Sign in to follow this  
Followers 0
Miimis

Laukut, montako ja miten pakata matkalle?

21 posts in this topic

Olen ymmärtänyt, että ainakin Finnairilla saa lapselle (1,5v) ottaa matkaan oman matkalaukun. Miten jos halutaan ottaa ns. yhteislaukku eli isompi matkalaukku. Kuinka paljon sellainen saa painaa? Saako siihen siis lastata kahden hengen laukkupainot vai onko siinä jokin oma rajoituksensa? Tässä mietin kun kolmihenkisenä perheenä olemme lähdössä matkaan, ettei tarvitsisi kantaa niin montaa laukkua. Kuitenkin tulee matkalaukkujen lisäksi käsimatkatavarat, rattaat ja lapsi. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun suositus on kaksi pientä vedettävää laukkua. Meillä on käytössä sellaiset, jotka voisi ottaa käsimatkatavaraksi halutessaan. Mun mielestä yksi iso laukku on paljon hankalampi kuin kaksi pientä. Suosittelen miehelle käsimatkatavaraksi reppua ja myös sulle itselle, mikäli mahdollista.

 

Yksi yhteinen laukku saa muistaakseni painaa 32 kg ja yksittäinen 20-23 kg riippuen lentoyhtiöstä. Kannattaa tarkistaa asia käyttämänne lentoyhtiön sivuilta, koska vaihtelua noissa on paljon. Mutta tosiaan en suosittele yhtä isoa hankalaa matkalaukkua, vaan kahta pientä ja näppärää :)

 

Käymme Kreikassa vuosittain 2-3 kertaa ja satunnaisesti muualla. Lapset ovat noin joka toisella matkalla mukana.

Edited by AnneJ.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laukku ei saa painaa yli 32 kg, vaikka se olisi ns. yhteislaukku (lähinnä kait työergonomisista syistä eli niitä on vaikea käsitellä rikkomatta selkäänsä.) Yhden hengen laukku saa painaa Finskillä 23kg ja teillä saa tosiaan olla sylilapsen kanssa 3 matkalaukkua, 3 X 8kg käsimatkatavarat ja lisäksi rattaat. Finski on näissä aika antelias.

Toisilla lentoyhtiöillä ei saa sylilapsella olla omaa ruumaan menevää matkatavaraa, toisilla (esim SAS) taas saa olla lapsellakin ruumaan menevä laukku, mutta ei omia käsimatkatavaroita ja niillä myös kantoreppu lasketaan yhdeksi käsimatkatavaraksi eli toisin sanoen jos sellainen on mukana lapselle, niin silloin saa SAS:lla olla lisäksi enää yhdet käsimatkatavarat (ja naisella käsilaukku). 

 

Jos reissuun lähtee kaksi vanhempaa, niin suosittelen ehkä kahta perässä vedettävää laukkua, näin toinen voi keskittyä rattaiden työntämiseen ja toinen hoitaa laukut, Ja käsimatkatavarat tosiaan reppuun, niin niille ei tarvitse ekstrakäsiä. Lapsen kanssa lentäessä on se hyvä puoli, että vanhemmat ei tosiaan tarvitse käsimatkatavaroihin itselleen mitään kirjoja tai muita viihdykkeitä, kun kädet on muutenkin täynnä :lol:  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Suosittelen rattaita työntävälle vanhemmalle rinkkaa selkään, siinä kulkee helposti tavarat, ja molemmat kädet jäävät vapaaksi. Meillä hyväksi havaittu käytäntö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Näissä on niin monta tapaa kuin on matkaajaa :)

 

Me taas otamme aina vain yhden laukun jos suinkin pystymme, ison sellaisen siis. Nyt kahden lapsen kanssa on pitänyt taipua kahteen laukkuun joista molempiin pakataan koko perheen tavaroita. Eli jos jompikumpi laukuista päätyy väärään paikkaan tai rikkoontuu, on jokaisen tavaroista osa kuitenkin matkassa. TOinen juttu on se, että jos ottaa ison laukun ja haluaa mukaan esim. useat kengät, pilttipurkkeja tai muuuta kovin painavaa, niin tuo 32kg  alkaa äkkiä jo kolkutella.

 

Finnmatkojen lomalennoilla (kukas niitä nyt lentikään?) oli jossain vaiheessa tulossa sääntö että tuo 32kg yhteinen matkalaukku poistetaan ja jatkossa jokikinen matkalaukku saa painaa vain sen henk.koht määrän eli niillä tais olla 23kg. Taitaa mennä siihen suuntaan monillakin lennoilla ja koska halpalennoilla joka laukusta joutuu maksamaan niin laukkuja ostaessa kannattaa vähän miettiä minkälaisia matkoja tulevaisuudessa aikoo tehdä.

 

Kantoreppu nyt kannattaa tumpata omaan käsilaukkuun tarkastuksen ajaksi jos joutuu SASilla tai vastaavalla lentämään. Älytöntä nihotusta että kantoreppu olis yksi käsimatkatavara. Laskettakoon sitten samalla jokaisen ulkotakki käsimatkatavaraksi ;) Jos kantoreppu on päällä ja vauva siinä niin eikös se ole ihan vastaava asia kuin vaate?!  Vaikea arvata että lenneteään aina kantoreppujen kans, minkä vuoksi reput/rinkat ei kuulu meidän matkatavaroihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän lapsi ei suostu kantorepussa olemaan, mutta Deuterin kantorinkassa viihtyy hyvin. Siksi meillä on sellainen yleensä matkassa mukana. Erittäin kätevä vempain vaellushulluille vanhemmille =)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on aina mukana kaksi keskikokoista vedettävää matkalaukkua, joita mies vetelee perässään. Itse sitten lykkään rattaita joissa on yksi tai kaksi käsimatkatavaraa (esim. hoitolaukku ja reppu ja manduca). :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! :)

 

Kaippa me sitten otetaan 2x normi matkalaukku ja reput selkään. :) En tosiaan ajatellut tuota että se iso matkis voi olla melko hankala kuljettaa kun on rattaat, käsimatkatavarat ja lapsi... Finnairilla Kreikkaan suuntaamme. Vähän jo jännittää, lähinnä lentomatka. :unsure:

Kantoreppua ei varmaankaan oteta. Tyttö on viimeksi siinä ollut ehkä joku puoli vutta sitten. Tuskin siis viihtyy, joten turha paino pois. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites muuten lasketaan, kun me joudutaan ottamaan matkasänky erikseen mukaan... Sopiskohan pakata nippuun rattaiden kanssa :rolleyes: muuten meinaan tulee monta "kassia" mukaan :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei voi laittaa rattaiden kanssa tai ainakin lasketaan yhdeksi lisämatkatavaraksi eli on sitten vauvan "laukku".

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi kurjuus... Meillä kolmen viikon reissu vielä tiedossa, että tavaraa tulee tosiaan olemaan reilusti mukana... :(

Share this post


Link to post
Share on other sites

Entäs jos pakkaa matkasängyn etukäteen valmiiksi (vaikka kotona) rattaiden "sisään" siihen säilytyspussiin. Meillä ei koskaan ole mitään kysytty, kun ollaan vaan lykätty "vaunupaketti" hihnalle :girl_crazy:

 

Varmasti, jos alkaa erikseen selittämään mitä on laittanut matkaan, niin sanovat että ei käy.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Meillä on ainakin ollut rataspussissa mukana ties mitä tavaraa... Pieni kokoontaitettava kehtomallinen matkasänky, vaippapaketti yms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samat sanat, meilläkin rataspussissa on ollut vaikka mitä, matkasängyn tuuppasin sinne aina ja usein vaippapaketinkin ja en sen kummempia kysellyt vaan sanoin, että pussissa on vaunut ja vaunukoppa. Kerran pussi oli avattu tai auennut matkalla ja kamat tulivat määränpäässä hihnalle yksitellen, mutta tulivat silti.

 

Pakko tunnustaa, en osaa matkustaa vähin tavaroin, tajuan sen aina kun pakkaan...Meillä kahden aikuisen ja taaperon matkoilla yleensä on mukana iso kovakuorinen perässä vedettävä matkalaukku, jossa on minun ja lapsen kamat. Sitten miehen kamoille isohko, kassimallinen laukku, jonka saa tarvittaessa perässä vedettäväksi tai laitettua ison matkalaukun päälle kyytiin. Lisäksi matkustamoon trolley ja mun pakollinen käsiveska. Trolleyssa on lennon aikana tarvittava kampe ja vähän vaihtovaatetta. Sitten tuo vaunupussi, jossa on siis matkikset, matkasänky ja vielä matkasängyn patjakin. Vauva-aikana ostettiin vauvalle aina oma paikka koneeseen, silloin mukana oli myös turvakaukalo. Meillä on määränpäässä yleensä aina auto, joten julkisiin tai taksiin ei tavaroiden kanssa tarvi tunkea.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuo on tosi ärsyttävä tuo Finskin sääntö, että laukku ei saa olla yli 23 kg. Ilmeisesti se on aika uusi, ja nyt yleinen myös monella muulla yhtiöllä. Meillä on 2 isoa matkalaukkua, toinen isompi ja toinen ei aivan niin iso. Nyt käytännössä joudumme pakkaamaan isomman puolilleen, jotta tuo painoraja ei ylity. Meidän kolmen tavarat mahtuisi tilan puolesta mainiosta noihin kahteen laukkuun, mutta tuon 23 kg säännön takia joudumme ottamaan pidemmille reissuille kolmannenkin laukun. Tilanne varmasti vain pahenee kunhan toinen lapsi syntyy, kun tavaran määrä tästä vain kasvaa. Olisi paljon helpompaa kuljettaa niitä kahta isoa matkalaukkua, kuin kolmatta laukkua niiden lisäksi, kun mukana on kuitenkin yleensä esim. rattaat omassa erillisessä laukussaan, vilkas taapero jne. Luulisi että se on lentoyhtiöllekin halvempaa kuljettaa kahta esim 28 kg painoista laukkua kuin kolmatta laukkua johon se 10 "ylimääräistä" kiloa on laitettu.

Niistä 23 kg yli menevistä kiloista muuten veloitetaan sitten ihan normaalien ylipainomaksujen verran, eli samalla logiikalla kuin jos yksinmatkustava matkustaisi liian painavan laukun kanssa. Mun mielestä tämä on tosi perhe-epäystävällistä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuossa 23kg:n säännössä on varmasti kyse hyvin pitkälti työturvallisuusseikoista, siis niiden työntekijöiden jotka lastaavat laukut lentokoneisiin. Painavia laukkuja kun nostelee päivät pitkät, niin on siinä työntekijä melkoisella koetuksella. Kyseessä ei siis ole Finnairin ilkeä sääntö ja tapa kiusata matkustajia. Ja nykyäänhän matkalaukun pitää olla myös kooltaan pienempi kuin ennen, siis mitoiltaan, esim. sitä isoa Samsoniten laukkua ei kuulemma hyväksytä ruumaan.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo, siis ymmärrän työturvallisuuden asettamat rajoitteet ja siitä johtuvat säädökset, mutta käsittääkseni se (kutakuinkin aina voimassa ollut) 32 kg sääntö on tähän liittyvä. Eli laukku ei saa painaa enempää kuin 32 kg työturvallisuuden takia. Tämä on ymmärtääkseni käytössä kaikkialla maailmassa.

 

Kun tuon yli 23 kg laukun kuitenkin saa sinne ruumaan laittaa, mutta siitä vain täytyy maksaa. Jos tämä liittyisi työturvallisuuteen niin tuskin rahalla voisi ostaa niitä lisäkiloja.

 

Meidän isompi laukku taitaa olla 121-litrainen, ja sen kyllä saa laittaa ruumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kyllä varmasti liittyy jotenkin työehtosopimukseen, että yli 23kg laukuista pitää nykyään maksaa ylipainomaksu. Kyllä noiden sääntöjen taustalla on aina jokin syy, ei niitä ihan vaan kiusaksi säädetä.

Edited by Arby

Share this post


Link to post
Share on other sites

No kyllä mä sen tajuan ettei niitä matkustajien kiusaksi säädetä, ja voi ollakin Finnairin tapauksessa joku työehtosopimus. Mutta tuo sama sääntö on aika monella lentoyhtiöllä ja harvassa maassa on samanlaiset työehtosopimuskäytännöt kuin Suomessa, eli en usko että se kaikkialla johtuu niistä. Mulla on tosiaan tuo kokemus nyt Finnairista ja Qantasista, ja niistä itseasiassa se Qantas oli sen suhteen tiukempi. Finnairin sääntö tulee vain nyt tietyistä syistä useammin itselle vastaan, kun Suomessa asutaan. Siksi kohdistin kritiikin alunperin Finnairiin, mutta ihan samalla tavalla voisin kritisoda kyllä niitä muitakin yhtiöitä jotka tuon säännön on ottaneet käyttöön.

 

Musta on vaan epäreilua, että tuosta sakotetaan ylipainomaksu samalla tavalla sellaisilta yhdessä matkustavilta jotka ovat pakanneet samaan laukkuun (mutta joiden oma, lippuun sisältyvä painorajoitus ei ole ylittynyt), kuin yksinmatkustavalta jolla on mukana enemmän tavaraa kuin mitä yhdelle henkilölle on sallittu lipun puitteissa ottaa mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kieltämättä se kuulostaa hassulta, että on ikäänkuin kaksi painorajaa. Mäkin ymmärrän hyvin kyllä tuon työturvallisuus ja -ergonomia jutun noihin painoihin liittyen, mutta olisihan se selkeempää että olisi se yksi raja ja se on ehdoton (ja joka olis sitten kirjotettu vaikka suoraan työsuojelulakiin tms, jolloin siinä ei olisi mitään empimisen, valituksen tai rahastuksen aihetta). Mutta ehkä tää on myös rahastusjuttu... Veikkaan nimittäin, että aika moni ainakin yksin matkustavista maksaa niistä laukun lisäkiloista..

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0