Sign in to follow this  
Followers 0
Jenny-Maria

Pelkopolikokemuksia sektiota tavoitellessa, päätyneet sektioon?

28 posts in this topic

Jatkoa edelliseen viestiini. Poika syntyi sektiolla tuolloin 39+0 ja pelkoni oli ihan aiheellinen. Paino 4400 g ja viikkoihin nähden aivan yhtä suuri kuin esikoinen. Taitaapi olla niin ettei kolmatta tule ja jos ikinä tulee niin tiedetään että meidän geeneillä tulee vain jostain syystä isoja lapsia.

 

Kivuilta ja kokemukselta en voi sanoa että sektio olisi mitenkään parempi vaihtoehto kuin alatiesynnytys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olitko ensisynnyttäjä vai olitko synnyttänyt aikaisemmin?

Toista odotin. Esikoinen epäonnistuneen käynnistyksen vuoksi kiireellisellä sektiolla ulos leikattu 3/2013 SATKS.

Mikä sairaala, koska?

Pelkopolikäynnit SATKS 2014, synnytys TYKS 2014

Minkälaisia pelkopolikäyntejä, kuinka monta, kenen kanssa puhuit?

Rakenneultranyhteydessä rv 23 oli ensimmäinen pelkopolikäynti SATKS 7/2014. Pelkopolihoitajan/kätilön kanssa juteltiin mieheni kanssa. Käytiin läpi esikoisen synnytys. Etisen istukan vuoksi pelkäsin esikoisen kohdalla ajatusta alateitse synnyttämisestä, kun esikoisen synnytystapa-arviossa istukka oli juuri ja juuri marginaalin päässä kohdunkaulan suusta. Sanottiin vaan, että katsotaan alateitse ja jos istukka päättääkin työntyä ensin ja/tai rupean hulluna vuotamaan niin sitten kiireellinen sektio! Olin ihan kauhulla sitten! Ihmettelin, miksei sitten vaan suoraan leikata. Noh, vajaa 2vko synnytystapa-arviosta puhkesi vaikea raskausmyrkytys ja siitä tuli 2pv käynnistelyn jälkeen oman tilanteen huonontumisen vuoksi se sektio. Eli, toista odottaessa pelkäsin käynnistämistä ja kieltäydyin siitä jo neuvolassa. Kuopuksen pelkopolikäynnin aikana perinteiset juttelut käytiin. Sanottiin kyllä, ettei ole mikään ongelma sektiota saada. Kovasti halusi, että listaan heille asioita muita, mitä alatiessä pelottaa ja hän kertoi, miten voisivat vastata pelkoihin. Käynnistystä ajatellen ei kyllä ihan hoitaja ymmärtänyt, että se oli se, mistä en jousta.

Seuraava kerta oli määrä olla rv 30+0. Saavuimme paikalle eikä meille ollut varattu aikaa. Onneksi äitiyskortissa aika luki niin eivät luulleet minua hörhöksi. No, tarjosivat aikaa 6h päähän - ei jääty odottamaan. Oli määrä tulla synnytystapa-arvion yhteydessä rv 36 aikoihin. No, sitäkään käyntiä ei koskaan tullut.

Millä raskausviikolla kävit ensimmäisen kerran?

Rv 23 oli kuopuksesta ekan käynnin.

 

 

En päätynyt tai minun ei annettu, sektioon. Rv 33+5 synnytys käynnistyi. Lapsivettä oli tihkunut viikon verran noin. Sivuutin, kun luulin pissiitiksi. Piti maanantaina mennä näytteelle neuvolaan ja synnytys käynnistyi lauantaina. Käynnistyminen johtui minulle lapsiveden tiputtelusta kehittyneestä kohtutulehduksesta. Synnytyksen ollessa käynnissä oma CRP oli jo liki 80. Jouduin TYKSiin SATKSn sijaan, kun oli keskososasto siellä jos ei synnytystä saada pysäytettyä. Noh, ei saatu. Jo ambulanssissa kerroin, että minulle on ollut määrä tulla pelkosektio. Kerroin sairaalassa, mutta hehän eivät tekstejä meidän yhdestä sessiosta saaneet. Kerroin monesti, onnistuuko leikkuu ja aika kului ja kului. 6h kuluttua, ollessani 9cm auki, minulle kerrottiin, että EI missään nimessä voida leikata!!! Liian iso tulehdusriski molemmille! Olin kärvistellyt koko ajan ja luulin sen kohta loppuvan. Sain paniikkikohtauksen. Kipulääkkeet eivät oikein olleet auttaneet ja pelkäsin, mitä vielä tulee. Summa summarum, kaikki pelkoni kävivät toteen, mitä kaikkia minulla oli listattuna alatiesynnytykselle. En tietty listannut pysyvää vammautumista tai kuolemaa, mutta muuten asioita, jotka pelottavat.

 

Ei ole hyvät lähtökohdat mahdolliselle kolmannelle synnytykselle. Pelkosektio varmasti sitten edessä. Omat kokemukset synnytyksinä sektio vs alatie ja niistä palautuminen... sektio oli miljoonasti helpompi. Alatiestä on nyt 3,5v enkä vieläkään voi olla kyykyssä kauaa... Enkä ees pahasti revennyt tai mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0