Sign in to follow this  
Followers 0
Guest Pimpula

Päiväkotiin tutustuminen

22 posts in this topic

Kauanko tutustuminen kesti? Montako tuntia päivässä lapsi vietti päiväkodilla? Oliko vanhempi mukana tutustumispäivinä vai oliko lapsi yksin? Hoitiko vanhempi tutustumispäivänä lasta itse vai seurasiko lähinnä sivusta, kun hoitajat auttoivat mm. vessasskäynnissä/vaipanvaihdossa? Oliko tutustumisjakso ennen varsinaista päiväkotijakson virallista alkamista vai vasta, kun paikka oli virallisesti teidän. Jouduitteko maksamaan tutustumisjaksosta täyden hinnan(, vaikka päivät oli normaalia lyhyempiä ja vanhempi hoitamassa lasta)?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tutustuminen vasta edessä, mutta sen tiedän, että ainakaan täällä (tuskin muuallakaan) maksu ei juokse silloin kun vanhempi on mukana. Mut jos jättää vaikka tunnikskin niin et lähtee ite pois, niin perivät maksun (vakuutusten sun muiden takia). Muutamana päivänä ajateltiin käydä, ja kysyn etukäteen koska päiväkodille sopii parhaiten. Sitä ei olla vielä päätetty et jätetäänkö jonain päivänä pariks tunniks vai alkaisko hoito sit 'suoraan'.. Katon sen sitten kun on käyty tutustumassa. Enkä mä siellä ajatellu tuntikaupalla aikaa viettää kerralla, vaan esim. niin että jonain päivänä mentäis ulkoiluaikaan leikkimään pihalle, toisella kertaa sisälle jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin koko perhe päiväkodilla ennenkuin paikka oli virallisesti meidän. Silloin oltiin vajaa pari tuntia, hoitaja kertoili meille päiväkodin rutiineista ja esitteli paikkoja. Ekana virallisena päivänä poika oli hoidossa parisen tuntia ja kahtena seuraavana päivänä aina vähän pidempään. Neljäntenä päivänä olikin sit koko päivän. En halunnut itse sen enempää olla pojan kanssa päiväkodilla, ettei pojalle vain tulisi käsitystä että äiti on aina siellä. Oli siis alusta asti siellä yksin. Toki ekat päivät oli lyhyempiä, koska kertarysäyksellä koko päivä olis voinu olla liikaa. Me maksettiin päivähoitomaksu ekasta virallisesta päivästä alkaen vaikka olivat lyhyitä päiviä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on vähän käsitys, että meillä tutustuminen olisi vasta, kun ollaan jo "sisällä" eli maksua menee. OSaako kukaan kertoa, mikä on käytäntö Helsingissä?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että maksu menee vasta sitten, kun lapsi jää ilman vanhempaansa hoitoon. Käsitykseni mukaan tämä on käytäntö pk-seudulla. Tietysti jos on hakenut paikkaa esim. tammikuun alusta ja aloittaa tutustumisen silloin, pitäisi varmasti hakea lykkäystä aloittamiseen, jos haluaa säästää nuo harjoitteluajat. Toisaalta en tiedä, onko päiväkotimaksu aina per kk tai puoli kk - siis kuinka noita maksuja pienennetään, jos aloitus onkin kuun alun sijaan vaikkapa 8. päivä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä maksu alkoi siitä päivästä kun päiväkotipaikkaa oli anonut. Meillä hoito alkoi kuun 11.päivä ja päivähoitomaksua maksettiin vain hoitopäiviltä, ei siis koko kuukauden maksua. Koko kuukauden maksu jaettiin 20:llä ja kerrottiin sit hoitopäivillä. Mut näissä voi tietty olla kuntakohtaisia eroja. Me asutaan Pirkanmaalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olin eilen yhteydessä päiväkotiin ja siellä maksua alkaa mennä siitä päivästä kuin on hoitopaikkaa hakenut ja myös tutustuminen on tällöin.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mulle sanottiin, että maksu menee vasta sitten, kun lapsi jää ilman vanhempaansa hoitoon. Käsitykseni mukaan tämä on käytäntö pk-seudulla.

 

Juuri näin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me mennään tutustumaan ensi kuun alussa. Oma päiväkoti on joulun aikaan kiinni pari viikkoa, joten sen takia tutustuminen on näin aikaisin. Paikkaa on haettu 2.1. alkaen, mutta myönnettiin 5.1. alkaen (oma päiväkoti kiinni siis 2.1.). Olisi varmaankin mahdollista viedä tyttö 2.1. päivystävään päiväkotiin, mutta ei viitsitä - vaan yritetään järjestää yhdeksi päiväksi isovanhemmat tms. hoitamaan.

 

Tutustumisen aikana olen mukana - samoin olin esikoisenkin aikana. Tosin esikoisen aikana en tiennyt että tutustumisaika on maksutonta. Olin hakenut paikkaa 1.8. (olikohan tiistai) ja aloitin työt vasta seuraavana maanantaina. Oltiin tuo vajaa viikko tutustumassa. Siihen sisältyi myös ruokailu, äitikin sai ruokaa. Samaan aikaan siellä oli toinenkin harjoittelija äitinsä kanssa, mutta olivat paljon pidempään, me oltiin ihan vaan pari tuntia kerrallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen hiukan. Mutta meillä kyse on perhepäivähoitopaikasta.

 

Tänään juttelin päiväkodinjohtajan kanssa eli siis pph paikka on kunnallinen ja tuon johtajan valvonnassa. Tarkoitus olisi kolmena päivänä tutustua ja sitten Oltsu jäisikin yksin jo, maksu alkaa vasta tuosta ensimmäisestä yksin jäädystä päivästä. Mutta miten tuo tutustuminen tosiaan tapahtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

No meillä tutustuminen tapahtui niin, että ensin me käytiin juttelemassa perhepäivähoitajan kanssa (lapsikin oli mukana ja me molemmat vanhemmat ja pph) lapsen asioista ja tavoista ja hoitajan tavoista ja samalla nähtiin "hoitopaikka" (eli pph:n koti) ja sovittiin erilaisista käytännön asioista. Sitten lapsi oli kolmena päivänä pari tuntia pph:n kanssa leikkimässä - meillä se sattui aamupäivään, eli olivat yhdessä ulkoilemassa. Syömään ja päiväunille lapsi tuli kotiin.

 

Vähän sitten maanantaina hirvitti jättää lasta pitkäksi päiväksi hoitoon, mutta hyvin kaikki meni. Parina ekana aamuna itki perään, mut nopeasti tottui ja tosiaan kolmantena päivänä ei enää jäänyt itkien.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkodin pientenryhmään tutustumisjakso takana. Tyttö on nyt vuoden ja ryhmän hoitajat toivoivat, että olemme tytön kanssa siellä mahdollisimman paljon ennen varsinaista aloitusta. Ihan ekaksi meillä kävi kotona piipahtamassa tytön ryhmän yksi hoitaja.

Toissa viikolla olimme mukana päiväkodin touhuissa yhden aamupäivän ja yhden iltapäivän ja nyt tällä viikolla sitten oltiin kolme kokonaista päivää, jotta lapsi tottui vähän myös nukahtamaan päiväkotiin.

Hoidin itse tyttöä, siis syötin ja vaihdoin vaipat ja puin, mutta muuten tyttö oli mukana touhuissa ja leikeissä muiden lasten kanssa ja mä seurasin sivusta. Kerroin samalla paljon tytöstä, jotta sitten tietävät, mistä tykkää ja mitä touhuilee kotona.

Nukkumaan mennessä olin tytön luona ja hänen nukahdettuaan lähdin käymään asioillani silläkin riskillä, että tyttö herää. Hoitajat itse siis kehoittivat, että voin mennä. Ja tyttö heräsi kesken unien, mutta ei ollut milläänsäkään, vaikka äiti puuttui. Hyvä kokemus sinänsä, että ehkä hoitoon jäädessäkin sujuu sitten hyvin.

Maanantaina sitten jätän tytön ihan koko päiväksi hoitoon ihan hyvillä mielin, kun on jo niin tuttu paikka ja tutut lapset ja aikuiset siellä. Vielä kun tulee tutuksi rutiinit niin eiköhän se siitä ala sujua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päiväkotiin tutustuminen kesti viikon (5päivää) ja mulle ei jäänyt mitenkään kivat fiilikset siitä, mutta koen silti tosi välttämättömäksi. Ajasta ei siis mennyt maksua ja oltiin klo 9-11.30 joka päivä, paitsi kerran saatiin jäädä lounaalle ja yhtenä aamuna tultiin jo aikaisemmin aamupalalle. Itse olin siis vastuussa lapsestani, hoitajat ei tietenkään ottaneet mitään hoitovastuuta vielä, eihän heidän kuulukaan. Pukemiset, ruokailut ja vaipat hoidin siis myös itse. Se ainoa asia mikä mua harmitti tässä tutustumisjaksossa, oli se että mä jouduin leikkimään käytännössä keskenäni lapseni kanssa sen viikon siellä pihalla. Aamulla sanottiin suunnilleen huomenta ja sit yhdentoista maissa alettiin sanoa että vois lähtee jo kotiin. Tää meidän harjoittelu sattui siis elokuulle, jolloin yli puolet hoitajista ja lapsista oli vielä kesälomalla ja siellä oli samaan aikaan 3 muutakin perhettä tutustumassa. Mulle ehdittiin siis edes jutella vain kahtena päivänä, joista toisena toki ihan kunnolla. Mut kun ei niillä vaan ollut resursseja huomioida tutustujia kun oli henkilökunta kesälomilla ja monta tutustujaa kerralla. Päiväkoti on tosi ihana ja en syytä tästä henkikökuntaa millään tavalla, koska näinhän itsekin mikä se tilanne silloin oli. Oli vaan tosi ankea viikko kun olin kuvitellut saavani jutella paljon henkilökunnan kanssa jne. ja sit sainkin istua yksin pihalla kattomassa kun lapseni tekee hiekkakakkuja. Samoin se yllätti että ne ei halunneet niitä muutamaa poikkeusta lukuunottamatta meidän olevan pidempään kuin sen pari tuntia aamupäivällä, olisimme kai olleet tiellä..

 

Ekat 2kk tyttö huusi kurkku suorana joka aamu kun vein hoitoon, nykyisin se enää tarrautuu kaulaan ja joskus vähän itkee. Kaksi kertaa on koko 4kk hoitohistorian aikana juossut jo ovelta leikkimään kavereiden kanssa, phuuh...vain kaksi kertaa. Meillä ei oo tosiaan ollut helppo aloitus, en ois ikinä pystynyt jättämään Saraa sinne ilman sitä viikon tutustumista. Vieläkin ne hoitotädit joutuu riistämään sen mun sylistä puoliväkisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näistä oli suuresti apua. :girl_smile: Tosin vielä pitäisi valita itse hoitopaikka, tyyppi sekä sopiva ajankohta.

Oletteko muuten pohjustaneet lapsellenne hoidon aloittamista, esimerkiksi lukemalla kirjoja päiväkodista tai keskustelemalla asiasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites tutustuminen isompien lasten aloittaessa hoitoa? Lapset 5v ja 3v (no eihän tuo nyt iso ole),kun hoitoon menevät. Anoppi on lastentarhanopettaja ja hän ohjeisti minua viemään lapset muutamana päivänä/viikon hoitoon muutamaksi tunniksi ittekseen ja sit vaan kokopäivähoitoon. Toisaalt tuntuu vähän hurjalta etten olisi mukana, mut ehkä isommille sopeutuminen on helpompaa kun aloittaa kevyesti ja saavat olla siel ittekseen... Ovat kuitenkin samassa ryhmässä.

 

Mut kokemuksia kuulisin mieluusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tyttö aloittelee hoitoa kun täyttää kolme ja päiväkotiin aloitetaan tutustuminen huomenna. Menen itse mukaan ja tutustutaan hiukan hoitajiin ja lapsiin. Ensin ollaan sisällä ja sitten laajennetaan tutustumista ulos ja ehkä jopa aamupalalle jonain aamuna sekä lounaalle.

 

Huomenissa vissiin selviää sitten enempi.. Kauhistuttaa kyllä jo valmiiksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun lapsi oli 3v 4 kk, kun aloitti päiväkodissa. Käytiin yhdessä tutustumassa kerran ulkona ja kerran sisällä. Sen jälkeen lapsi jäikin muutamaksi tunniksi yksin. Mun mielestä se oli ihan hyvä tapa. Kun perusasioihin oli tutustuttu yhdessä äidin ja iskän kanssa, lapsi sai alkaa osallistua lapsiryhmän toimintaan. Meidän tyttö on luonteeltaan arka ja hitaasti lämpenevä, mutta siitä huolimatta hänellä oli itsellään halu jäädä yksin päiväkotiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Aloitimme tutustumisen viikkoa ennen hoidon alkua. Kävimme aina aamuisin tutustumassa ja kerralla olimme 1-2h. Ensimmäisellä kerralla kävimme sisällä leikkimässä ja tutustumassa. Toisena päivänä ulkoilimme. Muina päivinä kävimme sisällä ja sen jälkeen olimme vielä hetken pihalla. Yksin lasta ei voinut tutustumisjakson aikana jättää, koska hän ei ollut vielä päiväkodin kirjoilla. Hoitajilla ei siis ollut hoitovastuuta. Hyvin päivähoito kuitenkin alkoi. Muutamana aamuna itki perään, mutta sen jälkeen on iloisena vilkuttanut. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me harjoiteltiin reilu viikko päiväkodissa, ennen kuin poika virallisesti aloitti hoidon. Ensimmäisenä päivänä hoitaja kävi meillä kotona leikkimässä pojan kanssa, ja päiväunien jälkeen menimme tarhan pihalle leikkimään. Joka päivä olimme päiväkodissa vähän pidemmän ajanjakson. Loppuviikosta poika jo jäi päiväkodille syömään ja nukkumaan ilman vanhempia. Maksoimme täyden maksun jo heti harjoittelujakson alusta lähtien (suosittelen), mikä mahdollisti sen että poika sai jäädä harjoittelemaan tarhalle myös ilman vanhempia, kun hoitovastuu oli hoitajilla. Poika meni innolla heti alusta asti lapsiryhmän mukana leikkeihin ja muihin juttuihin, ei arkaillut yhtään tai halunnut tarkkailla sivusta. Luonteeltaan poika on tosi sosiaalinen ja puhelias.   

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mua jännitti miten meillä menee aloitus, kun poika (1v3kk hoidon alkaessa) on tosi hidas lämpenemään uusille asioille, on sellainen tarkkailijaluonne. Ensin pitää pitkää pohtia uusia juttuja, ennenkuin menee mukaan ja innostuu. Oltiin varauduttu, että hoidossa olisi voitu käydä tutustumassa jo kahta viikkoa ennen aloitusta, ei toki joka päivä. Päiväkodin johtaja mulle sitten vähän tylysti sanoi puhelimessa, että kaksi tai kolme päivää riittää, itku pojalla tulee kuitenkin!  Ja että ei tän ikäiset mitään muista kuitenkaan. Mun mielestä oli todella tyly asenne! No tyydyttiin sitten menemään vasta viikkoa ennen hoidon alkua tutustumaan. Oltiin loppujen lopuksi kolmena päivänä sillä viikolla, pari tuntia aamulla aina. Aluksi poika ei olisi tullut sylistä pois, mutta siitä kun uskaltautui lattialle niin jo alkoi leikit sujumaan. Välillä vaan kävi meille näyttämässä jotain lelua tai kurkkasi, että ollana paikalla. Toisena päivänä mies oli pojan kanssa ja oli enimmäkseen leikkinyt isompien lasten kanssa kun poika oli touhunnut omiaan. silloinkin oli aamulla vähän aikaa kestänyt ennenkuin poika innostui touhuamaan. Kolmantena päivänä hoitajat ehdottivat että mies pysyisi käytävässä ja poika tulisi yksin leikkimään. Kaikki oli sujunut hienosti. Jopa silloin, kun poika huomasin lasiovesta miehen käytävällä. Oli vain osoitellut hoitajille, että isi on tuolla ja hänet kiikutettiin äkkiä pois ovelta :D Ei tullut itkua eikä mitään.

 

Seuraavan viikon olin lomalla ja vein poikaa noin kuudeksi tunniksi hoitoon päivittäin, kun normaalipäivä hänellä on 8 tuntia. Aamuisin vein käytännössä suoraan tätien syliin (muuten jämähti kynnykselle seisomaan ja miettimään) ja iltapäivisin sain hakea iloisen pojan kotiin. Alkuviikosta päiväunille nukahtaminen oli haastavaa, mutta loppuviikosta jo sujui. Kaiken kaikkiaan meni ihan todella paljon paremmin kuin olisin uskonut. Nyt on eka 8h/päivä viikko takana ja tänään aamulla poika oli kai ollut isin sylin perään aamulla hoitoon jäädessä. On kyllä muutenkin enemmän isin kuin äidin poika :) Odotan kyllä, että koska poika tajuaa, että tätä tää nyt on joka päivä ja alkaa protestoimaan. Että jos tää onkin ollut vaan alkuinnostusta.

 

Mutta sanoisin, että meni ihan odotusten vastaisesti eli hyvin toi aloitus! Varsinkin pojan luonteen tuntien. Muskarissa hän on ollut ihan itku kurkussa kun muut lapset hihkuu innoissaan ja kun on niin hitaasti syttyvää sorttia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kaksi kertaa käytiin tutustumassa edeltävänä keväänä tunnin ajan ennen kuin päiväkoti syksyllä alkoi. Ekana varsinaisena aamuna olin puolisen tuntia paikalla, läsnäoloni oli tosin tarpeeton.. leikkimään jäivät tyytyväisinä kahdestaan ongelmitta. Eka viikko mentiin lyhyempää 6h päivää,  seuraavalla viikolla jo normi 8,5h. Aloitus sujui niin hyvin kuin vaan voi, tosin lapset olivat jo 4v ja 2,5v ja samaan ryhmään pääsivät joten siitä oli varmasti apua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0