Helmikuu

Kotihoidontuen uudistus, olisiko miehesi valmis jäämään kotiin hoitamaan lasta?

461 posts in this topic

Tänään puolueet ovat esittäneet budjettiehdotuksensa (just luin uutisist).

 

Meillä on kirjaimellisesti taloudellinen mahdottomuus. Jos jostain saan työpaikan, mun pitäs tienata n. 4-5€/h enemmän kuin nyt tähän mennessä (ennen äippävapaalle siirtymistä). Lainaa on "vaan" n. 350€/kk, mutta vastikkeemme on 850€/kk, Tietenkin muut laskut tähän päälle (joita karsittu rankalla kädellä jo nyt) Mies tienaa tällä hetkellä (KELAn laskelmien mukaan) keskiarvoltaan pskasena n. 1000€/kk enemmän kuin mä tienasin ollessani töissä. vaikka mies saisi kodinhoitotukea huomattavasti enemmän kuin mä nyt, tulomme silti tippuisivat aika rajusti. Ja koska pelkästään laina+vastike vie yli 1000€/kk, on aivan järjetöntä miettiä miehen jäämistä kotiin. Halua sillä on  :)

 

Eli meillä on taloudellisesti mahdottomuus.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tänään puolueet ovat esittäneet budjettiehdotuksensa (just luin uutisist).

 

Meillä on kirjaimellisesti taloudellinen mahdottomuus. Jos jostain saan työpaikan, mun pitäs tienata n. 4-5€/h enemmän kuin nyt tähän mennessä (ennen äippävapaalle siirtymistä). Lainaa on "vaan" n. 350€/kk, mutta vastikkeemme on 850€/kk, Tietenkin muut laskut tähän päälle (joita karsittu rankalla kädellä jo nyt) Mies tienaa tällä hetkellä (KELAn laskelmien mukaan) keskiarvoltaan pskasena n. 1000€/kk enemmän kuin mä tienasin ollessani töissä. vaikka mies saisi kodinhoitotukea huomattavasti enemmän kuin mä nyt, tulomme silti tippuisivat aika rajusti. Ja koska pelkästään laina+vastike vie yli 1000€/kk, on aivan järjetöntä miettiä miehen jäämistä kotiin. Halua sillä on  :)

 

Eli meillä on taloudellisesti mahdottomuus.

 

Kotihoidontukihan on perheessä aina se sama, riippumatta siitä kumpi kotiin jää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on hyvin samankaltainen tilanne toisin päin, eli mulla on nettona ehkä 800-1000 e paremmat tulot kuin miehellä / kk ja meillä mahdollisesta hoitovapaasta on ajateltu selvitä sillä että nyt jo on säästetty rahaa ja niitä säästöjä sitten käyteltäisiin jos me joskus lapsi saadaan. Tarvittaessa myös lainan lyhennysvapaata voisi ottaa (tällä hetkellä meidän lyhennys + vastike on n. 1500 e/kk). Ei me varmasti kolmea vuotta pystyttäis lapsen kanssa kotona olemaan, mutta ajatuksena olisi että minä olisin 9-12 kk ja mies 6-9 kk, riippuen taloudellisesta ja muustakin tilanteesta siinä vaiheessa. Tietty jos jo normitilanteessa elää kädestä suuhun, niin vaikea niitä säästöjä kerryttää.... Siinä mielessä ollaan onnellisessa asemassa, että molempien palkat ovat sen verran hyviä että niitä säästöjäkin näin lapsettomana kertyy. Enhän mä oikeasti tiedä miten rahat riittää sitten tositilanteessa, mutta en ole kyllä kertaakaan ajatellut etten olisi kotona lapsen kanssa, vaikka mun palkka onkin huomattavasti parempi kuin miehen. Vaikea sanoa miten kävisi jos meillä tilanne olisi toisinpäin, mutta haluan uskoa että siinäkin tilanteessa yrittäisimme järjestää myös miehelle mahdollisuuden kokea koti-isyyden.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mei: sori, tarkoitin siis hoitolisä osuutta, joka on puolison tuloihin perustuva  :) Mulla se on tällä hetkellä n. 50€:n luokkaa, miehen jäädessä kotiin huomattavasti suurempi :)

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mäkin mietin onko noin monella mahdotonta vain miehen kotiinjäänti vaikka vaimo hoitovapaalle jääkin, vai eikö näissä perheissä ylipäänsä voida käyttää hoitovapaata, jolloin tämä uudistus ei heihin edes vaikuttaisi?

 

Meillä on mahdotonta vain miehen kotiinjäänti. Hän tienaa melkein tuplana mun palkan. Ero on liian suuri kotihoidontuella paikattavaksi. Varsinkaan kun täällä ei tunneta mitään kuntalisiä. Eli vaihtoehdot on äidin kotihoito tai päiväkoti. Jos hallitus sais haluamansa, niin sit se olis se päiväkoti.

 

Mulla on ikävä fiilis, että kaiken takana on hallituksen käsitys siitä, että suomalainen kotihoito olis surkeeta. Joku ministeri tv:ssä sanoikin päivähoidon tasoittavan kotien taustaeroja tjms. (Mun käsittääkseni ne lapset, jotka ihan oikeasti tarvii jotain tasoitusta tai ylöspäin liftausta, ohjataan päiväkotiin sosiaalitoimen käskystä ja valvonnassa.)  

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin mies tienaa tuplat siitä mitä minä, joten olis ihan järjetöntä pudottaa mies kotihoidontuelle. Täällä kuntalisää saa, jos on ollut ennen hoitovapaata 3 vuotta samassa vakkarityöpaikassa. Kummallakaan meistä ei tuo ehto täyty.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anna mä arvaan: Se perustuu tilastoihin ja kunnan tuloihin. He ovat maksaneet veroja ko.kunnalle vähintään 3 vuotta ja todennäköisesti palaavat lomiltaan vakituiseen työhönsä olematta siinä välissä työttömiä. Niin hyviä ihmisiä voi vähän palkita kuntalisällä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ja esim. se kunnan TK:ssa ketjutettuja määräaikaisuuksia tekevä sairaanhoitaja on aivan hyödytön kunnalle ilmeisesti niiden mielestä? En ole sairaanhoitaja, mutta itse teen määräaikaisuuksia erinäisistä uraan liittyvistä syistä (olisin paljon mieluummin virassa, jos se olisi mahdollista, mutta työpaikka vaihtuu tässä vaiheessa suht usein). Kyllä silti väitän olevani kunnalle ja valtiolle aika hyödyllinen työntekijä ja hieman ihmetyttäisi jos kuntalisä jäisi tuolla perusteella saamatta. Ja kyllä on verojakin Espoon kaupungille maksettu niin että tuntuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tuohan myös ohjaa lasten saamista myöhempään ikään, jolloin työpaikka on jo vakiintunut, kun taas valtion tavoite on ollut tietääkseni laskea synnyttäjien keski-ikää (vähemmän raskauteen liittyviä ongelmia jne.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Anna mä arvaan: Se perustuu tilastoihin ja kunnan tuloihin. He ovat maksaneet veroja ko.kunnalle vähintään 3 vuotta ja todennäköisesti palaavat lomiltaan vakituiseen työhönsä olematta siinä välissä työttömiä. Niin hyviä ihmisiä voi vähän palkita kuntalisällä. 

 

 Kyllä silti väitän olevani kunnalle ja valtiolle aika hyödyllinen työntekijä ja hieman ihmetyttäisi jos kuntalisä jäisi tuolla perusteella saamatta. Ja kyllä on verojakin Espoon kaupungille maksettu niin että tuntuu.

 

Se oli mun ilkeä arvaus, ei tieto. :) Olisi kiva kuulla, että annetaanko tohon jotain virallista perustelua. Kuntalisän maksaminen on vapaaehtoista, joten joku ajatus siellä on taustalla. 

 

Meidän kunnassa ei makseta kuntalisiä ja vaikka se harmittaa, niin toisaalta se on tasa-arvoista. 

Edited by Kasma

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja tietääkseni useimmilla kunnilla, joissa kuntalisää maksetaan, ei tuollaista sääntöä ole? Ei Espoolla ainakaan, kai.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ei ainakaan Kaarinassa. Täällä pitää toisen vanhemmista hoitaa lapsi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei mulla ole mitään tietoa perusteista. Positiivista on se, että viimeksi pari viikkoa sitten asia on nostettu kunnanhallituksessa esille ja siihen on vaadittu parannusta :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minun ystäväpiirissä on huomattavan yleistä, että mies on jäänyt kotiin lasten kanssa pidemmäksi tai lyhyemmäksi aikaa. Se on minusta tosi hienoa, eikä sinällään mitenkään ihmeellistä. Kuitenkaan en itse näe omaa miestäni jäämässä kotiin. Häneltä hajoaisi pää alle viikossa kotona.

Samalla tavalla kuin kotiäitiys ei sovi kaikille naisille, se ei varmasti sovi kaikille miehille. Mies haaveili ensin kotiin jäämisestä, mikä olisi minulle kyllä käynyt. Pian mies kuitenkin totesi asiaa tarkemmin harkittuaan, ettei hän sittenkään haluaisi jäädä kotiin. Vaikka mies on tosi lapsirakas, hänen hermonsa joutuisivat liian kovalle koetukselle pieniä arkipäivän murheita ratkoessa päivittäin tunnista toiseen :girl_crazy: .

 

muoks. lisäilen vielä, että päiväkoti on mielestäni parempi vaihtoehto lapsille kuin töihin kaipaava vanhempi kotona hoitamassa.

Edited by mianna

Share this post


Link to post
Share on other sites

muoks. lisäilen vielä, että päiväkoti on mielestäni parempi vaihtoehto lapsille kuin töihin kaipaava vanhempi kotona hoitamassa.

 

Joku tv:n dokkari totes samaa. Ne mittas lapsen stressihormoonitasoja ja kotona pahaa mieltään osoittava äiti ei sit ollutkaan lapsesta kovin rauhoittava näky. :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies jäi kuukausi sitten koti-isäksi. Asiaan vaikutti se, että sain työpaikan lyhyellä varoitusajalla ja päivähoitopaikka olisi järjestynyt puolen tunnin bussimatkan päästä. Saimme onneksi sumplittua asiat niin, että mies sai lomautuslapun. Hän olisi jäänyt vuorotteluvapaalle, mutta työnantaja ehdotti lomautusta ja rahallisesti se on parempi kuin vuorotteluvapaakorvaus. Tietenkään tämä ei ole useimmille vaihtoehtona, mutta meidän tilanteeseemme sopii. Lomautuksia olisi ollut jaossa kuulema talven mittaan joka tapauksessa ja työnantaja oli tyytyväinen, kun sai yhden työntekijän "vapaaehtoisesti" lomille. Alustavasti on sovittu, että lomautus päättyy ensi kesällä/syksyllä.

 

Olisimme vieneet lapset päiväkotiin, mutta hoitomatka muodostui kohtuuttoman pitkäksi. Kaikkineen työ- ja hoitomatkoihin olisi minulta mennyt aamulla parisen tuntia ja mieheltä iltapäivällä tunnin. Ja nyt puhutaan siis Espoosta... Minkäs teet, kun emme hakeneet hoitopaikkaa aikaisemmin vaan luotimme siihen, että työn löytyessä hoitopaikka järjestyisi lähempää.

 

Aluksi itseänikin arvelutti miehen kotiin jääminen, miten viihtyy ja miten pärjää. Ilokseni olen huomannut, että pikkuhiljaa heille on alkanut muodostua oma rutiini ja mies on alkanut nauttia kotonaolosta. Jopa niin paljon, että useimmiten minua odottaa lämmin ruoka kun tulen töistä :)

Ja olen tosi iloinen huomatessani miten lapset ovat alkaneet turvautua ihan eri tavalla isäänsä eikä ensimmäisenä minuun. Oma jaksaminenkin on paremmalla tolalla kun vastuu arjesta on välillä miehellä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jos vaan olisi taloudellisesti mahdollista, niin mies haluaisi jäädä kotiin. Todennäköisesti joksikin aikaa se on mahdollista. Uudistus ei vaikuta meidän tilanteeseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Uskon, että voisi vaikka meillä ei vielä pientä ole tulossakaan. Mies tykkää olla kotona ja työmotivaatio ei ole mitä parhain. Minulla taas on vain määräaikaisia töitä, mutta töitä saa tehdä niin paljon kuin jaksaa. Eli ihan realisista olisi että mies jäisi pariksi kuukaudeksi kotiin vauvan kanssa. :kiss3:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voisin kuvitella, että mies ihan mielellään jäisikin, mutta se ei yksinkertaisesti ole mahdollista. Mies on yrittäjä, ja jos olisi pois töistä useita kuukausia, kaatuisi koko firma ja menisi oman paikan lisäksi parinkymmenen alaisen paikat.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Ihanko totta että jos on varaa palkata noin monta alaista, ei ole varaa palkata yhtään henkilöä huolehtimaan miehen omista töistä? Tai kukaan nykyisistä työntekijöistä ei voi ottaa hoitaakseen osaa miehen hommista?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^toi riippuu niin alasta ja mitä hoitaa yrityksessä. Joskus on mahdotonta palkata tilalle edes hetkeksi "pätevää", ja pitää sekin muistaa, pystyykö firma sen tekemään. Sijaisen palkka voi olla täysin eri kuin lomalle jäävä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

No minä kyllä ihan mielelläni kuulisin että mikä on sellainen ala ja sellainen tehtävä yrityksessä, että sitä on mahdotonta korvata mitenkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now