Sign in to follow this  
Followers 0
Jenny-Maria

Erikoiset raskausoireet?

29 posts in this topic

Löytyykö Vaukkareista ns. erikoisia raskausoireita, ts. sellaisia, joita ei nyt ihan yleisten oireiden listalta löydy?

 

 

Itselläni omituinen, vain raskauksien aikana ollut oire on päänsärky saunassa siten, että kulmakarvojen väliseen alueeseen otsassa sattuu, "brainfreezen" tavoin kuin ison kylmän pirtelön juomisen jälkeen. :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä saan välillä pahoinvointia hajujen ja makujen lisäksi myös äänistä. Meillä on koulussa yksi opettaja, jonka ääni sai minut oikeasti kärsimään. Olin syönyt välipalat ihan hyvin ja nesteyttänyt itseäni, mutta sen opettajan kimakka ja vinkuva ääni sai vatsan kiertämään. Täällä töissä on sen verran paljon tietokoneita ja muita laitteita (pakko olla, kun IT-firmassa työskentelen), että välillä kuuluu vinkunaa ja kiertämisen ääniä. Pää tulee siitä kipeäksi ja minua saattaa alkaa heikottaan. Onneksi voin kuunnella musiikkia töiden ohessa, ei tuosta muuten tulisi mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muistinpas eilen! Näen unia. Jo ennen plussaa olen nähnyt useina öinä unia. Useinkaan en muista unia, ainakaan näin tiheästi. Ja lisäksi unet ovat melko todentuntuisia ja järkeviä, ei siis mitään lentämistä, vaan normaalia kävelyä eikä tapahtumat hypi yhtäkkiä paikasta toiseen kuten yleensä.

 

Sen lisäksi osa ruuista on maistunut homeelle. Esim. karjalanpiirakka, joka ei kai edes menisi pilaantuessaan homeeseen? Tai makaronilaatikko... Vai onko tuo home normaalioire?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen rinta kipeämpi kuin toinen. Tosin en tiedä onko tämä kuinka yleistä, mutta en ole ainakaan ennen kuullut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Edellisessä raskaudessa opin juomaan kahvia, kun taas vannoutuneena teenjuojana tee inhotti suuresti. Tässä raskaudessa tilanne on tavallisempi, eli kahvia en enää saata juoda.

 

Myös maito ällöttää. Olen jättänyt melkein kaikki maitotuotteet pois ja välillä olen ollut huomaavinani, että jos syön esim. jäätelöä, mulla on erityisesti tuon jälkeen voimakasta pahoinvointia, joten ehkä maito ei tosiaankaan mulle nyt sovi?

Edited by TuiTui

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelenpas tätä! Onko kenenkään korviin kantautunut koskaan voiko elohiiri olla raskaudesta johtuvaa? Mulla on oikea silmä nykinyt jo melkein kuukauden päivät, toisina enemmän ja toisina vähemmän. Normaalisti ei elohiiret vaivaa yhtä päivää kauempaa niin tuntuu vain oudolta että nyt on tämmöinen kestohiiri vaivana :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Hei joo, täällä kanssa vaivaa elohiiret! Mulla se on kahdessa paikkaa, silmässä ja sitten aivan kummallisesti nenässä! Siis tuossa sierainten välissä olevassa seinämässä. Todella raivostuttavaa, ja oonkin miettiny näkyykö se ulospäin ja näytänkö joltain haistelevalta hiireltä... :D Koskaan aiemmin ei tällasta ole ollut, ja nyt sitten jopa monta kertaa päivässä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai että, vihdoin löytyi toinenkin ihminen joka "kärsii" saunassa! Mulla oli ekassa raskaudessa 8 vuotta sitten jo sama juttu, ja nyt taas. Ei paljon hotsita saunaan mennä, kun lähestulkoon koko otsaa jomottaa.

 

Tällä kertaa on myös jonkinasteista "vaippa-ihottumaa", hirmu kivaa... :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni oli alkuraskaudessa ylikuntoa. Olisin voinut urheilla itselleni epänormaalin paljon.

 

On myös unettomuutta. Nukun säälittävän vähän ja päikkärit ei useimmiten onnistu. Aiemmin olen ollut hyvä nukkumaan.

 

Pää ei kestä kuumaa. Juuri tuo otsan seutu, mistä muutkin puhuneet. Tulee kauhea pääkipuisena suihkussa tai nuotiolla istuskellessa, jos lämpö kohdistuu suoraan ostaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä! Toi otsan lämpöjomotus! Huojentavaa, että muiltakin löytyy samaa oiretta :D Mä olen jo ajatellut, että oon menossa ihan sekaisin :D Oon kyllä huomannut, että hetken aikaa, kun siellä saunassa sinnittelee, jomotus menee ohi. Mutta esim. takan hämmentäminen on tosi ikävän tuntuista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kohta voidaan todeta, että se ei olekaan enää erikoinen raskausoire, jos otsassa tuntuu lämpö pahalta. :D Mä olen saunomisen lopettanut oikeastaan kokonaan, kun hyvän olon sijaan tuntuu vaan pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minua on aivastuttanut koko raskauden ajan. Kiinnitin siihen huomiota jo ennen plussaa. Ehkä keho yrittää poistaa pöpöjä tehostetusti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla oli kaksi viimeistä kolmannesta korvat lukossa ja vähän ikävän tuntuiset, raksuivat ja poksuivat. Kun kaikki limakalvot on turvoksissa, niin se koskee myös korvia... Korvalääkäri ei maininnut mitään tästä, mutta kokenut neuvolalääkäri totesi että johtuu raskaudesta. :D Oli muuten ärsyttävä vaiva!!

 

Muoks. Niin ja synnärillä sanoin jo miehelle, että mun korvat ei oo enää lukossa!! Yhä nyt imetyksen aikana on tosin hieman samanlaista vaivaa, mutta se lääkäri sanoi jo silloin samalla kertaa, että imetyskin voi vähän turvottaa limakalvoja. Nyt siis paljon lievempi. Mutta kyllä sitä näiden kaikkien ihme ilmiöiden kanssa odottaa välillä, että imetyksen voisi jo lopettaa, että keho palaisi normaalitilaan! Täällä pitäisi olla alaosasto imetykselle ja siihen liittyville jutuille, kun tuntuu että mulla ainakin on siitäkin kaikkia "oireita".

Edited by piitulainen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miulta on puuttunu hikka kokonaan. Normaalisti hikottelen tositosi usein ja näitten 41 viikon aikana en oo hikannu kertaakaan! :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täysinäisyyden (kirjoitetaankohan edes noin??) tunne ylävatsalla, alkoi päivää ennen plussatestiä ja jatkuu edelleen. Kävin plussatestistä muutaman pv:n päästä lääkärissä tän vaivan takia, mutta en saanut siihen mitään apua. En ole aiemmissa raskauksissa kokenut vastaavaa ja googlettelunkaan tulos ei ollut kovinkaan kattava, ainoastaan mm.toiminnallisia häiriöitä (dyspepsia), mahahaava, refluksikin kai jne.

Ei tätä oiretta tee mieli kauaa seurata, vähän jopa huolettaa, nytkin valvon aivan sen takia. :( olo on siis vain ylävatsalla, röyhtäys vähän helpottaa hetkeksi, tulee yleensä syömisen jälkeen hetken päästä, välillä riittää, että juo lasillisen jotain ja tunne voi kestää kauankin, välillä voi yksi päivä mennä välissä, että olo ihan ok...huoh. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Silmät on itsellä ollut nyt ns. Uusi vähän erilainen ongelma. Ensinnäkin silmät kuivuu paljon ja toinen on nämä ns. Pölypallot/lentävät madot silmissä. Huomaa varsinkin töissä kun katsoo paljon näyttöä, tuntuu että kokoajan jotaib leijailee,se on ärsyttävää ja väsyttää entisestään silmiä.

Share this post


Link to post
Share on other sites
On 19.11.2016 at 9:36 AM, Mintaka said:

Minua on aivastuttanut koko raskauden ajan. Kiinnitin siihen huomiota jo ennen plussaa. Ehkä keho yrittää poistaa pöpöjä tehostetusti.

Ai tästä raskaudestako tää aivastelu johtuu? :D Nyt muutaman viikon kanssa aivastellut ihan käsittämättömän paljon, eikä muuten ole flunssaa tai muuta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä olen nyt ihan alussa täysin virkeä, vaikka nukun 1,5 h vähemmän joka yö. En vain tunnu tarvitsevan enempää unta, vaikka olen koko aikuisikäni tarvinnut 9,5 h unta ja nyt nukun 8 h.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun ilmeisen erikoinen raskausoire molemmissa raskauksissa oli se, että raskaana ollessani en ollut läheskään niin herkkä, kuin normaalisti. Hauska huomata taas, kun hormonit palautuu pikkuhiljaa ennalleen, että kylläpä taas tirauttelen itkuja milloin ihanille mainoksille ja milloin millekin. :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Erikoinen raskausoire: mulla tuli heti raskaaksi tulon jälkeen otsa todella kuumanaraksi! :D Saunassa polttaa löyly kamalasti otsaa, ei ennen ollut moista. En kyllä kuollaksenikaan osaa arvata mihin tuollainen voi liittyä. Ja tilanne on siis pysynyt samana koko raskauden, nyt alle kuukausi laskettuun aikaan. Saas nähdä, meneekö ohi synnytyksen myötä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

@mustikankukka oon lukenut tuon saman oireen täältä ennenkin! :D Mulla oli raskausaikana silmänympärykset tosi arat aina saunassa. Piti käsillä peittää kasvot aina kun löylyä heitettiin. :girl_haha:

Share this post


Link to post
Share on other sites

@whipped cream Hienoa kun muistit! Ja kyllä, vaiva on kadonnut! Otsani kestää taas kuumemmatkin saunomiset. B) En tosiaan keksi muuta selitystä tälle, kuin jonkun naaman tuntohermon herkistymisen raskauden aikana. Mua ei yllätä enää mikään näihin vauvahommiin liittyen, keho on kumma kapistus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0