Sign in to follow this  
Followers 0
Modiana

Tyttöjen ja poikien vaatteet vs. unisex

29 posts in this topic

Ilmoittakaa jos aiheesta on jo jossain keskustelua! Ei omaan silmään äkkivilkaisulla osunut.

 

 

Mutta, tulipa tässä tämmöinen nyt mieleen kun viime aikoina tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua netissä ja eri lehdissä. Eli siis, mitä mieltä itse olet henkilökohtaisesti siitä että poikien ja tyttöjen vaatteet on lokeroitu erikseen vaatekaupoissa ja ns.unisex-vaatteita on vaikeampi löytää? Vai saako mielestäsi pojat vapaasti pukeutua vaaleanpunaiseen ja paljetteihin ja mekkoihin ja tytötkin esim.kuorma-autokuvioisiin paitoihin ja Spiderman-naamiaispukuihin? Sanellaanko liikaa miltä tyttöjen ja poikien tulisi näyttää jne?

 

 

Itse äitiyspakkauksen kohdalla olen sitä mieltä että hienosti siitä pyritään tekemään joka vuosi mahdollisimman unisex jotta vaatteita olisi helppo käyttää sukupuolesta riippumatta. Muutoin itse henk.koht. tykkään pukea poikani pojaksi vielä kun itselläni on siihen sanavaltaa. ;) Mulla on päässäni mielikuva jolta haluaisin poikani näyttävän ja näitä vaatteita löytyy vain poikien osastolta. Vaaleanpunainen paita ei ole kauhistus sillä miehenikin käyttää välillä sellaista mutta rajan vetäisin kyllä niihin mekkoihin ja esim.paitoihin jossa on söpö vaaleanpunainen kissanpentu kaikkine muine hempeine kuvioineen. Kotona meillä ei ole valmiina mitään varsinaisia "tyttöjen vaatteita" kun poika on meidän esikoinen, 7kk vanhemmalta tyttöserkultaan on saanut joitain vaatteita käyttöön mutta ovat olleet sitten unisexia (esim.ruskea fleecetakki). Itse en lämpeä ajatukselle ostaa vaatekaupasta mekkoa pojalle vaikka tämä pyytäisikin, yrittäisin varmaankin selittää että kyseiset vaatekappaleet kuuluvat enemmän tytöille. Mutta jos poika kyyneleet silmissä kerta toisensa jälkeen mekkoa pyytää niin en tiedä pystyisinkö edelleen kieltämään. Tämmöistä tilannetta ei ole vielä tullut joten en tiedä miten toimisin.

 

Mukava olisi kuulla mitä muut asiasta ajattelevat! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin sanoa, että tykkään pukea poikaa aika unisex-tyyliin. Siihen ei kuulu kuitenkaan tyttömäiset hörselöt, pitsit, mekot. Meidän vaatteissa se unisex näkyy ehkä siinä, että poika ei ole aina sinisissä eikä se väri hallitse meidän pojan vaatekaappia. Lisäksi meidän pojan vaatteista ei löydä autoja, lentokoneita, moottoripyöriä, robotteja jne. Sen sijaan niistä löytyy raitoja, pallokuoseja, sydämiä, pupuja ja myös niitä kissoja :) Mä en pidä siitä, että lastenvaateosastolta tytöille löytyy söpöjä vaatteita, mutta pojat pitäisi pukea kovempaan tyyliin, ei söpösti. Enkä mä tykkää siitä, että poikien vaatteet(kin) tehdään osoittamaan jotain yleistyksiä poikien mielenkiinnonkohteista. Meidän vauva/taapero ei ole osoittanut mitään suurempaa mielenkiintoa esim autoihin. Eläimistä tykkää kyllä. Mun kriteerit täyttäviä vaatteita tuntuu olevan välillä vaikea löytää ja se tuntuu hassulta, koska tykkään kuitenkin niin perusjutuista. Tämä tuli kuitenkin huomattua taas t-paita-, kenkä-, lapas-, jarrusukka- ja kesälakkiostoksilla, kun yritti etsiä tavallisia yksivärisiä neutraaleja juttuja, jotka saa yhdistettyä kaikkeen muuhun. Toki näissä tuotteissa on ollut muitakin kriteerejä, kuin pelkkä väri.

 

Pojan kaapista ei myöskään löydy pinkkiä, mutta sekin johtuu lähinnä varmaan siitä, että mä näen hänen päällään tiettyjä värejä. Siis hänelle sopii mun mielestä tietyt värit ja niitä tulee ostettua. Lisäksi tykkään itse selkeistä väreistä ja kuvioista, en mistään värien sekasotkusta. Hameita en ostaisi pienelle pojalle. Mulla ei ole mitään syytä miksi lähtisin hämärtämään pienelle lapselle sukupuolien välisiä eroja niin räikeästi. Siinä mielessä siis ohjaan tiettyyn suuntaan. Teini-iässä uskon olevan lapsella enemmän käsitystä siitä mitä hän on ja mitä haluaa olla. Silloin saa päätäntävaltaakin enemmän. Leikeissään saa olla vaikka prinsessana.

 

Mun sukupuolineutraali maku ei ulotu kuitenkaan tyttöjen pukeutumiseen. Jos meille joskus tulee tyttö, niin en osaa kuvitella hänelle meidän pojan vaatteita. Mun silmissä ne on kuitenkin niitä poikien vaatteita. Haluan pukea tyttöä vaaleanpunaiseen ja niihin hörselöihin. Ainakin niin kauan, kuin tyttö ei osaa sanoa omaa mielipidettään ;)

 

Loppuen lopuksi tiivistettynä voisi sanoa, että mun maku lastenvaatteissa ei ole sukupuolineutraali, vaan selkeä ja suosin pojillakin söpöjä vaatteita. Mun mielestä on kiva, että pojastakin voidaan sanoa, että onpa suloinen poika sievissä vaatteissa. Mun kokemuksen mukaan edelleen on vahvassa se ajatus, että pojat käyttävät vain sinistä ja autokuoseja. Sen huomaa esim siitä, miten monet pienet pojat puetaan, minkä tyylistä ollaan itse saatu lahjavaatteina ja siitä, että meidän poikaa on luultu tytöksi useamman kerran, vaikka päällä on ollut tavalliset vaatteet väreinä mm. keltainen ja harmaa. Onhan tuo tuollainen babyface, mutta moni on sanonut häntä aivan selvän pojan näköiseksi aivan pikkuvauvasta lähtien.

Edited by white

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei lapsia pueta täysin unisexisti (onpa kiva sana taivuttaa :D), mutta aika lähelle kuitenkin. Tähän on monta syytä, ensinnäkin unisexisti pukeminen on taloudellista ja helppoa kun ei tarvitse välissä myydä pojan vaatteita ja ostaa taas tytölle "tyttövaatteita" vaan monet vaatteet periytyy esikoiselta kuopukselle. Toisekseen tykätään itse pukea lapset iloisesti ja värikkäästi (ja toisaalta myös mustavalkoisesti), sellainen liian pikkuaikuinen tyyli tai pastellisävyt ei vaan uppoa. Lisäksi esikoisen ruuminrakenne on sellainen, että poikien puolelta löytyy vähän heikosti sopivia housuja ja siksin on ollut "pakko" shoppailla kummaltakin puolelta. Mutta kyllä yksi syy on myös se etten tykkää siitä, että jo pikkulapsen sukupuoli pitää erikseen alleviivata ja tuoda esille. En ole kieltämässä sukupuolia ja kyllä meillä jo tuo kohta kolmevuotias esikoinen tietää että on tyttöjä ja on poikia, mutta mun mielestä sukupuolella ei lasten kohdalla pitäisi olla hirveästi väliä enkä halua omieni kohdalla erikseen korostaa, että tässä menee nyt tyttö, huomaahan kaikki varmasti kun on pinkkiä päällä. :rolleyes: Eli varmaan tässä meidän pukemisessa on vähän pientä protestia tai yhteiskunnallista statementia näkyvissä vaikkei se siis olekaan ainoa syy pukea lapset unisexisti.

 

Olen huomannut, että etenkin tytöillä on tosi kapea se "sallittu" pukeutumiskoodisto, esim. puistoissa huomaa hyvin kuinka 95 prosentilla tytöistä on päällä joko jotain pinkkiä tai vähintään violettia. Pojilla tuntuu olevan sallitumpaa käyttää enemmän värejä ja usein vaikkapa vihreisiin puettua lasta on automaattisesti tituleerattu pojaksi. Vanhemmiten tämä toki muuttuu ja tytöille sallitaan silloin enemmän, mutta lasten kohdalla tuntuu olevan tässä selkeä jako.

 

Ei meillä kuitenkaan yritetä mitenkään häivyttää sukupuolia pukeutumisessa vaan  pojalla on esim. paljon kulkuneuvoja paidoissaan kun hän niistä kovasti pitää ja varmasti jos tyttö tulee haluamaan pukeutua pinkkiin niin kyllä me se hänelle suodaan (vaikka itseä pinkki isoissa määrin kammoksuttaakin :P). Tytölle on myös ostettuna tunikoita varastoon, mutta kyllä mä pojankin antaisin tottakai mekkoa pitää hänen niin halutessaan, ainakin kotona (muualla kuin kotona pitäminen onkin sitten isomman pohdinnan paikka).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauvojen pukeutumispuolella on tällainen Tyttö vai poika? Ei minusta ole ihan päällekkäinen tämän ketjun kanssa (siellä on muistaakseni keskusteltu lähinnä että mitkä värit ihmiset mieltää tytöille tai pojille), mutta ajattelin linkittää kun liittyy kuitenkin aiheeseen.

 

Minusta sen parempi, mitä monipuolisemmin vaatteita voi käyttää. Pidän pinkistä ym. "tyttöjen vaatteista" ja minulla on kolme tyttöä, joten kyllä niitä tulee käytettyä, mutta rakastan värejä ylipäätään, joten käytetään myös unisex-vaatteita. Tai poikienkin, joskaan en ole ihan varma mitkä sitten lasketaan poikien vaatteiksi, kun jos käytän niitä meidän tytöillä niin onko ne sitten poikien vaatteita, minusta ne on silloin oikeastaan unisex. Jotenkin sellaisia ihan selkeästi "poikien vaatteita" ei taideta käyttää, ehkä... Onkohan kaikki värikkäät poikien vaatteet unisex? Ei minulla oikein ole asiantuntemusta poikien vaatteiden suhteen, en tiedä olisinko fiksumpi, jos minulla olisi poika  :rolleyes: Mutta ei minusta vaatekaupoissakaan kaikki vaatteet ole jaoteltu selvästi pojille tai tytöille, miten muuten olisi mahdollista, etten edes tiedä kaikista meidän vaatteista, kummalta puolelta ne on ostettu. Mutta taitaa niissä vaatekaupoissakin yleensä olla se synkkä poikien puoli, johon ei tule edes vilkaistua, joten se jää täysin huomaamatta. Jos on jotain väripilkkuja, niin ne kyllä helposti saa minut katsomaan lähempää.

 

Minusta on vähän hassua että eri ihmiset aina väittää eri tavalla, että kummalle sukupuolelle on enemmän "sallittuja vaatteita". Nytkin tässä tuli äsken tuo (yleistetysti) "tyttöjen pitää käyttää vain vaaleanpunaista ja pinkkiä, heti jos käyttää muita värejä, luullaan pojaksi, miksi vain pojat saa käyttää värikkäitä vaatteita", usein taas kuulee sitten juuri toisinpäin, että "poikien pitää käyttää vain tummansinistä ja harmaata, heti jos käyttää muita värejä, luullaan tytöksi, miksi vain tytöt saa käyttää värikkäitä vaatteita". Mistä tämä nyt sitten kertoo?  :huh: Ehkä joko siitä, että kukaan ei saa käyttää värikkäitä vaatteita, tai sitten siitä, että molemmat saa  :P Omasta mielestäni ehkä tytöille on enemmän sallittuja, koska on kaikki pinkit, kimallukset, röyhelöt, mekot, hameet ym. Ja lisäksi minusta voimakkaampi "paheksunta" tulee siitä, jos poika on puettu "tyttöjen vaatteisiin" kuin jos tyttö on puettu "poikien vaatteisiin".

 

Jos meidän lapset haluaa jotain vaatetta, teen päätöksen sen mukaan, tykkäänkö siitä itse (ei väliä onko "poikien" vai "tyttöjen"). Tai jos lupaan etukäteen, että saa itse valita, niin sitten on vaan nieltävä vaikka tulisi mitä vaan. Harvemmin sellaista teen, vähintäänkin esivalitsen vaihtoehdot itse. Kerran annoin esikoisen valita vaatekaupasta mitä tahansa, ja se valitsi sellaisen prinsessamekon  :D Ei hän silti aina halua olla mikään prinsessa, kerhossakin piti riisua tyllihame pois, kun meinasi sen takia joutua lohikäärme-ritari-prinsessaleikissä prinsessaksi, vaikka halusi olla ritari. Silloin tuli kyllä mietittyä, yritänkö nyt työntää lastani johonkin rooliin vasten hänen tahtoaan... Onneksi lapsi ratkaisi asian fiksusti riisumalla hameen  :) Minusta ritaria olisi kyllä voinut leikkiä rimpsuhameessakin, mutta muut leikkijät eivät sitä ilmeisesti sulattaneet  :(

 

No, kuten sanoin, minusta tyttöjen on sallitumpaa pukeutua "poikien vaatteisiin" kuin päinvastoin, ja ihan tykkäänkin että tytöt on välillä pukeutuneet poikamaisesti, ihan roolien venyttämisen takia tai vaihtelun vuoksi. Minusta pojille pitäisi olla sallittua tehdä samoin, mutta nyt ei ole omakohtaista kokemusta siitä miten toimisin jos minulla olisi poika. Kuvitteellisesti tuntuisi kyllä hassulta pukea poika mekkoon mutta jaa-a, ehkä se onnistuisikin sitten jos se poika olisi. Ainakin kotona kokeilisin varmaankin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kaipailen unisex vaatteita, valkoisia, beigeä ..jne. Ihan senkin vuoksi, että on helpompi sitten yhdistellä esim valkoinen body siniseen tai vaaleanpunaiseen.

 

 

Mä haluan pukea poikani traktori-paitoihin, autot jne kuva-aiheisiin. Sinistä ja peruspunainenkin menee mielestäni pojalle. Tyttöä en pukisi röyhelöihin. Olihan mulla ittelläki monsteri-autopaidat ja muut autoradat pienenä, kun niistä enemmän tykkäsin. Aiheesta vähän lipsui.. Mutta siis, pitäisin kovasti, että olisi vaatteissa vaihtoehtona unisex. Tytölle voi pukea myös sinistä, mutta pojalle en pinkkiä laittaisi.

 

Mulle aina vitsaillaankin että meille tulee identiteettikriisinen poika kun mummi ja tädit pukee pojan hello kittyyn, pinkkiin ja röyhelöön :D Ei nyt sentään! Sukulaiset kun toivovat että tulee tyttö, että saa röyhelöitä pukea, enkä itte oikein niistä innostu.

 

Olipahan sekavasti ilmaistu :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä luulen, että jos meillä olisi poika, sillä olisi oikeastaan melkein samoja vaatteita kuin tällä meidän tytöllä. Toki poislukien mekot ja tunikat ja muutama tyttömäinen body, eli siis puhvihihallinen.

Tykkään tosi paljon väreistä ja tytöltä löytyykin ihan kaikenvärisiä vaatteita, paitsi vaaleanpunaisia. Pojallekaan en hankkisi vaalean- tai tummansinisiä vaatteita koska en vaan pidä niistä väreistä. Vaatteen kuvioihin en välttämättä kiinnitä juurikaan huomiota jos väri on kiva. Paljon tytöllä on pallokuvioisia, raidallisia, eläinkuvioisia.. Toki mitään rumaa örkkipaitaa en ostaisi vaikka olisi kuinka ihanan värinen. Jos meillä olisi poika, ei sillekään mitään örkkimonsteripaitoja ilmestyisi.

 

Mua itseäni ärsyttää juuri se, että esim. Prisman lastenvaateosasto on niin selkeästi rajattu vaaleanpunaiseen/pinkkiin ja siniseen/vihreään, tai ylipäänsä se, että ulkohaalareista on aina pinkki ja sininen vaihtoehto. Nyt kun on ollut paljon keltaisia lastenvaatteita niin niitä oon hamstrannut oikein urakalla.

 

Oon ihan samaa mieltä siitä, että pienen lapsen sukupuolta ei tarvitsisi niin kauhean tarkkaan alleviivata. Sitä ehtii sitten myöhemminkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kun ootte kertoneet omia ajatuksianne! :)

 

Mua vähän ärsyttää sekin kun välillä jotkut sanoo että sitä omaa lastaan ei pitäis esitellä kellekään tyttönä tai poikana, pitäisi kutsua vain lapseksi. Mä oon sitä mieltä että kaikki lapset on aina lapsia oli ne sitten tyttöjä tai poikia, eihän ne sulje toisiaan pois millään lailla. Ei kai kukaan nyt muutenkaan ajattele niin että kohtelee sitä lastaan nimenomaan pelkästään poikana tai pelkästään tyttönä, mä en ainakaan ymmärrä moista ajatustapaa. Mutta mä oon ylpeä yhden pojan äiti ja tuon sitä esille, harvoin puhun "mun/meidän lapsi sitä ja tätä" vaan "mun/meidän poika". Ja uskoisin että noille joiden mielestä lapsi pitäis esitellä vain lapsena niin on varmaan kauhistus kun meidän pojan lempipaidan rinnuksessa lukee isolla BOY. Musta se oli kivanvärinen paita (valkoisia ja eri värisiä raitoja) eikä mua yhtään häiritse että siinä lapsen sukupuoli lukeekin kaikille näkyvästi kun mun mielestä tuosta meidän pojasta kyllä nykyään muutenkin näkee että se on kyllä poika, ei voi erehtyä. Kun se oli pienempi niin ei ollut kaikille mummoille ja mammoille selvää istuuko rattaissa tyttö vai poika vaikka olikin mun mielestä poikamaiset vaatteet päällä ja se tuntui musta jotenkin hassulta, kai mä sitten silloin aloin ajattelemaan että kyllä mä haluan mun pojan näyttävän ihan pojalta. 

 

Mun mielestä on jotenkin karseeta kun joissain keskusteluissa heitetään homo-kortti ilmoille heti kun joku sanoo ettei pue pojalleen päälle pinkkiä tai anna sen kokeilla mekkoja ja hameita. Ihan kuin niillä nyt olis automaattisesti jotain tekemistä toistensa kanssa. Jos mun pojasta on tulossa homo niin siitä todennäköisesti tulee se vaikkei koskaan olis päällään pinkkiä hörsylöitä pitänyt. Ja jotkut jopa vetoaa siihen että jos noin kärkkäästi ajattelee että pojan ei sovi pinkkiä päällensä pistää niin ei varmaan hyväksy sitten sitä lapsensa homouttakaan tulevaisuudessa. Mä pyörittelen tommosille kommenteille vaan silmiäni.  :rolleyes:  Vaikka mun ajatusmaailmaan ei sovikaan että poika sais hömpötellä meikeillä ja koruilla ja paljettipaidoilla ja rimpsuhameilla niin silti mä rakastaisin sitä maailman eniten vaikka se pojista tykkäiskin. Ei mun mielestä noilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä oon pukenut pojille ns. poikien vaatteita ja varsinkin pienenä tosi paljon unisex-vaatteita. Nyt isompana pojat ihan selvästi ilahtuvat tietynlaisista vaatteista, joten en ole niistä ihan tyyten raatsinut kieltäytyäkään. 5v rakastaa super mariota ja angry birdsejä, ja 3v taas just noita hirviöitä ja dinoja, ja niin se vaan on, että ne vaatteet pyörivät aina päällä ja ne minun mielestäni hienot jäävät sinne pinon pohjalle. Yritän kuitenkin ostaa suht laadukkaita ja omastakin mielestä kivan näköisiä vaatteita noiden kriteerien sisälläkin. Varsinkin teepaidoissa oon kuitenkin antanut jo lapsille aikalailla vapaat kädet, kun ne ovat niin kovalla kulutuksella, ettei niistä mitään jäljelle jää varmaan kesän jälkeen. Ihan hauskaahan se on katsoa, kun pojat kävelevät rinta rottingilla paidoissaan, yllättävän tärkeä juttu se näyttää jo olevan, että saa itse valitsemissaan vaatteissa olla.

Pinkki on mun oma lempiväri, joten sitä olen sitten ihan rutkasti suoltanut tyttövauvankin vaatteisiin kahden pojan jälkeen. Unisexia varmasti jää pojilta hänelle (jos ehjänä joku selviää), mutta varmastikin uudet ostan ns. tyttöpuolelta ainakin siihen asti, kun tyttö itse alkaa esittää toiveita, ihan jo vaihtelun vuoksi.

Väreistä mä voisin pukea kummallekin sukupuolelle mitä vain, ratkaisevampaa on vaatteen malli ja "tyyli". Esim pinkki kauluspaita tai vaikka dinopaita on ihan jees pojalle, mutta röyhelöt, pitsit, strassit yms tekevät siitä sitten tyttöjen vaatteen. Samoin mekot, hameet ja tunikat, vaikka olisi vaaleansinisiä autoja, ovat kyllä armotta minusta tyttöjen vaatteita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Unohdin vallan, että onhan mun miehelläkin vaaleanpunainen kauluspaita ja pinkkejä t-paitoja..

 

 

Ja just toi homo -asia kun Modiana sanoi..

"Jos ei aikuisen miehenkään kantti kestä pinkkiä ni si on korvien välissä vikaa" olen kuullut sanottavan.

 

Jos tälle linjalle lähtee, niin minusta olisi pitänyt kasvaa lesbo, koska leikin Heman-figuurilla, autoradalla ja minulla oli peikko-, auto-, monsteri ja sinisiä paitoja päällä!

 

 

Eli, vaatteet eivät tee sukupuolta, ne vain korostavat tai peittävät sitä.

 

 

Tuleeko mun kasvattamasta pojasta karski bodari, jos hukutan lapsen alusta lähtien traktoreihin ja autoihin? Tuleeko pojasta homo, jos puen hälle pinkin kauluspaidan?

Tuleeko mun kasvattamasta tytöstä lesbo, jos puen lapsen autobodyyn, leluina on autoja ja äiti ja isi opettaa autonkorjausta? Tuleeko tytöstä sitten ballerina, jos pukee hänet röyhelöihin?

 

Tuli lapsesta sitten tyttö tai poika, olen kiitollinen. Kun lapsi syntyy, olen kiitollinen ja onnellinen. Kasvaa hänestä sitten tenori, ballerina tai aktivisti, olen onnellinen. Voin vain tehdä parhaani, jakaa sen mitä jaettavaa on ja maailma tekee loput. Ja oma lapseni. Ja tämä tulee siitä huolimatta olenko pukenut hänet keltaiseen, punaiseen tai siniseen.

 

You get my point?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Varsinkin teepaidoissa oon kuitenkin antanut jo lapsille aikalailla vapaat kädet, kun ne ovat niin kovalla kulutuksella, ettei niistä mitään jäljelle jää varmaan kesän jälkeen. Ihan hauskaahan se on katsoa, kun pojat kävelevät rinta rottingilla paidoissaan, yllättävän tärkeä juttu se näyttää jo olevan, että saa itse valitsemissaan vaatteissa olla.

 

Meillä myös 2-vuotiaalle on hittijuttu ne muutamat Cars-aiheiset t-paidat, mitä hänellä on. Ja esim. kalsarit, joissa robotteja/ moottoripyöriä/ dinoja.. Sellainen epeli tuo meidän poika on pukemisen suhteen, että ei todellakaan ole hänelle mielipuuhaa, niin on aika ihanaa kun on joitain vaatteita jotka hän pukee mielellään!

 

Sinistä meilläkin on suht vähän kai, enemmän vihreää, ruskeaa, myös kirkkaan punaista yms. Mutta paljon ollaan ostettu kirpparilta ja saatu käytettynä, joten sitä sinistä on aika vaikea vältelläkään kun niin paljon sitä on tarjolla. Tai en sitä varsinaisesti olekaan vältellyt, mutta tylsää jos lähes kaikki vaatteet olisivat sinistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin sanoa, että tykkään pukea poikaa aika unisex-tyyliin. Siihen ei kuulu kuitenkaan tyttömäiset hörselöt, pitsit, mekot. Meidän vaatteissa se unisex näkyy ehkä siinä, että poika ei ole aina sinisissä eikä se väri hallitse meidän pojan vaatekaappia. Lisäksi meidän pojan vaatteista ei löydä autoja, lentokoneita, moottoripyöriä, robotteja jne. Sen sijaan niistä löytyy raitoja, pallokuoseja, sydämiä, pupuja ja myös niitä kissoja :) Mä en pidä siitä, että lastenvaateosastolta tytöille löytyy söpöjä vaatteita, mutta pojat pitäisi pukea kovempaan tyyliin, ei söpösti. Enkä mä tykkää siitä, että poikien vaatteet(kin) tehdään osoittamaan jotain yleistyksiä poikien mielenkiinnonkohteista. Meidän vauva/taapero ei ole osoittanut mitään suurempaa mielenkiintoa esim autoihin.

 

 

Aika lailla samat ajatukset mulla! Yritän pukea poikaa melko unisex-tyyliin, mutta se on välillä hieman hankalaa, kun monet kaupat pursuavat joko vaaleansinistä tai vaaleanpunaista ainakin vauvanvaatteiden kohdalla, ja jos jokin vaate ei olekaan vaaleansininen, niin sitten siinä on kuvassa vähintäänkin supermies tai traktori. :rolleyes: Valkoista toki löytyy monesta liikkeestä, mutta ei sitä pelkkiä valkoisia vaatteitakaan haluais käyttää.

 

Jos jollain on vinkata (netti)kauppoja, joista saisi kivoja unisex-vaatteita, niin olisin kiitollinen! :girl_smile: Haussa siis väreistä esim. oranssia, keltaista, turkoosia, vihreetä, beigeä ja tummanpunaista ja kuvioista muutakin kuin noita kulkuneuvoja ja supermiehiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Metsola, Kuopus, Skidi, Ballot, Po.P... Käytettyinä noissa verkkokaupoissa myytävien brändien vaatteita saa erilaisilta FB:n kirppareilta, monella merkillä on siellä omansakin.

 

Meillä siis suositaan sukupuolineutraaleja vaatteita jo siksikin, että mielestäni lapset saavat näyttää lapsilta eivätkä miniaikuisilta tai -teineiltä. Pidän värikkäistä, iloisista vaatteista sekä graafisista ja "lapsellisista" kuvioinneista. Lisäksi kun esikoinen on poika ja kuopus tyttö, tulee aika lailla säästöäkin, kun ostamme lastenvaatteita emmekä poikien ja tyttöjen vaatteita. :D Tosin harmikseni nuo ovat väritykseltään niin erilaisia (poika tullut minuun, tyttö isäänsä), etteivät kaikki samat värit heille sovi. Aika paljon vaatekaapista löytyy Po.Pia ja Villervallaa, niin uusina kuin kirppareiltakin ostettuina.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuli tuosta PoP:sta mieleen, että mä pidin sitä aiemmin unisex-merkkinä, mutta kun mallistoa on tullut katsottua useampana vuonna, niin paidat ovat suurimmaksi osaksi unisex, siis "poikien" malliston kuosit ja värit ovat unisex, mukana toki poikapoikajuttuja, kuten tummansinistä robottipaitaa, mutta tyttöjen kuoseissa ei ole paitoja tarjolla, vaan ne ovat sitä tunikamallia. Raidat ja ne toki ovat todella unisex, mutta jos haluaisi pojalle vaikka riikinkukko, maatuska tai siili, mitä näitä nyt on viime kausina ollut, niin bodykokojen loppuessa näitä kuvioita ei ole paitoina vaan ainoastaan tunikoina. Sama juttu jonkun me&i:n kanssa, jota pidetään unisexinä, niin niinpä vain on iso kasa mekkoja ja tunikoita, eikä niistä samoista ole poikamallia.

 

Ei siinä mun mielestä sinänsä mitään vikaa ole, mutta huomiona unisexeinä pidetyistä merkeistä. Sitten taas joku Metsola, heiltä löytyy oikeasti unisexiä, kun samoista väreistä on sekä paitaa että mekkoa jne.

 

Meillä on kaksi poikaa, 2v 8 kk ja 6 kk. Paljon on punaista, vihreää, raitaa, kirkkaan sinistä, turkoosia, ruskeaa... Mä en tykkää retrovaatteista enkä örkkipaidoista, samoin en tykkäisi tyttöjen puolella liian rimpsuisista. Raitaa, selkeää printtiä, selkeitä ja sointuvia värejä. Meillä on esim se PoP:n "synttäripaita", joka on edestä pinkki ja lisäksi ruskeaa ja vihreää. Se ei oo mun mielestä ollenkaan tyttöjen paita. Vaaleanpunaista on ollut mm. pikeepaidoissa. Mustan vk-haalarin kanssa keltainen pipo ja oranssit kintaat olivat joillekin kanssapuistoilijoille tyttövaatteet.

 

Mä en pyri vaatteilla kertomaan mitään meidän kasvatusperiaatteista, tyttö- tai poikakoodauksesta. Me ostetaan meidän lapsille sopivia värejä ja kivoja vaatteita. Välillä on uniseximpää ja välillä poikamaisempaa. varsinkin mies tykkää pomp de lux -tyylisistä neutraalin värisistä vaatteista, jotka on selkeästi poikavaatteita, joten sitä on alettu ostaa enemmän nyt kun pojan kasvaessa värikkäiden vaatteiden kirjo alkaa kaveta jonkun verran (kun ei niistä liian retroista tykätä, kun niissä usein on keskenään riiteleviä värejä)

 

Nyt kun esikoista pukeutuminen kiinnostaa, niin valitsee usein itse eläinaiheisisa mutta myös niitä neutraalin värisiä. Usein liian räikeät tuntuvat jäävän kaappiin pojan toimesta. Niitä pitääkin markkinoida... Jännä, kun monilla tuntuu olevan käsitys etteivät pojat välittäisi vaatteistaan kun taas tytöt haluavat aina mekon tai jonkun tietyn jutun, niin meidän poika haluaisi joka aamu itse valita vaatteensa ja usein haluaa jonkun tietyn vaatteen (vaihdellen).

 

Nuo Prismojen ja muiden markettien lastenvaatehyllyt on usein tosi ankeita, mutta kun sanotaan ettei pojille saa muuta kuin örkki- ja monsteripaitoja (ja autoja) tai joutuu maksamaan itsensä kipeäksi, niin esim h&m on täynnä värikästä vaatetta poikien puolella. Tyttöosastoa en ole kauheasti katsellut (mikä kertoo mun shoppailutottumuksista, etten juuri käy siellä tyttöjen puolella).

 

 

 

Me oltiin laivalla ja sinne pallomereen tuli lapsi, ehkä 6-vuotias, jolla oli pillifarkut, farmaa, pienillä tähdillä kuvioitu pitkä collegepaita (-tunikalta se näytti) ja pitkät, kiharat hiukset. Sanoin meidän lapselle, että antaisi tilaa tälle tytölle (useimmiten sanon aina että lapselle, kun ei voi tietää, mutta nyt sanoin tytöksi, kun mun mielestä oli niiiin tytön näköinen ja tunika päällä). Se äiti sitten hermostui mulle, että hänen Leeviään/Veetiään ei saa sanoa tytöksi, kun suuttuu, että pojillakin voi olla pitkä tukka. Noh, se tukka ei ollut sitä määritystä mun päässä tehnyt vaan se tunika. Eipä siinä. Mun mielestä jos ei koodaa lastaan ulkoisesti vaatteilla tai muuten selkeästi, ei saa myöskään olla vihainen jos joku erehtyy sukupuolesta. Mulle on ihan sama jos mun lasta luullaan tytöksi, varsinkin kun lempinimestäkään ei voi päätellä kumpi on. Vauvasta nyt varsinkaan ei haittaa.

 

Vaatteiden perusteella ei siis kannata tehdä olettamia sukupuolesta, mutta jos itse haluaa ehdottomasti, ettei lasta luulla "väärin" toiseksi sukupuoleksi, niin sitten olisi parempi koodata selkeästi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mustan vk-haalarin kanssa keltainen pipo ja oranssit kintaat olivat joillekin kanssapuistoilijoille tyttövaatteet.

 

 

Mun mielestä jos ei koodaa lastaan ulkoisesti vaatteilla tai muuten selkeästi, ei saa myöskään olla vihainen jos joku erehtyy sukupuolesta. Mulle on ihan sama jos mun lasta luullaan tytöksi, varsinkin kun lempinimestäkään ei voi päätellä kumpi on. Vauvasta nyt varsinkaan ei haittaa.

 

Vaatteiden perusteella ei siis kannata tehdä olettamia sukupuolesta, mutta jos itse haluaa ehdottomasti, ettei lasta luulla "väärin" toiseksi sukupuoleksi, niin sitten olisi parempi koodata selkeästi.

 

Meidänkin poikaa sanottiin tytöksi, kun oli tummanharmaa haalari ja keltainen pipo päässä :rolleyes:  En jaksanut edes korjata. Ihmettelin vain.

 

Tuosta toisesta osasta olen eri mieltä. Mun mielestä nimenomaan aikuisten pitää päästä noista typeristä olettamuksistaan ja lasten koodaamisesta. Muakaan ei haittaa, vaikka poikaa luullaan tytöksi. En kuitenkaan pue häntä tyttöjen vaatteisiin, joten silloin se vika on siinä katsojan silmässä, jos on niin rajoittunut mieleltään, että lapsi on poika vasta, kun sillä on sinistä tai autopaita päällään. Enkä ymmärrä, miksi lapsi pitäisi oikein tietoisesti korostaen tehdä näyttämään, joko tytöltä tai pojalta. Siksi, että hölmömmätkin tajuaisi, että mitä sukupuolta lapsi edustaa? :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta toisesta osasta olen eri mieltä. Mun mielestä nimenomaan aikuisten pitää päästä noista typeristä olettamuksistaan ja lasten koodaamisesta. Muakaan ei haittaa, vaikka poikaa luullaan tytöksi. En kuitenkaan pue häntä tyttöjen vaatteisiin, joten silloin se vika on siinä katsojan silmässä, jos on niin rajoittunut mieleltään, että lapsi on poika vasta, kun sillä on sinistä tai autopaita päällään. Enkä ymmärrä, miksi lapsi pitäisi oikein tietoisesti korostaen tehdä näyttämään, joko tytöltä tai pojalta. Siksi, että hölmömmätkin tajuaisi, että mitä sukupuolta lapsi edustaa? :grin:

Tästä ollaan samaa mieltä, olin kirjoittanut epäselvästi. Mun idea oli, että vaatteiden perusteella on hölmö alkaa tehdä mitään johtopäätöksiä sukupuolesta ja on kiva ja hyvä, että lapset puetaan monenlaisiin ja monen värisiin vaatteisiin. Mutta koska se punainen autopaita on ihan yhtä paljon tyttöjen kuin poikien vaate, on vanhemmilta yhtä turhaa/hölmöä vetää herne nenään tytöksi/pojaksi kutsumisesta kuin on tuon vaatteen perusteella turhaa/hölmöä arvata sukupuolta. Sitten jos se on vanhemmalle erittäin tärkeää, että hänen lastaan ei luulla eri sukupuolen edustajaksi (kuten mun laivakokemuksessa) niin sitten vanhempi voi pyrkiä koodaamaan lapsensa selkeästi, ettei tarvitsisi muille suuttua siitä, ettei se punainen autopaita nyt kertonut muille tätä vanhempien tärkeäksi kokemaa sukupuoliasiaa. Tää ei varmaan yhtään selventänyt, mutta olkoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sekä tyttö että poika joten aika paljon pyrin ostamaan unisex-vaatetta, nimenomaan Me&I, P.o.P ja Villervalla ovat tässä suhteessa osoittautuneet hyviksi ja kaikilla kolmella on myös facessa omat kirppiksensä joista sekä löytää edullisesti uutta käytettyä että pääsee eroon omista vanhoista. Tosin monet vaatteet ovat sellaisia aarteita etten tiedä raatsinko ylipäätään myydä... Meillä kyllä poika on aina ollut niin "äijä" ettei ikinä ole tytöksi luultu vaikka olisi mitä päällä, ja tyttö samaten on ihan yhtä tyttömäinen mielestäni vaikka olisiki veljen autopaita päällä :) Mitenkään väen väkisin en ole yrittänyt lapsia sukupuolineutraalisti pukea, pidänpähän vain itse niitä vaaleanpunaisia mekkoja ja sinimustia poikien collegeja mahdottoman tylsinä. Meidän pojalle myös sopivat kirkkaat värit paljon paremmin kuin musta ja sininen eli vaatekaapista löytyy limenvihreää, oranssia, punaista ja turkoosia. Toki auton, kaivurin yms. kuvilla varustettuna jos mahdollista koska poika niitä fanittaa :D Äsken kyllä lähti juuri tilaukseen Villervallan pinkkiraidallinen pusero kun tilasin siskolle bodyn samassa värissä ja poika haikaili ettei miksei hän saa niin nätin väristä paitaa. Ko. puserossa on mustat tereet ja vihreä tähti edessä joten ei tosiaankaan ole mikään liian hempeä pojalle mielestäni. 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta, tulipa tässä tämmöinen nyt mieleen kun viime aikoina tästä aiheesta on ollut paljon keskustelua netissä ja eri lehdissä. Eli siis, mitä mieltä itse olet henkilökohtaisesti siitä että poikien ja tyttöjen vaatteet on lokeroitu erikseen vaatekaupoissa ja ns.unisex-vaatteita on vaikeampi löytää? Vai saako mielestäsi pojat vapaasti pukeutua vaaleanpunaiseen ja paljetteihin ja mekkoihin ja tytötkin esim.kuorma-autokuvioisiin paitoihin ja Spiderman-naamiaispukuihin? Sanellaanko liikaa miltä tyttöjen ja poikien tulisi näyttää jne?

 

Minua tämä lokerointi on helpottanut, koska tyttö on puettu lähes aina ns. tyttöväreihin. Joskus kaupassa (lähinnä markettitasolla) on yllättänyt se, kuinka unisex tupataan poikien vaatteiden joukkoon, esim. vihreää pidän sekäettävärinä, ruskeaa jne. Sinisen ja punaisen eri taitot miellän sukupuolisidonnaisiksi, näin esimerkkinä.

 

Kävin nyt läpi esikoisen vaatteita tätä toista varten ja jos sattuisi olemaan poika, tulee karsinta olemaan yllättävän karua. Jos itse väri on molemmille sopiva, saattaa jokin yksittäinen juttu siinä tarrata silmääni. Esim. vaaleanvihreä nallekuvioinen body menisi varmasti kotioloissa, mutta "kylille" en sitä pukisi pojan päälle.

 

Oikeastaan ainoat selkeästi väritykseltään ja tyyliltään molemmille sopivat vaatteet kaapissamme ovat farkkuja jne., ellei niitäkin ole pilattu kirjailemalla niihin kukkia tai muuta hörsöä. Esim. muutama collegepuku löytyy, jotka värin perusteella (turkoosi) passaisivat kenties molemmille, mutta niissä on hörsöhihansuuta ja jotain kirjailtua tytön naamaa rintapielessä --> ei mahdolliselle pojallemme.

 

Olen niin nuiva, että esim. pojan halu pukeutua vaaleanpunaiseen paljettihörsöön johtaisi kaupassa voimalliseen ohjaukseen kohti jotain poikamaisempaa vaatevaihtoehtoa. Tunnustaudun vaatteilla koodaajaksi. :ph34r:

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tytöllä on vaatteita laidasta laitaan. Tällä hetkellä hänellä itsellään on vähän prinsessavaihe, mutta laittaa kyllä mieluusti jalkaansa esim. Me&I:n vihreät joogahousut. Tytölle olen ostanut niin tyttöjen, poikien kuin unisex-mallisia vaatteita. Eli on esimerkiksi traktoripaitoja, dinosauruksia, raitoja, yksivärisiä sekä niitä pinkkejä (Hello Kittyä muun muassa). Yleensä annan tytön valita vaatteet ja aika hyvin useimmat ostamani vaatteet tytölle käykin. Mutta tosiaan viime aikoina useinmiten niitä tunika-mallisia paitoja on halunnut käyttää..

 

Niin ja ihan ykkössuosikki vaatteissa on tällä hetkellä Sala McQueen sukat (punasiniset) vaikka prinsessavaihe päällä muuten onkin. :)

Edited by a_paradise_79

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tästä unisex-keskustelusta tuli mieleen yksi radio-ohjelma sukupuolineutraaleista päiväkodeista, jossa tuli esiin mielestäni yksi tärkeä pointti. Sukupuolineutraalius on hyvä asia, ja sitä toteutetaan useimmiten hienosti, mutta joskus käykin niin, että vanhemmat, isovanhemmat ym. lapsen läheiset tuputtavat tiettyjä leluja tai vaatteita. Esim. mitä jos tyttö haluaakin vain vaaleanpunaista ja prinsessateemaa, tai poika sen kaikista maskuliinisimman autopaidan mitä kaupasta löytyy? Helposti aletaan esittää vaihtoehtoja, että ei kun miten olis tää vihree sammakkopaita tai beige raitapaita. Pohdiskelin nimittäin just niitä ihmisiä, jotka häivyttää kokonaan lapsensa sukupuolen, eikä esim. anna tytön pitää prinsessamekkoa, vaikka hän olisi hulluna prinsessoihin. Eikö sekin ole vähän väärin lasta kohtaan? Mitä te muut olette mieltä?

Edited by marisa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan ostettu sekä unisex-vaatteita että poikien vaatteita. Aika paljon on semmoisia, jotka menee myös tytölle, jos joskus meidän perheeseen tyttö syntyy. Ulkovaatteet ollaan pyritty ostamaan unisexeinä siksi, että jos ne kuntonsa puolesta seuraavalle menee niin ei tartte sit niihin laittaa rahaa niin paljon. Pojalla on aika paljon keltaista, punaista, viininpunaista, harmaata, ruskeaa, mutta myös (liian) paljon sinistä. Välillä tuntui, että sinisiä vaatteita kertyi meille ihan kamalasti ja ongelmaksi tuli se, että poika näytti smurffilta, kun oli liikaa sinistä :grin:  Niitä vaan jostain syystä kertyi kaappiin ihan liikaa. Me tykätään kirkkaista väreistä ja selkeistä kuvioista ja siks on aika paljon raitaa tai ihan yksivärisiä vaatteita. Joitakin kuviollisiakin löytyy ja nekin on kyllä ihan kivoja. Mä en tietoisesti yritä korostaa tai olla korostamatta sukupuolta, puen lapselle semmoisia vaatteita, jotka on käytännöllisiä ja jotka mahdollisesti kestää myös seuraaville lapsille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on molemmilla lapsilla ollut kaikenlaisia vaatteita, niin unisexeja kuin perinteisiä tyttö- ja poikavaatteita, molemmilla samat vaatteet. Minusta on ihan käsittämätöntä ajatella, että joku ei voisi pukeutua johonkin vain sen takia, että on jotain tiettyä sukupuolta. Maailmaa yritetään kovasti tehdä sukupuolitasa-arvoiseksi ja saada yhteiskunta vakuuttuneeksi esim. siitä, ettei sukupuoli saa vaikuttaa vaikka työhön ottoon ja palkkaan. Miksi sitten jo pienille lapsille selitetään, että heidän sukupuolensa on ratkaiseva tekijä siinä, mitä he voivat tehdä? "Sä et nyt voi laittaa pinkkiä paitaa tai hametta koska olet poika." Meidän poika on leikkii stereotyyppisiä poikien leikkejä ja identifioi itsensä vahvasti pojaksi, mutta se ei estä sitä, että hän tykkää hurjien Transformers-paitojen lisäksi omasta vaaleanpunaisesta rimpsu-juhlamekostaan. Hän haluaa myös olla kaunis ja saada kehuja söpöydestään, ja minusta se on ihan luonnollista eikä mitenkään epämaskuliinista. Uskon, että jos lapsille annetaan täysi vapaus ilmaista sukupuoltaan, poikana ja tyttönä olo muuttuvat paljon monimuotoisemmiksi käsitteiksi kuin silloin jos ympäristö ohjailee sukupuolen ilmaisua esim. vaatteiden kautta. Jos olisin sanonut pojalleni, että pojat eivät käytä mekkoja, hän ei varmaankaan haluaisi itsekään käyttää, koska haluaa vahvasti määritellä itsensä pojaksi. Mutta koska meillä ollaan opetettu ettei sukupuolella ole mitään tekemistä vaatteiden kanssa, hän kokee vapauden pitää sellaisia vaatteita kuin haluaa ja saada sellaista huomiota ja hyväksyntää kuin kaipaa. Uskon, että moni poika toivoisi samanlaisia kehuja söpöydestä ja kivoista vaatteista kuin tytöt saavat, mutta niitä ei heille usein suoda. Siis vauva- ja taaperoiän jälkeen, vauvat ja taaperothan mielletään yleensä aina söpöiksi. Minusta siis kaikki vaatteet ovat unisex-vaatteita.

Tästä unisex-keskustelusta tuli mieleen yksi radio-ohjelma sukupuolineutraaleista päiväkodeista, jossa tuli esiin mielestäni yksi tärkeä pointti. Sukupuolineutraalius on hyvä asia, ja sitä toteutetaan useimmiten hienosti, mutta joskus käykin niin, että vanhemmat, isovanhemmat ym. lapsen läheiset tuputtavat tiettyjä leluja tai vaatteita. Esim. mitä jos tyttö haluaakin vain vaaleanpunaista ja prinsessateemaa, tai poika sen kaikista maskuliinisimman autopaidan mitä kaupasta löytyy? Helposti aletaan esittää vaihtoehtoja, että ei kun miten olis tää vihree sammakkopaita tai beige raitapaita. Pohdiskelin nimittäin just niitä ihmisiä, jotka häivyttää kokonaan lapsensa sukupuolen, eikä esim. anna tytön pitää prinsessamekkoa, vaikka hän olisi hulluna prinsessoihin. Eikö sekin ole vähän väärin lasta kohtaan? Mitä te muut olette mieltä?

Tuollainen olisi minun mielestäni väärin lasta kohtaan. Mutta niin on mielestäni yhtä lailla myös se, että jos poika haluaa vaaleanpunaisen ja puhvihihaisen paidan niin yritetään tarjota sitä sammakkopaitaa tai beigeä raitapaitaa, miten yleensä näkee vanhempien tekevän, samasta asiasta kyse.

 

 

(Vaatekeskustelu saa aina myös pienen feministin sisälläni varpailleen. MInusta on kummaa se, että tytölle/naiselle on sallittua pukeutua melkein mihin tahansa vaatekappaleeseen, itse asiassa perinteisesti miesten vaatteiksi mielletyt vaatteet, kuten housut ja kauluspaita lisäävät usein tytölle/naiselle muiden miellissä positiivisia piirteitä. Nainen saatetaan ottaa työssä paremmin huomioon ja tyttöä pidetään vahvempana ja energisempänä "poikien vaatteissa". Sen sijaan jos poika/mies pukeutuu perinteisesti naisten vaatteiksi miellettyihin vaatteisiin, vaikkapa mekkoon, häntä pidetään usein outona ja naurettavana, jopa äärimmäisen nolona. "Poikien vaatteiden" pito siis lisää tytölle postiivisia piirteitä ja "tyttöjen vaatteiden" pito vähentää poikien postiivisia piirteitä. Näinkö vähän me arvostamme feminiinisyyttä? Mitä se kertoo meidän arvostuksestamme omaa naiseuttamme kohtaan jos mielstämme poikamme olisivat naurettavia tai noloja, jos he pitäisivät samanlaisia vaatteita kuin me?)

Edited by Smultron

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olin alkuun unisex-linjalla, vauvalla oli auto-traktori ja lentsikkabodyja, sinistä, vihreää ja vähän tyttömäistä. Nyt on äiskän aatteet muuttuneet, tyttövärejä suositaan (vaikka täysin vaaleanpunaisissa mun tyttöä tuskin koskaan näkee). Jotenkin täällä Pohjoismaissa on alettu pitämään naisellisuutta ja tyttömäisyyttä heikkoutena, yritetään tehdä tytöistäkin kovia jätkiä (halutaan, että naiset ovat miesmäisiä ja miehet naismaisia). Toivon, että voi olla naisellinen ja vahva samanaikaisesti :girl_pinkglassesf: .  En halua lapseni ajattelevan, että hänen täytyy peitellä sitä faktaa, että hän on tyttö tai että poikani kokisi, että on väärin olla miehinen mies.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä puen lapseni aika samantapaisesti. Tytöllä on hameita, mekkoja, tunikoita ja röyhelöitä kyllä, mutta kuosit ovat usein samoja kuin pojan vaatteissa ja väriskaala on molemmilla sama. Samoin pojalla on sitten pikee- ja kauluspaitoja, joita tyttö ei käytä. Housut ovat pitkälti saman mallisia ja neuletakit ja hupparit periytyvät pojalta tytölle. Nyt molemmilla on Blaan harmaat lintupaidat (tytöllä tunika), keltaiset housut ja neuletakki tai huppari. Kumpikin käyttää mustaa, harmaata ja keltaista, ja usein hankin molemmille samaa kuosia olevan vaatteen. Mitään hahmopaitoja ei juuri ole, kummallakaan. Ja ulkovaatteet ostan niin, että käyvät kummalle vaan.

 

Tykkään siitä, että monet valmistajat (esim. se mainittu Blaa, Papu, Metsola, Mainio, Mini Rodini, Beau Loves, Bobo Choses, Aarrekid...) tekevät samasta kuosista eri mallisia vaatteita, joten ostan mieluusti jonkun kuosivaatteen molemmille ja sitten yhdistän sen yksivärisiin perusvaatteisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä käyttäisin mielellään unisex-tyylisiä vaatteita, mutta harmittavaa on, että ne ovat lähes poikkeuksetta kalliimpia. "Normi" hintaiset tai halvet vaatteet ovat lähes poikkeuksetta tyttö/poika-värejä ja -malleja. Lisäksi unisex-kuoseja löytyy tosi harvoin mistään peruskauppaketjuista. Tarvitsisi aina tilata jostain pikkuputiikista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0