Sign in to follow this  
Followers 0
sophi

Isän tupakointi

6 posts in this topic

Odotamme mieheni kanssa esikoistamme. Itse poltin ennen raskautta kymmenisen vuotta, mutta aina on ollut itsestäänselvyys, että tupakka jää, kun alan hankkimaan lapsia. Tuleva isä polttaa edelleen, vaikka hänkin vastustaa ajatusta, että lapset joutuisivat kärsimään vanhempien sauhuttelusta.

 

Asiasta on siis puhuttu monen monta kertaa, ja olemme yksimielisiä siitä, että meidän huushollissa ei polteta enää siinä vaiheessa kun meitä on enemmän kuin me kaksi! SILTI nyt odotusaikana, jos huomautan sauhuttelusta, jota mieheni tekee säännöllisesti (tuntuu kuin nyt odotusaikana se olisi vaan lisääntynyt entisestään), hän suuttuu. Raskauspahoinvointien kourissa myös tupakoivat ihmiset haisevat kuvottavilta, joten kärsin miehen tupakoinnista jo itsekin. Itselleni tupakanpolton lopettaminen ei todellakaan tehnyt tiukkaa.

 

Kysynpä siis, millaisia kokemuksia muilla on? Jos isukki on lopettanut röökaamisen, niin milloin, miten, mikä sai lopettamaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me poltettiin molemmat ennen ensimmäistä raskautta. Mä lopetin plussaan, mies yritti pian perästä mutta sauhutteli edelleen silloin tällöin mutta multa piilossa. Loppuraskaudessa repsahti polttamaan taas päivittäin kotonakin, synnytyksen jälkeen mä repsahdin siihen sit mukaan, meidän alku kun oli mulle tosi vaikea ja stressaava ja koin tarvitsevani välillä paussin parvekkeella.
Koettiin molemmat kuitenkin hiveää syyllisyyttä siitä, että pieni vauva joutuu haistelemaan tupakkaa ihostamme, hengityksestämme jne.. ja lopetettiin molemmat kokonaan.

Teidän tapaukseen verraten, meillä mies pystyi lopettamaan vasta kun lapsi oli syntynyt ja kärsi isänsä tupakoinnista konkreettisesti. Ennen sitä se "lapsen pilaaminen" oli vaan mun harteilla, eikä ideologia savuttomasta isästä tuonut riittävästi motivaatiota lopettamiseen. Vasta tosiaan se silminnähtävä ja käsin kosketeltava oma lapsi toi tarpeeksi motivaatiota.

Toivottavasti teilläkin näin, että sillon viimestään  :)

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies lupasi lopettaa sitten, kun saadaan lapsia. No ei loppunut ensimmäisen tultua eikä toisenkaan.  Eli meillä ei toiminut tuo ^. Itse olen ollut polttamatta 6 vuotta ja ollut sitä ennen tosi kova tupakoitsija eli tiedän kyllä tasan tarkkaan millaista siitä on päästä eroon. Meillä ei miehellä ole minkäänlaista halua lopettaa. Itseäni inhottaa tosi paljon, että lapset joutuvat haistelemaan tupakalle haisevaa isää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies yritti lopettaa lukemattomia kertoja, jo ennen raskautta. Aina repsahti uudelleen. En saarnannut tai suuttunut, puhuin välillä siitä, etten haluaisi lasten näkevän tupakoivan mallia. Jossain vaiheessa mies sitten vain lopetti. Jälkeenpäin sanoi, ettei hän halunnut sitä aikaisemmin tarpeeksi. Eli meillä ehkä avainsana oli hidas "käännytystyö". Lopetti ehkä n. vuosi sitten. Itse en ole polttanut, paitsi satunnaisesti baarissa tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helpottavaa kuulla teidän muiden kokemuksia. Toivon kovasti, että meilläkin on kyse vain siitä, että mies ei vielä halua tarpeeksi kovasti lopettaa... Tulispa järkiinsä viimeistään sitten kun se oma käärö on siinä sylissä  :girl_smile: Hän nimittäin tässä pari päivää sitten tokaisi, ettei vieläkään meinaa käsittää koko asiaa, vaikka ultrassakin on jo nähty meidän pieni toukka.

Share this post


Link to post
Share on other sites

heei eli kun täällä nyt puhutaan tupakoinnista niin halusin kysyy, että miten sähkötupakat on auttanut lopettamiseen? Ite oon polttanut nyt tässä tosi kauan, ja tuttu suositteli sähkötopakkaa, esimerkiksi www.paulsaar.com tai www.xsmoke.fi?

T: halukas lopettamaan!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0