Sign in to follow this  
Followers 0
Kerttu

Parvekevaunut

50 posts in this topic

En löytänyt parvekevaunuista mitään paitsi odottajien ketjuissa...

 

Missä lapsi nukkuu parvekkeella/ulkona? Meillä vaunut (joita ei vielä ole) ei varmasti kulje eteisestä parvekkeelle kovinkaan näppärästi, paitsi ehkä purkamalla koppa ja runko erikseen. Olisi kuitenkin kiva nukuttaa lasta parvekkeella. Kuinka helposti vaunut homehtuu ulkona, jos eivät varsinaisesti kastu? Vinkkejä, ideoita? Kaikki aina puhuu että kuinka vauvat nukkuu parvekkeella, mutta käytännön toteutuksesta en tajua mitään.

Edited by Kerttu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei ole erikseen parvekevaunuja, vaan vauva nukkuu parvekkeella vaunujensa kovassa kantokopassa.

 

Asutaan siis hissittömän kerrostalon kolmannessa kerroksessa ja vauvan vaunujen runko asuu alakerran vaunuvarastossa. Vauva kannetaan kopassa yläkertaan ja myös nukkuu siinä parvekepäikkäreitä. Toistaiseksi vaunukoppa on parveketuolin päällä, uudestaan kopan sijoituspaikkaa täytyy miettiä, kun vauva aloittaa liikkumisen.. Täytyykö sitten harkita erillisiä parvekevaunuja, varsinkin, jos vauvan kanto kopassa muuttuu kovin hankalaksi kasvun/painon vuoksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parvekkeella vaunut homehtuu tosi helposti! Kaverin vaunut meni siellä ihan pilalle.

 

Meillä ei ole parvekevaunuille tarvetta, meillä on terassi, mutta silti olen näitä juttjua miettinyt B) Itse ostaisin vaunut jossa iso erillinen vaunukoppa ja nukuttaisin siinä parvekkeen lattialla tai pöydän päällä. Meillä Poitsu nukkui vaununkopassa 9kk asti ja hyvin mahtui, meillä on siis emmaljungat jossa koppa melkein 80cm. Koppaa käytettiin myös matkasänkynä.

 

Ja tosta ulkona nukkumisesta vielä. Meillä on ollut aina päin vastoin. Sisällä on nukuttu paljon paremmin kuin ulkona, alkua lukuun ottamatta. Meillä kaikki mahdolliset kaupungin äänet ovat häirinneet huono unista poikaa :huh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä suosittelen ostamaan parvekevaunut erikseen. Eli jotku vanhat vaunut jotka saa noin parillakympillä, eikä tarvitse huolehtia siitä homeesta tai muustakaan asiasta, että meneekö vaunut pilalle vai ei.

 

Huuto.netissä ja monessa muussakin sivustossa myydään vanhoja ysärivaunuja, jotka voi saada tosi halvalla.

 

Mä nukutan itse meidän pihalle ihan käytössä oleviin vaunuihin, mutta laitan sadesuojan kuitenkin aina päälle suojaamaan pahimmat luonnonkatastrofit :rolleyes:

Olen kyllä ruvennut ajattelmaan noita ihan erillisiä vaunuja, kun en halua noita kalliita vaunuja pilata talvella.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mä suosittelen ostamaan parvekevaunut erikseen. Eli jotku vanhat vaunut jotka saa noin parillakympillä, eikä tarvitse huolehtia siitä homeesta tai muustakaan asiasta, että meneekö vaunut pilalle vai ei.

 

Huuto.netissä ja monessa muussakin sivustossa myydään vanhoja ysärivaunuja, jotka voi saada tosi halvalla.

 

Mä nukutan itse meidän pihalle ihan käytössä oleviin vaunuihin, mutta laitan sadesuojan kuitenkin aina päälle suojaamaan pahimmat luonnonkatastrofit :rolleyes:

Olen kyllä ruvennut ajattelmaan noita ihan erillisiä vaunuja, kun en halua noita kalliita vaunuja pilata talvella.

 

Mutta ne homehtuu kosteessa tosi nopeesti. Ei niissä homeisissa vaunuissa voi lasta nukuttaa!!! Ja onhan ne sitten aina kosteet ja kylmät jos parvekkeella säilyttää. Itse en ainakaan haluaisi laittaa vauvaa aina kosteaan ja kylmään.

 

Ethän Pipa loukkaannu, mutta mua hymyilyttää kauheesti toi sun ajatus vaunujen pilaamisesta talvella :D Miten ne nyt siellä ulkona pilalle menee? Eikä ole vähän hassua ostaa kalliit vaunut hyvillä ominaisuuksilla ja jättää sitten käyttämättä. Ei ne siitä talvesta ja lumesta pahastu kun hyvin saa kuivata sen jälkeen. Ja uskon että sä pitä kuitenkin hyvää huolta uusista vaunuistas, että ei ne miksikään mene :lol:

 

Muutenkin mua hymyilyttää kaupungilla ihmiset jotka pitää sadesuojia ihan vaan vaunujen suojana kaiken varalta. Miksi ostaa ihanan väriset vaunut jos pitää aina sitä tummaa sadesuojaa siinä päällä eikä kukaan niitä näe. Mutta hei nää on vaan mun mietteitä :rolleyes: !!!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerttu: Siis miksi ei vaunut kulje hyvin eteisestä parvekkeelle? Jos sulla on kova kantokoppa niin koppa vaan ulos, niin ei tartte vaunuja sinne raahata.

 

Meillä nukutaan aina ihan omissa vaunuissa jotka vien parvekkeelle. Parveke vaunujen hommaamista en oo edes miettinyt. Jos oon ollut vaunuilemassa ja on kurainen sää ja poika jatkaa vielä sisään tullessa unia oon silloinkin vienyt vaunut pervekkeelle vaikka lattiat onkin sitten yltäpäältä kurassa ja hiekassa. Rengassuojia oon ajatellut, mutta ei oo koskaan tullut ostetuksi.

En mäkään vois laittaa poikaa nukkumaan kylmiin, ulkona säilytettyihin vaunuihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asutaan hissittömän pienkerrostalon toisessa kerroksessa. Ykkösvaunut säilytetään alakerran pyörävarastossa lämpimässä ja tyttö kannetaan pehmeällä kopalla kotiin/alakertaan. Parvekkeella meillä on 20 euroa maksaneet Emmaljungan yhdistelmät (jostain 90-luvun alusta ehkä?). Olen pessyt ne eikä niissä ollut hometta, vähän haalistuneet ovat tosin paikka paikoin. Niissä tyttö nukkuu päiväunia. Siirrän tytön päiväunille ykkösvaunujen kantokopassa, joka sopii vaunuihin. Yöksi nostan parvekevaunut meidän tupakeittiöön, jotta kuivuvat eikä tulis sitä hometta. Meidän tyttö herää helposti kun unisykli vaihtuu, joten parvekevaunuissa on kätevä nytkytellä tyttö takaisin unten maille.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksi vaihtoehto on myös roudata matkasänky parvekkeelle nukkumisen ajaksi. Me harrastetaan tätä jos ollaan jossain kylässä tai mökillä ja ei ole vaunuja mukana. Nyt on tietty jo hankalampi kun tytöllä on ikää että kimpoo pystyyn jos ei ole valjaita, mutta pienempänä kylläkin

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mutta ne homehtuu kosteessa tosi nopeesti. Ei niissä homeisissa vaunuissa voi lasta nukuttaa!!! Ja onhan ne sitten aina kosteet ja kylmät jos parvekkeella säilyttää. Itse en ainakaan haluaisi laittaa vauvaa aina kosteaan ja kylmään.

 

Ethän Pipa loukkaannu, mutta mua hymyilyttää kauheesti toi sun ajatus vaunujen pilaamisesta talvella :D Miten ne nyt siellä ulkona pilalle menee? Eikä ole vähän hassua ostaa kalliit vaunut hyvillä ominaisuuksilla ja jättää sitten käyttämättä. Ei ne siitä talvesta ja lumesta pahastu kun hyvin saa kuivata sen jälkeen. Ja uskon että sä pitä kuitenkin hyvää huolta uusista vaunuistas, että ei ne miksikään mene :lol:

 

Muutenkin mua hymyilyttää kaupungilla ihmiset jotka pitää sadesuojia ihan vaan vaunujen suojana kaiken varalta. Miksi ostaa ihanan väriset vaunut jos pitää aina sitä tummaa sadesuojaa siinä päällä eikä kukaan niitä näe. Mutta hei nää on vaan mun mietteitä :rolleyes: !!!!

 

 

En loukkaannu :D Ihan hyvä pointti sulla, jotenkin sitä vaan ajatukset menee ihan killiin. Tietty jos vaunut on monta tuntia paikallaan ne menee pilalle ja jos ollaan liikkeellä ne pysyy hyvinä :rolleyes:

Mutta sadesuojaa pidän ulkona ihan sen takia, että jos alkaa satamaan ja mä en todellakaan jaksa mennä niitä laittamaan.

 

Mutta en pidä sadesuojaa 24/7, paitsi jos oon ihan super laiska ottamaan ne pois :rolleyes:

 

Mut miten ne parvekkeella homehtuu niin helposti, mutta ei ulkona? Eikö ne kuitenkin ole molemmat ulkona, jos ei parvekkeella satu olemaan ikkunoita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lainassa parvekevaunut äitini tutulta, ovat vanhat orat, joista kopan nostan aina sisälle unien jälkeen.

Runko on ulkona 24/7.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Mut miten ne parvekkeella homehtuu niin helposti, mutta ei ulkona? Eikö ne kuitenkin ole molemmat ulkona, jos ei parvekkeella satu olemaan ikkunoita.

 

Siis parvekkeella homehtuu jos siellä pitää 24/7 niin kuin ylensä pidetään. Mutta hyvä idea on tietenkin ottaa yöksi sisään kuivumaan, niin kuin monet jo ehdottivat/tekevät. Mutta ei ne ykkösvanut kyllä homehdu jos on ulkona vaan nukkumisen ja ulkoilun aikana ja muuten säilytetään sisällä kuivassa. Siitä olen kyllä aikas varma!!!!

 

Ja kyllä itsekkin laitoin pojan vaunuihin sadesuojan jos oli sateen uhka, silloin kun vielä nukkuin ulkona! Mutta oikeesti liikenteessä on niitäkin jotka pitää sitä sadesuojaa kesä aurigolla vaunujen suojana :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Itse ostaisin vaunut jossa iso erillinen vaunukoppa ja nukuttaisin siinä parvekkeen lattialla tai pöydän päällä.

 

Tätä mietittiin, mutta eikö siinä lattialla ole kylmä? Joku pöytä ym. saisi olla myös tosi tukeva tai koppa hyvin tuettu ettei vauva koppineen pääse putoamaan?

 

Tietysti jos olisi parvekkeella vaunurunko, johon saisi omien vaunujen kopan näppärästi kiinni niin se voisi toimia. Hm.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on/oli siis Emmaljungan Classic Duo (Mondial Duo) :t ja niissä on kunnon thermopohja (eristetty) ja kehtojalakset, joten ei olisi aivan lattialla jos maahan laittaisi. Ja voihan sinne kopan alle laittaa vaikka lapaantaljan. Ja se että vauva saisi kopan liikkumaan pöydällä niin kyllä sais aika mato olemaan jos sen liikkeelle sais. Kyllä se koppa niin paljon painaa! Meillä poika ei ikinä edes noussut herättyään kopasta, ratasosasta sitten joskun loppuvaiheessa nousi vissiin kerran.

 

Mun pointti siis on että ei välttämättä tarttis ostaa nurkkiin toisia vaunuja. Ostaisi sitten ne ykkösvaunut sellaisena että niistä olisi moneksi. Monesti ne vaunut ostetaan vaan värin yms. ominaisuuden pohjalta ajattelematta lainkaan käytännöllisyyttä ja toimivuutta. Mä heräsin itse vasta +20 viikoilla tohon käytännöllisyyteen B) Sitä ennen oli värit yms. listan kärjessä. Vaikka jouduin joistain ulkoisista asioista tinkimään niin olen kyllä ollut tosi tyytyväinen valintaani.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me asumme luhtitalossa maan tasalla, joten kuskaamme vaunut aina ovesta vaan sisälle ja säilytämme eteisessä (no melkein ruokailutilaa tää on). Ja päikkäreille menee meidän terdelle sujuvasti ilman mitään purkamista.

 

Meidän yläkerrassa on just pieni vauva. Heillä samanlainen kämppä kuin meillä, sillä erolla, että terassin sijana heillä parveke. Heillä on mielestäni kätevä syteemi, kahdet vaunun rungot ja yksi kantokoppa. Noita kierreportaita kun ei pystyis/jaksais vaunuja ylös roudata. Toista runkoa säilyttävät tossa luhtikäytävässä ja toista parvekkeella. Tyttö sitten vaan kantokoppaan ja menoksi. Käyvät lenkkeilemässä ja lenkin jälkeen vaan vauva kannetaan kopassa ylös ja parvekkeelle ja koppa vaunuihin. Heillä on lasitettu parveke, joten noi partsivaunut pysyvät ihan siisteinä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillläkin on lasitetulla partsilla vanhat Emmaljungat - tai siis runko+ratasosa. Briojen kova kantokoppa sopii niihin. Varsinaisia vaunuja joudun säilyttämään vaunuvarastossa, kun on hissitön talo.

 

Noi partsivaunut perittiin asunnon edellisiltä omistajilta. Ainakin varmaan vuoden päivät oli vaunut heillä olleet tuossa parvekkeella, ja mulla nyt puol vuotta sitten. Ei niissä mitään hometta kyllä näy, eivätkä haiskahdakaan epäilyttävältä. Toki eivät pääse kastumaan, vaikka ilma olisikin kosteaa.

 

Eihän noi välttämättömät varmaan olisi, toki voisin vauvan kopan laittaa lattiallekin tai pöydälle, mutta vaunuja pystyy heijaamaan, jos on nukahtamisessa vaikeuksia :)

 

Nyt olen miettinyt, että kun poika kohta ei enää koppaan mahdu, miten sitten toteutan ulkona nukuttamisen :blink:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on parvekevaunut (vanhat Briot huuto.netistä 16 eurolla!) lasitetulla parvekkeella ja on olleet ihan pelastus!

 

Partsilla tyttö nukkuu pitkiä päiväunia, mutta sisällä ei ollenkaan. Parvekevaunuissa on kova kantokoppa, joka tuodaan aina sisälle. Kylmään koppaan en laittaisi lasta, palelisi varmasti näillä keleillä. Ykkös-vaunujen kantokoppa käy myös parvekevaunuihin, eli jos olen liikenteessä ja unien haluaa jatkuvan, kiikutan tytön ykkös-kantokopassa parvekevaunuihin. Samoin jos tiedän olevani lähdössä ulos kesken päiväunien, laitan tytön ykkös-kopassa parvekkeelle ja nappaan vaan mukaani kun on lähdön aika. Meillä tämä on toiminut ihan huipusti ja koti säästynyt hiekalta ja ravalta. ja tyttö koisinut pitkiä unia.

 

Nimim. Tyttö 5 h päikkäreillä partsilla (kaksi tuntia ensin liikkuvassa vaunussa ja loput partsilla)

Edited by Honeynut

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on parvekevaunuina 10 €:lla kierrätyskeskuksesta hankitut Teutoniat (asutaan luhtitalon ylimmässä).

Mä irrotin kaikki kangasosat, jopa kuomunkin, koska ne haiskahti vähän kummalliselle. Päälle laitoin sadesuojan, joka on siinä 24/7. Meillä ei oo lasitettua partsia.

Vaavi nukkuu lämpöpussissa, ja laitan pehmikkeeksi aina viltin. Hyvin on toiminut!

 

Pienempänä Vaavi nukkui käyttövaunujen kantokopassa partsilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on parvekevaunuina kaverin vanhat vaunut, kun varsinaisia käyttövaunuja ei viitsi olohuoneen lattian halki kuljetella kuraisine renkaineen. Eikä taas pelkällä kopalla nukuttaminen onnistuisi, kun välillä tarvitaan heijausta keskeytyneiden unien takia. Meillä on lasitettu parveke eikä vaunurungossa näy mitään homehtumisen merkkejä. Vaunujen sisäosa ja sen alla oleva lampaantalja otetaan aina sisälle lämpimään silloin, kun vauva ei siellä nuku.

Ihan pelastus ovat kyllä nuo käytetyt vaunut! Ilman niitä meillä ei varmaan nukuttais päikkäreitä ollenkaan :rolleyes:

Share this post


Link to post
Share on other sites
Nyt olen miettinyt, että kun poika kohta ei enää koppaan mahdu, miten sitten toteutan ulkona nukuttamisen :blink:

 

 

Millaiset vaunut sulla on? Meillä on yhdistelmät, joissa on kova koppa, ja kun tuli aika muuttaa vaunut rattaiksi, pystyi niissä silti myös rattaiksi muutettuina ihan täysin nukkumaan, ei siihen nukkumiseen koppaa tarvittu. Kylmillä ilmoilla vain makuupussissa rattaisiin ja jalkapeitto päälle, niin ulkoapäin näyttivätkin sitäpaitisi ihan vaunuilta :lol: Lämpimämmällä en käyttänyt makuupussia ollenkaan.

 

Meillä ei koskaan ole ollut parvekevaunuja erikseen, vaan edellisessä hissillisessä kerrostaloasunnossa vein parvekkeelle ulosnukkumisen ajaksi aina yhdistelmät, jotka meillä oli siis ihan varsinaisesti käytössä. Toin ne aina muutenkin kotiin sisälle, niin erillisiä vaunuja ei oltaisi tarvittukaan. Sitten kun muutettiin hissittömän kerrostalon toiseen kerrokseen, säilytin aluksi vaunuja pelkästään kotona, koska ostettiin vaunuvarastossa säilytettäviksi matkarattaat. Sit puolitoistavuotiaana lopetettiinkin ulkona nukkuminen, kun alkoi nousta aina unien jälkeen istumaan. Ihan hyvään saumaan loppuikin, niin saatiin viedä yhdistelmätkin alas, sillä pidemmillä varsinaisilla kävelyillä tykkään käyttää niitä paljon enemmän kuin matkiksia. Ilman hissiä on aika itara ajatus roudata painavia yhdistelmiä ees-taas... Nyt tuodaan kohta yhdistelmät taas vakituisesti tänne sisälle, kun syntyy uusi vauva, jota aion myös nukuttaa ulkona ja pientä vauvaa tykkään muutenkin pitää sisällä vaunuissa, kun se on niin kätevää. Alas on sitten ostettu tuplayhdistelmät, joilla on hyvä tehdä vaunulenkkejä. Lisäksi on ne yhden lapsen matkikset, nykyisin tosin vakituisesti kulkee auton peräkontissa ;)

 

Vaunuja en koskaan säilyttäisi vakituisesti kylmässä ulkona, vaan aina ehdottomasti lämpimässä!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Siis parvekkeella homehtuu jos siellä pitää 24/7 niin kuin ylensä pidetään. Mutta hyvä idea on tietenkin ottaa yöksi sisään kuivumaan, niin kuin monet jo ehdottivat/tekevät. Mutta ei ne ykkösvanut kyllä homehdu jos on ulkona vaan nukkumisen ja ulkoilun aikana ja muuten säilytetään sisällä kuivassa. Siitä olen kyllä aikas varma!!!!

 

Mä oon aatellut pitää sitä runkoa aina ulkona, kun ei se meille sisälle mahdu. Kopan kyllä otan sisälle. Voiko se runko mennä jotenkin pilalle, jos se on katoksen alla?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mullakin olisi kysymys parvekkeella nukuttamisesta. Eli asutaan kolmannessa kerroksessa, hissiä ei ole, mutta vaunuja voi säilyttää pyörävarastossa. Ajattelin, että alussa vauva voisi nukkua parvekkeella vaunujen kopassa, joka kannettaisiin varmaankin aina ylös. Koppa sitten pöydälle tai muulle alustalle tukevasti.

 

Nyt vaan hyviä neuvoja tuppaavilta sukulaisilta ja tuttavilta kuulee, että vauva ei välttämättä nuku jos sitä ei voi heijata ja keinuttaa niinkuin vaunuissa voi, eli parvekevaunut pitäisi olla. Mutta eikö tämä ole totuttamiskysymys kuitenkin? Tietääkseni ulkona nukuttaminen on aika suomalainen ilmiö ja muualla vauvat nukkuvat päiväunensa sisällä tavallisessa sängyssään.

 

Onko kellään siis kokemusta nukuttamisesta parvekkeella ilman vaunuja?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Riippuu ihan vauvasta... Meidän tytsy nukahtaa kyllä liikkumattomiinkin vaunuihin. Monesti vaan laitan tytön vaunuihin, työnnän vaunut ovesta ulos terassille ja sinne nukahtaa. Joskus taas vaatii vähän heijaamista. Jonkun kerran olen nukuttanut pehmeässä vaunun kantokopassa parvekkeella pöydän päällä, jos ollaan oltu kylässä. Jos on vaatinut heijaamista, olen keinuttanut kantokoppaa kantokahvoista kiinni pitäen. Minun kokemukseni mukaan siis ilman parvekevaunuja pärjäisi, mutta riippuu tosiaan vauvasta ja tiedän kyllä monia vauvoja, jotka eivät suostu nukkumaan kuin liikkuvissa vaunuissa. Ehkä kannattaa siis odotella siihen, kun vauva syntyy ja ostaa parvekevaunut sitten, jos tarvis on.

Edited by RouvaR

Share this post


Link to post
Share on other sites

Emmaljungan kopassa on keinujalakset, olisko just tota varten :lol: Voihan kantokassin kanssa myös heijata vähän aikaa jos haba riittää ;) Meidän poika oli kyllä sellanen tapaus että nukahti vaan liikkuvaan vaunuun, mutta uskon että se on tottumis kysymys.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko vaunut ainoa tapa nukuttaa ulkona/parvekkeella? Eli siis haluaisin kovasti jättää vaunut alakerran vaunuvarastoon, mutta missä silloin nukutan vauvani partsilla?

 

Meillä on pehmeä kantokoppa. Onko se vähän turhan kylmä laittaa lattialle yksinään? Toisekseen siitä puuttuu se kuomuosa... Jos vie esim. matkasängyn ulos, niin sekin on tosi avonainen. Vai pitääkö se vauva aina verhota sillä harsolla? (siis se kuomun etuosa)

 

Erillisiä parvekevaunuja en haluaisi, koska tulisi tosi ahdasta ja tykkään että tuo lasitettu parveke toimisi myös sellaisena kakkosolohuoneena lämpimillä keleillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli erillinen vaunukoppa, jossa poikaa välillä nukutettiin lasitetulla terassilla tukevan pöydän päällä. Se toimi suht hyvin, ainut vika oli heijausmahdollisuuden puute, joten kesken päikkäreiden heräävää lasta oli välillä hankala saada nukahtamaan uudestaan. Meidän kopassa oli kuomu, mutta jos teillä kerran on lasitettu parveke, en usko että kuomu on välttämätön, kun sitä ei tuulensuojaksi tarvita. Harsoa mä en koe mitenkään välttämättömäksi. Meillä oli se käytössä ainoastaan vaunulenkeillä kovilla pakkasilla ja lasitetulla parvekkeella varmaan on vähän lämpimämpi kuin ihan ulkona?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0