Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

Aikoinaan kun mulle tehtiin aukiolotutkimus niin söin samassa kierrossa kyllä clomifenit ja tulin samasta kierrosta raskaaksikin. Ajattelin itse, että se tutkimus ehkä huuhteli mahdollisia pieniä kiinnikkeitä ja ns. putsasi paikkoja ja ehkä jopa edisti siten osaltaan raskaaksi tuloa... No tiedä siitä. Tätä ennen oli 5 tuloksetonta clomi-kiertoa. Ainakaan clomifenien kohdalla en siis itse saanut tuolloin v. 2010 ohjetta jättää tutkimuksen vuoksi lääkkeitä ottamatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten todennäköisesti on vielä hyviä aikoja aukkariin yksityisellä jos vasta kp1 varaa aikaa? Ehkä huono kysymys kun mistä sen voi tietää..? No mut mulla vaan vähän epävarma olo oliko ovis jo vai vasta tänään kun lämpöjä mittaan ja huonosti nukuttuja öitä. Olisin oviksesta ja luteaalivaiheen pituudesta laskenut seuraavaa kiertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten todennäköisesti on vielä hyviä aikoja aukkariin yksityisellä jos vasta kp1 varaa aikaa? Ehkä huono kysymys kun mistä sen voi tietää..? No mut mulla vaan vähän epävarma olo oliko ovis jo vai vasta tänään kun lämpöjä mittaan ja huonosti nukuttuja öitä. Olisin oviksesta ja luteaalivaiheen pituudesta laskenut seuraavaa kiertoa.

Riippuu vaan ihan hirveästi siitä yksityisestäkin. Esim. se yksityinen gyne, missä itse kävin, teki noita aukkareita vain kerran viikossa, että siinä ei kyllä hirveästi ollut arpomisen mahdollisuutta ja aikakin piti varata hyvissä ajoin. Muutenkin olen käsittänyt, että aukkareita ei tehdä ns. normivastaanottoajoilla, vaan niille on gyneillä varattu jotkut tietyt ajat, joita on harvemmin.

 

Ed: yleisesti ottaenhan aukkari ei ole ihan päivän päälle, kunhan se on vuodon loppumisen jälkeen ja ennen ovulaatiota.

Edited by Murkelo

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varasin ajan aukkariin kun vuoto alkoi, silloin oli pääsiäinen sotkemassa kuvioita, joten tuli pakosti kp10. Sain kyllä ihan valita siitä päivästä sopivan ajan itselleni, joten riippuu aika paljon paikasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No voi kiva jos tuolla olis vaan päivänä parina viikossa :( Toivotaan ettei ole! Se on sellainen yksityinen hedelmöityshoitoklinikka ihan. Voisko kuvitella että siellä olis enempi liikkumavaraa?

 

Oletko Murkelo kuullut kuinka paljon ennen ovis sinne pitäis viimestään mennä?

 

andra hyvä kuulla et tuollakin varoitusajalla sai kohtuullisen ajan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^no jos on ihan klinikka, niin sitten luulisi olevan liikkumavaraa, toi mun oli siis ihan vaan lapsettomuuteen erikoistunut gyne Terveystalolla. :) yleisesti suositus on kai aukkarille n. kp 7-10, eli ns. varman päälle sen oviksen kanssa. Ite kuitenkin kävin lopulta samana päivänä kun sain illalla ovistestiin plussan. Juuri tulossa oleva ovis ei siis varsinaisesti haitannut aukkaria (eikä riskeerannut sitä irtoamassa olevaa munasolua), mutta jos olisi ollut siittiöitä valmiudessa niin sitten gyne ei olisi halunnut huuhdella niitä pois. Toi oli mulle kuitenkin yllättävän aikainen ovisajankohta, joten en ollut etukäteen testaillut eikä ollut tosiaan ollut mitåän aktiviteettejakaan pariin päivään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En mä nyt sitten vielä varannutkaan sitä aikaa. Rupesin miettiin että jos uskaltaisi katsoa tän kierron loppuun ja sitten varata jos aihetta siihen olisi.. Toivottavasti ei ole!! On niin ollut huonoa tuuria lämpöjen mittailun kanssa et (ehkä) se olis joku merkki et en hötkyilisi sen tutkimuksen kanssa, no ken tietää. Kai sieltä hyvän ajan sit saa jos tarvii.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko synarelaa yleensä hyvin saatavilla pienemmistäkin apteekeista? Mietin tässä, että meenkö suosiolla isompaan apteekkiin vaiko siihen mikä on lähimpänä...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ainakin meidän lähiapteekkiin Synarela (ja melkeinpä kaikki muutkin IVF-hoidoissa käytettävät lääkkeet) piti tilata. Yliopiston Apteekeissa on yleensä näitäkin lääkkeitä hyllyssä ja sieltä olen hakenut, jos on pitänyt saada lääke samana päivänä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tilda, kannattaa vaikka ihan soittaa ja kysyä. Mulle on pikkuapteekissa laitettu esim. Pregnyliä sivuun kun olen soitellen tiedustellut ja yksi on ollut jäljellä. Muutoin kalliimmat ostokset olen YA:ssa tehnyt. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

1.Uusi lapsettomuusklinikka voi pyytää tiedot edellisestä paikasta, teidän täytyy allekirjoittaa tietojen luovutuspaperi. Muistaakseni näin, joki viisaampi korjaa jos olen väärässä.

 

2.Kierronkartoituksessa tehdään ultra ja verikokeita, eli tikuttaminen ei riitä. Mutta jos ne on tehty edellisessä paikassa, niin tarvittavat tiedothan saa sitten sieltä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käynnillä lääkäri kyseli yrityksen kestosta ja mainitsi jotain kolmen vuoden rajapyykistä ja siitä, että sen jälkeen ilmeisesti tulosta saadaan vähemmän. Onko teillä tästä jotain faktatietoa?

 

Toinen kysymys: kuinka pian Pregnylin pistämisen jälkeen ovulaatio tapahtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toinen kysymys: kuinka pian Pregnylin pistämisen jälkeen ovulaatio tapahtuu?

Munasolu irtoaa 36 tunnin sisällä. IVF-hoidoissa Pregnyl pyritään pistämään mahdollisimman tarkkaan 36 tuntia ennen munasolujen keräystä (=punktiota).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käynnillä lääkäri kyseli yrityksen kestosta ja mainitsi jotain kolmen vuoden rajapyykistä ja siitä, että sen jälkeen ilmeisesti tulosta saadaan vähemmän. Onko teillä tästä jotain faktatietoa?

 

 

Vähän hassulta tuntuu tuollainen ilmaus, koska sehän riippuu varmasti lapsettomuuden syystäkin. Esim. mulla oli aiemmin ihan valtavasti painoa ja sen takia oma hormonitoiminta ihan sekaisin; vaikea pcos, ei käytännössä kunnon kiertoa ollenkaan, puhumattakaan ovulaatiosta. Nyt painoa rutkasi vähemmän kuin pahimpina aikoina ja rakkulaisuus vähentynyt, joten uskon että mulla on nyt paremmat mahdollisuudet raskautua kuin silloin kun eksän yritettiin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään käynnillä lääkäri kyseli yrityksen kestosta ja mainitsi jotain kolmen vuoden rajapyykistä ja siitä, että sen jälkeen ilmeisesti tulosta saadaan vähemmän. Onko teillä tästä jotain faktatietoa?

 

Toinen kysymys: kuinka pian Pregnylin pistämisen jälkeen ovulaatio tapahtuu?

Mä luulen, että lääkäri viittasi sillä kolmen vuoden kommentilla tähän tutkimukseen luomumahdollisuuksien heikkenemisestä:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/?term=Age+of+the+female+partner+is+a+prognostic+factor+in+prolonged+unexplained+infertility%3A+a+multicenter+study.

Eli kolmen vuoden yritykseen jälkeen kahden seuraavan vuoden kumulatiivinen raskausprosentti luomuna on n. 28 %. Hoitojen kanssa tulokset ovat tietenkin paljon paremmat.

 

Pregnylin kanssa varmaan riippuu myös siitä, minkä kokoinen folli on ja tuleeko omaa LH-huippua. Esim. gonadotropiineilla stimuloituna ennenaikainen LH-huippu voi tulla jopa joka neljännellä http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9688391 . Mulla meni ensimmäinen IUI tavallaan ohi, kun ovulaatio oli 12 h Pregnylistä ja inssi vasta 36 h Pregnylistä. Tekivät kumminkin, kun eivät luottaneet mun tuntemuksiini ovulaatiokivuista.

Yleinen käytäntö on, että hcg annetaan 32-36 tuntia ennen IUI:tä. Tutkimukset aiheesta ovat kuitenkin melko vanhoja. Mua vähän yllätti, että uusia tutkimuksia ei juuri ole. Tässä parhaat tulokset hedelmöitymisessä saatiin 36 tuntia hcg:n jälkeen eli siis munasolut olivat kypsyneet parhaiten tällä ajalla http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/3701712 . Tuossa ei kuitenkaan tutkittu inssin ajoitusta vaan vain tuota kypsymistä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista :) ja kiva kun linkkasit Musta Helmi tutkimuksen, tuosta lääkäri varmaan puhui. Me tosiaan osallistutaan tutkimukseen, jossa Pregnyl annetaan osalle porukasta 36-24 tuntia ennen inssiä ja osalle samana päivänä. Meidän kohdalle osui tuo 36-24 tuntia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmien kysymysten sarjassa kysymys toisesta hoitokierroksesta. Esikoinen sai siis alkunsa clomien avulla. Eli jos ja kun jossain vaiheessa on toinen toiveessa, pitääkö meidän jälleen yrittää se puoli vuotta - vuosi ja hakea lähetettä? Vai voidaanko saada clomi-resepti jotenkin helpommin ja hoitokierrokseen vasta mikäli ne eivät auta?

Sain nyt vastauksen muiden asioiden lomassa omalta sairaanhoitopiiriltäni, niin linkitän sen tänne. Eli meillä kuulemma riittää että soittaa ehkäisy-/perhesuunnitteluneuvolaan. Ja koska syy on diagnisoitu, ei tarvitse yrittää vuotta, muutama kuukausi riittää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me yritettiin kans viis vuotta, mulla ollut PCOS diagnoosi vuodesta 2012 ja eksässä ei ollut vikaa. Silti me saatiin nykyisen kans letrot käyttöön vasta yrityskiertoon 12. Ja koko ajan hoettu että "ootte yrittäneet vasta niin vähän aikaa". No yhdessä joo, mutta minä olen yrittänyt jo vuosia ilman tulosta.

Edited by wii

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt pukkaa niin tyhmää kysymystä, johon vastaus löytyisi varmasti, jos olisi hyvä googlettamaan... Soittelin just Naistenklinikan kätilölle ja tietysti unohdin kysyä, että tehdäänkö PAS:it peräkkäisiin kiertoihin vai jätetäänkö kiertoja välistä... ?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellainen politiikka, että jos PASit tehdään lääkekiertoihin, täytyy olla välissä välikierto. Muuten voi tehdä peräkkäisiin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle tehtiin viimeksi kaksi PAS:a peräkkäin ja lääkkellisiä olivat molemmat. Mut riippuu todella paljon lääkäristä,osa lääkäreitä vaatii välikiertoa. Naistenklikalla tehtiin nämä PAS.t.

Share this post


Link to post
Share on other sites

En nyt tiedä onko oikea ketju kysyä. Mutta pitäisi huomenna kp15 aloittaa primolutit, mutta ovista metsästäneenä näyttää että ovis olis ihan kulman takana. Jos nyt kuitenkin aloitan lääkkeet niin vaikuttaako siihen ettei ovis tulekaan? Vai jääkö vaan yritys ilman mahdollisuutta että vois tärpätä edes. Olipa sekavasti kysytty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitä oireita muilla orgalutranin pistämisestä? Mulla kutisee kauheestu n tunnin pistämisen jälkeen, sitten rauhoittuu. Nousi myös punainen patti joka kyllä myös sitten laski.

Bemfolaa olen pistänyt nyt 10 päivää plus orgalutran kahtena päivänä. Mun mielestä nuo lääkkeet on kauheesti väsyttäny! Onko muilla? Melko hormonihöyryissä ollaan, välillä painon tunnetta alamahassa sivuilla..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ensikäynnillä käyty (NKL) ja miehellä todettu huomattavasti alentunut siittiöiden määrä. Kontrollinäyte otetaan ja sen tulosten perusteella päätetään hoidot (käytännössä siis inssit tai ivf), mutta olenko nyt ymmärtänyt oikein:

 

eli jos ivf on suoraan ainoa meille sopiva hoito, niin joudutaanko silti odottamaan se puolisen vuotta ennen ensimmäistäkään toimenpidettä? Olisiko siis tuoreehkoja käsityksiä ja kokemuksia naikkarin jonoista tällaisissa tapauksissa?

 

Uh, mikä masis iski kun tätä alkoi ajatella :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now