Sign in to follow this  
Followers 0
Onnetar

Missä iässä vauva on oppinut istumaan?

21 posts in this topic

Missä iässä teillä on vauvat oppineet istumaan? Ja miten (itsekseenkö lattialla, vai oppinut kun laitettu esim. syöttötuoliin)?

 

Tiedustelen, kun oma pienokainen ei vielä istu, mutta seisomaan on noussut.   :b_38:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä vauvalla meni istumisen oppimiseen aika kauan, enkä nyt ihan voi sanoa, että vieläkään sen osaisi täysin. Neuvolassa taidettiin vielä lähemmäs 6 kk iässä sanoa, ettei kannata istuttaa esim. syöttötuolissa, koska vauva oli ikäistään "löysempi" tms. Sitten myöhemmin ilmeisesti oli jo istumisvalmiudet olemassa, kun lapsi lähti konttaamaan ja nousi seisomaankin tukea vasten, mutta eihän tuo malttanut istua yhtään, kun aina piti olla liikeessä. Edelleenkin 10,5 kk iässä istuu itse lattialla tosi vähän. Lapsi tykkäisi lysähtää konttausasennosta polvilleen istumaan niin, että sääret ja jalkaterät sojottavat "ulospäin". Oon yrittänyt tuota asentoa korjata, ja nyt ollaan päästy siihen, että lapsi menee ikään kuin aitajuoksijan asentoon istumaan. No, jospa äkkäisi itse jossain vaiheessa kunnollisen istuma-asennon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Katsoin kuvakansiosta, että ekan kuvan jonka olen saanut napattua pojasta, joka on mennyt itse vapaaehtoisesti peffalleen istumaan on 9,5kk iässä otettu! 6kk ikäisenä meidänkin poika oli tosi vetelä ja olisi syöttötuolissa kaatuillut, jos ei olisi tuettu paljon tyynyillä (ei siinä kyllä hirveästi sitten istutettukaan). Oliskos joskus 7-8kk iässä sitten alkanut istua noin kuten shalalaan lapsikin eli polvillaan, mutta sääret sivuille sojottaen ja lisäksi myös tykkäsi olla paljon kyykyssä jostain syystä :D Todella pitkään kyllä suosi muita istuma-asentoja (tai sitten ihan mahallaan makaamista) kuin sitä tavallista peffallaan olemista.

 

Varmaan siis joskus 7kk iässä on istunut tukevasti syöttötuolissa, mutta ei ole itse halunnut mennä siihen asentoon lattialla. Lähti myös ryömimään vasta 7kk iässä ja 8kk iässä alkoi kontata ja nousta tukea vasten.

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on kaikkia lapsia alettu istuttaa syöttötuolissa n. puolivuotiaasta, mutta sehän nyt ei tarkoita että osaisi oikeasti istua...

 

Esikoinen oppi puolivuotiaana seisomaan ja kävelemään tukea vasten, eikä tosiaan osannut istua. Ikävää kun piti aina kaatua selälleen maahan kun halusi alas, kun ei voinut pyllähtää istumaan. Ei suostunut istumaan, jos yritti laittaa istualleen, vaan heittäytyi selälleen. Esikoisen ollessa 7 kk käytiin vauvamiitissä jossa muut vauvat oli kuukautta nuorempia ja istuivat nätisti ringissä, mutta meidän vauva ei osannut istua vaan käveli tukia pitkin muiden ympärillä (eli kyllä aika monet ilmeisesti istuu tuetta jo puolivuotiaana). Olisikohan ollut vähän vajaa 10 kk kun lopulta alkoi mennä itse istumaan ja istua. Vähän sitä aiemmin oli muistaakseni jo oppinut polvillaan istumisen (en muista oliko ne jalat tuollein sivuilla kuten tässä ketjussa on aiemmin puhuttu vai istuiko jalkojensa päällä).

 

Keskimmäinen oppi itse menemään istumaan 8-9 kk iässä ja vasta sen jälkeen oppi nousemaan tukia vasten. Ei hänkään muistaakseni paljon istuttamalla istunut ennen kuin itse oppi.

 

Pienimmäinen on nyt 10 kk ja ei osaa itse mennä istumaan eikä nousta tukia vasten eikä kontata. Joskus 8 kk iässä pysyi istumassa tuetta jos laittoi istumaan, sitten alkoi vastustaa sitäkin (mutta istuu kyllä jos vähän väkisin laittaa, mutta en yleensä laita).

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen istui syöttötuolissa n 6kk alkaen ja lattialla n.8kk.

Toinen syöttötuolissa neuvolan luvalla 5kk ja lattialla n.7kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Okei kiitos vastauksista :)

 

Nyt kun tarkemmin muistelen, niin on tuo mennyt tässä pari kertaa istumista muistuttavaan asentoon konttauksesta... Polvillaan tykkää olla, ihan niinkuin minäkin pienenä. Syöttötuolissa on ollut pieniä hetkiä nyt 7kk jälkeen. On aika jäntevä kyllä, mutta jotenkin istuttaminen pelottaa silti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on nyt muutamaa päivää vajaa 9kk alkanut vasta istumaan itse. Edelleenkin siis käsillä tukee mutta jatkuvasti istuma- asentoon menee. Syöttötuolissa on istunut reilu 6kk iästä tuettuna ja melko pian ihan hienosti ilman mitään tyynyä selän takana. Muuten menee konttausasentoon mutta ei vielä konttaa..rauhallinen vauhti verrattuna moneen muuhun:)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Reilun 5kk istunut syöttötuolissa, n.6kk ikäisenä istui lattialla ja 6,5kk iässä osasi itse mennä konttausasennosta istumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä poikaa alettiin istuttaa syöttötuolissa vähän alta puolivuotiaana, tosin pieniä hetkiä kerrallaan aluksi. Neuvolasta ei missään vaiheessa ole "lupaa" annettu koska asia ei ole tullut puheeksi, mutta poika piti tuossa vaiheessa jo selkää suorassa kun veti käsistä istumaan. Aika äkkiä pysyi syöttötuolissa suorassa ilman ihmeempiä toppauksia. Itse nousi lattialla istumaan 6,5 kk ikäisenä, alkuun otti käsillä lattiasta tukea mutta viikon-parin päästä istua tönötti ihan pystyssä ja ilman käsiä. 7,5 kk iässä oppi nousemaan tukea vasten pystyyn eikä ole (vielä) kertaakaan heittäytynyt suorilta jaloilta taakse päin, vaan pyllähtää takapuolelleen kun haluaa alas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on laskeutunut seisaalta, menemällä takaisin kontillensa. Tosin ihan ekan kerran noustuaan, kaatui suorana taaksepäin :D otin kiinni :). Meilläkään ei neuvolassa terkka oikein sanonut mitään istumisesta, mutta hän kyllä istutti silloin puolivuotisneuvolassa vauvan eteensä tukien, ja testaili onko vauvalla istumiseen tarvittavat suojaheijasteet, eli kai hän oli sitä mieltä että valmiuksia on. Nyt on vauvukka sitten taas parin viime päivän aikana mennyt useita kertoja itse istumaan lattialla, ja turvaistuimessa, hassun näköistä. :)

Edited by Onnetar

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saatiin 5 kk neuvolassa lupa istuttaa syöttötuolissa ja reilun 6 kk iässä alkoi itse istumaan lattialla ilman tukea. Aika monet kyllä taitaa ensin nousta seisomaan ja sitten vasta istuvat eli ei mene läheskään aina "loogisessa" järjestyksessä, että ensin istutaan ja sitten seisotaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään oppi istumaan lattialla ihan kunnolla, viikon verran istuskeli niin, että nojaili aina käsiinsä. Eli reilun 6,5kk iässä oppi istumaan tuetta.

Edited by kanelikeiju

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö nousi istumaan muutaman päivän vajaa 6 kk:n ikäisenä ja siitä lähtien on pidetty istuma-asennossa sylissä ja syöttötuolissa. Neuvolasta kehotettiin välttämään istuma-asentoa ennen kuin vauva on itse siihen valmis, mutta kyllä mä jo viisikuisena leikin hänen kanssaan nostamalla käsistä hetkeksi istumaan ja siitä takaisin selälleen. Istumaan nousemisesta meni vain noin viikko, että ei enää kaatunut siitä hallitsemattomasti selälleen tai sivulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Syöttötuolissa istui itse 5 kk ikäisestä ja itse nousi lattialla istumaan 2 päivää vajaa 6 kk ikäisenä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ollaan oltu kaikessa hirveän hitaita. :rolleyes:  Nyt n. 10kk:n iässä alkaa pysyä itsekseen lattialla istumassa, mutta edelleenkään ei kunnolla varo taaksepäin kaatumista. Ei nouse vielä istumaan itse. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä nousi n. viikkoa ennen 8kk ikää itse istumaan lattialla (ja siitä pari päivää myöhemmin nousi tukea vasten pystyyn..). Taisi poitsu odottaa siihen asti, että osaa oikeasti istumisen. Ei nimittäin horjunut tai kaatuillut kertaakaan.:D Syöttötuoli otettiin käyttöön siinä n. 6kk kohdalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

5 kk vähän päälle alettiin pitää lyhyitä aikoja syöttötuolissa, ensin tuettuna pyyhkeellä. Siinä sitten pikkuhiljaa pidempiä aikoja ja lattialle kun laittoi istumaan niin 6,5 kk iässä pysyi siinä ilman tukea. Yli 7 kk oli kun oppi itse menemään istuma-asentoon. Ei välitä kyllä suuremmin istuskella paikallaan, liikkuminen on paljon mukavampaa :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen oli 7 kk, kun nousi istumaan ja seisomaan. Kai se sitä ennen jo syöttötuolissa istuskeli pieniä aikoja ja ehkä muutenkin, ei vaan itse noussut vielä. Kuopus harjoitteli syöttötuolissa kai 6-7 kk:na mutta vasta 8 kk otettiin lopullisesti kaukalo pois Tripp Trappista, kun ihan jo oikeasti kunnolla istui.

Edited by Onna

Share this post


Link to post
Share on other sites

5kk iässä alkoi istua syöttuolissa ruokailun ajan ja 6kk iässä istui lattialla ilman tukea.

Edited by anjusha

Share this post


Link to post
Share on other sites

Noin 9 kk iässä alkoi istua tuetta. Tripp trappin tuolissa ja esim. sylissä istui jo n. 6-7 kk iästä hyvin, mutta lattialla ollessaan valui aina lattialle. Istuminen on nytkin (n. 9 kk 1 vko) helposti aitajuoksuasentoa tai jalat koukussa sivuilla. Tukevasti kuitenkin pysyy eikä pahemmin horju vaikka lelua heiluttelisi, kääntelisi päätä tai muuten huitoisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0