Helmikuu

Kotihoidontuen uudistus, olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta?

461 posts in this topic

Pikainen kysely näin kännykällä tehtynä. Olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta kotihoidontuella?

Perusteluita saa esittää, mutta pakko ei ole.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä olisi, jos meillä lapset pidettäisiin yli sen äidin jakson ajan kotona. Tällä hetkellä ei kosketa, sillä palaan itse töihin kun kuopus 1v2kk, eli mulla olisi vielä ollut monta kuukautta aikaa olla kotona. Meillä pyöriteltiin tätä vaihtoehtoa jo keväällä (mies kotiin, minä töihin), mutta en halunnut hiljaiseksi kesäksi palata pyörittelemään peukaloita. Jos oltaisiin pidetty tytöt vielä kauemmin kotona, mies olisi tosiaan nyt syksystä jäänyt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies olisi valmis jäämään kotiin, jos hänellä olisi työpaikka, josta voi jäädä kotiin. Yksityisyrittäjänä kotiin jäänti tarkoittaisi sitä, että pitäisi laittaa pillit pussiin (luopua vuokratilasta, myydä laitteet tai vaihtoehtoisesti vuokrata joku varasto mihin ne saa) ja töihin palaamisen jälkeen alalla uudelleen yrityksen perustaminen olisi hankalaa, koska asiakkaiden takaisin haaliminen on melkoisen työn takana. 

 

Eli mies olisi valmis jäämään kotiin, jos ei olisi pienyrittäjä. Sinänsä itse uudistus ei meihin näytä vaikuttavan, itse palasin esikoisen kohdalla töihin kun lapsi oli 1v7kk ja lapsi meni tarhaan. Jos talouteen lisää lapsia tulee, niin en heidänkään kohdalla missään nimessä olisi yli 2 vuotta kotona, eikä olisi mieskään vaikka se olisikin mahdollista. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Luultavasti ainakin muutamaksi kuukaudeksi. Mies on jo pari vuotta (yritysajan) puhunut siitä, että pieni breikki työelämästä lapsen kanssa tekisi hyvää. Miehen työpaikalla suhtaudutaan ilmeisen kannustavasti isien perhevapaisiin ja hänellä on useampi työkaveri ollut tai on juuri parhaillaan kotona lapsen kanssa. Jos tarkatelen omaa tuttavapiiriäni niin tuossa suhtautumissa isien kotiinjäämiseen on tapahtunut aika suuri muutos viidessä vuodessa (siis positiiviseen suuntaan). Uskon että aika paljon vaikuttaa työkulttuuri siihen, että pystytäänkö/halutaanko tuoreehkon isän työt jakaa muille muutaman kuukauden tähden. Taloudellinen kysymys on toinen aspekti, jos mietitään menetettyjä palkkatuloja, mutta uskon kuitenkin että se olisi hyvä sijoitus isän ja lapsen suhteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä ei todennäköisesti enää ole ajankohtaista, siis ajattelen ettei nyt jo tehtyjä kotihoidontukipäätöksiä aleta muuttamaan, mutta jos olisi niin mies ei jäisi kotiin. Ei kuulema jäisi vaikka siitä saisi saman palkan kuin töissä olosta.

 

Mutta sanoihan joku VATT:n tutkijakin eilen uutisissa että käytännössähän tällä on haettu ihan sitä että kotihoidontukikausi lyhenee sillä kukaan ei uskokaan että miehet nyt isolla joukolla jäisivät kotihoidontuelle. No, kai se säästöä on tämäkin. Niinkuin Kasmakin tuossa yllä sanoi, kotihoidontukihan on tarkoitettu lasten kotihoidon järjestämiseen mutta tässä ei nyt kai haluta edes ajatella että kuvoissa on se lapsikin eikä vain vanhempien töissäkäynti. Seuraavaksi tulee varmaan sellainen asetus että raskaus sallitaan vain jos mies ottaa siitä hoitaakseen yhden kolmanneksen. :girl_mad:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies haluaisi kyllä periaatteessa jäädä joksikin aikaa, jossain vaiheessa, kotiin lapsen kanssa, mutta kahden hengen firmassa yrittäjänä työskentelevänä se ei käytännössä ole mahdollista. :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on valmis jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Ei aiota hoitaa lapsia kotona kun nuorin on yli kaksi, joten sinänsä tämä uudistus ei siihen vaikuta, vaan mies on valmis jäämään kotiin jo ennen kuin äidin osuus on käytetty. Ehtona sille on vain tietysti se, että minä onnistun saamaan töitä. Toistaiseksi ei ole kukaan tullut kotoa hakemaan, että pitäisiköhän aktivoitua lähettelemään hakemuksia...  :blush:

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä ei vain onnistu, itse olen opiskelija ja mies ansiotyössä. Täysin mahdoton yhtälö siis vaikka haluja olisikin. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies jäisi mielellään, mutta ei kuitenkaan oikeasti suostuisi jäämään, kun taloudellisesti siinä ei olisi mitään järkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies pitänee puolisen vuotta hoitovapaata myös tästä tulevasta toisesta lapsesta, samoin kun pari vuotta sitten piti esikoisesta. Meille tämän mahdollistaa mun ja miehen kutakuinkin saman suuruiset tulot, joten sen puoleen meidän perheessä on se ja sama, kuka sen palkkapussin kotiin tuo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

On jäämässä ja asiasta sovittiin jo raskauden alkuvaiheessa, eli tällä uudistuksella ei ole tekemistä asian kanssa. Mies siis otti asian itse puheeksi ja sanoi, että haluaa jäädä lapsen kanssa kotiin, jää todennäköisesti kun vauva on reilun vuoden ikäinen.

 

Edit. Meillä myös tulot ovat suht samansuuruiset, eli sen puolesta ei ole väliä, kumpi kotiin jää.

Edited by Pomp

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sama kuin Shuttlella. Mies ansiotyössä ja minä työtön(/kht:llä samalla opiskeleva), eli käytännössä toteutus mahdotonta vaikka kivahan se olisi jos voisi olla.

 

Tosin ei me(kään) varmaan pidettäisi muutenkaan yli 2veeksi lasta kotona, joten sinänsä ihan sama, mutta ärsyttää tämä uudistus noin periaatteesta, kun vapaus valita omaan talouteen sopiva ratkaisu viedään pois.

 

Tietääkö muuten joku, onko se äidin 2vuotta sitten pakotettu äidille, ettei mies edes voisi olla kotona muuta kuin oman yhden vuotensa verran?

 

Ja miten tämä toimii yksinhuoltajilla? Täytyykö "kerran puolessa vuodessa isän" saada se vuosi vai eikö tällöinkään äiti saisi sitä pitää? Entäs täysin yksinhuoltajat, kun kumppania ei ole? Entä jos totaaliyksinhuoltaja on mies?

 

Ja vielä.. miten tulevat lapset vaikuttavat? Jos esikoinen täyttää 2v ja kuopus syntyy, eli äiti on joka tapauksessa kotona niin onko äidin mahdollista saada esikoisesta sitä mahdollista pientä määrää kht:tä äp-rahojen ohella jos on siihen nykymääräysten mukaan oikeutettu (kuten minä)?

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään ei onnistuisi syystä että mies on yksityisyrittäjä ja työ sellaista, johon sijaisen perehdyttäminen kestäisi useita kuukausia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täytyy vastata nyt kun ehdin koneelle. Eli meillä vauvaa yrittäessä oli jo puhetta siitä, että mies voisi jäädä hetkeksi kotiin lapsen kanssa.
Kahden aiemman lapsen kohdalla tämä ei ole ollut mahdollista, mutta nyt tilanne olisi sellainen, että mieskin voisi jäädä kotiin.
Tän uudistuksen myötä miehen "kotonaoloaika" ehkä vaan tulee alkuperäistä suunnitelmaa pidemmäksi.
Tarkempia aikoja en osaa vielä sanoa, koska alkuraskaudessa vasta ollaan, mutta näin olisi siis toiveena.

 

Meillä syyt miksi mies olisi jäämässä on kotiin, on se, ettei kovin pientä tarvitsisi laittaa hoitoon, samalla olisi joku katsomassa kun keskimmäinen lapsi aloittaa eskaria ja koulua eikä tarvitsisi tulla näistä tyhjään kotiin. Miehelle ei ole samanlailla "pausseja" työelämään tullut, kuten mulla äitiyslomien ja hoitovapaiden myötä ja nyt olisi hyvä jos miehellä olisi myös mahdollisuus tällaiseen.

Edit.
Hoitovapaan aikana tulot kyllä tippuu melkoisesti, mutta ollaan ajateltu (jo yritysaikana), että säästetään hoitovapaata varten.

Edited by Helmikuu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei jäisi. Arvomaailmaan miehen kotonaolo sopisi hyvin, mutta nykyisen työn kanssa se ei käy ollenkaan. Se tuhoaisi sekä uran, että meidän elämäntyylin.

 

Isyysloma saadaan toivottavasti pidettyä, kun sitä voi palastella yleisesti hyväksyttyjen lomien (esim. joulunpyhien) jatkoksi.

 

 

 

 

 Seuraavaksi tulee varmaan sellainen asetus että raskaus sallitaan vain jos mies ottaa siitä hoitaakseen yhden kolmanneksen. :girl_mad:

 

:grin:  Viimeinen kolmannes, kiitos! Ajatelkaa miten synnytyskuviot muuttuis kun miehet ottais ne hoitaakseen.  :grin:

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies näillä näkymin jäämässä pariksi kuukaudeksi kotiin. Syystä että itse olen parempi palkkaisessa työssä joten fiksumpaa minulla mennä töihin ja miehen jäädä kotiin, lasta ei alle vuosikkaana mielellään hoitoon vietäisi. Puhe on ollut kylläkin vain 2-3 kuukaudesta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäisi mielellään jos mun tulot olis edes jotenkin sellaisia, että pärjättäisiin.

Mutta, tavallaan meillä tulee toteutumaan jo tuo, että mies hoitaa puoliksi lapsen hoitovapaalla. Palaan töihin muutamaksi päiväksi viikossa ja työajat sumplitaan miehen vuorotyön mukaan. Näin yrittäjänä kun voin itse määritellä työpäivät ja -ajat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tämä ei todennäköisesti enää ole ajankohtaista, siis ajattelen ettei nyt jo tehtyjä kotihoidontukipäätöksiä aleta muuttamaan, mutta jos olisi niin mies ei jäisi kotiin. Ei kuulema jäisi vaikka siitä saisi saman palkan kuin töissä olosta.

 

Mutta sanoihan joku VATT:n tutkijakin eilen uutisissa että käytännössähän tällä on haettu ihan sitä että kotihoidontukikausi lyhenee sillä kukaan ei uskokaan että miehet nyt isolla joukolla jäisivät kotihoidontuelle. No, kai se säästöä on tämäkin. Niinkuin Kasmakin tuossa yllä sanoi, kotihoidontukihan on tarkoitettu lasten kotihoidon järjestämiseen mutta tässä ei nyt kai haluta edes ajatella että kuvoissa on se lapsikin eikä vain vanhempien töissäkäynti. Seuraavaksi tulee varmaan sellainen asetus että raskaus sallitaan vain jos mies ottaa siitä hoitaakseen yhden kolmanneksen. :girl_mad:

 

Katohan, perhana. Olinkin väärässä ketjussa, luulin kirjoittaneeni tuohon hallituksen kotihoidontukiremontti-ketjuun...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies jäisi kotiin vaikka koko kahdeksi vuodeksi jos mulla vaan olisi töitä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milloinkohan uudistus tulee voimaan eli milloin syntyneitä se koskee?

Edited by Tiana

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on muutenkin se tilanne, että mies saattaa jäädä osittain kotiin mun äitiysloman ja miehen isyysvapaiden jälkeen. Miehellä on parempi palkka, mutta se siis tekisi jonkin verran töitä kotihoidon ohessa. Nytkään poika ei ole kuin max. 3 päivää viikossa hoidossa miehen joustavan työn takia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jäi esikoiselta ja jäisi mielellään toiseltakin, muttei taloudellisesti ole mahdollista. Kannattavaa se taloudellisesti ei ollut esikoisenkaan kohdalla koska miehellä paljon parempi palkka, mutta arvovalinta. Nyt kakkosen kohdalla taas pelkästään minun tuloilla ei pystytä pärjäämään, joten muutamaa kuukautta pidemmäksi ajaksi ei voi jäädä, mutta toivottavasti saa vuorotteluvapaata eli jää kuitenkin, tosin eri tavalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi periaatteessa, mutta tämä uudistus siihen tuskin vaikuttaa. Vaikeuttaa ehkä vaan, kun ei voida mennä silloisen elämäntilanteen mukaan vaan päätöksiä joudutaan ehkä tekemään aiemmin ja ajankohtia miettimään tarkemmin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Henkisesti kyllä, taloudellisesti ei.

 

 

Milloinkohan uudistus tulee voimaan eli milloin syntyneitä se koskee?

 

Erään edarista kuuluneen veikkauksen (ks. keskusteltuketju uudistuksesta) aikaisintaan ensi vuoden puolivälissä, koska välissä on aika paljon pykäläviidakon ja viranomaistouhun uudistusta. Tällöin olettaisin sen koskevan hoitovapaita, jotka aloitettaisiin 2014 puolivälin jälkeen eli esim. omaa perhettämme (LA nyt joulukuussa).

Edited by Jenny-Maria

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now