Helmikuu

Kotihoidontuen uudistus, olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta?

461 posts in this topic

Tottakai mieheni on valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta ja on jäänytkin. Olen itse freelancer ja kiinni toisinaan erilaisissa projekteissa mutta niiden välissä aina kotona. Nyt vanhemainvapaan olemme jakaneet siten, että mieheni hoiti vauvaa 2kk heti äitiyspäivärahakauden loputtua ja jää taas keväällä 2kk vanhempainvapaalle. Muun ajan minä hoidan vauvaa kotona. Mielestäni perheiden täytyy itse saada päättää miten jakaa vapaat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Duudeli, asutteko vuokralla vai omassa? Paljonko teillä on asumiskustannukset? Onko teillä tarveharkinnainen asunto tai opiskelija-asunto tms? Ei tietenkään tarvitse vastata, mutta olisi tosi kiva tietää miten ns pienituloiset asuvat. 

Parempi myöhään kun ei milloinkaan.... Asutaan siis osaomisteisessa asunnossa, jossa kuukausittain maksetaan sekä vuokraa että vastiketta. Tämä "vuokra" vaihtelee vuosittain aika paljonkin, meidän asumisaikana on ollut 600-850e/kk sis. veden. Saunan takia meillä on aika isot sähkölaskut, mutta kyllä alle tonnissa meidän asumiskulut ovat - pääosin toki siksi, että meillä ei ole otettuna lainaa omistusosuuttamme vastaan.

 

Kertauksena: Meillä siis Helsingissä -99 valmistuneessa kerrostalossa 3mh, oh, k, wc sekä erillinen ph+sauna=87m^2 ja ollaan ainakin perheen kokoon suhteutettuna pienituloisia miehen 1800e bruttopalkalla ja mun kht:llä. Ennen kht:tä olin opiskelija, joten mun "työelämään" palaaminen ei paljoa parantaisi meidän tilannetta, kun koulu tai mäkkärin kassa ainoa mihin voisin mennä.

 

Harmi muuten, ettei tuota joustavaa hoitorahaa voi saada opiskelija :(

 

Ja ei ilmeisesti ole tullut päätöstä siitä, ketä uusi kht koskee?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksesta duudeli! Kuulostaa kyllä aikamoiselta lottovoitolta tuo teidän asunto, varsinkin jos on ns. vapailta markkinoilta (eli ei tarveharkintainen). Niitä tarveharkintaisiahan saa ihan kivaan hintaan, mutta kriteerit ovat aika kovat jos on yhtään halutumpi asunto.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vapailta markkinoilta on meidän asunto joo. Nämä on kyllä tosi edullisia - mutta nämähän onkin nimenomaan pienituloisille suunnattu ja löytyy aika tiukat tulo- ja omaisuusrajat, että saa tämmöisen ostaa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Sitä juuri tarkoitin tuolla tarveharkintaisuudella että on tulorajat :) Ettei kuka tahansa voi mennä ja ostaa/vuokrata asuntoa, vaan asujat valikoidaan tulojen perusteella. Puhuttiin samasta asiasta eri sanoin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai kato joo, mä tässä silmät ristissä luin tuon sanan koko ajan jotenkin vinksalleen niin, että ymmärsin sen tarkoittavan vähäsen eri asiaa :grin:

 

Muoksis sen verran, että tuossa mies juuri muistutti että ainakin tämän taloyhtiön taloihin tuli jokin aika sitten muutos, eikä tulorajaa enää ole, pelkästään kai omaisuusraja sen varalta, ettei näitä sijoittajat ahmi... Eli kyllähän nää tarveharkintaisiksi asunnoiksi lasketaan, vaikka muutoin on "vapaiden markkinoiden" asuntoja paitsi tuo omaisuusraja.

Edited by duudeli

Share this post


Link to post
Share on other sites

Parempi myöhään kun ei milloinkaan.... Asutaan siis osaomisteisessa asunnossa, jossa kuukausittain maksetaan sekä vuokraa että vastiketta. Tämä "vuokra" vaihtelee vuosittain aika paljonkin, meidän asumisaikana on ollut 600-850e/kk sis. veden. Saunan takia meillä on aika isot sähkölaskut, mutta kyllä alle tonnissa meidän asumiskulut ovat - pääosin toki siksi, että meillä ei ole otettuna lainaa omistusosuuttamme vastaan.

 

 

Ja tämä menee nyt ihan jonninjoutavaksi OT-hölinäksi mutta pakko kysyä että onko kyseessä siis osaomistus vai asumisoikeus? Kiinnostaa ihan siinä mielessä etten ole koskaan kuullut kenenkään asuvan osaomisteisessa ja kiinnostaa kovasti miten se systeemi pelaa. Kun siis osaomisteisessahan on vissiin jossain vaiheessa mahdollista ostaa se asunto sitten kokonaan omaksi suhteellisen huokeaan hintaan. Onko teidän asunto siis sellainen?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Osaomistus nimenomaan ja tosiaan 20 vuotta rakennuttamisen jälkeen asukkailla on oikeus asunnon omaksi lunastukseen. Meillä minimi omistusosuus on 13% ja ennen omaksiostoa maksimi omistusosuus 49%, loput omistaa meidän tapauksessa Sato. Asunnon saa tosiaan omaksi selvästi markkinahintaa alhaisempaan hintaan, mutta jälleenmyyntihintakin kyllä rajoitettu, eli nämähän muuttuvat sitten hitas -asunnoiksi. 

Jos tämmöisen asunnon kyllä siis sattuu saamaan lähellä sitä vuotta jolloin nämä saa omaksi ostaa, niin kannattaa kyllä tarttua, koska huolimatta siitä että jälleenmyyntihintaa on rajoitettu niin voittoahan näillä tekee.

 

Systeemistä vaan sen verran, että asukkaat saavat poismuuttaessaan joko antaa nämä (meidän tapauksessa Satolle) rakennuttajalle eteenpäin luovutettavaksi ja silloin vissiin ainakin meillä Sato asuttaa näihin enempi noiden tarveharkintakriteerien mukaan - siis etenkin sen kiireellisen asunnontarpeen mukaan - mutta nämä saa myös itse laittaa vapaille markkinoille myyntiin. Meillä kun on enää muutama vuosi aikaa omaksi lunastukseen, niin näistähän ei tarvitse kuin yhdelle kaverille kertoa niin saa viisikymmentä puhelua ostajaehdokkailta... 

Kaupat saadaan tehtyä kun ostaja lähettää Satolle tiedot tuloistaan ja Sato hyväksyy ne. Asunnosta ei sääntöjen mukaan saa pyytää enempää kuin mitä ollaan alunperin rakennuttamisvuonna asetettu asunnolle hinnaksi per prosenttiosuus (+ indeksikorotukset) + remontteihin käytetty summa. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Kuulostaa kyllä tosi järkevältä systeemiltä, ihme ettei tuollaisia ole enemmän kun kuitenkin asunnonsaantiongelmat pääkaupunkiseudulta lienevät kuitenkin kaikkien tiedossa. Asumisoikeusasunnotkin ovat niin turkasen kalliita ettei niissä nykyhinnoilla ole mitään järkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies olisi valmis jäämään kotiin, mutta on tyytyväinen tähän tilanteeseen että minä olen kotona lapsen kanssa :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei varmaan ihan toimis meillä kun mä olen työtön :/ Eli mies töissä ja minä kotona.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tää ei oo ihan ajankohtainen mutta tottakai mietitty on. Mun mies olisi kyllä valmis jäämään kotiin, mut siinä ei olisi mitään järkeä taloudellisesti koska hän tienaa enemmän kun minä. Tää pitäs olla perheiden sisäinen asia kuinka vapaat järjestelee.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies varmasti olisi suostuvainen jäämään kotiin, mutta rahallisesti on kannattavampaa minun jäädä kotiin. Ja kovasti kyllä itse haluankin jäädä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä uskon että toi raha on vaan tekosyy johon on helppo vedota. Meillä minä ansaitsen selvästi miestä enemmän ja silti minä jään nyt äitiysloman jälkeen kotiin, tietenkin, koska haluan niin. Uskon että jos mies/miehet haluaisivat oikeasti ja palavasti jäädä kotiin niin eiköhän sen saisi järjestymään tavalla tai toisella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi varmasti valmis, mutta tähytyy katsoa sitten onko rahallisesti mahdollista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi valmis. Esikoisesta minä pidin vanhempainvapaat miinus isälle siirrettyt 12 päivää, kesälomat ja n. 2kk hoitovapaata ja menin töihin pojan ollessa vuoden. Tämän jälkeen mies piti isäkuukauden ja hoitovapaata niin, että poika oli 1v3kk mennessään hoitoon. Toisen kanssa mies ei tule todennäköisesti pitämään niin paljoa, sillä hoitopaikka on varmaan helpoin saada alkusyksystä ja mä olisin kyllä mieluusti kesän kotona :D Katsotaan sitten jatkettaisko syksyllä niin, että lapset olisi vajaata viikkoa hoidossa ja me molemmat joustavalla hoitovapaalla. Silloin saisi molemmat olla kotona ja töissä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pekaani:

 

en nyt oikein tiedä. On oikeasti sellaisia perheitä, joilla ei rahallisesti ole mitenkään mahdollista jäädä kotiin. Riippuu ihan asumiskustannuksista yms. Meillä esimerkiksi jäisi huomattavasti vähemmän rahaa käyttöön, koska jo vastike/vuokra kuukaudessa on huomattavasti suurempi kuin mun 2 viikon palkka. Ihan varmasti on kanssa perheitä/ihmisiä, jotka ovat tottuneet "suureen kulutukseen", jolloin kulutuksen pienentäminen tulojen mukaan on iso askel. Jotkut osaa käyttää vähän rahaa, jotkut taas ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pekaanilla on kyllä vähän kapea tuo näkemys...

 

Terveisin,

 

työtön ja kouluttamaton äiti sekä päivätyössä oleva isä

Share this post


Link to post
Share on other sites

^noh, ite: työtön mutta koulutettu AMK:ssa. Työpaikat lähteneet muualle alueelta... -.- Ja tosiaankin. Meillä mies on valmis jäämään kotiin, jos olisi taloudellisesti mahdollista. Siksi on ihan into piukkana jo jos ens vuoden isäkuukausi on mahdollista pitää. Suunnitteli jopa tekevänsä isäkuukausi+kesäloma yhteen putkeen...

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eihän Pekaani sanonutkaan ettei se olisi iso askel, mutta jos tarpeeksi haluaa sen toteuttaa, niin se on mahdollista. On sitä olemassa muitakin perheitä joissa toinen on hoitovapaalla ja toinen työtön/opiskelija. Ja tuo "jäisi huomattavasti vähemmän rahaa käyttöön" on varmaan aika itsestäänselvyys  :rolleyes: Yleensä sitä rahaa jää vähemmän käyttöön jos sitä tulee vähemmän...

 

Mutta niin vaan taitaa käydä meilläkin, ettei mies pääse pitämään hoitovapaata, kun en vaan ole saanut töitä. Vaikka olisikin mahdollista, että molemmat olisivat kotona, niin eihän se rahallisesti järkevää ole. Minusta uudistus on kumminkin hyvä, väkisinkin tulee käytettyä enemmän energiaa työpaikan etsintään tai koulutuksen hankkimiseen, kun rahaa ei tulekaan enää automaattisesti. Sitä kun kumminkin joutuu nykyäänkin miettimään kun lapsi alkaa täyttää kolme, niin tulevaisuudessa sitten vain aiemmin, ettei pitkä kotonaolo olisi haitaksi työpaikan saannille (niin kuin se minulla nyt jo on, ehkä).

Edited by Chimelli

Share this post


Link to post
Share on other sites

^sekin ("toinen työtön ja toinen kotiäiti") riippuu aika paljon kanssa just niistä ansionsidonnaismääristä  - eli rahasta. Ja varmaan heilläkin ehkä on muut avut käytössä, jotta asia mahdollistaisi. Sitten on kanssa eläkkeellä+kotiäiti, opiskelija+kotiäiti ja mitähän muita yhdistelmiä  :) Itse tunnen henk.koht. myös sellaisia perheitä joissa isä on opiskelija ja äiti työtön (useampi).

 

Nyt jos menisin ansionsidonnaiselle, tulot 3 kertaistuisivat verrattuna saamaani kht-suuruuteen. Sillä oikeastaan maksaa vuokran/vastikkeen - ei muuta. Toisen jälkeen eroa on varmaan parisen sataa euroa. Jos mies jäisi kotiin ja itse ilmoittautuisin työttömäksi, rahaa olisi yhteensä mun kuukauden palkka (jos siis pääsisin palaamaan niihin hommiin, joita tein ennen esikoisen äippälomaa). Tulos olisi taloudellinen itsemurha :D Ok, mies on elänyt pahemmassakin "konkurssissa" mutta ei se hauskaa olisi. Jos pääsisin töihin, ok, tulot olisivat suuremmat, mutta taloudelliselta kantilta täytyisi miettiä/laskea/muokkailla kunnolla elämää.

 

Mutta jos mies jäisi koti-isäksi, pitäisi miettiä kunnolla. Auto pois käytöstä (joissakin perheissä ei ole mahdollista, koska ei ole esimerkiksi koko autoa perheessä), pienempään/halvempaan asuntoon muuttaminen, jos on laina niin ne neuvottelut uusiksi (meillä ei ole), halppismerkkien ostaminen ja ns. pennin venytys kaupassa (niitä jo muutenkin tehdään, tottuneesti), lehtien peruutus (no, aika haasteellista sekin tehdä, kun ei tuu ku mainoksia :D). Jne. On siis mahdollisa elää helpostikin halvemmaksi, mutta jokaisella perheellä on eri tilanteet. :)

 

Mutta toisilla on oikeasti se, että maailman valtias raha kertoo, onko mahdollista toisen osapuolen jäävän kotiin, vaiko ei. Se on vaan haasteellista kertoa toiselle, ns. perheen "ulkopuoliselle" miten talousasiat sun muut muuttuisivat jos isä jäisi koti-isäksi. :) Vaikka miten yksinkertaisesti selittäisi, toiset eivät näe ymmärrystä. Itse olen ollut useasti tilanteessa jossa yritetty mieheni kanssa lähimmälle sukulaiselle takoa, miksi meidän tilanne on tää ja miksi mä oon kotona. Miksi esikoinen ei ole hoidossa jne. :D

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Niin no se on toki sitten vähän katsojan silmästä kiinni mikä lasketaan mahdolliseksi. Lasketaanko se mahdollisuudeksi, että isän kotiin jäämisestä seuraisi rajua velkaantumista, aiempien velkojen maksun pistämistä tauolle, kotieläimistä ja harrastuksista luopumista, muuttamista pienempään asuntoon (vanhemmat nukkumaan olohuoneeseen ja kaikki lapset samaan huoneeseen)? Mulle se ei oo enää mahdollisuus (vaikka tarkkaan ottaen tietenkin on) kaikessa järjettömyydessään...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now