Helmikuu

Kotihoidontuen uudistus, olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta?

461 posts in this topic

^ ja ^^ Näin juuri. Opiskelijana sitä sai sen muutaman satasen kuussa, vuokran ja joidenkin pakollisten laskujen jälkeen oli käytettävissä yleensä satanen/kaksi elämiseen. Sen enempää ei ollut ja sillä mentiin, kaupassa tingittiin siitäkin ettei juustoa saanut ostaa, kun se oli kallista jne. Nyt kun tulot on nousseen ja on rakennettu talo, ostettu osaksi lainalla auto jne. Niin siinä ei kauheasti auta, vaikka jättäis ne juustot kauppaan. Se talon sähkölasku tulee kumminkin ja autolaina on maksettava.

 

Ja tosiaan, siihenhän tässä maailmassa pyritään usein, että kouluttaudutaan ja hankitaan työpaikka, jotta olisi varaa elää niinkuin tykkää. Ei sitä parin kotihoitovuoden takia voi noita asioita sitten lähteä myymäänkään. Eli siinä mielessä olen myös samoilla linjoilla, että ei se keskituloinen välttämättä ole sen vahvemmilla kodinhoitokaudella, kuin pienituloinenkaan. Mutta edelleen olen myös sitä mieltä, että jos ei ole valmis tinkimään mistään, niin sitten on turha valittaa (tyyliin salikortti, lehtitilaukset, kampaamokäynnit... mistä sitä nyt oikeasti voi tinkiä halutessaan.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Valintojahan ne on, eikä kaikki tule ajatelleeksi kaikkea etukäteen. Itselleni ei tulisi mieleenkään järjestää elämääni niin etten voisi halutessani olla hoitovapaalla lasten kanssa. Kolmevuotiaaksi en lapsia edes halua kotona hoitaa (ainakaan tällä hetkellä), minusta kaksi vuotta on ihan sopiva ikä päiväkotiin menolle, kun on isompia sisaruksia mukana. Ehkä tässä se juttu on se, että olen ollut kotihoidontuella ennen työtuloja, niin osaan ajatella siltä kannalta jo etukäteen. Mutta toinen juttu on se, että sen mitä noita asuntolainoja ollaan tutkittu (oman asunnon ostosta haaveillessa), niin vaikka olisin töissä, ei me edes saataisi asuntolainaa niin isolla kuukausierällä, ettei sitä pystyttäisi maksamaan toisen ollessa kotihoidontuella. Tai niin isolla kuukausierällä, ettei rahaa jäisi säästöön silloin kun molemmat ovat töissä. Siinä ehkä suurin syy miksi ihmettelen noita asuntolainoja aina perusteena, mutta ehkä sitten jos molemmat ovat niissä 6000 €/kk töissä niin sitten voi jo saada asuntolainankin jollain 6000 euron kuukausierällä, jolloin sitä ei luonnollisesti pysty maksamaan jos vain toinen on töissä. Siitä en sitten tiedä että onko sen kuukausierän pakko olla noin iso. Mutta jos ajattelee että vaikka 1500 euron tuloilla asuisi 500 euron vuokrakämpässä, niin jos 6000 euron tuloilla asuu 2000 euron vuokrakämpässä, niin jäähän sitä rahaa joka tapauksessa käteen enemmän sille suurituloiselle. Paitsi että verot tasaa aika paljon, pitäisi oikeastaan puhua nettotuloista että olisi helpompi laskea.

 

Me ei kyllä opiskelijan tuloillakaan ole tingitty mistään juustoista, joten ehkä siksikin minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka tahallaan elää niin tiukoilla. Tuntuu että minulla on aina ollut varaa siihen mihin haluan, enkä haluaisi muuttaa asiaa valtavan asuntolainan takia. Olisihan se nyt hullua, jos opiskelijan tuloilla voisi tehdä mitä tykkää, mutta sitten korkeakoulutetun keskipalkalla pitäisi koko ajan laskea mitä voi tehdä ja mitä ei ettei vaan rahat lopu kesken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei kyllä opiskelijan tuloillakaan ole tingitty mistään juustoista, joten ehkä siksikin minun on vaikea ymmärtää ihmisiä, jotka tahallaan elää niin tiukoilla. Tuntuu että minulla on aina ollut varaa siihen mihin haluan, enkä haluaisi muuttaa asiaa valtavan asuntolainan takia. Olisihan se nyt hullua, jos opiskelijan tuloilla voisi tehdä mitä tykkää, mutta sitten korkeakoulutetun keskipalkalla pitäisi koko ajan laskea mitä voi tehdä ja mitä ei ettei vaan rahat lopu kesken.

 

Sehän se, järjesteltävissähän nuo raha-asiat varmasti on, niin että kodinhoidontuelle voi halutessaan jäädä. Esim. juuri laittamalla ne lainat pelkille koroille. Mutta ei se sitä seikkaa muuta, ettei kodinhoidontuelle tippuminen saattaisi kirpaista aika paljon myös keskiluokkaisen elämänmenossa (eika vain pienituloisen).

 

Asuntolainathan mitoitetaan tulojen mukaan, niin että monesti maksimi saisi olla jotain 30 % luokkaa tuloista. Meillä ei ole ihan noinkaan paljoa, mutta silti toisen jäädessä ilman palkkaa, on tuo jo puolet toisen tuloista. Voisihan tuo löysemmäksikin mitoittaa, mutta silloin laina-aika pitenisi ja siinä ei taas ole mitään mieltä, jos tuohon kuitenkin töissä ollessa on varaa.

 

Tuota lainamaani osiota en ymmärrä, miten opiskelijat tahallaan elää tiukoilla, ettei ole varaa edes juustoon? Mitäköhän sitä opiskelijan sitten pitäisi tehdä, että olisi varaa juustoon? Meillä ei 2*300 + asumislisä sekä kesän tulot ollut todellakaan varaa mihinkään luxuksiin eikä oikeasti edes juustoon. Rahat oli aina lopussa kuun loppupuolella. Mutta jos sitä sitten itse ihan tahallaan elää noin tiukoilla, niin mitäköhän sitä olisi tehtävissä, että voisi elää "vähemmän tiukoilla"? Ja mitä tulee tuohon, ettei haluaisi muuttaa elämäänsä niin tiukaksi asuntolainan takia, niin tuskin kukaan asuntovelallinen on syömättä juustoa, mikä oli juuri se pointti. Että siinä kohtaa tulot on suuremmat ja menot eri luokkaa, eli silloin ehkä tingitään jostain muusta kuten niistä lehtitilauksista tai kampaamokäynneistä. Ja kyse oli siitä, että tiukoilla joutuu olemaan vain sen kodinhoidontuen ajan eli vuoden pari. Tuskin kukaan asuntoa hankkiessa hirveästi miettii sitä niin, että meillä olisi varaa tähän asuntoon ja tämä täyttää meidän tarpeet, mutta emme osta tätä vaan pienemmän, jotta voin olla sen yhden vuoden kotona. Se vuosi kun on pitkässä juoksussa aika lyhyt aika...

 

Mutta siis jokatapauksessa kodinhoidontuki on pieni, aivan tosi pieni kenelle tahansa, jonka pitäisi lapsia elättää, jossain asua ja syödä. Mikäli miehellä on noin 5000 euroa+tulot, niin voisi  kyllä helposti ajatella, ettei siellä joku 300 ole kuin karkkirahaa. Mutta mistäs sitä ihmisten rahatilanteista kuitenkaan tietää.

Edited by Adele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja joo, toki voi ajatella, että niillä on ollut varaa säästää jne. mutta jos on ne suuret lainat ja menot ja hankittu isompi asunto ja kakkosauto perheenlisäystä ajatellen. On te toki (tarpeetonta?) luksusta, mutta harva pystyy noin iso vajetta ihan tosta noin vaan paikkaamaan jos ei halua reilusti tinkiä elintasostaan (jos sillä ajatellaan materialistisia juttuja).

No just niinhän se menee, jos ei halua tinkiä materiasta, ei sitten. Vaikeahan se ehkä on tapojaan muuttaa mutta turha väittää, ettei voi, jos ei edes halua. Musta on kummallista sanoa samassa yhteydessä sanat "kakkosauto" ja "ei pysty paikkaamaan vajetta".

 

Mut jos puhutaan vaikka sellaisesta 4000 e kuukausituloista, niin ei säästöjä välttämättä ole kovin paljon ja sit kun putoaa kotihoidon tuelle niin voi olla vaikeaa karsia elinkustannuksia riittävästi :)

Tähän muuten törmää paljon. Että ruvetaan karsimaan elinkustannuksia, kun äitiysloma loppuu. Mä aloin karsimaan, kun testi näytti plussaa. Meidän elämä ei muutu mihinkään, kun äitiysraha vaihtuu kht:ksi. Samoin saa kuulla suunnilleen peräkkäisissä lauseissa miten ei ole varaa jäädä hoitovapaalle ja vuoden toiset matkailusuunnitelmat. Kuten sanottua, ei siinä mitään pahaa. Joku mieluummin tekee töitä ja matkailee, toinen on hoitovapaalla. Mutta pystymisestä musta ei ole tuossa tilanteessa kyse.

 

Mutta jos ajattelee että vaikka 1500 euron tuloilla asuisi 500 euron vuokrakämpässä, niin jos 6000 euron tuloilla asuu 2000 euron vuokrakämpässä, niin jäähän sitä rahaa joka tapauksessa käteen enemmän sille suurituloiselle.

Niinpä. :girl_sigh: Isompi tiputus toki mutta jos ei muutamalla tonnilla pärjää juustoja ostamallakin niin on kumma.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sehän se, järjesteltävissähän nuo raha-asiat varmasti on, niin että kodinhoidontuelle voi halutessaan jäädä. Esim. juuri laittamalla ne lainat pelkille koroille. Mutta ei se sitä seikkaa muuta, ettei kodinhoidontuelle tippuminen saattaisi kirpaista aika paljon myös keskiluokkaisen elämänmenossa (eika vain pienituloisen).

 

Tuskin kukaan asuntoa hankkiessa hirveästi miettii sitä niin, että meillä olisi varaa tähän asuntoon ja tämä täyttää meidän tarpeet, mutta emme osta tätä vaan pienemmän, jotta voin olla sen yhden vuoden kotona. Se vuosi kun on pitkässä juoksussa aika lyhyt aika...

 

Ensimmäiseen: mä en ainakaan hetkeäkään sano, ettei se kirpaisisi. Mä lähinnä mietinkin juuri sitä, että kuinka paljon se kirpaisu haittaa. Kuinka ison kirpaisun on valmis ottamaan tai kuinka paljon on valmis elämää järjestämään, jotta kirpaisun teho lievenisi.

 

Toiseen: miksi ei? Mä asun missä asun, jotta voin elää haluamaani elämää nämä vuodet lasten kanssa. Pitkässä juoksussa voisin kuvitella käyväni töissä ja ostavani isomman asunnon mutta mä mieluummin olen nämä vuodet kotona ja asun tässä. Itse ajattelen tuon vuoden tai parin lyhyyden toiselta kantilta eli sieltä, että se on niin lyhyt aika, että ns. seisoo vaikka päällään, jos muuten on kivaa. Ainutlaatuinen lyhyt aika lasten kanssa, myöhemmin ehtii ostaa unelma-asunnon ja tehdä töitä.

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Tuskin kukaan asuntoa hankkiessa hirveästi miettii sitä niin, että meillä olisi varaa tähän asuntoon ja tämä täyttää meidän tarpeet, mutta emme osta tätä vaan pienemmän, jotta voin olla sen yhden vuoden kotona. Se vuosi kun on pitkässä juoksussa aika lyhyt aika...

Toiseen: miksi ei? Mä asun missä asun, jotta voin elää haluamaani elämää nämä vuodet lasten kanssa. Pitkässä juoksussa voisin kuvitella käyväni töissä ja ostavani isomman asunnon mutta mä mieluummin olen nämä vuodet kotona ja asun tässä. Itse ajattelen tuon vuoden tai parin lyhyyden toiselta kantilta eli sieltä, että se on niin lyhyt aika, että ns. seisoo vaikka päällään, jos muuten on kivaa. Ainutlaatuinen lyhyt aika lasten kanssa, myöhemmin ehtii ostaa unelma-asunnon ja tehdä töitä.

 

 

No emme me ainakaan esikoisen mennessä ensi vuonna kouluun, halunneet hankkia mitään tilapäistä hetken asuntoa. Vaan mieluummin sellainen, johon jäädään ja jossa tullaan toivottavasti asumaan pitkään. Ei se asunnon osto/myynti/muuttoprosessi kuitenkaan ole kovin helppoa. Varsinkin, jos haluaa ettei lapsen tarvitse jatkuvasti vaihtaa koulua. Siksi me hankimme sellaisen asunnon, jossa toivottavasti voimme asua pitkään. Siksi emme tinkineet esim. yhdestä huoneesta (jotta olisimme saanee edullisemmin asunnon), koska tiesin, että vaikka saattaisin vielä jäädä hoitovapaalle, niin se olisi kuitenkin vain vuoden/parin tauko työelämän tuloihin. Ja sen aikana asuntolainan voisi sitten vaikka laittaa niille koroille, jos elämä menisi muuten liian tiukaksi. Ja voimme sitten myöhemmin taas maksaa tästä asunnosta.

 

Mutta nyt lähtee aikalailla sivuraiteille tämä keskustelu. Alunperinhän oli keskustelua kodinhoidontuen uudistuksista ja ne nyt eivät tilanteeseen suurta muutosta tuo. Yhtä pienellä rahalla sitä pitää meidän kaikkien pärjätä sitten siloinkin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

En sano, ettei kukaan miettisi noin kuin te, saati sitten ettei niin saisi tehdä. Vain, että kaikki eivät. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tässähän se avainjuttu on tullut, että kaikki ei ehkä suunnittele etukäteen. Että ajatteleeko ennemmin "jätetään nyt tää matka tekemättä niin jää rahaa säästöön lapsia varten" vai ajatellaanko että "matkustellaan nyt kun meillä ei vielä oo lapsia". Varmaan suurin osa ajattelee jälkimmäisellä tavalla. Ja sit elämä voi tuoda yllätyksiä. Me esim ollaan asetettu lainan kuukausierä niin että meille jää palkkatuloista vielä reilusti säästöä eli saadaan nyt säästettyä rahaa ja sit toisaalta on jotain mahdollisuutta selvitä kh-tuella ja säästöillä jos saadaan lapsi (vaikka en silti usko että rahat riittäisi siihen asti että lapsi on 3 v!). Eli me ollaan ihan oikeasti mietitty ja jätetty niitä matkoja tekemättä siks että pystyttäisiin olemaan kotona mahdollisimman pitkään. Mut mitäs sitten jos me päädytään hedelmöityshoitokierteeseen johon menee kaikki rahat ja sit ollaan kuitenkin nollilla jos plussa joskus tulee. Plussan tullessa karsitaan joo menoja, mutta sit on kuitenkin se asunto ja (yksi!) auto pakollisia menoja. Tää menee vähän sivuraiteille, mutta se vaan että ei tää kotihoidon tuen määrä ja sen jakamisen muutokset vaikuta vaan pienituloisiin. Kyllä me keski-hyvätuloisetkin joudutaan tekemään päätöksiä lapsen hoidosta sen perusteella, se 300 e on iso raha meillekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Siltä varalta, että mun puheista on saanut kuvan, että musta kht ei vaikuta parempituloisten elämään vakuutan vielä, että ei ole näin. Kaikki on niin monesta kiinni. Jollekin voi jopa tuntua enemmän isompi- kuin pienempituloisena. Voin myös luvata, että en ole todellakaan ennen lapsia säästänyt tätä varten. :D Plussasta tosiaan vasta. Ja muutettu on molempia lapsia varten, eletty hetkessä ennen ja nyt.

 

Mä en todellakaan halua yleistää ja siksikin piti sanoa vastalause tuohon asumisasiaan, kun yleistettiin, että "tuskin kukaan" suunnittelee näin. :)

Edited by Kärpänen

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta nyt on vähän typerää muutenkin pohtia näitä, että olis noillakin oikeasti varaa jäädä hoitovapaalle.. :rolleyes: Entä jos oliskin? Jos ne kokee, että niillä ei ole, niin ne kokee, että niillä ei ole. Tai ne kokee, että on helpompi sanoa niin kuin vaikka että en halua jäädä kotiin tai mitä tahansa. Aika harva sitten kai kuitenkin (toivottavasti?) joutuu laittamaan lastaan hoitoon heti 9kk:n iässä ihan puhtaasti taloudellisista syistä. Tai siis että ei olisi mitään mahdollisuutta järjestää asioita toisin.. Siinäkin on iso ero, puhutaanko muutamista kuukausista vai muutamasta vuodesta.. Ja tosiaan ne 6000€ huimat kuuloiset tulot tuskin on sitä 6000€ kuukaudessa käteen, vaan ehkä ennemmin puolet siitä.

 

Ja edelleen, kokoaikaisesti mieheni ei olisi valmis, eikä pystyisikään jäämään hoitamaan lasta kotiin, kun on yksityisyrittäjä. Silti pystymme halutessamme hoitamaan lapsen ainakin 4-vuotiaaksi kotona, koska molempien työt joustaa. Mun oli pakko palata (osa-aikaisesti) töihin, koska mun oli pakko. Ei rahan takia, vaan työn luonteen takia. Olisi ollut vielä ihan kiva jäädä kotiinkin, mutta onneksi mamma oma-alotteisesti jäi vuorotteluvapaalle, jotta voisi omalta osaltaan auttaa hoitokuvioissa <3 muuten olisi ollut varmaan pakko tehdä ammatillinen itsemurha ja olla hoitovapaalla siihen 3 vuoden ikään..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkistin mieheltä tuon lainan koroille laiton. Se onnistuu yhden kerran 15-20 -vuoden aikana. Mikään oikotie onneen se ei siis kaikille ole.

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep, meni kyllä jo aika pitkälle ohi aiheen. Toki jokainen saa käyttää rahansa mihin haluaa, mutta on se minusta aika ymmärrettävää, jos pienituloista harmittaa kun toiset kolminkertaisilla tuloilla valittaa ettei ole varaa.

 

Ja se että tahallaan elää tiukoilla ei liittynyt siihen opiskeluun mitenkään. Vaan siihen että olisi ikävää jos asuntolainan takia joutuisi elämään keskituloisena tiukemmalla kuin opiskelijana. Minulla oli opiskelijana varaa juustoon jos halusin, en kyllä muista halusinko. Ihan alkuun halusin elää pelkällä makaronilla jotta saisin säästettyä rahaa lapsia varten. Sitten aloin epäillä etten ehkä saa lasta ollenkaan jos syön pelkkää makaronia ja aloin syödä muutakin. Sitten sain lapsia ja tajusin että silloinhan sitä rahaa tulee joka tuutista, ei olisi tarvinnutkaan säästää opintotuista  :girl_smile: Aloin sitten kuluttaa rahaa enemmän, sitten taas tajusin että olisi sittenkin pitänyt säästää että saisi joskus sen omistusasunnon. On tosiaan vaikea enää muuttaa asennetta samanlaiseksi kuin silloin, mutta eipä ole tarvettakaan, kyllä sitä näinkin saa säästettyä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en todellakaan halua yleistää ja siksikin piti sanoa vastalause tuohon asumisasiaan, kun yleistettiin, että "tuskin kukaan" suunnittelee näin. :)

 

No joo, 'tuskin kukaan' on aika yleistävästi sanottu. Vaikka tuntuukin, että varmaan aika harva asuntoa ostava kuitenkaan mieltää asunnonostokriteerikseen sen, että on mahdollisesti yhden tai kaksi vuotta hoitovapaalla. Että jos sitä asuntoa jo ollaan joka tapauksessa ostamassa, niin ostetaan tarpeita vastaava ja niitä yleisiä tuloja vastaava asunto. Eikä sitä asuntoa, johon on varaa pelkällä kodinhoidontuella olevalla (jos tiedossa on, että kyseessä on tosiaan vain vuosi/kaksi). Asunto kun usein on aika pitkän tähtäimen juttu. Mutta tosiaan jotkut ehkä niinkin, joten ei auta yleistää.

 

Mutta juu, jospa tä olisi tässä :grin:

Edited by Adele.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tarkistin mieheltä tuon lainan koroille laiton. Se onnistuu yhden kerran 15-20 -vuoden aikana. Mikään oikotie onneen se ei siis kaikille ole.

 

Onko teillä siis ihan lainasopimuksissa tälläinen lauseke?

 

Meillä ei ole sopimuksissa mitään mainintaa asiasta, mutta onnistui ihan asiaa kysymällä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Pitäisi olla. En lähtenyt lukemaan sopimuspinoa läpi, vaan luotin business-mieheni muistiin. Laina on 3 vuotta vanha ja tiukkaan kilpailutettu. Se on laskettu vain miehen tulojen perusteella ja siksi voin halutessani olla kotona. Sitä ainoaa korotonta vuotta säästetään siihen kauhutilanteeseen, että miehelle tapahtuu jotain (sairasloma, työttömyys, kuolema). 

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän yhteisistä tuloista (silloin kun olin vielä töissä) asumiskustannukset oli n. 30 %, miehen tuloista n. 75 %. Ajattelin olla kotona ehkä n. 6 kk äitiysloman jälkeen, tämän rahoitan säästöilläni ja mies osallistuu sen mitä pystyy. Taloudellisesti olisi paljon järkevämpää että mies jäisi kotiin ja voisi sen muuten tehdäkin mutta töiden takia ei ilmeisesti onnistu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Johan täällä onkin keskusteltu!

 

Kyllähän se tämmöisenä pienituloisena (miehen bruttopalkka 1900e/kk, mun tulot sen päälle on sitten vaihtoehtoisesti tämä kht, äp-raha tai opintotuki jotka kaikki pyörii suht samoissa satasissa) perheenä kyllä tosiaan nyppii hetkittäin keskituloisten valitus, vaikka kyllä mä senkin ymmärrän toki että isommista tuloista pudotus siihen kolmeen sataan on isompi tietenkin kun pienemmistä tuloista.

Meillähän ei sinänsä kht tai äp-raha ole ollut mikään tappiollinen juttu, koska jos en olisi kotona olisin koulussa opintotuella. Sen sijaan meidän taloudelle itsemurha olisi se jos mies jäisi kotiin, mikä palaa tähän ketjun otsikkoon... Toisaalta, ihan suoraan kysymykseen vastaten, ei tuo oma mies edes haluaisi olla kotona. Haaveilee tietenkin hetkittäin työtaakan alla kotona olosta, mutta yksi viikonloppu yksin esikoisen kanssa saa hänet jo kaipaamaan takaisin töihin.

 

Näin kotona olevana opiskelijana on kyllä tosi kurjaa, jos/kun meidän perheen suunnitelmat mun kotona olosta lasten kanssa loppuukin suunniteltua aikaisemmin. Kht:llä ollessa kun voin edetä opiskeluissa omaan tahtiin, eikä tarvitse ottaa stressiä esimerkiksi opintopisteiden kertymisestä - kun taas jos olisi pakko vaihtaa opintotuelle niin silloin se koulutyön taakka (jotta saisi tarpeeksi niitä opintopisteitä ja olisi oikeutettu tukiin) nousisi niin korkeaksi, että lapset täytyisi hoitoon laittaa. Nyt kun mun mielestä meillä menee kaksi kärpästä samalla iskulla kun etenen opinnoissa ja saamme lapset hoidettua kotona.

 

Meidän perheestä muutos tuo siis vain tappiota, etenkin kun pienituloisina ei päiväkotikaan maksa meille juuri mitään eli valtio kustantaisi meidän perheelle kahden lapsen pk-maksut sekä mulle opiskelun :girl_crazy: Pitäisi kai sanoa, että kiitos! Vaikka ei me sen näin haluttukaan menevän...

 

E: Ja asutaan muuten Helsingissä -99 valmistuneessa kerrostalossa, makuuhuoneita 3 ja oma sauna - ei me nyt niin tiiviisti ja köyhästi edes siis asuta mitä täällä on viitattu mihin keskituloinen voisikaan joutua kht:lla... :rolleyes: Meillä on tähän ihan hyvin varaa.

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

E: Ja asutaan muuten Helsingissä -99 valmistuneessa kerrostalossa, makuuhuoneita 3 ja oma sauna - ei me nyt niin tiiviisti ja köyhästi edes siis asuta mitä täällä on viitattu mihin keskituloinen voisikaan joutua kht:lla... :rolleyes: Meillä on tähän ihan hyvin varaa.

 

Niin, tätä minä juuri aina ihmettelen, miten voi olla että pienituloisilla on kyllä varaa mutta keskituloisilla ei millään  :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duudeli, asutteko vuokralla vai omassa? Paljonko teillä on asumiskustannukset? Onko teillä tarveharkinnainen asunto tai opiskelija-asunto tms? Ei tietenkään tarvitse vastata, mutta olisi tosi kiva tietää miten ns pienituloiset asuvat. Koska kieltämättä nykyisellään pk-seudun asumiskustannukset tuntuvat näin keskituloisellekin aika hurjalta, kun puhutaan vapaarahoitteisista asunnoista. Ns tarveharkintaiset asunnot ja esim kaupungin vuokra-asunnot ovat sitten tietty asia erikseen, mutta niihin ei taas keskituloisilla ole mahdollisuutta päästä (ellei ole ollut niin fiksu että esim opiskeluaikana jo muuttaa halpaan asuntoon :))

 

Edit. Anteeksi jos tää menee liian OT, mutta kun olen tosiaan jo pitempään miettinyt miten kenelläkään pienituloisella on edes varaa asua pk-seudulla, kun asumiskustannukset on niin älyttömät. Mun ajatuksissa tuollainen 4h+k+s vapailta markkinoilta maksaa vähintään 1200-1300 e/kk, mikä on tosi iso summa mielestäni.

Edited by Souls

Share this post


Link to post
Share on other sites

OT:tä vielä jatkaakseni... Oman asunnon ostaminen ja siinä asuminen tulee helposti sillä hetkellä kaliimmaksi, kuin vuokra-asunto. Siis jos haluaa ostaa ruuhkasuomesta esim. 3h+k+s reilun kokoisen kerrostalon järkevällä sijainnilla tulee siihen pystyä laittamaan helposti 160000 eurosta ylöspäin rahaa, jolloin kuukausimaksu (laina+vastike+sähkö) tulee helposti olemaan jotain 1200-1400 euroa. Kun pienituloinen voi esim. kaupungin vuokra-asunnon tai opiskelija-asunnon saada esim. 700-800 eurolla sisältäen kaikki. Mikäli palkkasi on 3000 euroa, et ainakaan meidän kaupungissa todennäköisesti saa noita edullisempia asuntoja. Ja silloin asumismenosi samanlaisessa asunnossa ovat helposti sen jopa 500-900 euroa enemmän. (Toisaalta omistusasuminen kartuttaa varallisuutta, eli vähän kuin samalla väkisin säästäisi rahaa. Vuokralla kaikki 700-900 euroa menee "johonkin", kun taas omistusasunnossa korot+vastike+sähkö saattavat edullisimmillaan olla esim. 400 euroa/kk ja loput menee "omaan pussiin" + asunnon nousevasta hinnasta saa tietysti myydessä vielä etua.)  

 

Ja sekin kannattaa muistaa, että jos palkka on 3000 euroa saat käteen ehkä noin 2100 euroa. Kun palkka on 2000 euroa, saat ehkä käteen 1600 euroa. Tällöin se toinen tienaa oikeasti vain 500 euroa enemmän. Verot syövät aivan valtavasti euroja, kun palkka nousee. Eli käteen jäävä summa ei todellakaan nouse samalla tahdilla.

 

Mutta siis alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, on minusta edelleen aika ikävää, että valtio alkaa väkisin tuota määräämään, että kuka ne lapset hoitaa. Parempi olisi ollut sitten suosiolla lyhentää koko kodinhoidontuen aikaa (tyyliin max. 2-vuotiaaksi) ja nostaneet samalla sitä kodinhoidontuen määrää vähän. Tuo khh-tuki on kuitenkin ihan naurettavan pieni täällä, missä asunnot maksaa maltaita ja ruoka on hillittömän kallista :girl_sigh:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pikaisesti laskin, että jos tulot nousevat 1000 euroa, eli palkka muuttuu kahdesta kolmeen tonniin, käteen jäävän rahan määrä kasvaa noin 600 euroa. Kyllä se on minusta paljon rahaa joka kuukausi, kun miettii mitä sillä saa. Vuodessa se on yli 7000 euroa.

Tuo keskustelu siitä, kenellä on varaa pitää hoitovapaita on mielestäni vähän turha. Onhan selvää, että tosiasiassa ihmisen käyttäytymiseen vaikuttaa moni tekijä. Jos on hyväpalkkainen työpaikka ja ura, houkutus jäädä hoitovapaalle on aika pieni. Sen sijaan jos äidillä ei ole työtä ja koulutusta, pitkä hoitovapaa ei muuta tilannetta mihinkään suuntaan.

 

Lisäys. Näköjään syyllistyn samaan mistä syytän muita: näen hoitovapaan vain äidille kuuluvana vapaana. Noh, jääköön noin, myönnän rajoittuneen näkökulmani.

Edited by Josephine

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei tää sinällään OT:ksi ole mennyt, kun kyllähän nämä "onko varaa vai ei"-keskustelut liittyy nimenomaan siihen onko mies valmis jäämään kht:lle, kun siihen vaikuttaa monella just tuo että miten siihen varaa on. Mun mielestä :)

Ja vaikka täällä on tullut hyviä perustelua pieni- ja keskituloisilta rahojen riittävyydestä elämiseen, niin uskon silti sillä olevan merkitystä onko kht 5% vai 25% talouden tuloista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Euro on kova konsultti". En tykännyt, mut aika suoraa puhetta ministeriltä. <_<

 

Epäilen, että joissakin jo pidempään veitsenterällä keikkuneissa talouksissa mies voi olla muualla kirjoilla, jotta äiti olisi yksinhuoltaja ja saisi koko tuen. Tuttavani tuttavapiireissä näin kuulemma tehdään jo yksinhuoltajakorotusten takia. Vaikka tukia tullaan varmaan aina vähän väärinkäyttämään, niin itse tykkäsin enemmän vanhan mallin avoimuudesta. Olennaista oli, että lapsi ei ollut päiväkodissa ja valtiolle oli sama kuka sitä hoiti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mäkin ymmärrän sen, että joitakin ärsyttää kun me keskituloiset "valitetaan" ettei ole varaa olla kodinhoidontuella kotona. Tai oikeastaan en itsekään valittanut mutta palasin töihin lapsen ollessa 1v7kk taloudellisista syistä. Omassa tuttavapiirissä se todellakin menee niin, että pienempituloisilla perusmenot on paljon pienemmät kuin meillä keskituloisilla, jolloin niistä juuri ja juuri selviää kht:nkin ajan. Mutta meillä esim on asumiskustannukset noin 2000 e/kk (laina, sähkö, vakuutukset, jäte, vesi laskettuna yhteen...) joten siinä kotihoidontuelle tippuminen ihan oikeasti tuntuu. Ja ei, ei tule mieleen myydä tätä asuntoa sen takia, että olisin muutaman kuukauden pidempään kotona, eikä tullut mieleenkään taloa suunnitellessa, että miten pärjätään ne muutamat kuukaudet kotosalla. Itseasiassa en aikasemmin suunnitellut ollenkaan jääväni kotihoidontuelle.  :rolleyes:   Mutta joo, pääpointti kai oli, että niin se usein on, että suuremmat tulot, suuremmat menot, eikä ne aina ole helposti karsittavissa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now