Yazz

KELAn tuet

76 posts in this topic

^ei ole ei, mutta silloin äiti ei saa myöskään kodinhoitotukea   :) Uudessa systeemissä isäkuukausi voi jatkua vanhempainvapaan jälkeen. Kuitenkin käytettävä ennen kuin lapsi täyttää 2 vuotta. Vanhassa mallissa 12 vrk jäi pois äidiltä ja siirtyi isälle, mutta nyt tota ei ole :)

 

Jatketaan täällä, koska tässä on 50 sivua täynnä!

 

Niin, mutta kyse ei siis ole vanhempien samanaikaisesta hoitovapaasta, ja työnantajan kannalta on aivan sama, saako vanhempi hoitovapaallaan kotihoidon tukea vai ei. Toisin sanoen toinen vanhempi voi olla isäkuukauden aikana hoitovapaalla, vaikkei siltä ajalta kotihoidon tukea saakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun äippäloma/vanhenpainvapaa loppuu 06/14 jolloin jään hoitovapaalle. Alkuun olisin hoitovapaalla ainakin kesäkuun, ja miehen kesälomista ja isäkuukauden ajankohdasta riippuen kesälomalla heinä tai elokuun (silloin kun isä on isäkuukaudella).

Katsooko Kela tuon mun palkallisen kesäloman ajan hoitovapaaseen vai katekaako hoitovapaa siksi aikaa?

Varsinkin jos tuo kotihoidon uudistus tulee, niin sitä töihin paluuta olis kiva venyttää edes tuon kuukauden verran. Eli olisinko mä hoitovapaalla tuollaisessa tilanteessa kahdessa pätkässä (=hoitovapaa-kesäloma-hoitovapaa) vai yhdessä pätkässä (=hoitovapaa), jossa yksi tueton kuukausi kesäloman aikaa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uudistus tulee voimaan aikaisintaan 2015, koska pitää tehdä mm. lainmuutoksia ennen voimaantuloa.

 

Kesälomalta sä saat ainoastaan perus kodinhoitotuen (eli sen n.330€), kesälomaltasi saamasi palkka vaikuttaa hoitolisäosuuteen. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kotihoidontukea saa ollenkaan kun mies on isäkuukaudella. Tuo lasketaan varmaan kahdeksi pätkäksi, jos sillä nyt jonkun asian kannalta on jotain merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^joo, tosiaankin, toi unohtui :) KELA maksaa vain yhdelle henkilölle tukia.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei kotihoidontukea saa ollenkaan kun mies on isäkuukaudella. Tuo lasketaan varmaan kahdeksi pätkäksi, jos sillä nyt jonkun asian kannalta on jotain merkitystä.

 

Joo hoitovapaa katkeaa kyllä, koska sä et ole hoitovapaalla, vaan töissä, vaikka sieltä lomailetkin.. Jos sun mies olisi vaan kesälomalla, niin perhe saisi kotihoidontuen siltäkin kuukaudelta kun olette molemmat töissä, kunhan lapsi ei ole kunnallisessa hoidossa. Mutta tosiaan kotihoidon tukea ei taida saada, jos toinen käyttää isyysvapaata..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just selvitin Kelasta samaa asiaa... kotihoidon tukea ei saa jos isä on isyyslomalla. Ja miun mielestä tuo kuukauden "tauko" hoitovapaassa katkaisee hoitovapaan. Meillä asia ratkaistiin niin, että jään vanhempainvapaan jälkeen vuosilomalle, jonka ajan mies on myös isyyslomalla ja näiden jälkeen jään hoitovapaalle.

 

Muoks. Ja hoitovapaata olen kyllä anonut vuoden 2015 puolelle asti, luotan siihen että muutos ei kerkeä koskemaan meitä kun se tosiaan vaatii nuo lakimuutoksetkin ennen voimaantuloa :)

Edited by bluehoney

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastauksista!

On nää vaan jotenkin vaikea itse ymmärtää, luettua (kela)tekstiä..

 

Eli jos kerkeän tällä vanhalla kotihoidontuenmallilla olemaan kotona sen mitä olen, niin onko mun järkevintä  pitää mun kesäloma ensi kesänä siis silloin kun mies on isäkuukaudella, töissä vai kesälomalla, ihan vaan noiden tukien puolesta, eli suoraan sanottuna saadaan kaikki mahdolliset rahat?

Eli mun vanhenpainvapaa loppuu kesäkuun alussa ja mies pitää yhdistetyn kesäloma-isäkuukauden luultavasti heinä-elokuussa. Mille kuukaudelle silloin kannattaa isäkuukausi ja mun kesäloma?

 

Sitten toinen kysymys.

Jos meen töihin kun lapsi täyttää 2v ja siihen asti olen kotihoidontuella, niin voinko jäädä silloin osittaiselle hoitovapaalle, sikäli se työnantajalle vain käy?

Ja maksetaanko sitä siis siihen asti kun lapsi on 3v. vai siihen asti kun 2.luokka koulussa loppuu? Tää ei ymmärrä tätä: Sinulla on oikeus olla osittaisella hoitovapaalla, kunnes lapsen 2. kouluvuosi päättyy (31.7.).Oikeus hoitovapaaseen on pidempi kuin miltä ajalta Kela maksaa tukea. Kela maksaa osittaista hoitorahaa alle 3-vuotiaasta lapsesta sekä uudelleen ensi- ja toisluokkalaisen vanhemmille (31.7. asti).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tekisin varmaan niin, että kesäloma heti vanhempainvapaan perään ja sitten sen jälkeen hoitovapaalle? (saatte kesäkuulla molemmat palkkaa) Isäkuukausi vaikka siihen heinäkuulle (silloin mies saa isyyslomarahaa, sä et mitään) ja miehen kesäloma elokuulle (mies saa palkkaa, sä saat kotihoidontukea). Kun kuitenkaan et voi samalta kuukaudelta saada kotihoidontukea kun mies nostaa sitä isyyslomakorvausta. Samaten voisitte hakea sen kotihoidontuen yhdessä erässä elokuusta eteenpäin, eikä sitä tarvitsisi pilkkoa.. Olikohan se kuukausi se minimi muutenkin kuin sitä voi hakea kerralla. JA työantajan tarvii lakisääteisesti antaa vain kaksi hoitovapaajaksoa, jos haluaa sitä enemmän pitää, se on työantajasta kiinni (ja toi töissä/töistä lomalla olo katkaisee sen sitten aina).

 

Osittaisella hoitovapaalla voit olla siihen asti, että lapsi menee tokalle koulussa, mutta KELA maksaa osittaista hoitorahaa (oliskohan joku 90e kuussa) vaan siihen asti, että lapsi täyttää kolme vuotta. Sun oikeus osittaiseen hoitovapaaseen säilyy sen jälkeenkin, mutta siitä ei vaan makseta mitään tukea 3v-ekaluokan välillä (sitten 1-2 luokkalaisen vanhemmat sitä tukea taas saa, jos lyhentävät tuolloin sitä työaikaa vähintään 30%). Jos olet ollut ennen äitiyslomalle jäämistä 6kk siellä samassa työpaikassa, sen osittaisen pitäisi onnistua. Työnantajalla pitää ymmärtääkseni olla aika vahvat perusteet, jos haluaa sen evätä. Oliskohan niin, että se 30% on se lakisääteinen osittaisen poissaolo-oikeus, mutta voi tehdä lyhyempääkin viikkoa jos se työnantajalle sopii. Itse olen lyhentänyt työaikaa alussa 45%.. Ja työantaja voi sanoa, että onko hänelle parempi että teet joka päivä lyhyempää, vai onko yksi kokonaan vapaa päivä viikossa, jos siihen on jotain perusteita (esim. vuorotyössä lienee hankalaa antaa joillekin lyhyempiä vuoroja).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta järkevintä on olla kesälomalla silloin kun mies on isäkuukaudella, koska silloin molemmat saa koko ajan rahaa, minusta silloin saa enemmän rahaa kuin että välillä olisi saamatta mitään. Kesäloman ja isäkuukauden asettamisella ei kai muuten ole väliä, kuin että se sinun eka pätkäsi hoitovapaata on vähintään sen kuukauden, kun sitä lyhyemmältä ajalta ei makseta. Eli jos se muuten olisi lyhyempi kuin kuukauden, niin miehen kannattaa pitää kesäloma ensin ja sitten vasta isäkuukausi. Työnantajalla on muistaakseni velvollisuus antaa vain kaksi pätkää hoitovapaata, joten kun se eka pätkä on käytetty tuohon, niin seuraavan pätkän pitäisi sitten olla loppuun asti. Toisaalta voi olla että työnantajan kannalta tuo on kuitenkin yhtä pätkää kun et varsinaisesti palaa töihin, saat vain rahaa, mutta riippuu kai työnantajasta.

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti taas :)

Oon miettinytkin juuri tuota(kin) mistä Chimelli kirjoitti, että katsotaanko se kahdeksi pätkäksi jos välissä pitää kesälomakuukauden vai ei. Jos se katsotaan, niin silloin pitää miettiä uusiksi kuinka tuon sitten sumplii. Toisaalta jos työnantaja haluaa että lomat pidetään pois kuljeksimasta, niin silloinhan siinä saattaa olla enemmän neuvottelun varaa minunkin puolelta.

Ei ole vielä ajankohtaista, mutta jotenkin noista työasioista ei pää pääse karkuun ja ne jollain tapaa takaraivossa koko ajan on.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minusta järkevintä on olla kesälomalla silloin kun mies on isäkuukaudella, koska silloin molemmat saa koko ajan rahaa, minusta silloin saa enemmän rahaa kuin että välillä olisi saamatta mitään. Kesäloman ja isäkuukauden asettamisella ei kai muuten ole väliä, kuin että se sinun eka pätkäsi hoitovapaata on vähintään sen kuukauden, kun sitä lyhyemmältä ajalta ei makseta. Eli jos se muuten olisi lyhyempi kuin kuukauden, niin miehen kannattaa pitää kesäloma ensin ja sitten vasta isäkuukausi. Työnantajalla on muistaakseni velvollisuus antaa vain kaksi pätkää hoitovapaata, joten kun se eka pätkä on käytetty tuohon, niin seuraavan pätkän pitäisi sitten olla loppuun asti. Toisaalta voi olla että työnantajan kannalta tuo on kuitenkin yhtä pätkää kun et varsinaisesti palaa töihin, saat vain rahaa, mutta riippuu kai työnantajasta.

 

Niin mä mietin tässä just sitä, että 1) tulisko se kuukauden pätkä täyteen, kun sitä lyhyemmälle ei voi hakea 2) kannattaako tuhlata se eka pätkä siihen, jos työantaja on tiukkis ja myöhemmin haluaiskin olla vielä hoitovapaalla ja pätkät käytetty 3) haluaako mies lomailla jo kesäkuussa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laitan tähän suoraan avautumisen kuukausiketjusta:

 

Tänään on tullut sitten rattoisasti vietettyä monta tuntia miettien tota äitiyspäivärahahakemusta. Ongelmaksi muodostuu se, että kun haen 6 kk:n tulojen mukaan, pitäisi ilmoittaa ne matkakulut hakemuksessa. Ja nyt en tiedä mitä pitäis tehdä. En ole aikaisemmin verotuksesta hakenut matkakuluvähennyksiä, mutta nyt oli tarkoitus yrittää hakea oman auton käytön mukaan (en tiedä onnistuuko) ja jos siihen vanhempainpäivärahahakemukseen ilmoittelen kulut oman auton käytön mukaan, niin äippäpäiväraha pienenee kuukaudessa useamman satasen. :dash2:  Ja ku ei etukäteen tiedä hyväksyykö ne verottajalla sitä oman auton käyttöä. Jos hyväksyy, niin siitä tulis monta tonnia palautuksia, mut jos ei tuukkaan niin sit vois harmittaa toi äitiyspäivärahahakemuksen laittaminen sen mukaan. Sit mietin, että jos äitiyspäivärahahakemukseen laittais kuluiksi bussilipun (mitä mulla ei siis ole) ja ilmoittais verottajalle vaan bussilipun kuluiksi, niin olenko törkeän epäreheellinen ja voiko ne kelassa selvittää ettei tästä oikein välttämättä bussilla pääse (en ole varma) ja että pitäiski kelahakemukseen laittaa auton käyttökulut... Huoh... <_<

 

Toisaalta kelan ohjeissa sanotaan että "Esitä tulonhankkimiskustannukset samalla tavoin kuin ilmoitat ne veroehdotuksessa verottajalle." Elikkä jos esitän verottajalle, että haen matkakuluvähennyksiä bussimatkan mukaan, niin ei kai ne kelassa rupea siitä ryttyilemään?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pistämpäs tänne.

 

Kuopuksen la on huhtikuussa ja ensimmäinen äippärahamaksu on huhtikuun alussa (siis maalis/huhtikuun summa). 1. Saanko mä vielä maaliskuun lopussa "nostaa" kht:n? 2. Pitääkö mun itse ilmoittaa KELAan koht:n "lakkauttamisesta" vanhempainrahajakson ajaksi? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Saat kotihoidontukea siihen asti kun äitiysloma alkaa. Jos äitiysloma alkaa maaliskuussa, niin saat sitten maaliskuulta kotihoidontukea siltä osalta joka ei ole äitiyslomaa. Siitä minä päivänä se sitten maksetaan en ole varma, ehkä silloin maaliskuun lopussa kumminkin niin kuin yleensäkin.

 

Kotihoidontukea ei varsinaisesti tarvitse lakkauttaa vanhempainvapaan ajaksi, koska sinulla periaatteessa on oikeus siihen, mutta sitä vaan ei makseta, kun vanhempainpäiväraha on isompi (mutta jos on oikeus hoitolisään niin sitä voi saada). Meille kyllä tuli kelasta kirje sitten jossain vaiheessa kun oltiin nuo vanhempainpäivärahahakemukset laitettu, siinä oli suunnilleen että "saat vanhempainpäivärahaa silloin ja silloin tämän ja tämän verran, voisitko ilmoittaa sen meille koska se vaikuttaa kotihoidontukeen"  :lol:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koitan tässä täyttää kotihoidontuen-hakemusta.

Eli kht alkaa 4.6.14 ja vuosiloma mulle taas on laitettu ajalle 23.6–4.8.2014. Haenko tuen kahdessa osassa, eli 4.6.-23.6.14 ja taas 5.8.14->?

Vai haenko kht 4.6.14-joulukuu 2015 ja omiin tulotietoihin laitan vuosiloma-ajan palkan ja ja loma-ajan? Loma-ajan palkkaa vaan en mitenkään osaa arvioida..

Voiko kelasta hakea vaikka kuinka monta kertaa kht:a (töihin kun pitää ilmoittaa kahdessa osassa), eli jos haen tuon ekan esittämäni teorian mukaan?

Miten on näin vaikeaa....

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kotihoidontuen perusosaan ei vaikuta työssäoleminen tai loma-ajat :) Siihen hoitolisään  ( ja kuntalisään?) taas sen sijaan voi vaikuttaa, jos teidän kunnassa ja tuloilla sellaista saa. Meillä ei ole mitään lisiä, niin tekee hakemisesta simppeliä.. KELA:sta voi hakea kth:ta vaikka kuinka monessa erässä, mutta siihen perusosaan ei taida vaikuttaa kuin uusi äitiysloma, se kun lapsi täyttää 3v tai se kun lapsi menee kunnalliseen päivähoitoon.

 

Jos sulla on mahdollisuutta niihin lisiin, joihin tulot vaikuttaa, mä varmaan hakisin koko ajalle ja laittaisin, että vuosiloma-aika tämä ja tämä. Sitten kun sulle selviää ne summat, niin ne saa laskea niitä lisiä sitten ja voit mun mielestä ilmoittaa ne tulot myöhemminkin :)

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kiitti!

Toi hoitolisä on eri kuin kuntalisä, joka meidän kunnasta juuri lakkautettiin. Hoitolisä on tuloperusteinen.

 

Minusta järkevintä on olla kesälomalla silloin kun mies on isäkuukaudella, koska silloin molemmat saa koko ajan rahaa, minusta silloin saa enemmän rahaa kuin että välillä olisi saamatta mitään. Kesäloman ja isäkuukauden asettamisella ei kai muuten ole väliä, kuin että se sinun eka pätkäsi hoitovapaata on vähintään sen kuukauden, kun sitä lyhyemmältä ajalta ei makseta.

Nyt vasta muistin tämän.. Työnantajan kanssa on jo sovittu että loma on tuon 23.6-4.8. (paperit työnanatjan kanssa jo tehty) jolloin myös isä olisi isälomalla.

Eli pitää nyt sitten noi isäkuukauden päivät sumplia uudelleen, kun enhän mä saisi tuolle 4.6.-22.6. ajalle kht ollenkaan, kun on alle kuukauden..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siis miten tää nyt menee, osaako joku auttaa? Onko mun pakko mennä töihin miehen isyysvapaan ajaksi vai ei? Voinko halutessani vaan loisia rahattomana kotona? Vuosilomaa ei ole jäljellä eli sitä en voi samaan kohtaan sijoittaa. Olisi vaan niin ihanaa, jos miehellä olisi ensin kesäloma ja siihen päälle 4-6vko isyysvapaata ja voitaisiin koko perhe olla se aika yhdessä kotona :girl_sigh: Rahallisesti tämä olisi meille mahdollista, mutta onkohan se luvallista noin muuten? Kun siis mitä ihmettä mä ilmoitan työnantajalleni tekeväni sen isyysvapaan ajan? Mä en tajuuuuu...

 

Kuvitellaan vaikka, että normaalisti aloittaisin hoitovapaan 1.9.2014 heti vanhempainvapaan perään. Mutta sitten tuohon pitäisi johonkin sijoittaa se isäkuukausi esim. syyskuulle heti. Voiko samaan aikaan olla äiti hoitovapaalla ja isä isyysvapaalla? Eli voisin töihin vaan sanoa olevani hoitovapaalla syyskuun vaikka mies olisi saman kuukauden isyysvapaalla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onnistuin sittenkin löytämään itse itselleni vastauksen Kela-Kertun kaaoksesta.

 

 


 

Hoitovapaasta sovitaan työnantajan kanssa, mutta hoitovapaalla olemiselle ei pitäisi olla mitään estettä, koska hoitovapaalla on oikeus olla siihen saakka, kun lapsi täyttää 3 vuotta.

Kotihoidon tukea ei kuitenkaan isyysvapaan ajalta makseta, paitsi jos perheessä on kyseisen lapsen lisäksi muitakin alle kouluikäisiä kotona hoidettavia sisaruksia. Tässä tapauksessa kotihoidon tuen hoitolisää voi saada isyysvapaan ajalta samaan tapaan kuin äitiys- ja vanhempainrahakauden aikanakin.

 

 

Eli käsittääkseni voin vaan kätevästi ilmoittaa työnantajalle olevani hoitovapaalla ja kyllä oikeasti olenkin siis, vaikka en saakaan siitä sitten rahaa (kotihoidontukea), koska mies saa isyysrahaa. Jess!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jeap, juurikin noin :)

 

Ja jos haluaa rahaa, niin menee töihin taikka työttömäksi ilmoittautuu, jos ei ole työpaikkaa odottamassa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku kertoa, mitä mun päivärahoille tapahtuu tässä tilanteessa: Tuttava pyysi tekemään firmalleen nettisivut kesään mennessä. Tulee olemaan sen verran iso projekti, että pyydän siitä jonkun verran rahaa. Kuinka paljon, se riippuu ihan sisällöstä ja ominaisuuksista. Puhutaan kuitenkin satasista, ei tonneista. Sen verran iso raha kuitenkin, että pitää ilmoittaa se verottajalle ja kelaa ilmeisesti kiinnostaa myös. Päivärahaa saan syyskuuhun asti. Käsittääkseni jotain sunnuntaitöitä voi tehdä ilman, että ne vaikuttaa etuuksiin. Haluan toteuttaa tuon projektin, jotta ammattitaito pysyy yllä, mutta en halua enempää selkkauksia kelan kanssa. Perivät multa jo sievoisen summan opintotukia takas.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Löysin tällaisen netin avulla Erko:n sivuilta, koskee kyl työttömyyttä.

 

"Satunnaisen työn tai osa-aikatyön tai alle kaksi viikkoa kestävän kokoaikatyön bruttopalkasta puolet vaikuttaa päivärahaa vähentävästi. Hakijalle maksetaan soviteltua päivärahaa."

 

ja sit KELA:n sivuilta, koskien äippärahaa:

 

"Voit työskennellä äitiysvapaasi aikana ja saada Kelasta äitiysrahaa, mutta työskentelypäiviltäsi äitiysraha maksetaan vähimmäismääräisenä (ks. Määrä). Muilta päiviltä saat täysimääräisen äitiysrahan. Työskentely sunnuntaisin ei vaikuta äitiysrahaasi, sillä äitiysrahaa maksetaan vain arkipäiviltä. Ilmoita työpäivät Kelaan asiointipalvelussa verkkopankkitunnuksillasi tai soittamalla lapsiperheen palvelunumeroon. Palkkatietoja ei tarvitse ilmoittaa Kelaan, eikä sunnuntaityötä."

 

... "Jos saat varhennettua äitiysrahaa, et voi työskennellä lainkaan (paitsi sunnuntaisin, koska siltä päivältä tukea ei makseta) etkä opiskella päätoimisesti."

 

Ota tostakin sit taas selvää :D Paha sanoa miten se menee tollasena "maksa x-summa"...

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now