Sign in to follow this  
Followers 0
Girandola

Osittainen hoitovapaa, kuinka vähän voi töissä olla? Kokemuksia?

12 posts in this topic

Onkohan tuohon jotain yleistä linjaa, lakia tms? Oikeus hoitovapaaseenhan on, mutta usein se käytännössä on niin, että tehdään joko 6 tuntista työpäivää tai 4 päiväistä viikkoa, eli 80 % normaalista työajasta. Entäs jos haluaa tehdä vähemmän, vaikka vain 50 %? Onko tähän oikeus, vai onko työnantajan tämä armollisesti sallittava tai olla suostumatta? Onko lyhyempää jotenkin erityisesti perusteltava?

 

Te ketkä olette tehneet vähemmän kuin 80%, onko työnantajanne suhtautunut siihen suopeasti?

 

Olen aika pienessä työpaikassa, en viitsi tätä vielä henkilöstöosastolta kysellä kun epäilen että kyselyni vuotaa myös pomolleni. Haluaisin selvitellä ensin vähän oikeuksiani, ennen kuin käymme tästä keskusteluja töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä alan tekemään parin vk:n päästä just tuota 50 % ja ei ollut kyllä mitään ongelmaa sen kanssa. Kelan puolestahan se 30 h vk on se maksimi määrä, mutta kai sitä saa tehdä niin vähän kun haluaa töitä? Ei kyllä ole nyt mitään varmaa tietoa asiasta eli ei varmaan paljon auttanut :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta, kiva kuulla että ainakin sinun kohdallasi on onnistunut. Kelasta en tukia kaipaa, joten sen suhteen tuntimäärällä ei ole merkitystä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Työnantaja ja työntekijä sopivat vapaasta ja sen käyttämisestä haluamallaan tavalla. Jos vapaan järjestämisestä ei päästä sopimuksen, on vapaata annettava yksi jakso kalenterivuodessa. Vapaan pituus ja sen ajankohta määräytyvät tällöin työntekijän esityksen mukaan ja vapaa toteutetaan lyhentämällä vuorokautinen työaika kuudeksi tunniksi. Keskimääräiseksi järjestetty työaika lyhennetään keskimäärin 30 tunniksi viikossa. Esitys vapaasta tulee tehdä kaksi kuukautta ennen sen alkamista. (Erto)

 

Yritän kovasti ymmärtää tuota ja jos ymmärrän vähänkään sinnepäin, asia on tosiaan kahden osapuolen sovittavissa, jos sopimukseen (esim. 50%) ei päästä, sitten tarjolla on tuo 6h/pv / 30h/vk.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti onnistuu sinunkin kohdalla! Luulisin kyllä että Kelalta saat joka tapauksessa sen osittaisen hoitorahan jos lyhennät työaikaasi. Eihän se paljoa ole (alle 100e), mutta kannattaa kai se hakea kuitenkin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun työpaikassa voi itse päättää kuinka paljon on töissä. Itse olen sen n.80% (nelipäivänen viikko) mut ystäväni on n.70% (kolme päivää viikossa) ja tiedän et joku on 50% eli sen voi itse sopia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastanneille. Olisikin aivan ihanaa jos voisi itse päättää paljonko työskentelee. Oma työpaikkani vaan ei ole kuulu joustavuudestaan. Henkilökunnalta kyllä vaaditaan kaikki ja enemmänkin, mutta toiseen suuntaan joustoa ei ole. Tiedän, että meillä työpaikalla menee 30 h/viikossa läpi, joko lyhyinä työpäivinä tai nelipäiväisenä työviikkona, mutta haluan tehdä vähemmän. En tiedä ketään, kuka olisi koskaan tehnyt lyhyempää viikkoa. Mutta toivotaan parasta, luottamusmieheltä jo kysäisin, hän ei osannut sanoa oikein mitään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen tehnyt 4-päiväistä työviikkoa, joten en varmaksi osaa sanoa kysymästäsi asiasta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa vielä asia omasta liitostasi (jos kuulut sellaiseen). On nimittäin mahdollista toteuttaa osittainen hoitovapaa jaettuna puolison kanssa niin, että molemmat tekevät 50-prosenttista työaikaa ja hoitavat lapset kotona. Siitä en tosin ole varma, onko 50 prosentin työaikaan oikeus työnantajan vastustuksesta huolimatta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin olen tehnyt 4-päiväistä työviikkoa, joten en varmaksi osaa sanoa kysymästäsi asiasta. Kannattaa kuitenkin tarkistaa vielä asia omasta liitostasi (jos kuulut sellaiseen). On nimittäin mahdollista toteuttaa osittainen hoitovapaa jaettuna puolison kanssa niin, että molemmat tekevät 50-prosenttista työaikaa ja hoitavat lapset kotona. Siitä en tosin ole varma, onko 50 prosentin työaikaan oikeus työnantajan vastustuksesta huolimatta.

 

Tuo puolison kanssa hoitovapaan jakaminen ei tule kysymykseen, sillä tätä lyhyttä työviikkoa haluaisin siksi, että mieheni on työnsä puolesta matkoilla niin paljon, että olen suurimman osan ajasta lähes yksinhuoltaja. Mies ei voi hoitovapaalle jäädä, joten mun arjen helpottamisesta ja sen kautta lapsenkin parhaasta tässä lähinnä olisi kyse.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Se 30h/vko on se alhaisin, johon työnantajan on pakko suostua (ellei ole todella pätevää syytä!), mutta voi toki suhtautua ihan suopeasti alhaiseempaankin :) itse tein reilua 50% ekat 8kk ja seuraavat sitten 65%. Ihan suopeasti suhtautuivat, vaikka kukaan mua ennen ei ole tainnut noin alhaisia prosentteja tehdä. Jos eivät olisi suostuneet, niin toinen vaihtoehto mulle olisi ollut se, että olisin ilmoittanut olevani sitten täysiaikaisella hoitovapaalla.. 70% olisi ollut mulle alussa liikaa.

Edited by mei

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos kaikille vastanneille. Meillä tosin taitaa tämä ongelma nyt ratketa itsestään, sillä vauva on tulossa ja vieläpä juuri sopivaan aikaan. Joudun töihin vain lyhyeksi aikaa ja enköhän saa katettua sen ajan varastossa olevilla lomillani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä tein 60% työaikaa, kun palasin äitiysloman jälkeen töihin. Käytännössä tuo oli melkoisen haastavaa, kun tein 100% työtä kolmessa päivässä ja sillä 60% palkalla tietysti. Tuntui, että koko ajan on kiire ja vapaapäivinäkin ooli välillä pakkko hoitaa työasioita. Nyt olen tehnyt 80% (nelipäiväinen viikko) ja siinä saa paremmin töitä tehtyä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0