Helmikuu

Kotihoidontuen uudistus, olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta?

461 posts in this topic

Mun mies ei ole yrittäjä, mutta on lähes täysin vastuussa maatilan hoidosta ja sen lisäksi myös isänsä toisen yrityksen joistain asioista.. Meillä molemmilla on palkkatyö mieheni vanhempien (jotka ovat jo eläkeiässä) tilalla, mutta minun tulot ja työpanos siellä on niin pieni osa siitä, mitä meidän perhe tarvitsee, että ei ole mitenkään mahdollista miehen jäädä kotihoidontuella kotiin vuodeksi.. 

 

Mun tulot ovat 1/4 miehen tuloista, tosin teen vähemmän tuntejakin, mutta myös vain eläintenhoitotyötä, kun mies tekee kaikkea muuta..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuskin alle vuosikkaan kanssa, mutta ehkä taaperon kanssa voisi jo hyvinkin jäädä. Esikoisen kohdalla oli pohdinnassa, että mies jäisi kotiin vanhempainvapaan jälkeen, mutta tämä oli enemmänkin olosuhteiden pakosta. Jos toinen lapsi saadaan, niin uskoisin miehen voivan jäädä lapsen kanssa kotiin, kun luottamusta omaan vanhemmuuteen on enemmän. Taloudellinen kysymys tämä ei sikäli ole meillä, sillä palkka on molemmilla yhtä huono :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Shishanna, tuttavapiirissä nimenomaan miehet jää herkemmim yhden kanssa kotiin. Eräs kommentoi: ei nyt kahden tai useamman kanssa voi jäädä. Ei sitä selviä. Töissä pääsee helpommalla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Näinhän se taitaa valitettavasti monella mennä. Kyllä minunkin lähipiirissä on noita selviän helpommalla- miehiä. Onneksi meidän tilanne on se, että vaikka tulisin heti raskaaksi (tuskin tapahtuu), niin lasten ikäeroksi tulisi siltikin viisi vuotta, jolloin esikoinen olisi jo koulussa toisen ollessa pari-vuotias, joten käytännössähän mies olisi kotona vaan yhden lapsen kanssa.. Toivossa on hyvä elää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me ei olla paljoa asiasta puhuttu, on ollut vähän itsestään selvää kummallekin, että minä olen kotona, tosin tulojen takia lapsi on pakko saada viimeistään 2-vuotiaana hoitoon.

Tosin mieheni tuntien hänellä ei ole suuria haluja jäädä kotiin, kotityöt ovat hänelle välttämätön paha. Lapsen kanssa varmaan jaksaisi ja tekisi kaikenlaista, mutta mä räjähtäisin jos mitään kotihommia ei ole tehty kun olen itse ollut töissä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on valmis jäämään tarvittaessa kotiin, ja onkin tähän asti jäänyt molempien muksujen kanssa. Nyt tilanne vain on se, että kokee samalla suurta painostusta esimiehensä puolesta että takas pitäs tulla töihin heti pikimmiten. Toisin sanoen, kärsimme siitä, että miehelläni on huono omatunto kun työt ei anna periksi lasten kotona hoitamista. Mä menen kohta ja kerron miehen pomolle sen oikeuksista... grr...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mies on valmis jäämään kotiin. Ja esikoisesta olikin sillä isäkuukaudellajolloin mä olin vuorostani töissä. :)

Ja uskon että kunhan toinen joskus ilmottaa tulostaan olisi mies valmis jäämään hoitovapaalle lapsen kanssa, meillä ei ole niin suurta tuloeroa niin ei rahallisesti ole kauheasti merkitystä. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yrittäjäisä vastaan -äiti -kuvioon sellainen kysymys, että onko miesten yritykset erilaisia kuin naisten?  Käsittääkseni naisten yrittäjyys tarkoittaa yleensä pieniä, parin työntekijän firmoja ja ehkä siksi on enemmän joustonvaraa siihen, että missä työ tehdään? :)

Ainakin mun tuntemillani yrittäjillä on näin. Mä en tunne naisia, jotka pyörittäisivät esim. kaupallisen alan suurehkoja yrityksiä, vaan esim. kampaajia, hierojia ja muita pienyrittäjiä, jotka yrittävät äitiysloman ajan luovia jotenkin (esim. tekemällä viikonloppuisin töitä), jotta asiakkaat pysyvät. Miesyrittäjät taas pyörittävät suurempia yrityksiä, joissa alaisia on enemmän ja toisaalta myös johtoportaan töihin kykeneviä henkilöitä vähemmän.

 

Toki voi kysyä, miksi yrittäjät ovat niin eri tyyppisiä, miksi naisia on vähemmän suurempien yritysten johdossa ja pitäisikö siihen koittaa vaikuttaa myös, mutta se taas ei kuulu tähän ketjuun eikä sitä kotihoidontuen muutoksilla ratkaista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olisi mahdollista, liian suuret tuloerot. Tai sitten meidän pitäisi muuttaa, vaikka paljon halvemmalla tuskin vuokralla päästäis. Tai mennä luukulle ja se vasta halpaa lystiä yhteiskunnalle olisi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikäli pelkkää taloudellista puolta katsoisi, niin meillä ei olisi sillä perusteella mahdollista edes saada lasta, sillä itse tienaan paljon enemmän kuin mieheni ja olen yrittäjä.. Meidän kohdalla vaan tilanne on se, että mikäli halutaan lapsia, otetaan väkisinkin taloudellisesti takkiin ja pahasti, sillä en voi raskaana tehdä työtäni -> tulot putoaa valtavasti. Millonkohan tulee se vaihtoehto meille naisyrittäjille, että mies voi hoitaa raskausajan naisen puolesta ;) Meidän kohdalla tilanne on kuitenkin se, että oma perhe menee ehdottomasti työn ja rahan edelle ja on meille molemmille tärkeää päästä seuraamaan jälkikasvun elämää.

Eikä yritysmaailmassa kukaan ole korvaamaton.

Tältä pohjalta ponnistaen mun ymmärrys taloudellisista syistä kotiin jäämättömiä isiä kohtaan on aika nihkeä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Eikä yritysmaailmassa kukaan ole korvaamaton.

Tältä pohjalta ponnistaen mun ymmärrys taloudellisista syistä kotiin jäämättömiä isiä kohtaan on aika nihkeä.

 

Ei, mutta perheelle se miehen työ / yritys / raha voi olla korvaamaton. JOskus on vähän yksinkertaistamista todeta, että se on vain valintakysymys. Aina perhe ottaa vähän takkiin lasten takia, koska lapset on kalliita. 

 

Nostan silti hattua sun asenteelle. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Just aamulla juteltiin mieheni kanssa ja pitäisi oikeasti olla säästössä ennen lapsen syntymää 5 numeroinen summa, jotta pärjää. Toisen lapsen kohdalla sama juttu jotta pärjää. Raha on vaan maailman valta ja sanelee aika hemmetin hyvin ihmisten valinnat. Ja varsinkin yrittäjille.

 

Mitä jo niitä asiakkaita ei enää olekaan kun yrittäjä isä palaa takaisin töihin? Mitäs sitten tehdään? Mistä saadaan rahat yrityksen laskupinkan pienentämiseksi ja varsinkin, mistä silloin perhe saa rahansa jotta lapset saisivat isomma kengät (vaikka edes käytetyt) taikka ruokaa? Ja varsinkin, mistä silloin raha siihen, että sulla on katto pään päällä? Onko se sit kivaa kun ensin yritys joutuu esim velkasaneeraukseen pahimmassa tapauksessa, jolloin muukin perhe siitä kärsii?

Jos ei ole yrittäjä niin kysymykset menee näin: onko se kivaa syödä vaikka kesäkeittoa taikka pelkkää puuroa monta kuukautta putkeen jotta saa just ja just vuokran/lainan maksettua? Entäs ne muut laskut? Onko se kivaa kun laskupinkka nousee nousemistaan ja ei vaan ole rahaa? Ja laskupinkka voi todellakin nousta jo pelkkien puhelinlaskujen/verojen/vakuutuksien/lasten vaatteiden/minkätahansa vuoksi vaikka olet kuinka minimoinut menosi (esim. ei autoa, vakuutuksia karsittu jne). Onko se kivaa kun vuokranantaja hengittää niskaasi, kun vuokralasku on jäljessä ja säästötkin ovat huvenneet? Onko se kivaa, kun ulosotosta alkaa tulemaan kirjeitä? Onko se kivaa, kun yhdessä jos toisessa aletaan mainitsemaan maksuhäiriömerkintä?

Mieheni on kokenut jälkimmäisen omassa lapsuudessaan ja meidän suhteen alussa. Voin kertoa ettei se ole kivaa...

 

Me tehdään päätökset näin, jotta LAPSILLA OLISI ASIAT HYVIN! Ja eivät joutuisi kokemaan sitä, mitä mieheni joutui omassa lapsuudessaan kokemaan.  Siksi minä olen se vanhempi, joka kotona on mahdollisimman pitkään. Mieheni tulee käyttämään isäkuukauden ensi vuonna jos se on mahdollista.

 

Olen onnellinen isla, että olet saanut yrityksesi hyvin pyörimään ja olet asennoitunut hyvin tulevaan. Ymmärrän tuonkin pointin, koska ystäväni on pienyrittäjä ja on jo huolissaan miten tekisi yrityksentilojen kanssa kun jossain vaiheessa raskautuu. Kuitenkin, suppeakatseisuus tässäkään asiassa ei kannata, vaan monta puolta pitää katsoa :) Toisilla ei vaan ole mahdollista siihen, että mies jää sen n. vuodeksi kotiin hoitamaan lasta. Tälläkin foorumilla olen nähnyt useasti jo rahojen kiroamista muidenkin osalta, joten ei se mikään uusi asia ole. Varsinkaan se, että vaikka mies on töissä tienaamassa ja nainen joko kht:llä taikka äippärahoilla, jokainen on aina kironnut jossain vaiheessa taloudellisen tilanteensa.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei se tee miehestä huonoa isää vaikka tämä ei käyttäisikään perhevapaata. Aina ei vaan saa kaikkea ja joskus kahdesta huonosta vaihtoehdosta pitää valita vähemmän huono. Musta on ennemmin hyvää vanhemmuutta varmistaa koko perheen hyvinvointi. Ainakin meillä liian tiukka talous ja toisen unelmien työn (=yrityksen) tuhoaminen kiristäis perheen tunnelmaa jääkauden partaalle. 

 

Mut sit on varmaan niitäkin isiä, jotka ei innostu lastenhoidosta ja joille kotiinjääminen olisi kauhistus. Tarina kertoo 3 lapsen isästä, joka oli elämänsä aikana vaihtanut 3 vaippaa. Yhden per lapsi, koska sairaalassa se kuului pakollisiin kuvioihin näyttää, että molemmat vanhemmat osaa sen. :D Mut ei se vauvojen hoito aina niin hehkeetä ole äideistäkään. Suomessa ollaan jotenkin niin ehdottomia, että joko ollaan kotona tai sit töissä. Itse ainakin tekisin mielelläni osa-aikaista nyt kun pieninkin on jo yli vuoden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jep. Tekisin myös mielelläni osaviikkoa. Tää nykysysteemi on todella mustavalkoinen.

 

Eikä mun mielestä ole kenenkään pakko jäädä kotiin vanhempainvapaata pidemmäksi ajaksi. Oli se sitten mahdollista tai ei.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja eikös vanhempainvapaallakin pysty isäkin olemaan, jos isä ja muu perhe niin toivoo :) Ainakin vauva-lehdes oli kerran haastattelu sellaisesta isästä.

 

Kasman kanssa niiin samaa mieltä <3

 

Itse tiedän perheitä useammankin, jossa kht ei tule kuuloonkaan taloudellisista syistä.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mun kotona olemisen mahdollistaa se säästössä oleva 5-numeroinen summa ja samanlaisen yritän kerätä ennen kuin jään uudestaan kotiin. Asuntolaina on mitoitettu molempien tulojen mukaan eikä haluttu lyhennysvapaita kun ei ole ainakaan vielä pakko. Meille olisi monestakin syystä hyvä vaihtoehto se että mies jäisi joksikin aikaa kotiin mutta niin kuin olen jo aiemminkin tähän ketjuun kirjoittanut, työnantaja suhtautuu niin nihkeästi ettei mies uskalla edes tosissaan harkita asiaa. Isäkuukauden sentään pitää. Ja siis jäisi mielellään ainakin joiksikin kuukausiksi kotiin jos se ei olisi töissä ongelma. Mun palkalla + kht:lla pärjättäisiin ihan hyvin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yazz, me ollaan jaettu vanh.pvärahasta viim.3kk. Sopii meille. Tällä vikalla kerralla oon ilmoittanut pitäväni sen kokonaan. Tällä kerralla on myös ekan kerran fiilis, et VOIS olla kotona pidempäänkin. En tiedä, olenko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voisi kuulemma hyvin jäädäkin, jos asuttaisiin Suomessa. Nykyisessä asuinmaassamme ei ole mitään etuuksia perheille, joten se siitä. Taloudellisista syistä kumpikaan meistä ei varmasti pysty jäämään kotiin tulottomana kovin moneksi kuukaudeksi vaan töitä on paiskittava jatkossakin. Miehellä on tällä hetkellä isommat tulot kuin mulla, mutta ei niillä kolmea henkeä kauan elätetä. Itselläni korkeammin koulutettuna lienee tulevaisuudessa (sanotaan parin vuoden päästä) hyvinkin mahdollisuudet tienata selvästi miestä enemmän. Jos meillä tuolloin on lapsia, mies ottaa heistä sitten enemmän vastuuta, jos minun pitää tehdä enemmän töitä.   

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä MUTTA koska tuloeromme ovat niin suuret (nettopalkoissa n. 1700€) niin varaa siihen ei olisi. Kiva kun tämä asia on huomioitu uudistuksessa. Meillä on siis sama koulutustaso, mutta insinöörin ja terveydenhoitajan palkka on aika eri maailmankolkista. Esikoisen kanssa oli kotona vanhempainvapaalla ja hoitovapaalla, opiskeli tällöin ja minä myös.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vääntäkääs mulle rautalangasta...en ole seurannut tätä asiaa sen jälkeen, kun ahdistuin asian järjettömyyteen...

 

 

Onko tämä uudistus vielä voimassa ja jos ei, koska se tulisi voimaan? Milloin voi aikaisintaan hakea päätöstä kotihoidontuesta ja onko päätös pysyvä, mikäli ehdot muuttuvat tukiaikana? Eli jos jostain syystä ehtisi saamaan päätöksen kun nykyinen systeemi on vielä voimassa, niin olisiko se päätös pitävä, vai muutettaisiinko sitä jos kyseenalaiset tyypit päättää munia lapsiperheiden päätösoikeudet?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Marraskuussa tiedetään tarkemmin! (loppukuusta!)

Mutta siis. TULEE VOIMAAN 1.8.2015! Päätöstä kht:stä voi aikaisintaan hakea (edelleen) 6kk ennen tuen alkua :) Tuosta EI tiedetä, miten tukikuukaudet muuttuvat (vasta marraskuun lopussa tiedetään) ja ketä tämä uudistus koskee. KELA ei myöskään tiedä, vaan suosittelee hakemaan kht:tä kuten nykyäänkin :)

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei huonompaan saumaan voisi sitten sattua omat tukien selvittelyt. Ihana elää tällaisessa epätietoisuudessa asian suhteen, mikä määrittää oman lapsen tärkeiden ensimmäisten vuosien hoitoa :girl_sigh:.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Lapsihan on noin 2v kun isän osuus alkaisi :) Kun tosiaankin, nyt puhutaan lapsen ikähaarukasta 9kk-3v. Lapsi olisi siis 22,5kk ikäinen, kun isän osuus alkaisi :) 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi. Mun mielestä senkin ikäinen on vielä pieni. Ei moni sen ikäinen osaa vielä puhua (ei pysty kertomaan mitenkään päivästään) tai käsitellä isoja, äänekkäitä ihmismääriä. Toivoisin voivani lähemmäs sitä 3 vuotta hoitamaan kotona tai kodinomaisessa ympäristössä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now