N_D

Kantoreput

41 posts in this topic

Vanha ketju katosi mystisesti ja tätä on säännöllisesti kaipailtu tuolla kantoliina -ketjussa. Eli asiaa kantorepuista!

 

Heti alkuun linkki havainnollistamaan vauvojen lonkkien asentoa kantovälineissä ja turvaistuimessa;

 

http://www.hipdysplasia.org/developmental-dysplasia-of-the-hip/prevention/baby-carriers-seats-and-other-equipment/

 

Ja sitten kuva bb-roikotin vs. manduca.

 

228468_471404389607150_576166777_n.jpg

 

Yritetään täällä kannustaa ihmisiä ergonomiseen kantamiseen! :)

Edited by NeNNNi

Share this post


Link to post
Share on other sites

voi kun vois tykätä aloituksesta :give_heart:

 

ergonomisia kantoreppuja löytyy todella monenlaisia, kuten manduca (reppumaisin, paljon säätöjä), ergo (perus ergonominen reppu, jää nopeasti pieneksi), tula (viime aikojen suosituimpia kantoreppuja, paljon kuoseja), wompatti (suomalainen, liinalapsi myy. liinamainen), beco butterfly, yamo...you name it ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisiko kenelläkään jakaa käyttökokemuksia Manducasta aivan vastasyntyneellä? Kuinka ne vastasyntyneen jalat esim tulevat siellä?

 

Hirveästi kiinnostaisi ostaa Manduca, mutta sitten taas miettii että tuleeko sitä käytettyä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä ostin eilen kirppikseltä veljen vauvalle (ei vielä syntynyt) Glückskäferin repun. Onko kellään kokemusta sellaisesta?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille kotiutui tänään Tula. Hommasin sellaisen ensin Ipanaiselta lainaan kahdeksi viikoksi, ja rakastuin sen verta palavasti, että tilasin suoraan Tulalta Puolasta haluamani kuosin :tender:
Ne on nähtävästi uudistaneet noita vauvatukia, koska siinä kokeilemassani repussa se oli erilainen. Tässä uudessa mallissa on tuollainen paksu "tyyny" vauvan pyllyn alla, joten jalat asettuu varmaan vielä paremmin.

Meidän tyttö tykkää ihan mielettömästi kulkea repussa ja katsella ympärilleen. Unikin siinä tulee helposti :girl_sigh:
Ja mikä parasta, kauppareissut ja koirien lenkitykset sujuu nyt paljon helpommin, kun ei tarvitse raijata rattaita mukana :dancegirl:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun vastasyntynyt oli jo syntyessään 4,1-kilonen eli mulla on noin nelikilosen "ihan vastasyntyneen" manducoinnista kokemusta.

 

Säätöjä joutu sämpläilee rauhassa alkuun ja vauva ei siitä vaiheesta tykänny niin kovin, mutta kun kävelee lähti niin itku loppu kyllä heti. Pikkunen ku laitetaan vyötärölle eikä lanteille niinkun isommat niin mun oli helpoin asettaa vauva reppuun hoitopöydällä. Sylissäkin nyttemmin onnistuu mutt hoitis on helpompi kun korkeemmalla.

 

Jalkaterät vaan katon että jää siihen sivulle repun sisään, eräänlaiseen "sammakkoon". Menevät aika luonnostaan oikeelle paikalleen. Kädet voi laittaa vauvapienentimeen sisä- tai ulkopuolelle, meillä vauva tykännyt molemmin päin.

 

Säädööt hyvä jättää löysiksi ja kiristää päällä, kävellessä ym. Vauvan nukkuessa esim itse pidän tiukemmalla niskatukea kuin muulloin. Meiän nyt 4,8-kilosella alkaa tulla vähän jo pituus vastaan pelkällä paneelin avauksella (on 56 senttiä) eli varmaan noin 60-senttisenä joutuu luopumaan vauvapienentimestä... :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä käytettiin Tulaa vauvatukineen ihan vastasyntyneestä, tai muutaman päivän ikäisestä, tyttö oli kirpun kokoinen 3,2 kg ja 49 cm. Tulan tuki on tosiaan tuollainen paksu toppatyyny ja alkuun sitä meillä ainakin piti taitella sivuun sieltä pyllyn alta niin, että jalat tulivat ylipäätään ulos vauvatuesta, kun ihan pienen jalkoja ei uskaltanut avata kovin sammakkoasentoon. Virallisen ohjeen mukaan vauvan olisi voinut asetella jalat kippuralla vauvatuen sisälle, mutta en mä ainakaan ikinä saanut sitä pakettia sillä tavalla sopimaan tukeen tai sitten tukea reppuun mitenkään järkevästi. Muuten jalat jäivät varsinaisen repun sisälle ja vyötäröhihnan sai kiristää tosi tiukalle vyötärölle, että jalat eivät valuisi vyötäröhihnan väliin. Vasta nyt 2kk iässä ja viiden kilon hiljalleen lähestyessä kantapäät alkavat tulla repun reunalle luonnostaan ja vauvaa ei tarvi koko aikaa nykiä tukineen ylemmäs ja pois vyötärökappaleen sisältä. 

 

Aluksi siis on vähän hankala pienen vauvan kanssa. Vauva kyllä yleensä on viihtynyt repussa hyvin ja nukahtaa kannettaessa, mutta protestoi joskus vauvatukeen asettamista huutamalla ja tököttämällä jalat suorina, jolloin reppuun meno on vähän vaikeaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Totta muuten Manducassakin tuo osittain! Eli kun "paketti oli kasassa", eli vauva pystyssä repun sisällä ja hihnat olkapäillä, jne. niin vyötäröhihnan "loppukiristystä" ennen oli alkuun hyvä tarkistaa, ettei pikkukantapäät tai koko jalkaterä ollut vyön alla! :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuleeko Manducassa mukana vastasyntyneen kantamiseen tarvittavat osat/asiat, vai onko jotain erikseen ostettavia lisäosia olemassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tulee mukana. Vauvatuki on siinä "sisäänrakennettuna", se on siis vain sellainen kangaslärpäke.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on Tula ja Connecta reput. Molemmat on oikein hyviä. Tulalla kävellään pitkät matkat ja Connecta sopii oivasti myös sisäkäyttöön kun se on niin kevyt. Mun mielestä ihan pientä vauvaa oli helpompi kantaa Connecta repussa kuin Tulassa tai Manducassa. Mut mä en koskaan saanutkaan sitä vauva osaa toimimaan kummassakaan todella hyvin.Näin jälkikäteen harmittaa etten opetellu kantoliinaa käyttämään sillä luulen että se ois ollu vastasyntyneelle kaikkein parhain.

 

Nyt kuolaan Madame Googoo reppua https://www.facebook.com/pages/Madame-Googoo-baby-carriers/145687608816099?directed_target_id=0 nälkä kasvaa syödessä :D

Edited by Mini-Me

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mites kun mennään syksyyn, sarjassamme tyhmiä kysymyksiä..

 

Kuinka vauvan pukee sinne reppuun? Itse ajattelisin että pukisi esim PoP:n windfleecen ja sinne hyvän vaatekerran alle, niin pärjääkö vauva sillä?

 

Meidän tyttö syntynyt 1.9. ja siis hänen kanssa tätä käyttöä värkkään.. Sais vapaammat kädet touhuta pihalla esim koirien kanssa jne..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Samaa pohtinut kuin Berit...! Meillä on toistaiseksi yli 10 asteen lämpötiloissa menty "paksummilla housuilla" (siis ei ihan ohuimmat trikoot mitä kaapista löytyy vaan jotkut collegetyyppiset), pitkillä villasukilla ja pitkillä lapasilla, jotka peittävät polveen asti ja melkein olkapäälle asti vauvan raajat. Ja pipo tietenkin, ja mulla on itselläni ohut tuubihuivi jonka kierrän myös vauvan niskan ja sivuilta naaman tuulensuojaksi. Vauvalla ei vaikuta olevan kylmä (edit: mutta ei ole ihan hikipäässäkään, toisin kuin tuntuu meillä käyvän, jos bodyn päälle lisää villatakin). Tula-repun topattu vauvatuki toki suojelee selkäpuolelta tuulelta, ja oman takin liepeet sitten sivuilta...

 

Tää ei varsinaisesti ole reppu, mutta miksen kuullut tällaisista aikaisemmin...! Voi miten näppärän oloisesti pienen olisi saanut tuommoiseen puseroon kotona ja tosiaan vaikka voinut laittaa ruokaa ja tehdä muita kotiaskareita. Nyt oma kirppu lienee tuommoisiin jo liian painava, ei riitä trikoopuseron tuki. Höh!

Edited by marsa123

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytettiin keväällä/syksyllä windfleece-haalaria :) oli tosi hyvä! Jalkoihin kannattaa lisätä ylimääräinen kerros, esimerkiksi piiiitkät villasukat!Ja tietysti huolehtia kaulan/pään alue myös, kaikki osat mitkä tulee repusta tai liinasta ulos. Kannoin paljon myös kantotakin alla, mutta se ei ollut niin kätevää sitten jos piti lapsi ottaa välillä ulos ja laittaa turvaistuimeen, jos ei ollut auto ollut lämpimässä. Oli kyllä huomattavan helppoa lähteä vaikka Babybiosta niin, että laittoi vaan takin ja pipon siihen nukkuvan vauvan päälle  :girl_in_love: se olis todellakin herännyt ja saanut kilarit, jos olisin yrittänyt ottaa liinasta pois ja pukea..

 

Many Monthsin liinailutossut on muuten tosi hyvät! Jaloissa käytettiin myös Stonz-tossuja ja sellaisia karvatossuja..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vauva-lehden lahjatarjouksessa olisi yhtenä lahjusvaihtoehtona Manduca. Onko kukaan tilannut tuolta? Lähinnä sitä mietin, että onko tuo sitten samanvärinen kuin kuvassa, vai voiko sieltä tulla mitä väriä sattuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Hyvä juttu, kiitos tiedosta :) Vähän suunnittelin samaa operaatiota, eli lahjatilausjärjestelyä äidin kanssa. Haluan vaan ensin odottaa rakenneultran, sitten pistän tuulemaan :pupu_1:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Tula ja ollaan oltu tosi tyytyväisiä. Ollaan käytetty ihan pojun syntymästä asti ja olen kokenut ihan ylivoimaiseksi vaunujenkin ohi. Kauppareissut lähikauppaan ja pienet kävelyt tehdään poikkeuksetta repulla, niin on kätevä :)

 

Ostin kirpparipalstalta Mam-kantotakin ja tuntui aika kivalta nyt kun on ollut kylmiä päiviä. Mukavaa kun voi kantaa takin alla, eikä tarvitse pakata lasta ihan niin täyteen vaatetta. En tiedä mahtuisikohan topat edes kantoreppuun mukaan? Joka tapauksessa aika kalliita nuo kantovaatteet, onneksi aika hyvin huutiksessa ja muualla näyttää olevan tarjontaa... voin kyllä suositella! Harmi vaan kun en tajunnut jo raskausaikana että samaa takkiahan olisi voinut silloinkin hyödyntää...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Osaako joku kertoa kuka myy Yamoa? Ja onko siitä käyttökokemuksia? En vaan saa Manducaa asettumaan hyvin. Olen aika leveäharteinen ja silti olkahihnat tuntuvat tippuvan ja tuo ristiin laittaminen tuntuu hankalalta. Olen ymmärtänyt että Yamo on hieman sirompi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Yamo, ja olen siitä kyllä kovasti tykännyt. Nyt ihan alkuun mulla on ollut kaverin manduca lainassa, ja en ole itsekään saanut sitä istumaan yhtä hyvin kuin omaa reppua. Voi tietysti johtua myös siitä että manducassa on paljon enemmän säätöjä ja säädeltävää. En ikävä kyllä osaa sanoa mistä hankittu, kun itse sain kaverilta käytettynä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kellään kokemuksia tuosta Stokken MyCarrier kantorepusta?

 

Alennuksessa hulluilla päivillä keskiviikkona, joten kiinnostaisi kuulla mielipiteitä siitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ musta vaikuttaa aika hankalalta, siinä on niitä osasia joka lähtöön..? Enkä tiedä mitä etuja siinä on esimerkiksi Manducaan tai Tulaan nähden.. Paneeli ei ole kauhean leveä, joten ei sovellu mielestäni taaperon kantoon, vaikka painorajat sen sallinevatkin. Kuosi on kyllä ihan kiva, mutta panostaisin ehkä itse johonkin ihan yhtä monikäyttöiseen, mutta simppelimpään (ergonomiseen) kantoreppuun :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyselläänpäs täälläkin! Pakkasrajaa kantoreppuiluun?

Repun sisällä olevat osat eli vauvan päästä alaspäin saa kyllä puettua niin lämpimästi, ettei taatusti palele, mutta mitenkäs kasvot... viralliset ohjeet -10 tai -15°C taitavat päteä aina vaunuilla ulkoiluun, jossa vauva on tietty suojatussa kopassa ja kopan suulla on ehkä vielä joku harsoliina tms. tuulen suoja. Vaunun sisällä ei taatusti ole yhtä kylmää kuin ulkona. Mutta repussahan naama on ihan samassa -10°C ilmassa kuin kantajan omakin naama.

 

Käytiin siis eilen ulkoilemassa normisti kaupungilla ruokakaupassa ehkä 10 min matka suuntaansa, pakkasta oli se -8°C, ja vauva alkoi ulista surkeasti matkalla :( Saattoihan sillä joku muukin hätä tietenkin olla, mutta tuli mieleen, että olikohan ilma turhan kylmää sitten pienelle.

 

Miten teillä, kannatteko talvellakin, vai mennäänkö suosiolla vaunuilla ja minkä pakkasasteen jälkeen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Käytiin tänään kaupungilla liinaillen, -10- -15 asteen välillä ja ok oli :) taisi olla jokin muu hätänä. meillä ei vaunuilla ollenkaan....vauva 8kk :) useimmiten vauva kuitenkin nukkuu rintaa vasten jolloin riittää lämmintä, mutta saattaa olla pitkään hereilläkin jolloin seurailen tilannetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now