Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

One .

 

 

 

M. Kaksi vuotta myöhemmin huomaan, että täällä on tämmöinen fiksu kommentti multa.. Sorry!

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitanpa tämän nyt tännekin, josko olis oikeampi paikka:

 

Mä nyt kysäsen täällä, josko täällä olis muitakin OYS:ssa hoidossa olevia. Kuinkahan kauan lähetteen tekemisestä saa odotella että pääsee tuonne OYS:iin? Varmaan sen täydet 6kk... Ja tuleeko sieltä joku tietty aika siihen IVF punktioon/siirtoon? Mitäs jos se ei sovi kierron kanssa yhteen? Vai kuinka niitä sitten sovitellaan?

 

Ollaan siis oltu toisella paikkakunnalla lapsettomuuspolilla hoidossa, mutta nyt tulevan IVF:n kautta joudutaan punktiot ja siirrot tekemään Oulussa. Ja mitenhän sen sperman saa sitten sinne ajoissa, täältä kuitenkin kestää sen pari tuntia ainakin Ouluun.. :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jonotuksista kyselisin sen verta että kun ollaan julkisella puolen hoidossa. Ensin käyty terveyskeskuslääkärillä, sieltä lähete sairaalan puoleen jossa nyt jatkettu hoitoja/tutkimuksia siihen pisteeseen että TYKS naisten poli olisi seuraava osoite, niin mitenkä tua toimii että kun nyt olis tarkoitus siis napsia 4kiertoa clomeja ja jos ei tärppää niin sairaalan kautta lähete polille.
Onko tuossa välissä se (inhottava) 6kk siis sairaalasta saadun lähetteen jälkeen että ensimmäisen ajan saa sinne polille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin HUSin alueella meni just noin, että ensin paikallisessa sairaalassa clomeja 4 kiertoa ja sitten lähete eteenpäin. Meillä aika lähetteestä ensikäyntiaikaan on nyt kesätaukoineen n. 4kk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hei Emilia88, me ollaan juuri tyksissä "asiakkaina". Lähete haettiin tosin jo 2v sitten etten osaa sanoa millainen jonotilanne nyt on mutta kerron miten meillä eteni.

Lähete haettiin (jos en väärin muista) elokuussa terveyskeskuksesta, jossa tehtiin sisätutkimus. Kutsu polille tuli samalla vkolla, aika oli kahden kk:n päähän lokakuussa ja sitä ennen piti käydä verikokeissa. Heti seuraavaan kiertoon aukiolotutkimus ja miehen näyte myös. Saatiin siitä diagnoosi tukkeutuneista johtimista ja aika ivf-suunnitteluun joulukuuksi. Eka hoito oli sitten tammikuussa. Eli aika nopeasti mun mielestä, vaikka tietysti hidasta yksityiseen verraten. Aika on nykyään niin suhteellista.. ;) Toki jos teillä on tutkimukset tehtynä niin nopeamminkin varmasti pääsee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta papuni ja Sulka :)
Meillä tosiaan jo tehtynä mun sisätutkimus (ja vika todettu munasarjoissa), kasa verikokeita (joissa kaikki OK, en tiedä otetaanko sitten vielä jotain uusiakin) ja miehen simppatesti (joka OK), että tua aukiolotutkimus on vissiinkin se ensimmäinen toimenpide siellä suunnalla. Lähete siis tullaan saamaan marraskuun alussa, mikäli kierrot on normaalit tässä välissä ja raskautumista ei tapahdu.

Mutta sitten tietty sellanen kysymys että kun aiemmin on raskautunut, tammikuussa varhainen keskenmeno. Niin voiko munajohtimet olla tukossa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu näinhän sen on oltava, mutta siis lähinnä pohdin et onko mahdollista et olis sen jälkeen menny tukkoon. Mut jostain löysinkin että on mahdollista mut tavat jotka sen aiheuttais ei pitäis olla ollut riskitekijöinä niin että eiköhän ainakin sen toisen pitäis mulla olla edelleen auki. Ja siis sitä kautta clomeista voi ollakin hyötyä, kun toisaalta pohdin sitä että turhaahan niitä sen 4kk syö jos torvet on tukossa ja se tutkitaan vasta jos clomit ei tulosta tuota.
En kyllä ole tutkinut että miten yleistä moinen on ja kun mulla tosiaan todettu ongelma munasarjoissa, niin toivotaan nyt et johtimet olis sit kunnossa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Te, joille tehty IVF:n nollaultra myöhemmillä kp:llä ( tyyliin kp9 -> ) onko teillä ollut folleja näkyvissä ja paljonko limis ollut?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysyisin, että onko kellään täällä kokemusta esim. Puolan tai Espanjan lapsettomuusklinikoista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tietääköhän kukaan täällä, että voiko olla yksityisellä hoidoissa ja samaan ainaan jonottaa polille? Olen suunnitellut että jos clomit ei tuota tulosta niin pyytäisin lähetteen polille ja olisin sitten sen välin siinä vielä yksityisellä.....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Muakin kiinnostaisi toi. Ei kai sitä voida mitenkään estääkään? Ajattelin itsekin tehdä niin, kun parin viikon päästä olisi taas gyneaika ja pyydän lähetteen julkiselle. Jos lääkitys saadaan pelittämään, niin käyn varmaan yksityisellä vielä sen aikaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ Kyllä me ollaan ainakin nyt tää loppuvuosi yksityisellä hoidossa ja siirrytään sitten tarvittaessa tammikuussa julkiselle.  Ei meillä ole varaa lähteä yksityisellä puolella niihin kalleimpiin hoitoihin, jos sellaisten tarve tulisi.

Edited by kukkis85

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitääpä oikein hattua nostaa meidän seudun julkiselle puolelle näissä asioissa (ainakin oman lääkärini taholle), soittelin tänään siis kysyäkseni mm. että sitten kun olen tän 4kk syönyt clomeja (ja jos siis raskaus ei ole alkanut) ja saan sen lähetteen sinne polille niin onko mahdollista saada lisäresepti clomeihin niin ettei tarvis jonotusajaksi (3-4kk) jäädä "tyhjän päälle" kun ovista ei ilman niitä tapahdu, niin lääkärini sanoikin sitten että parempi kokeilla sitten jo muuta, että hän laittaa jo nyt sen lähetteen polille menemään niin kutsu voinee tulla jo joulukuussa, kun marraskuussa on vika clomikierto :)

 

MUOKS. Tai niin, piru olkapäällä loi nyt ajatuksen, että oonkohan mä sittekin niin toivoton tapaus ettei se lääkärikään varsinaisesti usko että clomit ees auttauis ja siks laitto lähetteen jo nyt :girl_impossible:

Edited by Emilia88

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitäs tämä on suomeksi: " oikea ovario melko PCO-tyyppinen, jossa follikkelit kokolailla helminauhamaisesti. Vasen ovario normaalimpi, tosin sielläkin kyllä helminauhaa esiintyy". Tyksistä tuli viime käynnin epikriisi. Aiemmin lääkärit ovat olleet sitä mieltä, että mulla ei missään nimessä ole PCO-tyyppisiä munasarjoja. Lääkäri ei sanonut asiasta mitään viime kerralla vaan nyt saan siitä lukea. Onko syy siis lapsettomuudelle mun PCO? Vai miten toi pitäis tulkita?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hannelore: No kyllähän tuo aika todennäköisesti on ainakin osasyy. Jännä ettei sitten siitä maininnut tutkimuksen aikana, mulla ainakin lääkäri ilmoitti jo ultratessaan että näkyi useampikin folli heti kun kuvaan osuivat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Naistenklinikalla hoidoissa käyvät, mihin olette pysäköineet autonne käyntien ajaksi? Itse en pääse julkisilla kulkemaan, ja meikussa taitaa parkkikset olla kiven alla. Kaikesta sitä saakin päänvaivaa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meikussa on se parkkihalli, maksaahan sinne vienti mutta siellä on sitten tilaa useammassakin tasossa. Uloskäynti tapahtuu Biomedicumin viereen, siitähän on sitten se reilu 100 metriä Naistenklinikalle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Annis! Mä olen kuullut että parkkihalli on aina täyteen ammuttu ja sinne on turhaa yrittää änkeä, mutta aina kannattaa kokeilla

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos Annis! Mä olen kuullut että parkkihalli on aina täyteen ammuttu ja sinne on turhaa yrittää änkeä, mutta aina kannattaa kokeilla

 

Ei se aina ole. Olemme käyneet siellä monesti äidin syöpähoitojen ja lääkärikäyntien tiimoilta, ja aina siellä on auton jonnekin saanut. Joskus voi käydä jopa niin hyvä munkki, ettei tarvitse edes maksaa pysäköinnistä, mutta jos tarvitsee, se pysäköinti maksetaan vasta poistuessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Moi!

 

Osaisikohan joku teistä vastata mun mieltä vaivaavaan kysymykseeni... ?

 

Sain lähetteen naistentaudeille lapsettomuustutkimuksiin, mutta mun lähete onkin endokrinologille (sisätautilääkärille?), eikä gynekologille, kuten olin luullut.

Osaako kukaan sanoa, mistä moinen voisi johtua? Pidentää ainakin mukavasti odotusaikaa. prkl.

 

Ongelmana siis amenorrea, joka on vaivannut siitä asti kun pillerit lopetin 12/2012. Muutaman pikkuriikkisen tyhjennysvuodon olen saanut aikaiseksi kahta eri hormonia (Teroluteja ja Novofemia) käyttämällä, ei muuta.

 

Kiitos jos jooku osaa vastata!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä taas mietin sellaista, että miksi IVF-hoidoissa tarvitsee ensin lamata kaikki hormonitoiminta, ja sitten vasta ruveta kasvattelemaan niitä follikkeleita? Eikö sitä voisi suoraan mennä siihen kasvatusvaiheeseen menkkojen alettua? Tuntuu jotenkin tyhmältä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun hormonitoiminta eka lamataan, niin saadaan tasakokoisempia folleja kuin lyhyellä kaavalla jossa lähdetään kasvattelemaan jo olemassaolevia folleja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kun polikutsussa lukee, että aika on varattu IVF-vastaanottoon niin meinaakos se sitä että hypätään suoraan insseistä yli?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now