Sign in to follow this  
Followers 0
Jenny-Maria

Pelkopolikokemuksia sektiota tavoitellessa, päätyneet sektioon?

28 posts in this topic

Tuolla suunnitellun sektion gallupkyselyketjussa oli jo vähän tätä asiaa, mutta ajattelin, että tästä voisi tehdä oman aiheensa? Tavoittelen niitä, jotka ovat syystä tai toisesta halunneet suunnitellun sektion ja myös saaneet sen.

 

 

Olitko ensisynnyttäjä vai olitko synnyttänyt aikaisemmin?

 

Mikä sairaala, koska?

 

Minkälaisia pelkopolikäyntejä, kuinka monta, kenen kanssa puhuit?

 

Millä raskausviikolla kävit ensimmäisen kerran?

 

 

Itse olen menossa TAYS:in pelkopolille. Varsinaisen synnytystapa-arviokeskustelun tiedän olevan vasta 36+, mutta nyt mietityttää lähinnä se, teinko heti ensihätään huonon päätöksen - neuvolatäti kysyi, miltä tuntuu, koska haluaisin itse ensikäynnin (kätilö?) olevan. Vastasin, että minulle riittää kyllä myöhemminkin syksyllä ja lopulta siihen laitettiin "joskus 30. viikolla".

 

No, tässä oli itselläni taustalla se, että esikoinen syntyi alateitse, joten tiedän, mitä synnytys saattaa olla, eikä kyse ole "perusteettomista peloista" (vaikken kyllä usko, että niitä on olemassakaan, kaikki pelko on pelkoa) synnytystä kohtaan. En halunnut sinne heti huomenna, koska koen, että tuhlaan kaikkien resursseja, varsinkin niiden, jotka ehkä saataisiin ensisynnyttäjinä käännytettyä alatiesynnytyksen piiriin. Olen ollut TAYS:in äitiyspolilla kahden viikon välein ja tiedän, että siellä erityisesti lääkäriajat ovat aina vähintään tunnin myöhässä, joten ruuhkaa on runsaasti.

 

Mietin, onko pelkoni nyt "riittävän merkittävää pelkoa", jos haluankin polille vasta myöhemmin, ts. pelko ei kurista arkeani joka päivä, vai pitäisikö minun yrittää saada poliaikaa aikaistettua?

 

Alatiesynnytys ei ole kohdallani edes teoreettinen mahdollisuus, olen käyttänyt fraasia "menen mielummin vaikka hirteen", joten käännytys on kohdallani turhaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Esikoinen alatiesynnytys. Kuopuksesta halusin pelkosektion. Mainitsin asiasta vasta rv 35 ja sain samalle viikolle ajan ensin kätilölle ja parin päivän päähän lääkärille, jossa sektio myönnettiin helposti ja aika varattiin. Minua ei yritetty käännyttää. Paikkana hyvinkään sairaala. (Lyhyt vastaus, vauva sylissä ;))

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vastaan vaikka tyyppi mahassa vielä majaileekin, sektiopäätös kuitenkin jo on.

 

Olitko ensisynnyttäjä vai olitko synnyttänyt aikaisemmin?

Ensisynnyttäjä

 

Mikä sairaala, koska?

K-S Ks 2013

 

Minkälaisia pelkopolikäyntejä, kuinka monta, kenen kanssa puhuit?

Ensimmäinen käynti oli kätilön luona ja siihen heti perään kontrollikäynti lääkärin kanssa muista syistä, mutta lääkäri halusi myös samalla puhua peloistani ja teki samalla synnytystapa-arvion (täysin yllättäen). Kätilö kysyi haluanko päästä juttelemaan psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa peloistani, joka tekee tiivistä yhteistyötä pelkopolin kätilöiden ja lääkäreiden kanssa. Tuo oli täysin vapaaehtoinen, mutta halusin mennä. Niitä käyntejä ennen syntymää tulee 4-5, mutta on tapauskohtaista +1 synnytyksen jälkeen. Itse olen tykännyt käydä tuolla. "Terapiatäti" toimii mun omien ajatusten tulkkina, ja sen lisäksi tulkkina mun ja pelkopolin välillä, koska siellä ainakin eka käynti oli "luento" kätilöltä normisynnytyksen paremmuudesta eikä siinä omiin pelkoihin oikein päästy käsiksi enkä saanut siellä oikein edes suutani auki. Käännytystä ei terpiatädin osalta ole tullut, enemmän mulle on ollut helpotus että joku virallinen taho ymmärtää mua ja että voin jutella oikeasti pelosta enkä vain kuunnella kätilön "luentoa".

Toinen pelkopolikäynti (terapiakäyntejä siinä vaiheessa oli pelkopolikäyntien välissä 3) oli taas eka kätilö+ sen jälkeen lääkäri (taas samalla kontrollikäynti). Kätilö oli lukenut juttuja joita juteltu terpiatädin kans, kysyi jotain mun peloista (joihin oli vaikea vastata taas siinä tilanteessa), ei käännyttänyt vaan ehdotti mulle että ehdotetaan lääkärille sektiopäivää lasketulle ajalle. Kätilö sanoi mulle, ettei ketään pakoteta synnyttämään.

Lääkäri sitten yrittikin käännyttää. Yritti sektiopäiväksi sitä päivää jolloin ensisynnyttäjät yleensä synnyttyvät spontaanisti (40+4), että jos mullakin synnytys silloin käynnistyisi niin ei leikattas jne. siinä väännettiin, kompromissiksi 40+2 kun la 40+0 on lauantai jolloin ei leikata, eli sain siitä heti seuraavan arkipäivän. Näin sovittiin. Ajanvarauslaput kun tuli perässä postissa, niin sektiopäivä oli kuitenkin siirretty tuonne 40+4 päivälle. Soitin perään, oli tapahtunut "vahinko" aikaa varatessa ja sain sektion 40+2 päivälle kuitenkin.

Lisäksi lääkäri haluaa kokeilla 39+2 manipuloida mun kohdunsuuta vielä että synnytys lähtis käyntiin ennen sektiota ettei tartte leikata, mut en meinaa siihen suostua.

Loppujen lopuksi koen saaneeni sektion helposti. Muoks. Tuo ajatus johtuu siitä, että oon kuvitellut, että sektiosta pitää tapella ja vakuuttaa monta eri tahoa että sen haluaa ehdottomasti.

En tiedä monta pelkopolikäyntiä mulla olisi ollut ilman noita terapiakäyntejä, mutta loppusaldo oli 2x kätilö ja 2x lääkäri, joka kerta eri kätilö ja lääkäri.

 

Millä raskausviikolla kävit ensimmäisen kerran?

Eka pelkopolikäynti oli 28+3 ja toinen, eli viimeinen jossa päivän sain, oli 32+6. Sain ajan hyvissä ajoin, varmaan kun kontrollikäynti sattui tuohon ja kontrolleissa ei enää tarvitse käydä.

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ miten mä olin kuvitellut, että suunnitellut sektiot on yleensä 39+0? Jos synnytys käynnistyy jo aikaisemmin, niin saatko kiireellisen sektion vai synnytätkö alateitse? Itselläni synnytykset käynnistyneet 39+0 ja 40+0. Kummatkin suunnitellusti alateitse, mutta itseän jistain syystä rupesi kovasti kiinnostamaan tämä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ miten mä olin kuvitellut, että suunnitellut sektiot on yleensä 39+0? Jos synnytys käynnistyy jo aikaisemmin, niin saatko kiireellisen sektion vai synnytätkö alateitse? Itselläni synnytykset käynnistyneet 39+0 ja 40+0. Kummatkin suunnitellusti alateitse, mutta itseän jistain syystä rupesi kovasti kiinnostamaan tämä.

 

Käsittääkseni hyvin sairaalakohtaista (sairaaloilla on tiettyjä sektioviikonpäiviä), 39+0 taisi olla aikaisin, jolloin leikataan esim. pelkoperusteella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ miten mä olin kuvitellut, että suunnitellut sektiot on yleensä 39+0? Jos synnytys käynnistyy jo aikaisemmin, niin saatko kiireellisen sektion vai synnytätkö alateitse? Itselläni synnytykset käynnistyneet 39+0 ja 40+0. Kummatkin suunnitellusti alateitse, mutta itseän jistain syystä rupesi kovasti kiinnostamaan tämä.

Juu kyllähän ne yleensä on ainakin viikkoa aikaisemmin, kaverille tässä samassa sairaalassa vauvan väärän asennon takia tehtiin sektio 2vk ennen la:ta. Mutta omalla kohdallani eniten vaikuttaa varmaan se, että on pelkoperusteinen ja lääkäri sektiovastainen, että siksi sain noin myöhäisen ajan. Käsittääkseni mulla on kuitenkin mahdollisuus saada sektio jos alkaakin syntymään aiemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni neljä lasta ja kolmessa viimeisessä raskaudessa olen käynyt pelkopolilla. Tokassa raskaudessa kävin Kysissä, en muista miltä viikoilta alkaen mutta pelkosektiota en saanut..en tiedä olisiko minun pitänyt olla vaativampi, koska kolmannessa ja neljännessä raskaudessa kävin keskisuomen keskussairaalassa ja kolmannelle sain pelkosektion (rv 38+3) ihan ongelmitta. neljänteenkin olisin saanut, mutta päätin voittaa pelkoni.

 

Eka kerrat pelkopolille on olleet reippaasti yli puolen välin. Eka jutellaan sype äitehin erikoistuneen kätilön kanssa, sitten halutessaan psykiarisen sairaanhoitajan kanssa ( mulla oli useita käyntejä ) ja tietysti lääkärin joka viime kädessä sektiosta päättää.

 

Tosta "käännyttämisestä", mun mielestä olennaisinta on onko motivoitunut alatiesynnytykseen vaikka pelkääkin..ja jos on,on siitä helppoa lähteä MOTIVOIMAAn alatiesynnytykseen..tämä karskisti saattaa tuntua käännyttämiseltä. Mutta se vaan on niin, että alatiesynnytys on se luonnollisin vaihtoehto ja jo ammattinsa puolesta kätilöiden tulee tsempata alatiesynnytykseen. Tietysti jos yhtään ei ole halukas edes miettimään alatiesynntystä, ja ajatuskin ahdistaa ja pelottaa ja vie yöunet, on sektio varmasti oikea ratkaisu, silti olisi hyvä käydä läpi alatiesynnytystä ja siihen liittyviä pelkoja.

 

Niin ja se piti vielä lisäämäni että mulla on ollut aivan ihania kätilöitä ja lääkäreitä, vaikkakin ne on vaihtuneet ja itse tässä nelosen synnytyksessä ei ollut mukana sype-kätilö mutta aivan ihana ja tsemppaava ja tuli myös synnytyksen jälkeenkin juttelemaan, niinkuin myös lääkärikin. Tokassa synnytyksessä oli mukana sype kätilö jonka kanssa aikaismemin olin jutellut ja hän oli myös aivan mahtava. Tämä neljäs synnytys oli kyllä siinä mielessä korjaava kokemus, että nyt jos vielä viides meille tulisi, pystyisin jopa ajattelemaan alatiesynnytystä ilman että henki meinaa salpautua, niin hienosti se meni ja suuri kiitos siitä lääkärin ja kätilön. Oon tosi tyytyväinen että uskalsin alatiesynntykseen ryhtyä.

Edited by Sisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko tuolla Kysissä saanut mahdollisuutta päästä psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille? Tutulle taysissa ei oltu tuota vaihtoehta tarjottu ja mietinkin että onko kuinka yleistä vai pelkästään meidän K-S ks:n pelkopoli asiakkaiden etuoikeus.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko tuolla Kysissä saanut mahdollisuutta päästä psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille? Tutulle taysissa ei oltu tuota vaihtoehta tarjottu ja mietinkin että onko kuinka yleistä vai pelkästään meidän K-S ks:n pelkopoli asiakkaiden etuoikeus.

 

Minulle tarjottiin esikoisen syntymän jälkeen (4/2012), TAYS:issa. En tiedä, kuuluuko pelkopolipakettiin, mutta synnytyksen jälkeen sitä tarjottiin äitiyspolilla käydessäni n. kuukausi synnytyksestä.

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ootko tuolla Kysissä saanut mahdollisuutta päästä psykiatrisen sairaanhoitajan juttusille? Tutulle taysissa ei oltu tuota vaihtoehta tarjottu ja mietinkin että onko kuinka yleistä vai pelkästään meidän K-S ks:n pelkopoli asiakkaiden etuoikeus.

 

Juu, kysissä kans kävin psyk.sairaanhoitajan juttusilla useasti, oliko melkeinpä  joka toinen viikko.. tosi useasti kuitenkin. Mutta tosi paljon erosi kyllä K-S ks:n keskusteluihin siten, että tuolla kysissä jutut yleensä aina lipsui muuhun elämään, tyyliin millainen lapsuutesi oli, miten elämässäsi muuten menee..  ja kaikkeen muuhun korkeeliitoseen :) kun taas täällä ne konkreettisesti oli keskusteluja synnytyksestä ja kaikesta siihen liittyvästä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en pysty oikein lainaamaan, joten kommentoin nyt samaa vierasta vielä:

 

Ymmärsin tuosta viestistäsi että aika sektiovastaiselta vaikutti. Toivottavasti kuitenkaan ei käynnisty ennen sektiopäivää tai jos käynnistyisi ei ole sama lääkäri vuorossa, niin ei tule ylimääräistä stressiä. Tsemppiä kovasti vielä loppuraskuteen! Itsekin siis pelkopolipotilas esikoisen ajalta (pelkäsin sektiota enemmän, joten mulla ei tullut kysymykseen).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en pysty oikein lainaamaan, joten kommentoin nyt samaa vierasta vielä:

 

Ymmärsin tuosta viestistäsi että aika sektiovastaiselta vaikutti. Toivottavasti kuitenkaan ei käynnisty ennen sektiopäivää tai jos käynnistyisi ei ole sama lääkäri vuorossa, niin ei tule ylimääräistä stressiä. Tsemppiä kovasti vielä loppuraskuteen! Itsekin siis pelkopolipotilas esikoisen ajalta (pelkäsin sektiota enemmän, joten mulla ei tullut kysymykseen).

Päivitystä tähän vielä. Kirjoitin tuonne synnytyspelko-keskusteluun pitemmän, mutta kopsaan siitä pienemmän pätkän tähän.

"

Nyt sitten (tällä viikolla) vikan terapian jälkeen juttelin vielä puhelimessa saman pelkopolikätilön kanssa joka oli silloin paikalla kun sektiopäivä päätettiin. Yritin kysyä että saanko mä sektion jos synnytyksen itsestään käynnistyessä pelko on niin suuri että mä en siihen pysty. Eka vastaus oli että en voi siinä tilanteessa marssia synnärille ja sanoa että nyt on niin kipeitä supistukset että haluan sektion, koska sitä pyytää niin moni synnyttävä nainen jossain vaiheessa synnytystä kuitenkin.

Varmistin että eikö mulla ole mahdollista siis saada sektiota jos pelko menee yli, vastaus oli että tottakai sulla pidetään tuo sektiopäivä takaporttina.

Varmistin edelleen että entä jos se alkaa syntymään aikaisemmin, niin eikö mulla ole sektiomahdollisuutta, kun pelkoperustein mulle kuiitenkin on sellainen on luvattu. No vastaus oli että ensin kokeillaan kaikki kipulääkkeet ja jos ne eivät toimi niin sitten voidaan harkita sektiota tai jos synnytys ei jostain syystä etene (eikös se ole nimeltään jo kiireellinen sektio ja se tehdään kaikille siinä tilanteessa?).

Monettakohan kertaa sitten vielä varmistin että kun mun pää toimii tämän synnytysasian kanssa paremmin, jos mä tiedän että on sektiomahdollisuus, pystyn olemaan tavallaan rauhallinen kun on tavallaan vaihtoehto mihin edes ajatuksissaan turvata. Edelleen kätilö vaan sanoi että jos pelko menee todella pahasti överisti yli niin voidaan miettiä sektiota.

Lopputulos on se, että mä elän siinä olettamuksessa että olen ihan tavallinen synnyttäjä muiden joukossa, ja sektio tulee sitten kun kaikki menee vikaan, samoin kuin kaikilla muillakin.

"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vieras, Siis, ymmärsinköhän oikein.. Eli sulle on sektio päivä määrätty, mutta jos jostain syystä vauva päättäisi syntyä ennen, et sektiota saa? En tajuu. Meillä ainakin se lääkäri joka sektion mulle päätti, sanoi että saat sitten kiireellisen sektion mikäli nyt en ihan ponnistavana ja pää puoliksi ulkona vastaanotolle tule.

 

Jos vaikka vauva olis perätilassa ja silloinhan saa sektion halutessaan, niin kyllähän siinäkin on sektiopäivä jo määrätty ja jos vauva aikastaa tuloaan niin edelleen sektioon mennään. Eihän tuossa ole mitään eroa periaatteessa kuin että vauva perätilassa ja tietysti lääketiede ajattelee että syy on hyväksyttävämpi. Kiireellinen sektio joka tapauksessa johon joka synnytyssairaalalla on valmius.

Edited by Sisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vieras, tuli muuten mieleen että tohon outoon käytäntöön kohdallasi voi vaikuttaa että olet ensisynnyttäjä.. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Niin, pitää saada se traumakokemus :D

Oon kans elänyt siinä luulossa että jos sektiopäivä on sovittu, niin silloin saa myös synnytyksen käynnistyessä sellaisen, jos ennen sektiopäivää alkaa syntymään. Ja sitä varsinkin yritin puhelimessa varmistaa että onhan näin. Nähtäväksi jää, tuun sitten kertomaan kun tyyppi on ulkoistettu että millä tavoin se tapahtui. Mut sektion päättänyt lääkäri oli kyllä todella sektiovastainen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ todella outoa toimintaa. Multa erikseen kysyttiin, haluanko yrittää alakautta jos lähtee aikasemmin syntymään ja vastasin en. Se oli sillä selvä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sama vieras, säkin etkös synnytä Jyväskylässä? Tosi outoa, mulla se lääkäri suurin piirtein samalta istumalta kirjotti ajan sektioon ja sano just että onnistuu myöskin jos aikasemmin syntyy. Se kyllä oli ihan sype äiteihin ja yleensäkin synnytyspelkoon "erikoistunut". Semmonen vanhempi mies oli.

 

Toivottavasti tyyppi pysyy sektio päivään asti masussa tai sitten vastaavasti saat hyvän synnytyskokemuksen jos alateitse synnyttät.

 

Muutenkin kovasti tsemppiä, mulla on Jyväskylästä hyvät kokemukset, niin pelkosektiosta kuin alatiesybbytyksestäkin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Juu kyllä jkl:ssä. On ilmeisesti aika lääkärikohtaista tuo suhtautuminen. Mulla oli semmoinen aika suoraviivainen naislääkäri. Se kun ehdotti sektiopäiväksi 40+4, jolloin ensisynnyttäjät yleensä spontaanisti synnyttää, niin samalla sanoi että jos sinä aamuna ennen sektiota alkaa syntymään, niin silloin tietenkin annetaan ayntyä alakautta, kun sitä siinä paniikissa siltä kysyin, että miten tuommoisessa tilanteessa sit pitää toimia jos synnytys käynnistyy. Oon käynyt tuolla kolmella eri lääkärillä neljä kertaa, joista kaksi kertaa pelkopolikäyntejä, ja voi sanoa että lääkäreissä on todella isot erot. Tuo sama naislääkäri ultrasi mut rakenneultrassa, ja se oli aika kovakourainen toimenpide. Samoin tuo lääkäri haluaa yrittää käynnistää mun synnytyksen rv39+2 härkkimällä kohdunsuuta, johon en siis ole suostumassa.

Kiitos tsempeistä!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

tosi harmi että nuilla lääkäreillä on noin eriävät suhtautumiset, mun mielestä gyneillä ja lääkäreillä pitäisi olla joku yhtenäinen hoitolinja myös sype äitien kanssa, eikä vaan niin että hoidetaan niin että miten itse lääkäri asiaan suhtautuu ( tosin onhan se niin että se altiesynnytys on ensijijainen, ja lääkäreiden ja kätilöiden kuuluu siihen kannustaa, mutta eihän sitä ketään perätilassa olevaakaan vauvaa pakoteta alakautta synnyttämään). Synnytyspelkohan on ihan oikea lääketieteellinen syy sektioon. 

 

tuli muuten mieleen kun itse oli tätä nelosta synnyttämässä ja olin siis käynyt kaikki pelkopolit ja systeemit ja sitten kuitenkin päätynyt siihen alatiesynnytykseen, mulle edellisenä päivänä kun kävin äitipolilla, annettiin rauhottavaa että saan nukuttua oikein hyvät yöunet ( en ollu siis pystyny nukkumaan moneen kuukauteen kun olin niin ahdistunut ) ja seuraavan päivänä sitten tulin ihan kalvojen puhkaisuun että käynnistetään näin se synnytys, mähän menin siellä salissa ihan paniikkiin ja aloin täristä ja itkeä, niin lääkäri antoi mulle vielä siinäkin mahdollisuuden sektioon, sanoi että pidetään sut nyt ravinnotta jos kuitenkin menee sektioon ja kysyikin ihan suoraan silmiin katsoen että haluanko sektion. Sain kuitenkin jotenkin itteni kasattua mutta on kyllä tosi outoa että jos ulle kävis niin että syntyis nyt aikasemmin, ei sulle sektioon mahdollisuutta annettas, muutakuin sitten vasta "viimesessä hädässä" kun on pakko. 

Edited by Sisse

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olitko ensisynnyttäjä vai olitko synnyttänyt aikaisemmin?


Halusin pelkosektion toisessa raskaudessani. Esikoinen syntyi hätäsektiolla.


 


Mikä sairaala, koska?


Satks- Satakunnankeskussairaala. 2009. Samat lääkärit edelleen v-2013


 


Minkälaisia pelkopolikäyntejä, kuinka monta, kenen kanssa puhuit?


Keskustelua kätilön ja lääkärin kanssa useamman kerran. 


 


Millä raskausviikolla kävit ensimmäisen kerran?


rv.24 lähtien


 


En saanut pelkosektiota.


Synnytys käynnistettiin raskausmyrkytyksen vuoksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lupaavaa... :dash2:

 

Täällä tilanne tosiaan etenee siten, että ensimmäinen ja näyttävästi ainoa poliaika on marraskuussa 36+9, jolloin kätilön keskustelu ja lääkärin tutkimus. Jäi hieman mietityttämään tuo juttu, tosin ilmaisin neuvolan tädille hyvin selkeästi, että turinatuokioista voi olla hyötyä jollekin toiselle, kun taas itse en muuta mieltäni edes pakon alla. Heh, katsotaan nyt, ketuiksi varmaan menee....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onpas ollut Gabrielilla tyly kohtelu, kun ei ole sektiota annettu :( kuitenkin useampi käynti ja aikaisempi synnytyskokemus taustalla.

 

Täällä "mun" sairaalassa toi käytäntö tuntuu vaihtelevan aika reippaasti myös. Kaksi tuttua, joilla molemmilla todella traumaattiset synnytykset takana, ovat saaneet täysin erilaiset kohtelut pelkosektion osalta. Toiselle luvattiin (lääkäri lupasi ja papereihin kirjattu) heti ekan syntymän jälkeen, että jos toiste tulee raskaaksi, saa hän automaattisesti sektion, vaikkei pysyviä vammoja tullut tms joka estäisi seuraavan alatiesynnytyksen. Ei ole vielä raskaana.

Toinen taas joutui ramppaamaan pelkopolilla, ja mitä viimeksi kuulin, niin la olisi ollut heinäkuun puolessa välissä, mutta lapsi syntynyt heinäkuun viimeinen päivä, eli ei ainkaan suunniteltua sektiota ole saanut, mutten tiedä tarkemmin kuinka on sitten mennyt. Tällä ekassa synnytyksessä meni pieleen kaikki mikä vaan voi mennä.

 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sanoin että pidän jalat ristissä, jos joudun synnyttämään.  Niin se lääkäri sanoi että luuletko sen estävän synnytystä? Teet vain itsellesi ja lapsellesi hallaa. 

Joo, en saanut vaikka itkien sektiota pyysin. Mutta Pori (tai siis sielä ylilääkäri) nyt on muutenkin ihan arseesta..  :girl_sigh:

 

Poikani synnytys meni hyvin positiivisesti, vaikka kätilönä oli ihan kauhia nainen, enkä saanut muuta kivun lievitystä kuin ilokaasun ja kerran kohdunkaulan puudutteen.

Poika oli pieni, 2320g. Ponnistus kesti 5-10min, ja minulle tuli yksi tikki.

 

Nyt mä pelkään enemän sitä että lapsi menehtyy kohtuu.  Haluaisin pelkokäynnistyksen (onko sellaista?!).  

Meidän historialla ja "diagnoosilla" -istukan infarkti, tukokset, suuri uusiutumis riski seuraavissa raskauksissa-. 

Haluaisin että synnytys käynistetään heti kun täysiaikaisuus on saavutettu, koska sen jälkeen istukan toiminta muutenkin hidastuu.  

Muttei sekään oikein kuulemma onnistu. Seurataan sikiön vointia, mikäli jotain ilmenee niin sitten tehdään ratkaisuja sen suhteen. Huoh. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko TAYS:in pelkopolista tietoa, onko siellä sama väki kuin äitiyspolilla, vai jotkut erityisnaamat, jotka eivät ole ns. perusäitiyspolilla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Gabriel: pelkokäynnistyksen voi saada, se oli mahdollisuus mulla vauvan ison koon vuoksi.

 

Olitko ensisynnyttäjä vai olitko synnyttänyt ennen? Olen toista kertaa matkassa.

 

Mikä sairaala, koska? TYKS, loka 2013. Esikoinen syntyi SATKS 2008.

 

Minkälaisia pelkopolikäyntejä, kuinka monta, kenen kanssa puhuit? Millä raskausviikolla kävit ekan kerran?

- Ekan kerran 28+0, jossa lääkäri vain kertoi vaihtoehdot pelkopolista; haluanko mennä joogaryhmään, jutella kätilön kanssa ja/tai psykologin kanssa. Valitsin kätilön.

- Tokalla kertaa 31+4 keskustelu kätilön kanssa. Kesti tunnin ja sain kertoa miten eka synnytys meni, mikä pelottaa.

- Kolmas kerta synnytystapa-arvio 36+0. Katsottiin vauvan koko ja lääkäri oli lukenut keskusteluni kätilön kanssa koneelta.

 

Pelkoni liittyy suoraan ekaan synnytykseen. Synnytyksen latenssivaihe kesti 4 päivää, kunnes en jaksanut enää ja synnytys käynnistettiin. Tiesin myös, että vauva on suuren kokoinen, mutta mua ei uskottu, vaan vuorokausi ennen syntymää synnärin ultralaite antoi vauvan kooksi n. 3,4kg ja kätilö ja lääkäri sanoi käsituntumalla 3,2 - 3,3 kg. Käynnistys oli lopulta hurja, helvetillinen, epiduraali ei tehonnut lainkaan. Pojalla murtui solisluu synnytyksen aikana eikä meinannut mahtua ulos. Poika syntyi 37+2 ja painoi 3910g. Pelkoni on siis enimmäkseen vauvan koko.

 

Nyt ultrattiin vauva ja kooksi saatiin 36+0 n. 3,2 - 3,5kg tällä hetkellä. Lääkäri totesi heti, että poika on suuri, muttei niin suuri kuin esikoinen. Lääkäri ehdotti, että odotellaan kaksi viikkoa jos käynnistyisi itsestään tai sitten sektio 39+0. Sektioaika sovittiin. Jos synnytys käynnistyy itsestään, saan itse päättää yritänkö alakautta vai haluanko sektion. Mutta takarajana on tuo 39+0, jolloin vauva tulee viimeistään maailmaan.

 

Mä luulin ja pelkäsin, että muhun suhtaudutaan tosi nuivasti ja vähättelevästi, enkä mä saa sektiota, ainakaan helpolla. Lääkäri sanoi kyllä, että sektiopäätös tuli sekä mun pelosta, että vauvan koosta ja siitä, että ekakaan ei oikeen tullut helposti ja se solisluu murtui. Että pelkkä pelko ei ollut syynä.

 

Olo on helpottunut, mulla on vielä mahis synnyttää alateitse jos synnytys käynnistyy spontaanisti piakkoin, mutta mulla on myös aina sektiomahdollisuus ja takarajana 39+0. Ei paniikki ja ahdistus nouse päivä päivältä kun tietää, että siellä se vauva vaan kasvattaa kokoaan tyytyväisenä ja lopulta tartteis pakertaa ties mikä 6 kiloa ulos.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0