koran_

Kestovaipat vol.4

81 posts in this topic

^Niin itseasiassa sitten päädyin itekin tekemään. :D Paitsi että nuo Alvat oli helpoin pukea niin, että ensin laittoi vain ne alemman rivin nepparit kiinni ja sitten päälle kiskottuna vasta sääti sen vyötärön tiukkuuden ylärivistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

vinkkinä muillekkin falskaavien aio vaippojen kanssa taisteleville, ohuet villikset aio vaipan päälle ja loppuu ohivuodot siihen :) ja vauvakin pysyy ihanan lämpösenä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kertokaas kokemuksia villiskestoilusta... Esikoisen kanssa ollaan kestoiltu mutta tuo villahoususysteemi on tuntunut jotenkin vaikealta ja siitä syystä jäänyt kokeilematta. Nyt sitte iski neuloosi ja hahtuvalankaa kävin alesta hamstraamassa. Ootteko itse neulonut vaippoja vai ostaneet valmiita? Minkä ootte kokenut parhaaksi imuksi, sisävaippa vai harso vai joku muu? Miten usein ootte uittanut villiksiä siinä lanoliinissä(tjsp)? Ja mistä tuota saa yleensä edes ostettua? :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemusta Rainbow'n kestoista?

 

Kestovaippainfolla on hyvä tietokanta, täällä mielipiteitä Rainbow'n kestoista. Ei näköjään ole mikään hitti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Annastiina, villahousut kuulostaa äkkiseltään hankalilta mutta ovat loppujen lopuksi tosi helpot ja vaivattomat! Itse ajattelin alkuun että minähän ei ainakaan ala minkään kusisten villahousujen kanssa värkkäämään, mutta niin vaan meillekin niitä lopulta tuli kun jossain vaiheessa ei meinannut mikään muu systeemi pitää tuolla rimppakintulla. Nyt 9 kk iässä käytetään edelleen villiksiä yöllä ja usein päikkäreilläkin.

 

En itse osaa kutoa joten olen ostanut ainoastaan valmiita housuja. Ensin oli teollisia, Ruskovillaa ja Babyidean HH woolia ja alkukesästä joukon jatkoksi tuli käsin kudotut Lyllypyllyt. Kunhan ovat 100% villaa niin muulla ei kai ole väliä.

 

Hoito on tosi helppoa, pestään kun niihin menee kakkaa tai kun alkavat tuoksahtaa pissalle. Muuten riittää tuuletus aina käytön jälkeen. Ruskovillan verkkokaupasta ostin Sonettin lanoliinia (on nimellä "villanhoitoaine") ja villanpesuainetta, mutta noita villalle sopivia pesuaineita on kyllä ihan tavallisissa ruokakaupoissakin. Lanoliinituksen voi ilmeisesti tehdä monella tavalla. Itse teen niin että liuotan lanoliinin (yksille housuille annostus n. 1 rkl) ensin pieneen määrään kiehuvaa vettä ja kaadan sen sitten ämpäriin, jossa on n. 10 cm kädenlämpöistä vettä. Villahousut pesen koneen villaohjelmalla ja nakkaan ne sieltä suoraan lanoliinikylpyyn. Ennen käyttöönottoa ja pari ekaa lanoliinitusta sen jälkeen olen liottanut yön yli, myöhemmin riittää muutama tunti. Ja myöhemmässä vaiheessa ei tarvi joka pesun jälkeen välttämättä uittaa lanoliinissa, vaan siinä vaiheessa kun tuntuu että kosteudenpito on heikentynyt. Ja tähän kohtaan huomautus että villahousuthan ei toimi samalla lailla kuin joku pul-kuori, vaan villa imee kosteutta itseensä. :)

 

Sitten kun housut on olleet lanoliinikylvyssä tarpeeksi kauan, kannattaa kuivata niistä enimmät vedet pois pyyhkeeseen käärimällä. Sitten vaan tasolle kuivumaan.

 

Meillä vauva oli jo muutaman kuukauden ikäinen kun innostuin villahousuista ja käytettiin niiden alla sisävaippoja. Ihan pikkuvauvan kanssa varmaan opettelisin käyttämään harsoja, kun vaippaa joutuu vaihtamaan vähän väliä niin ne kuivuvat äkkiä takaisin käyttökuntoon pesun jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen vähän keräillyt kestoja reilun kuukauden päästä syntyvälle lapselle. Löysin tänään kirppikseltä Imse vimsen newborn-kokoisia kuoria ja sisäosia (sellainen puuvillainen vaipan muotoinen, mikäköhän lienee nimeltään...) ja ostin niitä kaksi. Aiemmin löysin Eemukka-kuoren myös tosi halvalla, ja äitiyspakkauksessa tuli tietysti Imse vimsen ja Muksujen 5-10kg-kokoiset vaipat bambusekoiteimuilla.

 

Voiko noihin kaikkiin lisätä coolmax-tyyppisen kankaan, jotta vauvalla olisi kuivempi olo? Saako sitä kangaskaupoista vai pitääkö ostaa kestovaippakaupoista? :) Entä käykö harso lisäimusta ihan pikkuvauvalle, vai kannattaako etsiä jostain ihan kunnon imuja? Ajateltiin kokeilla stressitöntä osakestoilua, ehkä ekat viikko-pari kokonaan kertiksillä ja yöt/kaupunkireissut myös.

Edited by nöpö

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Flanellette / sisävaippa on nimeltään ja voi lisätä kaveriksi about mitä vaan. Tosin itse kun kyselin noin viikko sitten Hgin keskustan Eurokankaasta Coolmaxia, niin ei ollut!! Netistä en ookaan vielä ettinyt... Mä käytin itse alkuun esim. harsovaippa + imsen sisä + imsen kuori -pakettia tai sitten joku lisäimu siellä sisävaipan läpän alla. Kuivaliina onkin hyvä, kun tuo flanelli on aika kylmänmärkä kastuessaan. Imseistä tulee jalkovälissä aika tuhti paketti, mutta hyvin tuolla pärjäsi, ei kertaakaan vuotanut, kunhan ei ikuisuutta pitänyt. Meillä on tyttö, niin taittelin harsoa (tai muuta lisäimua) aina enempi siihen etupuolelle, koska sinne sitä kaipasi.

 

Eli meillä siis tehokkaasti lähti käyntiin heti kotiuduttua! Sairaalassa mä vaihdoin ite ehkä 2 vaippaa ja mies loput, joten sairaalan kertakäyttöisillä mentiin vaikka omiakin oli testiksi mukana... Edelleen mies kertakäyttösiä käyttää, mutta samapa se mulla. Vaikka NE ne vasta haiseekin.

 

Alvababyja on moni pessyt 40 asteessa, mutta entä onko kukaan uskaltanu 60:ssä pyöritellä?

Entäpä Babylandit, niillä raja vissiin virallisesti 40, mutta miten käy 60:ssä?

 

Ja huooooooh... Sit nuo taskuvaippojen sisäfleecen tahrat... Mun pää ei tykkää ollenkaan, mutta en oo vielä hennonu sappisaippuoida! Uskallanko?

Saahan ne vissiin Fairylla auki jos tukkiintuu, mutta mistäs mä tiedän onko tukkiutunut vai falskaako vaan reisistä kun sitäkin sattuu vielä välillä jos en oo tarpeeksi tarkkaan kiristellyt vaippaa, kun tytöllä vielä alle 4,5 kiloa painoa... Ilmeisesti mitään muuta vippaskonstia ei oo? Vai miten jos esim. ruokasoodaa hankaisi? :o

Edited by Terhiulpu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvababyja (pikkuvauvakokoa) on täällä ollut käytössä alusta alkaen, sisäfleeceissä on toisinaan pieniä tahroja, mutta vaikuttavat katoavan seuraavalla pesukerralla. Pitkään pesua odotellut kakka jättää kyllä helposti jäljen ekalla pesukerralla. Oon pessyt 60 asteessa vaipat, toisinaan lisähuuhtelulla, ja pesuainetta laitan yhteen 10 vaipan koneelliseen kahvimitallisen. Meillä pestään kerran päivässä, joskus harvoin pyörii 2 koneellista päivässä.

 

Sappisaippuaa ainakin voi käyttää tahroihin, mutta sitä kai pitäisi melko tuoreeltaan kokeilla?

 

Oma kysymys: noista Alvoista osassa laminointikerros on irronnut kuorikankaasta, siis vaipan sisällä on ikäänkuin irtonainen muovikelmu. Vain tietyissä väreissä (sininen ja liila) eli varmaan ne kankaat on valmistettu eri tavalla kuin muut. Onko muille osunut samanlaista kohdalle ja onko odotettavissa, että vaipat hajoavat ihan kohta, vai kestääkö ne muovit noin irrallisinakin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Alvababyja on moni pessyt 40 asteessa, mutta entä onko kukaan uskaltanu 60:ssä pyöritellä?

 

 

 

^ Uskaltaa pestä 60 asteessa, täällä pari kokemusta Alvojen pesemisestä edellisestä ketjusta: linkki ja linkki :)  Varsinkin sitten kun vauva saa rotarokotteen niin kestot olisi tosi tärkeä pestä 60 asteessa, että kakassa muhivat bakteerit varmasti kuolevat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

meillä alotettiin kestoilu n. 3 viikon iässä, mutta ne sisävaippa+villis kerrat ei pitäny jotta olisin tosissani innostunut. sitten n. 2kk iässä sain hommattua edullisesti kasan äp-vaippoja ja homma alkoikin luistaa! lähinnä käytössä olivat siis vihreät ja liilat myllymuksut, jokusen kerran myös imsevimsen aiot. nykyään mennään pelkästään (näin voin sanoa vaikka muutama muunkinlainen vaippa on olemassa meillä) myllymuksujen taskuilla ja kolmella aiolla. taskuja on jo s/m kokoisten lisäksi 4kpl l/xl, jotka ei oo ees kovin isoja :o neitimme on siis nyt 4kk, n. 63cm ja 7,5kg ;) reidekäs siis. tänäänkin mentiin koko arkipäivä kestoilla, yöksi laitan vielä kertiksen ja muutenkin niitä on meillä koko ajan, koska mun vaippavarasto kattaa ehkä n. 15 vaippaa. reissuillakin tulee käytettyä kertsejä, mutta esim kesällä mummolamökillä osakestoiltiin.

 

ja se on muuten oikeasti totta että kertikset haisee pissisinä pahemmalta kuin kestot :o tosin vielä on helppoa, kun vauva tekee vain maitokakkaa ;) säilytän käytettyjä kestoja sen 2-3 päivää kangaskassissa joka roikkuu kylppärissä. ei haise.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marsa123 meidän keltaisille Alvoille on käynyt juuri noin, että muovi on irronnut vaipan pinnasta. Ovatko vaippanne kestäneet tuon kirjoituksen jälkeen? Muuten olen kyllä merkistä tykännyt, kun istuvat niin hyvin tytön päälle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ei ole falskanneet muovin läpi kertaakaan, muuten satunnaisesti kun on aseteltu huonosti tms. - ilmeisesti se laminaatti on itsekseenkin sen verran vahvaa, ettei heti hajoa, vaikka irtoaakin kankaan pinnasta... kahisee vaan ikävästi kun survoo niitä imuja sisään  :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla irtosi yhdestä ihan erimerkkisestä vaipasta myös laminaatti vai mikä lie, sieltä taskun sisäpuolelta siis ja se kesti varmaan 1,5v käytössä ennen kuin repesi! Kestävää tavaraa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auringonvalo on paras kakkatahran poistaja!

 

Ja sappisaippuaa käytin fleecesisuksiin ihan surutta, ei tukkeutuneet.

 

Puoli korkillista Ecoverin huuhteluainetta koneelliseen pitää vaipat pehmoisina narukuivatuksellakin eikä tuki.

 

Alvat, Sunbabyt sun muut Kiina-vaipat kestää kaikki kuudenkympin pesua ja ajoittain jopa keittopesua milä on varsinkin isompien lasten vaippojen hajuhaittojen ehkäisyssä tärkeä tekijä. Joskus päälle vuoden ikäisenä alkoi pissa haiskahtamaan jo ihan eri malliin kuin vauvana, varsinkin yövaipat on pakko huuhdella tai ammoniakin haju on melkoinen.

 

Meillä lähes täyskestoiltu koko aika, nyt tosin harkkahousuvaihe menossa joten vaippa on päällä lähinnä öisin. Se on vähän hankaloittanut kun vaippoja kertyy vähemmän joten pitää haalia jotain pyyhkeitä mukaan ettei tarvitse parin vaipan takia konetta pyöräyttää. Kovin montaa päivää ei nenä kestä niiden antaa muhiakaan.

 

Lomareissut on mummolaviikonloppuja lukuunottamatta menty suosiolla kertseillä. Kuitenkin se on aika pieni määrä mitä niitä kertsejä on tämän 2v9kk aikana ehtinyt kertymään kaatopaikalle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on eri iässä tykätty erilaisista vaipoista. Pienellö Nalle Nöttöset ja etenkin tarralliset Nyypi-Nallet kuoren kanssa oli kivoja. Ihan ekoina kuorina meillä oli niitä Imse Vimsen halpiksia. Muuten kivoja, mutta pesutarrojen puute oli kyllä miinusta.. S/M-koossa meillä taisi olla aika paljon Itti Bitti D-lishejä ja Tasku-Nalleja. Mannamaan ja Onnikkaan taskut oli myös tosi kivoja :) M+/L koossa oikeastaan eniten taidettiin käyttää Bumgeniuksen taskuja (1K) ja All-in-oneja (niitä vanhan mallisia joissa koot erikseen S/M/L) ja Neppulan Helemiä/Hahtuvahullun Helmiä. Neppulan malli oli meille parempi, koska se oli huomattavasti korkeampi :) 

 

Yökestoilusta luovuttiin suurimmaksi osaksi 8kk:n iässä, mutta sen jälkeenkin pidettiin pitkään villiksiä vaipan päällä, ihan vamuuden vuoksi. Yövaippoina meillä oli lähinnä Onnikkaan Suloja ja noita Bumgeniuksen taskuja. Tykättiin kyllä :) nyt olis toiveissa, että vaipat jäis kokonaan pois ja sitten pääseekiin haaveilemana pikkuvauvanvaipoista..  :girl_pinkglassesf:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Hahtuvahullulta voi pyytää plussakoon vaipasta (jos ei ole valmiina varastossa), joka on korkeampi malli. Muistaakseni joskus asiaa heiltä kyselin ja esim. Helmi S+ oli suurin piirtein saman korkuinen kuin Helemi M :) Valitettavasti Neppula vaan on tällä hetkellä tauolla eikä ota uusia tilauksia vastaan :girl_sigh: Molemmat on kyllä olleet meillä aivan loistovaippoja ja muita merkkejä ei oikeastaan käytettykään muuta kuin silloin kun Helmit/Helemit oli kaikki likaisena.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me otettiin niitä plussia vaan, mutta sekään ei riittänyt :) niissä oli se reisiaukon ja vyötärön suhde jotenkin huono meidän lapselle.. Reisiaukko siis taisi olla liian suuri.. Teetin siellä jotain ++ mallia, se oli ihan ok, mutta Helemi silti vielä parempi meille. Tämähän on niin lapsesta kiinni, molemmat tosi hyviä ja laadukkaita tekijöitä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nykyäänhän Hahtuvahullulla on uudet mitoitukset vaipoissa ja ne entiset plus-koot on vakiokokoja. Eli käytännössä malli on aiempaa korkeampi :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

No se on ihan kiva kuulla :) ovatkohan myös lyhentäneet reisiaukkoa? Se oli meillä toinen ongelmakohta.. Milloinkohan tuo on vaihtunut? Varmaan syksyllä/talvella tilasin ne edelliset..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole reisiaukko lyhentynyt. Meillä on kaksi uutta Hahtuvahullun m-taskua ja kaksi vanhan mitoituksen m-taskua ja vanhat toimii, uusien reisiaukko liian suuri. Olen teettänyt omatoiveena vanhan mitoituksen aio:ta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä aloitettiin Muksut-taskuilla muistaakseni... eikun ennen lapsen syntymää mulla oli Fuzzeja odottamassa. Sitten ostin kai "halpisvaippoja", Alvoja pari testiksi. Ja tässä kohtaa kai hurahdin näihin vaippoihin  :rolleyes: . Olin luullut, että kestovaippailu on hankalaa, mutta mukavaahan tämä on, kun alkuun pääsi!

 

Nyt on testissä moni merkkejä taskuvaipoista. Mutta kaikkien näiden "hienojen" merkkien ohessa nousun on tehnyt hyvä kuorivaippa (nyt LitteLamb on ollut loistava) ja sinne sisään mitä sattuu olemaan... Jotenkin jokainen taskuvaippa alkoi vuotaa haarasta. Joten simppeliin ja melko halpaan ratkaisuun huomaan päätyväni kaikkein mieluiten! Muista vaipoista tällä hetkellä tykkään ImseVimse & TotsBotsin AIO:sta. Pop-in oli uusi testi, ihan pitävä vaippa. 

 

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaisko kukaan sanoa minkä merkkiset vaipat olis suunnilleen saman mallisia ku KVK:n aio-vaipat? Niitä kun tuntuu olevan aika vähän liikkeellä käytettynä, niin vois laajentaa hakua, jos joku muukin merkki vois olla passeli. Etutarrallisista kuivapintasista tykkään, jos sillä on jotain merkitystä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paras yö vaippa??

Meillä nyt päivisin käytössä Fuzzi bunz yhdenkoon 6kpl ja Fuzzi bunz kokoa m 6kpl. Kaksi liilaa Myllymuksua ja kaksi vihreää, mutta Myllymuksut falskaavat helposti joten niitä käytetään villiksien kanssa.

Meillä tulee niin paljon pyykkiä, että pyöräytän koneellisen joka päivä, joten 12 Fuzzia on riittänyt päivä käyttöön, mutta yövaipoiksi niistä ei ole.

Joten nyt olis kunnon yövaippa villiksien alle hakusessa. Oon ajatellut Ronja&Roope tuplaläppää, mutta hinta on aika kova.

Mitäs te muut käytätte vauvoilla yövaippana?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now