Sign in to follow this  
Followers 0
Larppa

Silmälaser ja raskauden yrittäminen

16 posts in this topic

Hei,

 

Onko täällä joku, jolla ois kokemusta silmälaserista ja yrittämisestä? Itsellä siis tilanne se, että rahat silmien operointiin ois viimein kasassa, mutta yritettään aktiivisesti vauvaa. Googlailun perusteella raskaus ois este leikkaukselle, fine. Samoin sanovat, että leikkauksen jälkeen 3kk ei saisi tulla raskaaksi.

 

Syy on googlen perusteella se, että hormonit saattavat mahdollisesti muuttaa silmän taittoa, eli vaikuttaa lopputulokseen. Muita "riskejä" ei kai ole...

 

Tuntuu siis osittain ehkä hiukan hätävarjelun liioittelulta, vai onko täällä kuinka monella näkö muuttunut raskauden myötä? Saattaisihan tuonne leikkaukseen mennä vahingossa raskauden alkuvaiheessa, ilman että edes tietää, jos ois ns. "vahinko".

 

Eniten mietityttääkin ne leikkauksen jälkeiset silmätipat ja muut dropit, tietääkö joku, onko niistä haittaa sikiölle? Tai yrittämiselle, jos ei vielä silloin edes ole raskaana...?

 

Tuntuis tosi kurjalta odotuttaa tuota leikkausta, kun ei voi tietää sitäkään että kauanko yrittämisessä menee ennen kuin sitä edes raskautuu... Notta mitä tässä sitten tekisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei ole asiasta varsinaisesti kokemusta, mutta kerron kuitenkin kun läheltä liippaa :)

 

Kävin laserleikkauksessa vuosi sitten, jolloin kuopus oli reilun vuoden ikäinen ja kolmatta lasta ei ollut suunnitelmissa. Minulle sanottiin, että puoleen vuoteen ei saisi tulla raskaaksi, juurikin tuon näön mahdollisen muuttumisen takia ja sen vuoksi, että mahdollista takuuseen kuuluvaa korjausleikkausta ei voitaisi tehdä. Joillain näkö alkaa leikkauksen jälkeen huonontumaan uudestaan (en muista prosenttiosuuksia) ja ainakin omassa leikkauspaikassani olisivat siinä tapauksessa leikanneet ilmaiseksi uudestaan. Minun olisi pitänyt käydä tarkastuksessa 1 kk ja 6 kk leikkauksen jälkeen. 1 kk jälkeen näkö oli hyvä ja lääkäri sanoi, että voisin tulla keväällä uudestaan, vaikka ei usko minun uusintaleikkausta tarvitsevan. No, tulinkin sitten raskaaksi aika tasan puoli vuotta leikkauksen jälkeen, joten jäi käymättä tuo jälkimmäinen kontrollikäynti. Näen hyvin, joten omalla kohdallani en korjausleikkausta olisi tarvinnutkaan.

 

Molemmissa aiemmissa raskauksissa olen huomannut kaipaavani vahvempia silmälaseja, eli näköni oli hetkellisesti huonompi. Palautui ennalleen kyllä raskauksien jälkeen, koska leikkausta edeltävässä tarkastuksessa näkö oli sama kuin 5 vuotta aiemmin, jolloin en ollut ollut raskaana. Silmätippojen vaikutuksesta sikiöön en tiedä, itse otin esilääkitykseksi jotain rauhoittavaa, jota ei varmaan ainakaan suositella raskausaikana.

Sinun tapauksessasi ottaisin yhteyttä silmäklinikalle ja kyselisin sieltä mielipiteitä ja mm. noista lääkityksistä. Todennäköisesti suosittelevat joko jättämään raskauden yrittämisen tauolle tai odottamaan, kunnes synnytyksestä on tietty aika, mutta parhaitenhan he siellä tietävät :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni näkö ei muutu pysyvästi raskauden aikana (ainakaan yleensä), vaan tuo suositus on juuri tuon korjausleikkauksen takia, niin kuin Pullas jo kirjoittikin. Eli jos on raskaana noiden kontrollien aikaan, ei voida tietää onko näkö huonontunut pysyvästi leikkauksen jälkeen (tai ei ole korjaantunut missään vaiheessa tarpeeksi) vai onko se huonompi vain raskauden takia. Eli tavallaan jos tiedostaa sen riskin että jos laserleikkaus ei ihan täysin onnistukaan ja tulee raskaaksi pian sen jälkeen, korjausleikkausta ei voida tehdä, niin kai se raskautuminen on ihan ok. 

 

Itse henkilökohtaisesti uskalsin aloittaa yrittämisen jo reilun kuukauden päästä laserleikkauksesta, koska näkö oli siinä vaiheessa niin hyvä. Meillä yrittämisessä vierähtikin sitten tovi jos toinenkin, joten en tiedä miten olisi käynyt jos olisin heti raskaaksi tullut. Nyt pari vuotta leikkauksen jälkeen olen viimein raskaana ja olen huomannut pieniä muutoksia näössä, mutta ei haittaa mitenkään normaalielämää ja tiedän että raskauden jälkeen näkö todennäköisesti palautuu yhtä hyväksi mitä se oli ennen raskautta :)

 

Mutta siis ehdottomasti sanoisin että raskauden aikana ei kannata laserleikkaukseen mennä, koska silloin se silmän tilanne todella on erilainen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Kiitos vastauksista. Varasin ajan leikkaukseen elokuulle. Menen, jos ei siihen mennessä tule plussaa. Jos tulee, niin sit perun sen.

Tai vaikka ei tuliskaan niin katon sitten silloin oman harkinnan mukaan et meneekö vai ei. Mulla liittyy leikkaukseen muutenkin pieni riski näön huononemisesta, koska mulla edelleen hiukan huononee näkö (tyyliin -0.25 lisää kahdessa vuodessa). Olenkin ajatellut, että mieluummin menen leikkaukseen nyt nuorena ja teen uusinnan 5v päästä, kuin kituutan 5v lisää vielä rillien kanssa ennen kuin pääsen niistä eroon. Omalla tiedostetulla taloudellisella riskillä siis...

 

Tämä siksi et paitsi piilarit, myös lasit maksaa ja elämänlaatua ei korvaa mikään. Vihaan sankalaseja yli kaiken, vaikka olen ne omistanut jo 15vuotta. Mä en vaan tunne itseäni itseksi niiden kanssa, on jotenkin rajoittunut olo. Saatikka että osaisin urheilla sankalaseilla. Eikä tää alituinen piilareiden käyttö tee yhtään hyvää. Nimimerkillä aina piilarit lukuunottamatta aamun ekaa ja illan vikaa tuntia... :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla leikattiin silmät (reippaasti miinusta) syksyllä 2008 ja aika lailla vuosi sen jälkeen plussasin, siitä 1,5 v ja plussasin uudestaan. Näkö on jonkin verran huonontunut siitä, mitä se oli heti leikkauksen jälkeen, mutta niin olisi voinut käydä ilman raskauksiakin koska 23-vuotiaana kun silmät leikattiin ei näön huonontuminen ollut välttämättä vielä päätepisteessään. Yhä pärjään ilman laseja ja näen kauaksi suht terävästi, tosin näköä ei ole kontrollien jälkeen sen kummemmin testattu. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä oon 24, joten sama, mutta tietoinen riski siis. :) Uusinta on kuitenkin kai teknisesti ihan piece of cake, ts. yhtä turvallinen kuin ekakin. Enempi se siton rahasta kiinni, mut jos just vaikka 5v pärjää, niin musta se leikkaus maksaa jo siinä itsensä takaisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun täytyy tosin sanoa, että se leikkaus oli niin epämiellyttävä kokemus (nopea, mutta silti epämiellyttävämpi kuin yksikään synnytys, tatuointi tai oikeastaan mikään muukaan) että luultavasti ottaisin silmälasit mieluummin uudestaan kuin toisen leikkauksen (tosin itse pidin laseista ja koin, että ne "sopii" mulla). Nyt on ihanaa olla lasiton kun lapset on pieniä ja repii naamaa muutenkin, ja urheillessa yms on helppoa olla ilman laseja, ehkä nelikymppisenä sillä ei ole niin kauheasti enää väliä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä luulen, että viidessä vuodessa tekniikka on kehittynyt hurjasti, joten leikkaus voi olla vielä paljon helpompi nykyisin? Mun mielestä leikkaus oli ihan pikkujuttu, toki jännitti, mutta esilääkitys auttoi ja itse operaatio oli kivuton ja kesti jonkun parikymmentä sekuntia :) Ajatuksena tuntui kauhealta, että silmiä sörkitään, mutta sitten päätin ottaa rennosti ja luotin laitteisiin ja ammattilaisiin, joten ei hirvittänyt enää.

On ollut kyllä elämän parhaiten käytettyä rahaa ja olen nauttinut suunnattomasti lasittomuudesta, ihanan helppoa! Mulla miinusta oli reilut -4 ja -5, joten aika sumeaa oli ilman laseja, vaikka ei mitään mielettömiä miinuksia ollutkaan. Ajattelin, että olisin tyytyväinen, vaikka jäisi vähän miinustakin, se ei ole niin rajoittavaa. On ihanaa, että ei tarvitse vaihdella silmälaseja, aurinkolaseja ja säätää piilolinssien kanssa, ei aamulla ensimmäisenä etsiä laseja päähän ja suihkun jälkeen miettiä, että mille hyllylle ne rillit lykkäsi :D Mua motivoi leikkaukseen menemiseen myös raha: laskin, että silmä-, piilo- ja aurinkolaseihin (vahvuuksilla) olisi uponnut kymmenessä vuodessa vähintään sama summa kuin leikkaukseen. Helppoutta ei tosiaan voi edes mitata rahassa :)

 

Onnea päätöksestä ja tsemppiä molempiin projekteihin!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pullas: veit oikeastaan ihan täysin 100% sanat suustani. :) Vielä detaljina se, että mullakin on miinuksia 4 ja 5  :grin:

 

Varasin nyt vielä sitten hepatiittirokoitteen vikan tehosteenkin tähän samaan syssyyn... koitan taktiikkaa et nyt kun varaan kaikkea mitä ei voi tehdä raskaana, niin sit tuunkin raskaaksi. :)

 

Toi rokoten on kyl tosi hyvä saada nyt tähän väliin, kun tulee just se 6kk siitä viimeisestä piikistä, joka on suositus. Muuten venys sit jopa 2v pituiseksi se tauko, jos nyt raskautuisi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuunpa raportoimaan tänne, että laserissa nyt käyty ja kaikki meni oikein hyvin. Näkö on priimaa ja en voisi olla tyytyväisempi päätöksestäni mennä operoitavaksi. :) Ihan mieletöntä, että heti herätessä näkee ilman rillejä. Operaatio oli aika epämiellyttävä, mutta varsin hyvin siedettävissä ja pahin palautuminenkin oli ohi muutamassa tunnissa. Leikkauspäivän iltana oli jo about normaali olo. Rahoille tuli siis hyvin vastinetta ainakin toistaiseksi. Nyt toivon, että lopputulos kestää ainakin seuraavat kymmenen vuotta (vaikka kai sen pitäis koko elämän lukulaseihin asti kestää)

 

Ja tänään menestyksekkäästi myös kp1, joten hyvä oli että kävin nyt enkä arponut enempää. Ei tarvii murhetia enää koko juttua raskautumisen kannalta, koska en usko, että seuraavasta kierrosta plussaaminen enää vaikuttaisi mitenkään. Ja ties kuin kauan tässä vielä menee, ennen kuin sen kaksi viivaa ylipäätään saa siihen tikkuun.  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostelen vähän tätä, kun on ajankohtainen aihe itsellenikin. Pitkään olen harkinnut tuota leikkausta, mutten ole saanut sitä vieläkään aikaiseksi. Pelkään, että leikkaus aiheuttaa enemmän haittaa kuin hyötyä. Ja vielä, kun ollaan harkittu sitä kolmatta lasta, niin mietin, että menisin vasta kun lapset on tehty. Toisaalta ei tässä nyt ihan nuoria enää olla, joten pianhan sinne kannttaisi mennä eikä vuosia odotella. Kun en vaan uskalla :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Mä sain haitat ilman leikkausta. Joku pöp/sairaus/mikä lie iskenyt ja Tyks hoiti silmää silleen, et pimeännäkö meni. Että turha tuollaisia tarkkaan tehtyjä silmäleikkauksia on liikaa pelätä. Ihan se kadun ylittäminen on riskaabelia hommaa, muusta elämästä puhumattakaan. :D

 

Ja kyllä, jos mut vaan hyväksytään leikkaukseen, niin haluaisin korjauttaa näköni. Heti kun imetys loppuu ja näkö palautuu normaaliksi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kävin FemtoLasik-laseroinnissa Eiran sairaalassa reilu vuosi sitten. Sieltä oli ohjeena 6kk "karanteeni" ennen ja jälkeen raskauden JA imetyksen. Juuurikin sen takia että raskaus- ja imetysaikana näkökyky elää eli tulos ei olisi välttämättä niin pysyvä ja myös jotain rakenteellisia "heikkouksia" saattaa olla silmässä raskauden aikana. Sanoivat että ainakin 3kk olisi ehdotonta pitää väliä raskautumiseen, koska siinä ajassa usein jo näkee millaiseksi leikkauksen jälkeinen näkökyky kehittyy.

Raskausaikana silmät myös kuivuvat usein tavallista enemmän, joten sekin voi vaikeuttaa laserista toipumista.

Itse toimenpide oli supernopea eikä kivulias, epämiellyttävä hieman kyllä. Jännitin aika paljon etukäteen, mutta tapahtumahetkellä en edes ehtinyt huomata, että se oli jo ohi :D Silmätippoja käytin ehkä puolisen vuotta asteittain vähentäen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on kans mietietty leikkausta monta vuotta, ja olisin varmana joku neljä vuotta sitten sinne mennytkin. Mutta silloin yritettiin raskautta. Sitten kun vihdoin tulin raskaaksi niin imetin yli vuoden ja heti oli toiveissa myös toinen (jota tällä hetkellä imetän) joten saa nähdä kannattaako kohta siihen leikkaukseen enää mennäkään koska missä iässä se ikänäkökin alkaa jo tulla esille?

Mies kävi kaksi-kolme vuotta sitten leikattavana. Epäreilua :grin:  sillä mä olin sitä jo suunnitellut pidempään mutta tosiaan olosuhteiden pakosta olen sitä joutunut lykkäämään. Ja mulla oli mielikuva että 6 kk pitää olla imetyksen lopetuksesta sekä 6 kk väliä ennenkuin saa raskautua.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä haluaisin myös leikkauttaa silmät ja onkin ollut jo aiemmin suunnitelmissa mennä laserleikkaukseen. Alettiin sitten miettimään perheenlisäystä, joten siirsin leikkaussuunnitelmaa, yrittämisessä meni 1,5vuotta ja tuossa ajassa olisi hyvin kerinnyt varoajat mennä umpeen, mistäpä sitä vain etukäteen tiesi. Ajattelin että jos vain rahatilanne sallii, niin synnytyksen ja imetyksen varoajan jälkeen vihdoin toteutan haaveen rillittömästä tulevaisuudesta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tämä on kyllä lisääntymisikäiselle vähän haastavaa, kun pitäisi tietää eteen- ja taaksepäin noita taukoaikoja. Kait sitä pitäisi vaan joskus uskaltaa.

 

Itsellä on näkö kyllä muuttunut ekan raskauden aikana huonommaksi ja toisen aikanakin ehkä vähän, mutta se kyllä palautui. Esikoisen aikana ei. Toisaalta olin aika nuori, joten voi olla että huononeminen ei ollut ylipäätään vielä pysähtynyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0