Sign in to follow this  
Followers 0
Modiana

Tyttöjen ja poikien vaatteet vs. unisex

29 posts in this topic

^ Toi on kyllä totta. Ja tosi usein muuten kelpoon unisex-vaatteeseenkin lisätään jotain paljetteja tai lentokoneita jotta saadaan ne koodattua tytölle tai pojalle. Onneksi noilla pienemmillä merkeilläkin on kunnon alennusmyynnit. :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tykkään pukea poikaa aika paljon kirkkaisiin väreihin ja voimakkaisiin kuoseihin. Aika monet meidän vaatteista on sellaisia, että voisin hyvin pukea tytöllekin. On kyllä myös sitä poikamaisempaa vaatetta. Vaatteet ostan pääasiassa käytettynä, enemmän halvempia merkkejä ja sen verran kun raaskin niin kotimaisia tai muuten laadukkaampia merkkejä, nekin käytettynä tai alesta.

 

Jos joskus tyttö saadaan, niin haluaisin kyllä käyttää paljon mekkoja hänellä, mutta vaaleanpunaisesta en juuri tykkää ja jotenkin ällöttää se tyttöjen maailman kuorruttaminen sillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pidän hyvänä pyrkiä purkamaan yhteiskunnassa vallitsevia sukupuolirakenteita. Mun silmää myöskin miellyttää melko sukupuolineutraalit vaatteet, ei siis sukupuolineutraaliuden takia vaan siksi, että voimakkaasti sukupuolitetut vaatteet ovat mielestäni rumia (siis esim. Disney-prinsessa -kuosit ja tummansiniset monsteriautokuosit). Mulla on siis poika ja tyttö, poika on jo 7 ja tyttö taapero. Poika ei vielä ole hirveästi kiinnittänyt huomiota vaatteisiinsa. Molemmille olen ostanut paljon yksivärisiä vaatteita, erityisesti keltaista, sekä raidallisia. Pojalla on myös paljon kirkkaanpunaista ja sateenkaarenväristä. Kuoseista pidän esimerkiksi Blaa ja Nosh -merkkien lintukuoseista ja vastaavista selkeistä, ei niin sukupuolitetuista kuvioista. En myöskään halua taaperolle tyttömäisesti leikattuja/tuunattuja vaatteita, siis esim. näitä missä on peplum tai pitsit olkapäissä, koska en pidä niiden ulkonäöstä ja mielestäni ne eivät ole usein niin mukavia päällä. Toisaalta pojalla on myös aika paljon selkeästi pojille tarkoitettuja vaatteita, koska vanhoillisehkon maun omaavat isovanhemmat ystävällisesti ostavat niitä ja olisi hullua ostaa kaikki tuplana vain siksi että haluan lapseni miellyttävän joka ikinen hetki silmääni täydellisesti/koska haluan osaltani luoda vähemmän sukupuolitettua yhteiskuntaa.

 

Haluaisin välittää lapsilleni a) sen, että he voivat pukeutua ihan mihin tahansa, mikä heitä itseään miellyttää ja b. että yhteiskunnassa vallitsevat pukeutumisnormit eivät ole jumalan lakeja, vaan niitä voi myös kyseenalaistaa (esimerkiksi poika voi pitää hametta). Nämä ovat vaikeita juttuja, koska vaikka on helppoa sanoa, että saat pukea mitä haluat, niin ympärillä näkyvä kuvasto ja muiden lasten pukeutuminen vaikuttavat siihen, mitä lapsi kokee haluavansa, ja mitä vaihtoehtoja hän ylipäätään näkee itselleen. B-kohta on siis vaikea toteuttaa, mutta pojan yksi lempiväri on pinkki (ja hän ilmoittaa tämän ihan reippaasti kavereilleen) ja esimerkiksi tänään poika pyysi laittaa kynsilakkaa kouluun (ja laitoin), eli hän on ainakin vielä jollain tapaa vapaa näistä rajoitteista.

Edited by Sopa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liian vähän unisex-vaatetarjontaa. Tykkään värikkäistä vaatteista molemmilla, tosin tyttö sai pinkkiä ja röyhelöäkin paljon ja poika auto/dino/yms-vaatteita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0