi tulisi heille kiitolliseksi, vaan koska haluavat ilahduttaa lasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ihmiset antaa jouluna lahjoja ja joulun henki tulee sitten joulupukista, joulukuusesta ja tontuista. Näin on ollut meillä lapsuudessakin, vaikka silloin tontut joskus toimittivat lahjoja. Mutta meillä on toiminut tämä tapa. Joulupukki on lapsillemme olemassa, vaikka ei lahjoja jouluna tuokaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on aikuisenakin kiva uskoa joulupukkiin, vaikka "ehkä" tiedänkin sen olevan satua... :girl_wink:

Toivoisin, että lapsenikin säilyttäisivät tietynlaisen lapsenmielisyyden isompanakin :girl_sigh: , ei olis elämä niin vakavaa...

 

"jokainen uskoo johonkin, vaikka sitten siihen, ettei usko mihinkään" -J.Leskinen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä kotona lahjat tulivat tontuilta eli joululahjat sisältänyt rottinkikori löytyi eteisestä ruokailun jälkeen. Joulupukki kävi meillä vain muutamana jouluna ja pukkina oli välillä enoni ja muutaman kerran vanhempien kummipojan isoveli ja kummipojan kasvaessa myös hän itse.

 

Emme veljeni kanssa oikein koskaan oppineet uskomaan joulupukkiin. Joulupukki oli meille satuhahmo, jota toiset esittivät. Meitä kahta huomattavasti nuorempi sisar ei myöskään koskaan uskonut pukkiin. Myöskään P:n kotona joulupukkitraditio ei ole ollut kovin aktiivinen, joten olemme ajatelleet, että jatkamme tonttujen tuomien lahjojen traditiota ja jos mahdolliset lapsemme haluavat pukin, niin pyydetään joku tuttu pukiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Omassa lapsuudessani lahjat tulivat pukilta. Nyt taaperon äitinä en aio jatkaa tätä perinnettä vaan lahjat tulevat ihan antajaltaan. Kuitenkin tontuista ja joulupukista saa puhua jne.

On se muuten vähän vaikeaa kun joka laulussa lauletaan pukista ja kaikkialla näkyy pukin kuvia. Meillä joulu ei ole uskonnollinen eikä kaupallinen, vaan yhdessä olon ja rauhoittumisen hetki. Tästä syystä mm. päätimme jo viime vuonna jäädä kotiin viettämään joulua ihan oman pienen perheemme kesken. Vaikka isovanhemmat kuinka pyytelivätkin vuoroin kullekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta on ihan kummallista, että jos jouluna käy joulupukki, niin se on jotenkin muka lapsille valehtelua jne. Kyllä mun kokemuksen mukaan terve lapsi erottaa sadun ja leikin valheesta. Mun kotona ihan sujuvasti yhtä aikaa lahjat toi joulupukki ja ne oli antanut kummitäti, ei lapsi tajunnut tässä mitään sen kummempaa ristiriitaa, kun joulupukki esitettiin ennemmin jouluun kuuluvana leikkinä tai satuna kuin totuutena. Ettekö te, jotka ajattelette, että semmonen on "valehtelemista" kerro lapsillenne esimerkiksi satujuttuja keijukaisista, kotitontuista, jne myöskään?

 

Jossain vaiheessa mä vaan olin todennut vanhemmille, että "ei joulupukkia oo oikeesti olemassa". Ne oli sanoneet, että joo, ei ookaan, se on vaan semmonen tapa. Seuraavana jouluna leikittiin taas joulupukkia ja mä olin kuulemma (ite en muista) tosi hienosti leikkinyt enkä kehunut "tiedollani", niin että pikkusisko sai vielä elää satumaailama. Seuraavana vuonna siskokin tais jo tajuta, mutta edelleen leikittiin. Jossain vaiheessa sitten ei enää tullut pukki sisään asti, vaan mentiin kävelylle, ja sillä aikaa, oi voi, pukki kerkesi käydä. (Joku oli toki unohtanut pipon ja joutunut palaamaan sitä hakemaan.) Tätä leikkiä meillä sitten leikittiin vielä kun minä ja sisko oltiin täysi-ikäisiä...

 

Että meillä "jo vanhakin nyt nuortuu kuin lapsi leikkimään". grin.gif

 

Lapsen maailma on sellainen, että se voi ihan hyvin yhtä aikaa tietää, että ihmiset ostaa lahjat, ja leikkiä joulupukkia, eikä se mieti, että tässä on nyt joku hirveä kamala ristiriita, ellei aikuiset tee asiasta hirveää meteliä.

 

Nyt omassa kodissa on laitettu lahjat sillai vaivihkaa kuusen alle kukin pitkin jouluaattoa. Voi olla, että lapsen kanssa tästä tavasta pitää jossain vaiheessa kyllä luopua, paketit kuusen alla koko päivän voi olla vähän liikaa leikki-ikäiselle, kun ne on melkein sitä mullekin... grin.gif Ehkäpä tontut jättää vasun eteiseen tai jotain. Saa nähdä kuinka käy.

Edited by J A W

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän pikkaista vaille nelivuotias esikoinen ilmoitti pari kuukautta sitten, että joulupukkia ei muuten ole olemassa. Se on kuulemma vaan satuhahmo. Mikäpä siinä sitten, en todellakaan ala yrittää selittää mitään höpöjuttua lapselle. Sovittiin kuitenkin, että joulupukki on sellainen mukava jouluun liittyvä traditio, johon "uskotaan". Ennen tätä olin kertonut, että joulupukilta voi toivoa lahjoja ja pukki tuo vain yhden lahjan, sillä maailmassa on niin paljon lapsia joille tuoda. Loput tulevat läheisiltä ihmisiltä, sillä on kiva ostaa lahjoja toisille. Haluan myös, että lapset oppivat alusta saakka kiittämään lahjan antajaa, joten tämänkin vuoksi pukki on tuonut vain yhden lahjan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meilläkin lahjat tuli joulupukilta ja tarkoitus olisi jatkaa samaa perinnettä sitten omilla lapsilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ennen tätä olin kertonut, että joulupukilta voi toivoa lahjoja ja pukki tuo vain yhden lahjan, sillä maailmassa on niin paljon lapsia joille tuoda. Loput tulevat läheisiltä ihmisiltä, sillä on kiva ostaa lahjoja toisille. Haluan myös, että lapset oppivat alusta saakka kiittämään lahjan antajaa, joten tämänkin vuoksi pukki on tuonut vain yhden lahjan.

 

Meillä oli kotona lapsena myös näin. Ja lapsetkin "auttoivat pukkia" omalta osaltaan antamalla lahjaksi mm. tarhassa näperrettyjä askarteluita yms. :grin: Tapa tuntui silloin hyvältä, ja toivottavasti lapsen kasvaessa meillä toimitaan samoin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä ei ole vielä koskaan käynyt Joulupukki :ph34r: . Syy, poju ei varmasti olisi tajunnut mitään tilanteesta aikaisemmin. No tänävuonna pukki kaiketi tulee, ja tuo stigan sitten pojalle, mutta kyllä edellen jouluna rakkaat antaa lahjoja toisilleen. Poika on tehnyt jo yhden lahjan serkulleen ja vielä on isompi sarjatuotanto muille sukulaisille tulossa.

Syyt toimia näin:

-teen paljon itse lahjoja, joten niiden kätkeminen ja salassa valmistamien olisi äärettömän vaikeaa.

-haluamme että poika oppii että joulu on myös antamista, eikä vaan tavaran saamista

-haluamme että itsetehty lahja on yhtä arvokas lahjana kuin se autot muistipeli kaupasta.

+plussana on tullut se että poika haluaa itse tehdä juttuja, ja kokee onnistumisen iloa. Hän myös ylpeänä antaa itse tehtyjä lahjojaan. :wub:

-haluamme opettaa joulusta muutakin kuin vain joulupukin, eli jopa joulukalenteri tehdään itse ja se sisältää jotain mielekästä ja jotain opettavaista, ikäsopivalla tavalla. ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin tällaisen vanhan ajankohtaisen ketjun ja nostelen sitä. :)

Tuoreita ajatuksia joulupukista ja lahjoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nyt ei vielä tänä jouluna tuo esikoinen niin paljon miettinyt pukkijuttuja että olisi tarkemmin niistä kysellyt, eikä meillä "oikea" joulupukki käynytkään. Mutta meillä periaatteena se, että pukki tuo yhden lahjan jokaiselle lapselle, ja lisäksi jakaa lahjoja. Halutaan että lapset tietää, että lahjat on oikeilta ihmisiltä ja oppii kiittämään niistä. Mutta onhan se pukkijuttukin kiva. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tosiaan lapset tietävät, että sukulaiset, ystävät, perheenjäsenet ostelevat toisilleen lahjoja ja usein annetaan lasten valita myös paketteja serkuilleen yms, mutta ne lahjat saa samalla kun pukki tuo lahjat. Että sekä että täällä, uskotaan pukkiin, mutta lahjoja tulee muualtakin.

Mä en koe pukista puhumista valehteluna ja huijaamisena, vaan koen, että se on osa joulun taikaa. Meidän joulu ei tosiaan ole mitenkään kristillinen, vaan enemmän Yuleen taipuvainen. Mä tahdon itsekin sen yhden päivän ajan uskoa pukkiin joka vuosi, vaikken ole 31 vuoden aikana nähnyt vilaustakaan oikeasta pukista. Mutta se tunne, mitä uskomalla saat. Hetken taikaa elämään. Harvemmin lapset ovat myöskään pettyneitä saadessaan kuulla lopulta, että kaikki paketit ovat tulleet läheisiltä, sillä ei pukkiin uskominen/uskomatta oleminen kuitenkaan muuta mitään. Rakkutta, läheisyyttä, antamisen iloa, sitä riittää silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole vielä omia lapsia, mutta olemme ajatelleet, että lapsi saa uskoa joulupukkiin. Kun lapselle selviää ettei joulupukkia ole olemassa oikeasti, kerromme lapselle joululahjaperinteestä ja siitä, että pukki on olemassa omassa mielikuvituksessamme niin kauan kuin haluamme siihen uskoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now