Iridessa

Tyhmät kysymykset lapsettomuushoidoista, vol. 2

486 posts in this topic

Onko tosiaan näin, että pistosopetus on kovin yleistäkin? Mulle annettiin hoidon suunnittelukäynnillä reseptit ja se oli siinä... Puhuttiin kyllä millainen ruisku mikäkin on jne mutta siitä ei kyllä ollut puhetta, että joku näyttäisi miten pistetään. En kyllä edes tajunnut kysyä, oletin vain että kaipa tuo onnistuu, eikä liian vaikeaa voi olla... Noh ensi viikolla pistän ekan, sitten sen näkee :) Vähän rupes kyllä jännittämään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä meille näytettiin pistokynät, ampullit yms. ja muut ja kerrattiin niiden käyttö. Olisi saanut myös harjoitella pistämistä hoitajan kanssa, mutta me ei katsottu sitä tarvitsevamme.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli suunnittelukäynnillä hoitajan toteuttama pistosopetus varsinaisen lääkärin vastaanoton jälkeen. Hoitaja kävi kaikkien mulle määrättyjen lääkkeiden pistämisen läpi, kynän käytön ja lopuksi sai sitten kokeilla itse. Saatiin kotiinkin vielä harjoitteluampulli kynään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli mielestäni aikas huono tuo pistosopetus. Nimittäin välineet käytiin kyllä läpi, että mitä mikäkin oli ja katsottiin vihkosesta mitenkä hommat etenisi pistosvaiheessa ja saatiin se ohjevihkonen sitten kotiin. Kotona sitten sain stressata tuon pistämisen kanssa, kun piti sieltä vihosta lukee ja silti jäi monta epävarmaa asiaa.. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! Onpa tosiaan erilaiset käytännöt. Kyllähän se epävarmuuden tunnetta hieman lisää kun ei ole päässyt harjoittelemaan, eikä saanut puhetta kummempaa opastusta. Varmasti on mukavampi lähteä varmemmin ottein pistämään opastuksen jälkeen. Olisi sellainen kyllä ollut kiva, tulisi vähän luottavaisempi olo jo etukäteen. No toivotaan, että onnistuu silti... Taidan pistää miehen pistämään. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuota pistoshoitoa ennenhän alkaa ainakin mulla nenäsumute. Sitä pitää laittaa aamuin ja illoin. Oletteko olleet miten kellontarkkoja, eli jos ottaa aamulla klo 7, niin pitääkö illalla ottaa aina klo 19? Luulisi että jos olisi kovin tarkkaa, niin silloin lääkkeen ohjeessa olisi varmaan paremmin kerrottu... Eli jos ottaa aamulla klo 6-9 ja illalla klo 18-21 niin ei liene paha?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä pistosopetus oli todella hyvä, ainoastaan mun keskittymiskyky oli heikoilla, kun piikin näkeminen pisti pään pyörälle ja piti taistella etten pyörry. Hoitajan kanssa käytiin kaikki tarvikkeet läpi ja tuhlattiin yks setti menopuria harjoitellessa (ei tietenkään pistetty, kun ei ollut oikea päivä pistää) ja lopuksi antoi vielä toilettilaukun, jossa sisältönä ruiskut, neulat, työkaluja ampullien rikkomiseen, kuvalliset ohjeet pistämiseen ja jäteastian piikkikamoille.

Lääkärit ovat joka kerta polilla kyselleet kuinka on mennyt ja erikseen vielä kyselevät kuinka on pistokset sujuneet. Joskus hoitajat ovat pyytäneet kurkata pistosjälkiä ja antaneet lisävinkkejä asioihin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla sanottiin tänään Naistenkilinilla että sumute otetaan 12h tunnin välein. Mä ainakin viimeksi otin sen aina samaan aikaan. Nyt ajattelin ottaa sumutteen illalla 20.00 ja aamulla 08.00.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä otin sumutetta 3 x päivässä ja taisin kyllä puolen tunnin tarkkuudella ottaa! Eli unet poikki aina viikonloppuisin jne. Samaten olin tarkka lugejen kanssa, niissä oli "sallittua" 1 h heitto.

 

Ihan kauheata jos me ei oltais saatu pistos-opastusta. Mä en olisi varmaan ikinä kotona uskaltanut pistää, meillä NKL:llä piti pistää koepistos ihan vaan keittosuolaliuosta tms mahanahkaan ja siihenkin rohkeuden kerääminen kesti varmaan puoli tuntia..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eli vielä miipsu, itse en kyllä kolmen tunnin heittoa viitsisi ottaa sumuihin, mutta en toisaalta osaa sanoa kuinka tarkka tossa pitäisi olla. Mutta itse yritin hoitaa kaikki mahdollisimman täsmällisesti, sen kerran kun joutuu noinkin ison vaivan (koko IVF-hoitorumba) näkemään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpa kyllä erikoista miten erilaista kussakin sairaalassa on pistosopetusten suhteen. Tiedä sitten, onko yhden sairaalan sisälläkin lääkäreissä/hoitajissakin eroa, että joskus annetaan, joskus ei. Aika hullulta sekin kyllä tuntuu. Noh, huomenna menee eka pistos nahkaan, sitten sen näkee kuinka meidän käy.. Mutta kiva, että noin monesta on pidetty noinkin hyvää huolta! Se helpottaa varmasti asiaa. Muutenkin kun on jännäilyn aihetta ihan tarpeeksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä laitoin miehen pistämään. Mulle ei pistettävänä oleminen ollut mikään ongelma eikä miehelle mun pistäminen. Viime hoidossa tuli yhteensä 4 eri merkkistä/erilaista piikkiä vatsanahkaan eikä mikään niistä ollut erityisen hankala. Ampullien kanssa sai askarrella eniten, mutta nekin meni hyvin. Uskon, että Talvityttö pärjäätte hyvin kun alkuun pääsette :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos, maiqu :) Minäkin värväsin miehen pistämään ja onneksi hän on tarkka mies, joten eiköhän me selvitä. Äsken jo hieman tutkailtiin valmiiksi mitä esivalmisteluja tarvitsee tehdä. Ei muakaan onneksi pistettävänä oleminen haittaa ollenkaan, on jo niin tottunut kaikenmoiseen, mutta miestä taitaa hieman jännittää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jotenkin ajattelin näistä vastauksista ja muutenkin siten, että parempi ottaa suihkeet säännöllisesti. Päädyin siis aamulla klo 7 ja illalla klo 19, jotta pysyy rytmi hyvänä, ja olen silloin todennäköisesti kotona (ja jos en, niin sit pitää ottaa aine mukaan). Luin nenäsumutteen oireista ja olihan tuo lista aika mittava (jopa päinvastaisia seurauksia eri henkilöillä), mutta oireet tulevat jos ovat tullakseen, pitää vaan sitten elää niiden kanssa. Se ei oikeastaan tunnu kovin pahalta ajatukselta, kun tietää mikä parhaimmillaan tunnelin päässä odottaa.

 

Lähinnä ajatus menee jo IVF-punktioviikolle, kun saa sen 3 päivän sairasloman, niin mietityttää jo etukäteen että pomolle se sairaslomatodistus sitten pitää lähettää. Hänellä on tietenkin vaitiolovelvollisuus ja luotan häneen kyllä siinä asiassa, että ehkä kuitenkaan siitä ei sitten tule mitään ongelmaa. Mieluiten toki katsoisin, ettei hänen tarvitsisi tietää tästä mitään ennen kuin on jotain varmaa sanottavaa.

 

Täällä huomaa kyllä, että eri sairaanhoitopiireissä on eri käytännöt. Hyvä kun eri tapoja tuodaan esiin, niin voi tarvittaessa kysyä lisää tai pyytää jotain, mitä suoraan ei muisteta kertoa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ainakin muistelisin että mun sairaslomatodistuksessa olisi ollut vaan joku koodi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon pistosjuttuun vielä kommentoisin, että minusta on ainakin helpompaa pistää pistot itse, koska siten tiedän milloin neula lävistää ihon. Yritin kyllä ensin siten, että olisin laittanut miehen asialle, mutta se vain yksinkertaisesti jännitti liikaa, kun ei tiennyt milloin se piikki iskeytyy. :D Tämän kierron aikana pistin 10 kpl menopuria hienosti itsekkin. :) Aluksi hieman jännitti se pistäminen, mutta nyt siihen on jo tottunut.. :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olettaisin myös, että kaikissa sairaslomatodistuksissa on (ainakin yleensä) pelkkä koodi, joka ei muille kerro mitään..

 

Pilvilinna, niin se vaihtelee mikä tuntuu hyvältä :) Hienoa, että sulta luonnistuu noin hyvin itsekin! Itse en tohtinut ollenkaan pistää itse, hetken sitä harkitsin mutta jänistin... Koin sen jotenkin helpommaksi vain napata vatsamakkarasta kiinni ja tuijottaa jonnekin ihan muualle :D Ei tarvitse jännittää, pistänkö vai enkö pistä, jahkailisin varmasti pienen ikuisuuden.. Mutta hienosti mies pisti, olin ylpeä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ itse jahkailin ekaa pistosta pari tuntia kädet täristen ja päästä huipaten :D Siitä sitten pikkuhiljaa paremmin ja paremmin, ja tätä nykyä homma on pala kakkua. Pistosten loputtua olen hiukka niitä jopa ikävöinyt  :girl_crazy:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiiwinen: Tuo ikävöiminen on niin tuttua :D Sama tunne täälläkin on tullut aina pistosten loputtua. :D Jännästi sitäkin voi vaan kaivata..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Heh, kaikkea sitä kuuleekin :D Hyvä juttu, että pistäminen on ainakin onnistunut niin hyvin ettei pahemmin traumoja ole jäänyt kun kerran ikäväkin on tullut :) Hyvin on täälläkin lähtenyt käyntiin alkujännityksestä huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohon sairaslomatodistusasiaan vielä lisään, että sain sellaisen eilen ja siinä kyllä luki koodin lisäksi ihan sanoinkin, että syynä In Vitro fertilisaatio... 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nyt on kyllä ihan maailman hölmöin kysymys, mutta kysynpä kuitenkin :lol: Voikohan lämpöpussista olla jotain haittaa ovulaatiokipujen hoidossa? Eilen oli niin kovat ovulaatiokivut, että lämmitin kaurapussia ja pidin sitä alavatsalla. Se tuntui vähän auttavan, kun en nyt särkylääkettäkään viitsinyt ottaa. Illalla vaan tuli yhtäkkiä mieleen, että olenko nyt lämmittänyt munasolun ja/tai siittiöt ihan pilalle :o

Share this post


Link to post
Share on other sites

:D Näin ajattelin itsekin, että kai se olis kielletty, jos siitä olis haittaa :D Alkoi vaan siinä epäilyttämään, kun koko vatsa oli lämpöpussin takia ihan kuuma, että mitenköhän syvältä se mahtaa kudoksia lämmittää... Kaikkea sitä tuleekin mietittyä :lol:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyhmä kysymys

 

Tyksissä aloitetaan hoidot, aloituskäynnit käyty vuosi sitten ja vihdoin päädyttiin hoitojen aloitukseen.

 

Otetaanko tyksissä tai ylensä kunnallisissa klinikoilla verikokeita hoitojen völissä aikana? Esim kilpparilabrat.eli kontrolloidaanko kilppari useasti hoitojen aikana, vai jääkö se tuohon aloituskokeisiin?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now