Sign in to follow this  
Followers 0
Leine

Millainen kosteusalusta pinnasänkyyn?

28 posts in this topic

Millainen kosteusalusta kannattaa hankkia vauvan sänkyyn?

 

Muovitettu frotee olisi hyvä siinä mielessä, että kangas on toiselta puolelta muovia, joka estää kosteuden siirtymisen patjaan.

Toisaalta olen kuullut sen olevan huono syystä, ettei se hengitä. Vai onko muovitetuissa froteissa eroja?

Millainen hengittävä ja kosteutta pitävä alusta olis siis loppujen lopuksi paras, että vauvalla olis mukava nukkua ja patja pysyis kuivana?

 

 

(Vertailin äitiyspakkauksessa tullutta muovitettua froteepalasta (mielestäni liian pieni pinnasänkyyn) Eurokankaan muovitettuun froteeseen, ja mielestäni niissä oli eroa...)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on sellaista vanhaa, paksua, oikeastaan ennemminkin froteepintaista kumia kuin edes kumipinnoitettua froteeta patjan suojana. Se ei hengitä sitten yhtään, minkä vuoksi sen ja vauvan välissä on ohut, konepestävä petauspatja. Vaikka petari on tosi ohut, vauvaa ei hiosta yhtään.

 

Se äp:n muovifroteelipare on tosiaan ihan liian pieni pinnasänkyyn. Ensisängyssä sitä käytettiin, samoin on joskus ollut vaununkopassa (silloin kun se oli matkasänkynä). Hoitoalustan suojaksikin se käy. Mutta pinnasänkyyn on turhan pieni :)

 

Ensisängyssä nuo kosteussuojat olivat muuten ihan vaan lakanan alla. Ei tullut vauva hikiseksi niinkään, mutta nyt isompana ei varmaan enää toimisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en käytä vielä mitään, koska poika menee vielä vaipoilla ja harvemmin falskaa, että se ei haittaa jos lakanat menee vaihtoon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Tencel-patjansuojus. Sen päällä on tosin vielä petari ja sen päällä tavallinen lakana, mutta voisi tuota pitää ihoakin vasten. Saa esim. A-T Lastenturvasta Kertaakaan ei kyllä ole tullut vahinkoja sänkyyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vaikka vaipat ei falskaiskaan, niin mä ainakin haluaisin, että sängyssä ois varmuuden vuoksi jokin tuollainen muovitettu alusta.

Saattaahan patja kostua pulauttelustakin, ei pelkästään pissasta. Helpompaa ja nopeampaa on pestä liinavaatteet kuin patja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on myös petari (Ikeasta 16e) patjan suojana, helppo heittää pesuun jos likaantuu (meillä ennen kiinteiden aloittamista tuli kakat vaipasta ohi noin joka kolmas aamu). Silloin kun petari on pesussa olen pitänyt patjan suojana muovitettua froteeta ja aikuisten lakanaa nelinkerroin taitettuna, jotta olisi vähän "eristettä" muovin ja vauvan välillä. Petarille olen ommellut vielä pussilakanan niin pysyy paremmin paikallaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä olen käyttänyt myös sitä äp:n alustaa pinnasängyssä. Eihän se pissi koko sänkyyn leviä. Ainakin meillä toimi niin kauan kuin likka oli vauva. Nykyisin ei sillä ole niin väliä kun likka nukkuu unipussissa, se vaan sitten tarttee laittaa pesuun jos vahinko käy :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Nappulan kanssa samanlainen patjansuojus. Eli tällainen:

Patjansuojus-tencel%201.jpg

 

Meillä on sattunut niin monta pissa- ja pukluvahinkoa, että tuo on ollut kyllä ihan loistava. Meillä oli alussa varsinkin kausia, että kaikki vaipat falskasi, kun herra oli niin hoikka. Meillä on omassa sängyssämme ihan samanlainen ja meidän petari olisi kyllä mennyt pesulaan monen monta kertaa jo viime kesän aikana ilman sitä, kun poika nukkui osan öistä meidän sängyssä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä alussa käytettiin ÄP:n muovitettua froteeta ja silloin tällöin Ikean patjansuojusta. Annoin ton Ikean sitten raskaana olevalle ystävälleni sängyn suojaksi, lapsivesien menon varalta.

 

Aikani käytin tuota froteeta, mutta ei meillä enää sellaista tarvita. Petarin ostin sänkyyn ja se toimii hyvin, silloin jos joskus vaippa falskaa. Alkuun meillä oli noita falskauksia ja pukluja enempi, jolloin suoja oli ihan hyvä. Mutta enää ei aikoihin ollut tarvetta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toi Tencel vaikuttaa kyllä hyvältä!

 

Onkohan niitä myynnissä missään muualla kuin Lastenturvassa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän suojus onkin näemmä nimeltään Conforal, tencel-kankaasta tehty. Niitä olen nähnyt Stockalla, siellä tosin oli aina pinniskoko loppu (omat ostin Lapsimessuilta).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käytännön testausta vauvan kanssa vielä odotellaan, mutta itse ostin Eurokankaan muovitettua froteeta. Pelkäsin hiostamista, mutta nyt oon testailla itseni alla jo pari viikkoa ilman ongelmia. Meillä on uusi 180cm leveä sänky, jonka petari on läpitikattu (eli ei irrotettavaa, pesun kestävää päällistä). Päätin kokeilla, että hiostaako tuo mun alla ja samalla tietty suojella sänkyä esim lapsiveden menoa ajatellen.

 

Ei hiosta ainakaan mun mielestä. Sen päällä on tosin kaks lakanaa: sellanen muotoon ommeltu puuvillainen petarin suojus ja sitten tavallinen lakana. Hyvin on toiminu. En edes huomaa koko froteeta. Tuskin siis vauvakaan :unsure:

 

Muoks: Lisäyksenä vain, että se Eurokankaan frotee on paljon tukevampaa ja paksumpaa kuin äippäpakkauksen palanen...

Edited by margarita

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mahtaisikohan polyuretaanilaminoitu kangas ajaa saman asian?

 

Mietin kun on 2 mil PUL ja BR PUL niin josko ne hengittäisivät paremmin kuin muovitettu frotee vaikka ovatkin hintavia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä myöskin käytössä tuo sama Tencel- patjansuojalakana, kuin Ladybirdillä ja Amalialla. Ostin omani juurikin Kärkkäiseltä.Aluksi haaveilin noista Conforal- lakanoista, mutta kaksi lakanaa olisi tulleet maksamaan muistaakseni 80 euroa Anttilan verkkokaupassa, niinpä päätin tyytyä Kärkkäisen vähän halvempiin...

Hyvin ovat toimineet pojan sängyssä, patja ei ole kastunut eikä sotkeutunut kertaakaan. Ja ihan suoraan ihoa vasten ilman muita lakanoita käytän.

Edited by nikunaku

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ostin jyskistä sellaisen 5 euron fleecepeitteen ja ompelin siitä vauvan sängyn kokoon sopivan kaksinkertaisen palan. Käytännön kokemusta ei vielä ole, mutta jostain sain tämän vinki, että fleece erityisesti kaksinkertaisena toimii hyvin kosteussulkuna.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Tuo varmaan riippuu fleecestä ja aineista joilla se pestään. Kestovaipoissa fleeceä käytetään myös kuivaliinana eli siirtämään kosteus iholta vaipan sisään jolloin fleece ei todellakaan eristä, eikä varsinaisesti ime. Riippuu siis ilmeisesti siitä millä peset fleecesi?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Tämmöiseen törmäsin googlatessa. Ei ole hinnalla pilattu. Jos toi nyt on ihan vaan muovitettua froteeta, kangaskaupassa pääse tosin halvemmalla. Edited by Viljatuuli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yksinkertainen fleece toimii kuivaliinana, ja kaksinkertainen fleece kosteussulkuna. Kestovaippapuolelta huikkaan ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuosta muovitetun froteen hiostavuudesta. Meidän neiti meinasi syntyä rv 32. Joten jouduin neljä viikkoa olemaan pelkästään vuoteessa. Vessassa sain käydä. Mulla oli koko ajan muovitettu frotee, sillä pelkäsin että verenvuoto alkaa uudestaan. Edes siinä 24 h 7 vrk/4 vkoa ei frotee hiostanut. Siis mulla oli froteen päällä tavallinen lakana. En tosin ole mikään megahikooja, normaalin verran vissiin. Ostettiin sitä samaa froteeta enemmänkin ja nyt on meidän neidillä pinnasängyssä samaa froteeta. Itselläni on myös vielä muovitettu frotee alla, sillä neiti syö öisin meidän sängyssä ja nukkuukin osa yötä.

Edited by pikkaraiset

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on Ikean patjansuojia. Sopivan isoja ja halpoja (5e). Itsellä se on nyt ollut sänkyä suojaamassa, eikä mua ainakaan hiosta. Tuntuu myös kivalta (tosin on toki lakanan alla käytettäessä!).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä tarvitsisin kosteussuojan meidän omaan sänkyyn (180 x 200 cm), kun poika nukkuu meidän välissä suurimman osan öistään ja vaippa falskaa vähän turhan usein. Patjan päällä meillä on Ikean patjansuojus, mutta sen peseminen ja kuivaaminen on vähän hankalampaa kuin pelkän kosteussuojalakanan. Nuo Conforal-lakanat olisivat varmaan ihan loistavia, mutta hinta hirvittää. Osaisiko joku vinkata mistä niitä saisi edullisimmin, tai ovatko jossain kenties tarjouksessa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

A-T Lastenturvan patjansuojat, myös verkkokaupasta. Ainakin tuote-esittelyn mukaan koko 160x200 menee myös 180x200-kokoiseen sänkyyn, hinta 59 euroa.

 

Meillä on messuilta ostettu Conforal-lakana (nykyisin kai Velfont-nimellä myytävä). Ei ole muuta vikaa kuin se, että pestessä joutuu laittamaan sen vielä lopuksi yksin linkoutumaan (kiertyy mokoma kangaspuoli sisäänpäin, eikä tietenkään vesi karkaa sieltä "muovipussista" mihinkään). Ja suurempana vikana se, että niitä on vain yksi :lol: Ostetaan varmaan tuollainen A-T Lastenturvan lakana, kunhan ehtii sinnepäin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now
Sign in to follow this  
Followers 0