Santtu

Kestovaipat puhtaiksi, miten?

19 posts in this topic

Meillä tyttö 2 kk kestotahrannut kohta kaikki kestikset. Käytössä Fuzzy Bunzit ja imsevimset. Tahrat kyllä lähtevät sappisaippua käsittelyllä, mutta olisiko jotain kikka-viitosta, jolla välttyisi jokaisen vaipan erikseen käsittelyn?

 

Pesuaineena käytössä nestemäinen Erisan. Olisko joku toinen merkki tehokkaampi kakkatahroille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli myös maitokakkavaiheessa kestotahrat kestoissa ja myös men käytimme Erisania. Tuttu kestoilijakin käytti saman ikäisellä lapsellaan Erisania, mutta hänen vaippansa eivät olleet tahraisia. Luulen, että meidän lasten suolen toiminta oli vaan sen verran erilaista (lisäksi meillä juotiin rintamaitoa, heillä korviketta). Ainakin kakan väri ja kooostumus olivat aika erilaiset. Maitokakkavaiheen jälkeen meidänkin kestovaipat ovat puhdistuneet, eikä pinttyneitä kakkatahroja enää esiinny.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Auringossa kuivattaminen haalistaa nuo tahrat. Lisäksi aika hoitaa niitä myös pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli kanssa tosi tahraisia vaipat maitokakkavaiheessa, kunnes rupesin niitä kuivattamaan ulkona. Ei tarvinnut olla edes aurinkoinen päivä, tahrat lähti vaikka aurinko ei päässyt pilkahtamaankaan pilvien välistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitten lisäkysymys... uskaltaako Fuzzy Bunzeja kuivattaa ulkona jos sää on pakkasella (mä olen niiiiiin noviisi näissä asioissa). SIsävaipat ja imut vien ainakin seuravasta pesusta ulos, mutta uskaltaako fuzzyt, meinaan, että kestääkö se PUL pakkasta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

En veisi märkää pulia ulos pakkaselle. Varmaa tietoa ei ole, mutta sellainen tuntuma kyllä, että märkänä ei kestä pakkasta. Luulen ainakin, että ne polyesterkuidut vähän kosteina laajentuessaan saattavat irrota laminoinnista. Meillä on yhdessä vaipassa laminointi kupruillut juuri silloin, kun säilytettiin likaisia vaippoja ulkona pakkasessa, enkä muuta selitystä sille ole keksinyt.

 

Eiväthän ne taskuvaipat sisällä paljon tilaa vie ja kuivuvatkin muutamassa tunnissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Eiväthän ne taskuvaipat sisällä paljon tilaa vie ja kuivuvatkin muutamassa tunnissa.

 

Lähinnä meinasin, että veisin ne ulos "ottamaan aurinkoa" ja haalistamaan kakkatahrat, mutta ajattelinkin että PUL ei taida pakkasesta tykätä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, niinpä tietenkin. Ei jaksa ajatus kantaa yhtä viestiä pitemmälle :lol: Mutta kuivanahan ne voivat kestää paremmin kyllä pakkastakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen joskus haalistellut tahroja ihan sisälle paistavassa auringossakin ja vaikkei ehkä yhtä tehokasta olekkaan niin ainakin pahimmat tummat on haihtuneet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysynpä nyt täällä, joku sanoi että kestovaipat on pestävä erillään muusta vauvan(vaate)pyykistä??? Jossain taas luki että voi pestä samassa muun pyykin kanssa kunhan tietty suuremmat kokkareet huuhtelee ensin pois??

Miten te teette?

 

Tähän varmaan oli omakin keskustelunsa jossain... ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen ainakin lukenut, että pul ei kestä pakkasta, eikä myöskään suoraa auringonpaistetta suositella. Että se siitä niksistä?

 

Lovely: Ihan kaiken pyykin joukossa pesen kestot. En näe mitään syytä miksi en pesisi. No yksi syy, miksi kaikki ei ainakaan harsoja tykkää pestä muun pyykin seassa, on että niistä lähtee vähän nukkaa joidenkin vaatteiden pinnalle. Ja joidenkin mielestä se kai vaan on muuten vaan yök. Mutta ihan hygieeninen lopputuloshan siinä on oikeasti, kun kuudessakympissä pesee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin laitan vaipat ja muut pyykit samaan. Joskus on jäänyt kerran syötyjä porkkananpaloja pyykin sekaan, mutta 60 asteessahan ne on pesty ja puhtaita siis :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä pesen erillään, lähinnä vaan kai miehen "hysteerisyyden" takia :rolleyes: ...

 

Muoks. No joo, on toinenkin pointti - laitan vaatepesuun huuhteluainetta, ja vaippoihin etikkaa huuhteluaineen tilalle (meillä on siis narukuivatuksessa kaikki, eli näin saan molemmista pyykeistä pehmeämpää).

Edited by Katz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä taas pesen vaippapyykin erikseen, sillä parissa päivässä kaksi vauvaa tekevät jo täyden pesukoneellisen likaisia kestoja... Lisäksi pesen ne 60 asteessa, kun taas muut pyykit pääasiassa 40 asteessa.

 

Pesuaineena käytän Ecover Delicatea ja tehotujaukseksi laitan joukkoon joko nestemäistä sappisaippuaa tai Pirkka nestemäistä pesuainetta. Useimmiten haaleat tahrat lähtevät jo tuolla, mutta välillä täytyy käsitellä sitkeimmät/tummat tahrat erikseen. Tällöin ei aina sappisaippuakaan auta... Voi kun tulisi pian kevät ja saisi laittaa taas vaipat aurinkoon kuivumaan! B) (Vaikka paistaa se aurinko kivasti ikkunoistakin sisälle ja auttaa tahroihin yhtälailla.)

 

Uskaltaisikohan noihin kaikkein jytyimpiin tahroihin kokeilla esim. Tabortia vai onko se liiankin tujua? Eli jäämät voisivat aiheuttaa allergiaa tms.? :mellow:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä pesuainetta te käytetty mikrofleece kuivaliinoille tai lisäimuille, joissa on mikrofleeceä pinnassa? Nopea katsaus marketin pesuainevalikoimaan kertoi että ainakin kaikissa hajusteettomissa (erisan, minirisk, bio luvil..) pesuaineissa on saippuaa, jota ei suositeltu mikrofleecelle/fleecelle, koska se "tukkii" kankaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Saippuaa saa olla kunhan sitä on alle 5%. Esim. meillä on käytössä Serto Color ja se käy kaikelle vaippapyykille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, hyvä tietää! Jostain vain sain päähäni että ei saippuaa ollenkaan. Nythän tuo Erisan, jota ostin passaakin sitten ihan hyvin myös vaipoille kunhan saan niitä hankittua/tehtyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now