Sign in to follow this  
Followers 0
Caprica

Reissuun kahdestaan vauvan kanssa?

13 posts in this topic

Onko kellään kokemusta tai mielipidettä kahdestaan vauvan kanssa matkustamisesta, onko se liian hankalaa vai ihan mahdollista? Itsellä olisi mahdollisuus lähteä syksyllä vauvan kanssa reissuun, joka sisältäisi lentomatkat ja vielä loman aikana neljän-viiden tunnin junamatkan. Matka suuntautuu Eurooppaan ja sisältäisi suht paljon julkisilla liikkumisia jne. Mies ei voi lähteä töiden takia mukaan, joten pitäisi jotenkin selvitä kahdestaan. Lentomatkat varmaan vielä menee ok, kun käyttää kantoreppua, mutta perillä pitäisi sitten selvitä matkatavaroiden ja vauvan kanssa julkisilla majapaikkaan. Eli laukku, vauva ja varmaankin jotkut matkarattaat, joista saa selkänojan makuuasentoon (vauva olisi tuolloin n. 6 kuukautta). Turvakaukaloa en saisi enää mukaan, eli vaikka paikanpäällä olisi mahdollisuus myös autolla liikkumiseen, ilman turvakaukaloa se ei onnistu. Mutta en millään pysty tuohon tavaramäärään yhdistämään vielä kaukaloa.

 

Onkohan kaiken kaikkiaan liian iso pala haukattavaksi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun tarkoitus olis liikkua lapsen kanssa kuten nytkin olin liikkunut, autolla ja kävellen. Olen ns. kokenut lentomatkustaja ja reissaaja muutenkin :D yksin ja porukalla.

Siksi halusi tulla siis sanomaan:

Että taitaa olla järjestelykysymyksiä kaikki. Matkalle pakkaaminen minimointi tavaroissa -mitä pystyy esim pesemään reissun aikana (stressaa huomattavasti vähemmän pestä parit alkkarit, bodyt illalla, kuin kantaa kolmea lisäkiloa siirtyessä paikasta toiseen). Onko mahdollista ostaa paikanpäältä pesuaineita? Jos on joku tietty mitä käyttää, ottaa matkapulloihin shampoot ym hoitoaineet mukaan. Lähtee kilo laukusta pois kun karsii kosmetiikkaa ja muuta sellaista, mitä voi ottaa vähemmän, tai ostaa purkin paikanpäältä.

 

Itse liikkumiseen, en tiedä tarkkaa maata minne olisitte menossa, mutta onko mahdollista kurvata matkatoimistoon käymään, kysyä paikallista vuokrausta, että saako (vai onko vain Suomen juttu) turvakaukaloa vuokrattua paikanpäältä. Kun on kaikki liikkumiskeinot varmistettu, helpottaa se olemista paikanpäällä kun ei tarvi siellä miettiä, että mihinkö ja mitenkö.

 

Itse lähtisin, jos mahdollisuus olisi, vauvan kanssa ja miettinytkin sitä mahdollisuutta. Tosin mun mietinnöissä oli pelkästään matkarattaat ja toi kantoliina kuulostaa paljon kätevämmältä. Matkalaukut mietin heti että perässävedettävät ja itsessään mahdollisimman kevyet. Reppu ja käsimatkatavarat niin, että mahdollisen väsähtämisen aikaan saisi ladottua ison matkalaukun päälle ja pääsisi istumaan niin että tavarat on jaloissa ja molemmat kädet jäisi lapselle, syöttöä tai omaa juomista/syömistä varten.

Ja muoks. rattaiden vuokraamistakin voi kysyä sieltä matkatoimistosta. Matkarattaat voisi saada viritettyä kiinni isoon matkalaukkuun? Jos esim bussilla kulkemista ajattelee, pienempään tilaan menee matkalaukut, kantoreppu ja rattaat kasassa.. Saako matkarattaisiin esim sisartuella (mikä se lauta on kun tulee työntoaisan päähän alas) sen laudan päälle matkalaukkua? Aina on ne avuliaat kun auttaa rattailla kulkevan bussiin :)

 

 

....en tiedä oliko tuosta nyt mitään apua...

Edited by teepannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos viestistä teepannu :) itsekin olen melko kokenut reissaaja ja nytkin ollaan menossa vauvan kanssa kuukaudeksi autoreissuun, mutta yksinään en ole juuri reissannut. Ostaisin ihan omatoimisesti lentoliput ja yöpyisin ystävien nurkissa. Ajatus olisi käydä parissakin isossa kaupungissa, missä asuu ystäviä. Autoa en halua noissa isoissa kaupungeissa ajaa, turvakaukaloa mietin vaan siltä kannalta jos esim. haluaisi ajaa taksilla tai ystävien autolla tms. Reissun pituus olisi varmaan puolitoista viikkoa ja pyykit voi pestä ystävien koneella, joten ehkä sitä pärjäisi suht pienellä laukulla. Paikan päällä kulkemiset on helppoja, mutta nuo lentokenttä-majapaikka, majapaikka-juna-toinen majapaikka jne. vähän mietityttää. Pääseekö junaan helposti rattailla jne. Hirveästi kyllä houkuttelisi tuollainen "seikkailureissu" :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suomessa on ainakin junassa inva-vaunut, mutta ulkomailla en tiedä.

 

Kannattaa se kaukalon vuokra miettiä paikanpäältä, esim tuloterminaalissa jos on joku autovuokraus, minne saisi sen palautettua. Pahimmassa tapauksessa rattaat auki, turvakaukalo niiden päälle, lapsi kantoliinassa, jos saa lainaan tai toimii se sisarlauta, sen päälle matkalaukku/reppu tai toisella kädellä rattaat, toisella laukku.

 

:D mä oon noita reissujuttuja paljonkin miettinyt että miten toimis vauvan kanssa :D

 

Ja sitten selvitys, saako paikallisessa julkisessa liikenteessä kuljettaa lasta kantoliinassa(muoks. ja jos saa, uskallatko kuljettaa). Busseilla kun pääsee lähes joka paikkaan terminaalista.

Edited by teepannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jättäisin kyllä kotiin ne matkarattaat, tuntuis vaan hankalilta. Lapsi reppuun/liinaan eteen, selkään käsimatkatavarareppu ja perässävedettävä matkalaukku käteen. Mulla oli reissussa mukana mun sisko, josta tosin ei ihan hillittömästi hyötyä ollut, kun reissattiin 5-kuisen kanssa, ja rattaat olisi olleet pelkästään tiellä ja hankalat. Kun lapsi on kannettavana, ei oo ongelmana mitkään portaat ja hissittömyydet tai kapeat käytävät tai mukulakivikadut. Joihinkin takseihin voi tilata turvakaukalon, meillä oli Espanjassa taksifirmalta sellainen taksi varattu, jossa oli kaukalo. Se tosin oli kiinnitetty kasvot menosuuntaan, mikä vähän hirvitti, mutta en sitten siitä kehdannut nillittää, kun turvalaite sentään oli ja matka oli onneksi lyhyt.

 

Kotimaassa on junamatkustellut lapsen kanssa kaksin jonkin verran myös, oli helppoa, kun vauva oli vielä tosi vauva. Isomman kanssa sitten vähän hankalampaa jo keksiä viihdykettä.

Edited by aamuaurinko

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ junamatkusteluun pakko ohi aiheen kommentoida, että nykyään on ne hytit, mitkä on lapsille tarkotettu. Matkustettiin meno-paluumatkat sellasessa kerran ja sai olla rauhassa, siellä oli leluja ja se oma rauha jne..

Edited by teepannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten ois sellaiset matkarattaat, joihin saa turvakaukalon päälle? Vauva siis olisi kaukalossa matkat kentälle ja pois, perillä voisitte jättää kaukalon majapaikkaan, kun ei tarvii. Koneeseen tuossa toki tarvisi laittaa sen kaukalon verran lisää tavaraa mutta siirtymien ajaksi mä en enempää kannettavaa tuossa näe.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ai sellaisiakin on, meidän vaunuissa on joko tai, eli joko ratasosa tai turvakaukalo, mutta ne ovatkin ns. travel system, eikä matkarattaat. edit. Heeetkinen, noissa meidän rattaissahan saa kuvan perusteella ratasosan ja turvakaukalon samaan aikaan! Täytyykin tuota ruveta tutkimaan, se olisi aika helppo juttu. Kantoreppu yksinään olisi tietysti kaikkein helpoin, mutta sitten täytyy koko reissun ajan kantaa yksinään, voi olla että mun selkä ei ihan sitä kestä.

Edited by Caprica

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä matkasin n. kuukausi sitten viikoksi vauvan kanssa kaksin Suomeen. Mukana oli perässä vedettävä matkalaukku, sellainen käsimatkatavara, jonka sai kahvoistaan kiinni tuohon matkalaukun vetokahvaan eli vedettäessä pysyivät yhdessä eikä tarvinnut käsimatkatavaraan käsiä, toisessa kädessä pyörillä perässä vedettävä Bugaboon oma travel bag niiden yhdistelmille ja vauva oli kantorepussa kun mentiin mun äidin luo kentältä kahdella eri bussilla ja selvisin yllättävän hyvin bussien vaihdonkin stadissa. 

 

Matkarattaiden kanssa pärjää helpomminkin, kun ne saa kannettua kädessä eli toiseen käteen matkalaukku, toiseen kasatut kevyet matkarattaat ja lapsi liinaan / reppuun, kun kulkee julkisilla. 

 

Omat ja vauvan viikon tavarat mahtui mulla hyvin yhteen laukkuun. Vauvan vaatteissa on se hyvä puoli, että ne on niin pieniä :) Euroopassa vaippoja ja vauvan ruokiakin varmaan saa mistä vaan, joten niitä ei tartte roudata, tai jos ootte kerran kavereilla yötä, niin ruokia voi itsekin tehdä reissun aikana. 

 

kKsimatkatavaralaukku oli aika pieni, koska itselle ei lennolle tartti kyllä mitään viihdykettä, joten siellä oli vaan itselle tyyliin lompakko ja puhelin ja sitten lapselle muutama vaippa, vaihtovaatteet ja kosteuspyyhkeitä.). Meni hyvin jalkatilaan koneessa. Kentällä kannoin vauvaa repussa, koneessa pidin sylissä. Finskillä ei ainakaan saanut pitää lennolla repussa, koska pitää nousun ja laskun ajan olla koneen omissa turvavöissä, kasvot menosuuntaan. 

 

Turvakaukalon kanssa pääsisi helpoimmalla, jos sen saisi lainaksi joltain kaverin kaverilta. Eli jos sun ystävillä olisi perheellisiä kavereita ja heilä lainata teille lomailun ajaksi kaukaloa. 

Lapsi voi myös musta viikon olla siinä kaukalossa, ei sen selkä siitä mene pilalle. Eli jos systeemi on sellainen että siinä on ratasrunko ja sitten turvakaukalo, niin lapsi voi loman ajan kulkea siinä kaukalossa. Pohjois-Amerikassahan lapset kulkee monesti aina noin, ei niillä edes ole mitään muita osia. Varsinkin jos osan ajasta vielä voit kantaa vauvaa, niin tuskin on tuo haitaksi. Jos siis sitä kaukoa ei saa mistään lainaksi kohdemaassa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vinkeistä Lainie! Joo, tuollaiset matkarattaat taitaa olla ostoslistalla, vaikka saisinkin paikan päältä rattaat lainaksi. Jotenkin en uskalla noita siirtymisiä hoitaa pelkällä repulla, kun olen kokenut yhden totaalisen hepulin, kun tyttö oli pidempään repussa... Se ei olisi kivaa kaikkien matkatavaroiden kanssa.

 

Mutta joo, lennot on hommattu, eli uudenlainen extremereissu siis tiedossa :D Kaikki vinkit otetaan vastaan ja lupaan myös omani jakaa reissun jälkeen!

 

Tuota teepannun laittamaa selvitysasiaa ei tullut mieleenkään, voiko tosiaan olla että lapsi ei saisi olla kantorepussa juna/metro/bussimatkalla? Kun sääntöjä ja kieltoja rakastavassa Suomessa saa? No, siis täytyy ottaa selvää!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ no siis vaan sillä tuli mieleen että kannattaa selvittää jos vain pystyy, kun on joskus jotain itsestäänselvänä pitänyt, menettely onkin ollut ihan eri kuin Suomessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla olisi mahdollisesti syyskuun puolivälissä edessä matka kahdestaan vauvan kanssa. Vauva on siinä vaiheessa 10kk ja matkan tarkotuksena on kaverin häät. 10kk on kuitenkin jo iso vauva, joten onko mitään vinkkejä sellaisen kanssa matkustamiseen?

 

Lennot kestävät vajaan kolme tuntia suuntaansa, miten tuon ikäistä voi viihdyttää lennon ajan? Kehtaako sen antaa kontata käytävällä?

Matkarattaat ottaisin mukaan, koska häät, mutta myöskin kantoliinan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olen matkustanut vauvan kanssa Suomeen kahdesti. Ensimmäisellä reissulla vauva oli vain kolmisen viikkoa vanha. Toinen reissuista meni vauvan kanssa kahdelleen. Matka sisältää aina kaksi lentoa per suunta eli välissä pitää vaihtaa konetta. Hyvin meni. Vauva oli noin puolitoista kuukautta vanha. Kannoin vauvaa kantorepussa (BabyBjörn). Minulla oli mukanani matkalaukku, vauvakassi ja käsimatkatavarat. Olihan siinä kantamista, kun menin vielä ihan omin neuvoin kentällä. Mutta hyvin meni, ei ne liikaa painaneet.

 

Minulla kävi tuuria, sillä vauva vain nukkui, niin lennot kuin repussaan liikkuessamme. Vaihtoyhteys oli vain sen verran tiukka, etten ehtinyt siinä välissä imettää, joten kun päästiin koneeseen ehti vauva inahtaa. Hiljeni ja nukahti kyllä heti kun sai ruokaa. Suomessakin reissasimme ja yövyimme mm. ystävieni luona. Käytettiin niin pitkänmatkan junaa kuin bussia. Hyvin meni.

 

Nyt syyskuussa, kun vauva on neljä kuukautta vanha matkaan jälleen vauvan kanssa kahden. Mennään ensin reissuun miehen kanssa ja sieltä minä ja vauva lennämme kahdelleen Suomeen ja sieltä sitten takaisin kotiin. Saas nähdä miten tällä kertaa menee.

 

Lisäksi mietin sellaista, että marraskuussa voisin reissata vauvan kanssa. Olemme silloin nimittäin kahdelleen Suomessa. Ja voin tehdä vapaasti mitä lystään. Ympäri Suomea nyt ainakin reissataan, mutta mitäpä sitä muuta keksisi. Voisi sitä lähteä risteilylle, mutta toisaalta jos oikein unelmoi niin viikko auringossa kelpaisi paremmin kuin hyvin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0