Helmikuu

Missä vaiheessa ja miten kertoa tuleville isosiskoille/veljille raskaudesta?

11 posts in this topic

Toivottavasti tällaista ketjua ei ollut jo ennestään. Puhelimella selatessa en ainakaan heti löytänyt.

 

Eli missä vaiheessa raskautta olette kertoneet lapsille tulevasta vauvasta? Ja minkä ikäisiä lapset ovat tuolloin olleet?

 

Tää nyt meillä mietinnässä, sillä mulla viikkoja kasassa vasta 8+5, mutta koulussa oleva esikoinen selvästi epäilee jotain.

Oon oksennellut useita kertoja lähipäivinä ja nyt muksu oli löytänyt jostain ultrakuvankin ja kyseli tiukkaan sävyyn, et mikä se on.

Pienempien muksujen kanssa ei varmaan tarvitse tällaisia vielä näin alussa miettiä, mutta nyt kyllä huomaa että toi esikoinen reagoi tähän mun olotilaan ja ihmettelee kun käyn usein oksentamassa.

 

Oon vastaillut kysymyksiin (esim. ultrakuvasta) asiallisesti, mutta kertaakaan en oo vielä sanonut että vauva on tulossa. Pelottaa vähän, jos koululainen puhuukin ohi suunsa jossain tilanteessa tai jos joku meneekin tässä pieleen, alussa kun ollaan.

 

Mites muilla, niin pienten kuin vähän isompien lasten kanssa on kertominen sujunut? Ja miten tieto on otettu vastaan?

Share this post


Link to post
Share on other sites

VOISKO joku siirtää tän normi odotuspuolelle, tuli väärälle alueelle. :(

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me kerrottiin 3v ja vajaa 2v lapsille 12 viikon ultran jälkeen. Kertomisen yhteydessä oli sitten näyttää se ultrakuva. Ajateltiin myös, että 12 viikon jälkeen keskenmenon riski on jo aika pieni ja siinä vaiheessa haluttiin kertoa raskaudesta muillekin. Ekaksi kerrottiin lapsille ja sitten muile sukulaisillekin. Nuorempi ei kyllä tajunnun asiaa, mutta vanhempi alkoi siitä lähtien mutustella asiaa mielessään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kerroin 3,5 vuotiaalle esikoiselle noin viikoilla 16, kun maha alkoi pyöristymään. Meillä kertominen meni helposti, kun esikoinen totesi. "Äidillä on iso masu, siellä on vauva". Oli tätä aikaisemminkin sanonut, mutta olin aiemmin asian kieltänyt. Nyt myönsin ja sen jälkeen se on ollut tiedossa.

Edited by V.M.S.

Share this post


Link to post
Share on other sites

me kerrottiin kans nt-ultran jälkeen esikoiselle. ihan jatkuvasti vauvasta ei puhuta, mutta aika paljon kuitenkin ja myös esikoinen juttelee mahan läpi vauvalle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerrottiin noin rv 8. Leikki-ikäinen lapsi ei lörpötellyt, mutta ei se nyt niin vaarallista ole, vaikka olisi. Ja ehdottomasti kertoisin, jos lapsi on itse löytänyt ultrakuvia tai muuten epäilee jotain. Sitä paitsi ihan tilastollisesti keskenmenoriski on jo aika pieni, jos alkuraskauden ultrassa kaikki on kunnossa. Ainahan jotain voi mennä pieleen, mutta sellaisessa tilanteessa asiat mietitään sitten uusiksi. Eli rohkaisen kertomaan.

 

Omasta lapsuudesta muistan aika traumatisoivana kokemuksena sen, että mulle kerrottiin sisaruspuolen odotuksesta vasta kun olin aikaa sitten tajunnut asian itsekin. En vieläkään ymmärrä, mitä tuollaisella salailulla on tarkoitus saavuttaa.

Edited by Josephine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Josephine. Mä olisin varmaan jo kertonut kouluikäiselle, mutta mies on sitä mieltä ettei vielä kerrota.

Meillä on myös 4,5v lapsi ja mietityttää että jos kertoo isommalle, pitääkö kertoa pienemmällekkin.

Isompi varmaan ei niin puhuisi asiasta ympäri kyliä, vaikka häneltä saattaisikin asia lipsahtaa jollekkin, mutta toi nuorempi lapsi on sen sortin "höpöttäjä", ettei hänen kuulleen voi puhua mitään ilman, että hän käy naapurin mummolle, hoitotädeille, hoitokavereiden vanhemmille yms. asiasta raportoimassa. :D

Naapuri aina sanookin, että tietää mitä mitä ollaan suunniteltu lomiksi, viikonlopuiksi jne. kun ipana käy kertomassa kaiken.

Ja ihan vielä en haluaisi tätä ihan kaikkien tietoon.

 

Onko epäreilua kertoa isommalle ensin ja pienemmälle vasta muutaman viikon kuluttua?

Pienempi ei ole vielä osannut epäillä mitään. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kerrottiin esikoiselle (7v) siis ensin, kun tuntui olevan oksentelusta niin ihmeissään. Hyvin otti tiedon vastaan ja malttoi pitää suunsa kiinni.

Kuopukselle (4.5v) kerrottiin nt-ultran jälkeen. Ja kuten arvelinkin, tyttö oli heti hoidossa mainostanut asiaa kaikille...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos tää raskaus jatkuu niin pojalle kerrotaan nt-ultran jälkeen. Tämä on suunnitelma ainakin tässä vaiheessa. On tuolloin juuri täyttänyt 4. Ja toivoo kovasti pikkusiskoa <3 "Velikin käy. Ehkä." :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me taidettiin kertoa esikoiselle (tuolloin n. 3.5v) joskus rv16 paikkeilla, kun mahakin oli alkanut kasvaa. Ja sellaiseksi päivittäin puhuttavaksi asiaksi tuleva pikkuveli tuli rakenneultran jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Poika on tiennyt jo rv 7 asti.. koska olimme sitä mieltä että iloitaan nyt. Poika on 7 vuotta. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now