Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Joo, yksi äitiysneuvolakäyntihän on lain mukaankin sellainen "laaja tarkastus", johon toivotaan myös miestä mukaan ja käydään läpi noita voimavarajuttuja ym. Kunnasta riippuen se on vähän eri aikaan, joissain kunnissa jo raskauden toka nla-käynti, meillä se oli vasta joskus rv 20+ Mutta ei se kuitenkaan heti eka oo.

 

Muoks. No en tiedä onko oikeasti laki kyseessä, vai joku asetus tms. Mutta kuitenkin.

Edited by Souls

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei olis millään käynnillä tarvinnu miestä mukaan. Kela-neuvolaan sai otettua aamuks vapaata,mutta sielläkään mitään kela-juttuja käyty läpi muutakuin esite saatiin missä oli nettisivut. Voimavarakysely täytettiin kotona ja terkka kävi sen silmämääräisesti läpi..erityisesti kohdat tukiverkostosta ja päihteiden käytöstä,mutta niissähän ei mitään ongelmaa ollut.

Kaikenkaikkiaan turhaa raahata miestä mukana jos hän ei itse halua. Ultrat ja synnytys on asiat erikseen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiva kuulla vastauksianne, kiitoksia siis niistä! ^_^ Mies ainakin jutteli, että mahdollisuuksien mukaan tulee vaikka jokaiseen neuvolaan mukaan, mutta todellisuudessa varmaan pääsee sen kerran mukaan :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka usein teillä on loppuraskaudessa neuvolakäyntejä? Itsellä oli nyt 38+3 käynti, edellinen oli 2 viikkoa sitten ja sitä edellinen 3 viikkoa aikaisemmin. Nyt sovittiin neuvolakäynti kahden viikon päähän eli 40+3. Tuntuu jotenkin hassulta, että tässä välissä ei ole ollenkaan käyntejä, koska vähän epäilen että en tuolle 40+3 käynnille enää mene koska aiemmat lapset syntyneet ennen laskettua aikaa... Ilmeisesti suositukset muuttuneet ja käyntejä harvakseltaan jos ei ole mitään erityistä? Vai säästetäänkö täällä vaan uudelleensynnyttäjien kohdalla? Jotenkin hassulta tuntuu, että viimeiset melkeinpä kokonaiset 2 viikkoa on ilman neuvolakäyntiä.

Edited by Vilperiina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle sanottiin, että lopussa sitten 2 viikon välein, mutta en ole päässyt vielä sinne asti, joten en kyllä tiedä mitä käytännössä tarkoittaa. (Mulla siis eka synnytys edessä.)

Edited by Nori

Share this post


Link to post
Share on other sites

On kyllä todellakin harvennettu käyntejä. Ihan kummalta tuntuu, miten vähän tässä tulee nähtyä terkkaa/lääkäriä, kun esikoista odottaessa tuntui, että sai ihan tosissaan ravata neuvolassa.
Mulla siis on tässä loppupuolella ollut käynnit rv27, rv31, raskauden ensimmäinen lääkärikäynti on rv36 ja sitten seuraava neuvola rv38.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä ei ole enää lääkärineuvolaakaan loppuraskaudessa, vain ainoa lääkärikäynti oli siinä rv 20 kieppeillä milloin se lie olikaan. Jotenkin silleen tuntuu hassulta, että lopussa ei seurata, kun kuitenkin saattaa tulla loppusuoralla jotakin häikkää (istukan toiminnassa tms.)  mutta täytyy vaan itse olla sitten skarppina ja herkästi lähteä näytille äitipolille jos yhtään tuntuu siltä että joku mietityttää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on 2 lääkärikäyntiä eli yksi (keskiraskauden käynti) on harvennettu sitten esikoisen v. 2009. Mä olen saanut käydä neuvolassa th:lla ihan omien tuntemusteni mukaan ja olenkin ravannut siellä toukokuusta lähtien joka toinen viikko (ja nyt kesällä olen käynyt vielä joka toinen viikko tyksissä). Nyt ehdotin terkalle kuukauden väliä ja näin tehdään ellei mulle tule tarvetta ennen sitä. Mutta mulla on taustalla myöhäinen keskenmeno viime syksynä (rv 19+1) ja nytkin on ollut vaikea raskaus, joten siitä käyntitiheys johtuu. Olen kyllä ollut todella tyytyväinen saamaani "palveluun". Sillä on ollut iso merkitys henkiselle jaksamiselleni. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vilperiina: eikö loppuraskaudessa ole kuitenkin se synnytystavan arviointi, jonka tekee lääkäri?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täälläkin on kaksi lääkärineuvolaa, joskus viikoilla 16-18 ja sitten rv36. Tuota lopun lääkärikäyntiä ei ole jos on äpolin seurannassa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ei esikoisen odotuksessa ainakaan ollut mitään synnytystavan arviointia missään vaiheessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin ainakin lääkärin tekemä synnytystavan arviointi tulee eteen jos on jotain tarvetta sille, ei siis mitenkään normaali käytäntö.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkään sitä ei tule automaattisesti, ja jos se tehdään niin se tehdään sairaalan äitiyspolilla :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ahaa, okei, muistan siis varmasti väärin asian esikoisen ajalta. Mutta siis, meillä 2 lääkärikertaa ja jälkimmäinen on tuolla 30+ viikoilla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, täällä on vain yksi lääkärikäynti koko raskausaikana puolivälin tienoilla. Äitipolille pääsee synnytystapa-arvioon tai kokoarvioon tms. jos on joku erityinen syy miksi sellainen tarvitaan, ei muuten. Jännä miten nää vaihtelee eri puolilla Suomea, vaikka luulisi että samalla tavalla pitäisi olla asuinpaikasta riippumatta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni näitä neuvolakäyntejä ollaan oltu yhtenäistämässä viime aikoina, mutta ehkä ei sitten kuitenkaan... Kuulostaa kyllä hassulle, että lääkäriä ei ole puolenvälin jälkeen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voi ahdistusta.... olin tänään 10min matkan pulpettiveneen kyydissä, en ymmärtänyt että siitä voisi olla haittaa. Ei ollut kovaa aallokkoa, mutta tietysti vähän pompotti. Voiko siitä olla haittaa? :( tänään siis 11+1.

Edited by Satu-Maarit

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei ole mitään haittaa. Noilla viikoilla voi hyvin vielä juosta lenkkejäkin, jos ei tule mitään kipuja ja juostessa vasta pompottaakin :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Milläköhän perusteella/miten neuvola laskee LA:n/rv:t tilanteessa kun kierto on ollut epäsäännöllinen? Mahdollisen hedelmöittymisajan mukaan olis kai 4+2 mut edellisten menkkojen mukaan (se miten neuvola laskee) olisi 5+4, mikä ei pidä paikkaansa koska seksiä oli vaan loppukierrossa (tai siis kun kuvittelin olevan loppukierto ja menkkoja jo odottelin alkaviksi). Nyt on kp40 kun edellinen kierto jäi 20 päivän pituiseksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Monissa neuvoloissa ne vaan sitkeästi ja itsepintaisesti laskee sen 28 päivän kierron mukaan, mikä on tietenkin typerää, jos on varmaa ettei se ole mitenkään mahdollista. Ekan ultran jälkeen sitten laskettua aikaa korjaillaan. Jossain päin Suomea voi päästä epäselvissä tapauksissa raskauden keston määrittävään ylimääräiseen ultraan alkuraskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mä kävin yksityisellä ar-ultrassa, eikä neuvola siltikään uskonut sen mukaisia raskausviikkoja... Vasta nt-ultran jälkeen siirsivät lasketun ajan vastaamaan mun todellista kiertoa (lähes 40 päivää) ja molempin ultrien tuloksia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän neuvolassa ensimmäinen la heitettiin sen 28 pv:n kierron mukaan, vaikka sanoin ettei pidä paikkaansa. Kuulemma käytäntö on, että sillä mennään nt-ultraan saakka ja nt-ultran la on se lopullinen la, jota ei muuteta. Jos nt-ultran la heittää vain esim. kaksi päivää alkuperäisestä la:sta, pysytään siinä alkuperäisessä. Näin siis meilläpäin. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitti Sinikka ja Eliana. Neuvolan laskutavan mukaan olisin nyt 6+5 ja omien pohdintojen mukaan noin 5+2. Jännä nähdä miten toi nyt sitten menee. Viime raskaudessa nt-ultrassa siirrettiin la viikolla taaksepäin, vaikkei sekään olis voinut pitää paikkansa, kun silloin olis saanut alkunsa jo suunnilleen menkkojen aikaan (eikä oltu puuhasteltu edes niin aikasin). Viimeksi ar-ultan LA vastasi ovulaation ja menkkojen mukaan laskettua. Jännä nähdä heittääkö tällä kertaa noiden ultrien välillä kuinka paljon.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now