Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

^ Toimii! Ensimmäinen yö piiiitkään aikaan ilman vessajuoksuja takana, kun illalla 8 jälkeen vähensin juomisen minimiin ja päivällä tankkasin enemmän :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mumm, mulla auttoi ehkä parhaiten aika eli joskus puolenvälin paikkeilla nenän limakalvot eivät olleet niin huonossa kunnossa kuin ekan puolikkaan aikana (normaalia enemmän tai vähemmän tukkoisempi olin kyllä koko raskauden ajan).

 

Keinoista, joihin voi itse vaikuttaa, mulla toimi parhaiten juurikin tuo käyttämäsi nenäkannulla huuhtelu ja heti sen perään nenän limakalvoille laitettu seesamöljy (saa suihkeena apteekista, mutta ekan pullon tyhjennyttyä nopeasti käytin pihinä ihan tavallista ruokakaupasta saatavaa seesamöljyä ja laitoin sen vanupuikolla). Tasainen nesteen nauttiminen auttoi myös (tai kääntäen, huono nestetankkaus kostautui tukkoisempana olona).

 

Snuzzle, ei tuota neuvolaohjeistusta parempaa tietoa, mutta ihan alkuraskaudessa taisin juoda max kaksi pientä kuppia (á 1 dl) päivässä ja aika pian ei maistunut enää ollenkaan. Joskus loppuraskaudesta alkoi taas vähän maistua, kupillinen meni joinain päivinä. Tee maistui koko ajan, ja kyllähän senkin sisältämä kofeiini kannattaa miettiä, colajuomista puhumattakaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tutkimusten mukaan haitallinen määrä kofeiinia on 300 mg/pv. Kannattaa kuitenkin huomioida, että kofeiinia on myös monissa muissa asioissa kuin kahvissa, joten määrä herkästi kertyy. Itse olen yrittänyt pitäytyä poissa kahvista ja teetäkin nauttinut kohtuudella, mutta näin yli 3 kuukauden "lakon" jälkeenkin tekee mieli. Mies haki korvikkeeksi kofeiinitonta pikakahvia, jotta saa himolta pahimman terän pois.

 

Huomasin muuten että kahvin himo paheni rauta-arvojen laskiessa. Todennäköisesti kroppa väsyneenä kaipasi jotain piristystä.

 

Huomioittehan, että energiajuomat ovat raskauden aikana ns. kiellettyjä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tiitiainen, mulle neuvolassa laskettiin vikasta vuotopäivästä. Se kyseinen täti(sijainen) ei millään meinannut uskoa, kun sanoin testitulosten perusteella olevan mahdotonta. Ar-ultrassa kävin ja neuvolassa huijasivat laskuria ultran arvion mukaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Täällä on ilmennyt nyt viimeisennviikon aikana tissiongelmia.

Tissejä turvottaa ja siis ihan todella. Aamulla rinnoissa on painaumat peitosta tai mistä lie, päivällä tuntuu tosi epämukavalta ja iltapäivästä kun pääsee kotiin, niin tissit on täynnä painaumia rintaliiveistä, vaikka kävin kolme päivää sitten ostamassa isommat ja mahd. saumattomat/puristamattomat.

 

Kävin viime viikon lopulla tk:ssa lääkärillä näytillä, joka tunnusteli rinnat, eikä todennut niissä mitään sen suurempaa poikkeavuutta.

Käski rasvailla rintoja, joka parina ekana päivänä auttokin ihan ok.

 

Mietinkin nyt että laskenko vaan kymmeneen ja otan ilolla vastaan tämänkin raskausoireen, vai onko mitään vippaskonstia, vai pitäisikö penätä taas uutta lekuriaikaa.

 

Ja tosiaan menossa rv23+5

Share this post


Link to post
Share on other sites

^No auttasko samat keinot kun imetyksen aikana turvonneisiin ja pinkeisiin rintoihin? Kylmä/viileä vois rauhottaa kotona ollessa. Imetyksen aikana neuvotaan kokeilemaan kaalinlehtiä tai rahkakääreitä mutta perus viileä pakkaus vois myös toimia. Ostasin sopivat rintaliivit, vaikka ostitkin juuri uudet. Tai sitten kotona vaikka vaan ilman :D En usko että tota rintojen kasvua voi mitenkään hillitä kun on hormoneista johtuvaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mikä auttaisi ihan alkuraskaudessa alkaneeseen aamuöiseen heräilyyn ja varsinkin uudelleen nukahtamisen vaikeuteen? Vatsakivutkin vähän herättelevät ja aamulla pitäisi kuitenkin jaksaa herätä töihin..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Käy heti herättyäsi pissalla vaikkei pissaittaisikaan. Saattaa olla että nukahdat sen jälkeen nopeasti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Synnytys...

 

(Anteeksi! Oikeasti tuo on inhottava vaiva josta itsekin jossain määrin kärsin, mutta valitettavasti en tiedä mikä auttaisi. Keskiraskaudessa kyllä helpotti itsestään.)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle auttoi se että EN käynyt pissalla. Jos nousin, niin sitten jäin pyörimään moneksi tunniksi. Kun käänsin kylkeä, niin sain useimmiten nopeasti unen päästä kiinni.

 

No, valitettavasti se ei enää toimi näin 26. viikolla kun maha jo vähän painaa rakkoa, mutta olen muuten kyllä nukahtanut nopeammin. Univaikeudet on mennyt selvissä jaksoissa raskauden ajan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla on myös univaikeuksia. Herään öisin 4 maissa vessaan ja sen jälkeen poika aloittaa hulinat vatsassa. Joka kerta. Kahtena yönä en enää ole nukahtanut tuon jälkeen. Tämä vaiva alkoi viikolla 21. Sitä ennen sain unta vaikka olisin käynyt vessassa. Kai ne on ne liikkeet, mitkä pitävät hereillä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysytääs täälläkin.

Eli mulla on ollut nyt muutaman viikon (alkoi ennen puoliväliä, nyt rv25+1) ajoittain iskevää kauheaa janoa, eli päiviä kun saatan juoda 0,5litraa vettä tunnissa koko päivän, vessassa ei tartte käydä tästä huolimatta normaalia useampaan, jos edes sitäkään, eikä myöskään yöllä, ja suu tuntuu kuumalta ja kuivalta ja olo janoiselta nestetankkauksesta huolimatta. Painoa kertyy vuorokaudessa tämmöisestä parhaimmillaan pari kiloa. Juon vettä normaalisi ihan hyvin, 2,5-4 litraa/vrk varmaan keskimäärin, mutta tämmöisinä janopäivinä sitä vettä menee litroittain. Enkä ymmärrä mistä tämmöiset janotukset johtuu.

Ruoka on vähäsuolaista, kun samoja ruokia syö 1,5v lapsi, sipsejä ei mene eikä muutakaan semmoista.

Neuvolassa käskettiin mittailemaan verenpaineita ja tekeen pissatikkuja (glu&prot), mutta nämä on molemmat kunnossa, sokerirasituksessa kaikki kunnossa.

Tää älytön jano kestää siis yleensä päivästä muutamaan, turvotus samoin ja tulee viikon parin välein. Sitten häviää itekseen pikkuhiljaa. Mitkään nesteenpoistaja,  mansikat&ananas, ei vaikuta siihen, että neste lähtis liikkeelle.

Nyt siis eilen alkoi taas tämä älytön juominen, suu tuntuu koko ajan kuivalle, ja tämän aamun painoon oli tullut 1,5kg lisää eilisestä aamusta.

Ideaa kellään mitä tämä on?

Edited by Sama vieras

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohon en valitettavasti osaa vastata, vaan sen sijaan heitän oman kysymykseni ilmoille.

 

Mistä löytyy sellainen paperinen raskauskalenteri, jossa kerrotaan mitä milläkin viikolla tapahtuu ja on oma puolensa äidille ja isälle? Kaverin luona joskus pari vuotta sitten näin sellaisen ja sitä lueskelin, mutta oma raskaus on vielä niin alussa etten halua häneltä suoraan kysyä kun ei haluta kellekään vielä asiasta puhua. En siis halua mitään appsia vaan ihan perinteisen paperisen hypisteltävän. Saakohan niitä ostaa jostain tai jaetaanko neuvolassa? Nyt siis 6+6, eka neuvola parin viikon päästä. Juuri näillä ekoilla viikoilla sitä haluaisi kauheasti tietää, mitä tuolla tapahtuu (toivottavasti), kun kehitys tapahtuu niin huimaa vauhtia ja itse sitä ei kuitenkaan näe mitenkään (paitsi tietty raskausoireista).

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ai niin ja olihan mulla toinenkin kysymys. Onko raskausaikana jotain kiellettyjä liikuntamuotoja? Kamppailulajit nyt varmaan ainakin, enkä niitä harrastakaan. Sählyä pelaan harrasteporukalla kerran viikossa, ja koitin netistä etsiä mutta en oikein löytänyt vastausta että saako sitä harrastaa raskaana vai ei. Muutama siellä on lopettanut plussaamisen jälkeen, itse olen tosiaan tähän asti (6+) vielä käynyt, mutta tällä viikolla alkoi vähän henkeä ahdistaa ja puuskuttaa enemmän kuin yleensä. Jossain taas oli, että sykkeet eivät urheilussa saisi nousta yli 150. Tuo on mulle mahdotonta, ne nousee mulla tosi herkästi, normaalistikin tuon tunnin pelailun jälkeen on keskisyke ollut yli 160 ja huippusyke yli 180 helposti. Kai tuossa ne kontaktit mahaan on se isoin riski?

 

Ja toinen on vatsalihakset, saako niitä nyt tehdä vai ei ja millaisia? Siitäkin on hirveän ristiriitaista tietoa. Me aloitettiin miehen kanssa lankkuhaaste just ennen kun sain tietää olevani raskaana, ja haluaisin sitä jatkaa mutta alkaa minuutin jälkeen tehdä kipeää alaselkään ja vatsaan. Toki se on ihan normaalia että lihakset on kipeitä kun niitä treenaa, mutta haluaisin olla varma ettei siitä voi jostain syystä olla jotain haittaa sikiölle että tekee staattisia lihaksia. Taidan kyllä omalta osaltani jättää noi aikojen pidennykset väliin ja tehdä vain ton minuutin, mutta sit taas tuntuu typerältä varoa liikuntaa turhaan jos ne on vaan ihan tavallisia lihaskipuja.

 

Kiitokset jos joku jaksaa näihin vastata. En viittis neuvolaan soitella vaan tämän takia, ja ekaan käyntiin on vielä pari viikkoa. Miten sitä voikaan olla niin pihalla kaikesta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä voin vastata siihen kalenterikysymykseen että täällä vantaalla sellasen sai ainakin ekasta neuvolasta.. :)

 

Ja jos jonkun appsin haluaa puhelimeen niin mulla oli androidissa vau.fi:n raskauskalenteri. Oli kiva seurata päiväpäivältä vauvan kasvua..

Edited by Sanghi

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^Espoossakin tuon kalenterin sai neuvolasta, mutta sitä piti itse kysyä/pyytää. On mainostuote, niin eivät kuulemma saa "tyrkyttää" sitä. Sekä vanhassa että nykyisessä neuvolassa noita on ollut tarjolla aulan infolappu- ja mainoshyllyssä eli voithan jo ennen ekaa neuvolakäyntiä käydä omassa neuvolassa kurkkaamassa, onko niitä siellä samalla tavalla jaossa.

 

Sykerajoja ei liikunnassa kuulemma enää ole, vaan omaa kroppaa kuunnellen voi mennä ja tehdä. Periaatteessa kaikki lajit, joissa voi tulla iskuja vatsaan (esim. juuri mainitsemasi kamppailulajit, jotkut palloilulajit ja putoamisriskin sisältävät lajit kuten ratsastus ja kiipeily), sisältävät oman riskinsä. Itse seinäkiipeilin puoliväliin asti, mutta en boulderoinut enää plussan jälkeen. Vatsalihaksia tein kroppaa kuulostellen, suorien vatsalihasten rutistukset jäi ekana pois heti kun maha alkoi vähän enemmän kasvaa, eivät vaan enää tuntuneet hyviltä. Odotusklubien puolella on Liikkuvat odottajat -ketju, johon kannattaa tutustua, kun olet saanut vaaditun viestimäärän täyteen.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalenterin saa neuvolasta. Samat asiat löytyvät myös esim. Vau.fi-sivuilta "raskaus viikko viikolta", sieltä löytyy myös animaatio miten sikiö kasvaa mahassa viikko viikolta jne.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä päin ei muuten saa tuota kalenteria neuvolasta....

 

Suoria vatsalihaksia saa käsittääkseni tehdä siihen asti kun vatsalihakset alkavat mahan kasvaessa erkaantumaan. Poikittaisia vatsoja treenaavia liikkeitä saa tehdä läpi raskauden, joskaa ei samalla intensiteetillä kuin aikaisemmin (eikä se edes onnistuisi).

 

Ja onnea tylleröinen plussasta. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos vastauksista! :lipsrsealed: Täytyykin katsoa jos ehtis joku päivä töiden jälkeen käymään neuvolassa, ja kurkkia tuonne odotusklubien puolelle kun pääsen sinne. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Liikuntarajoituksista: Suosituksia on kaikenkirjavia, mutta käsittääkseni paras ohje suunnilleen kaikkien lajien suhteen on se, että jos laji on sinulle ennestään tuttu ja tiedostat itse omat rajasi ja riskitekijät, voit harrastaa sitä hyvillä mielin noin puoliväliin asti. Täysin uusia lajeja ei kannata aloittaa raskausaikana, nämä lajit ovat juurikin noita lueteltuja eli kamppailut, pallopelit, ratsastus ym. Vatsalihaksia voi samaten treenata mutta noin puolivälissä/vatsalihasten erkaantuessa (tai omien tuntemusten mukaan!) jättää suorat rutistukset pois. Sisempien ja sivuttaisten vatsalihasten treenaus on ihan suotavaakin.

 

Itse esimerkiksi seinäkiipeilen näin vielä viikolla 29 (yläköydellä, reittejä valikoiden) ja pystyn lankuttamaan reilun minuutin. Lankussa pitää vaan tosi huolellisesti aktivoida vatsalihakset ettei maha roiku yhtään, kun lihakset ovat ja erkaantuneet. Mutta muuten onnistuu tosiaan oikein hyvin eikä tunnu lainkaan pahalta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kalenterista en osaa sanoa, mutta ihan paperikantisen kirjan nimeltä 'Odottavan äidin käsikirja' suosittelen kaikkia ehdottomasti hankkimaan! On heinäkuussa 2014 ilmestynyt, suomalaisten erikoislääkärien kirjoittama ja lääkäriliitto Duodecimin julkaisema kirja, jossa selitetty kuitenkin yleistajuisesti raskauden eteneminen, seuranta, ruokavalio, erityistapaukset... jne. Itse olen raskauden aikana (nyt rv31) lukenut kirjan kannesta kanteen kerran ja lisäksi palannut kirjaan ehkä kymmenen kertaa kun jotain olen halunnut tarkistaa. Kaveri lainasi kirjaani kahdeksi viikoksi ja luki sen kahdesti läpi :lol: Uusinta ja asiantuntevaa tietoa ja luotettavampaa kuin mitä googlaamalla useimmiten saa :D Suosittelut siis kaikille! :)

Edited by stina

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten korkealle oma syke saa nousta ennen kun siitä on haittaa vauvalle ? Kävin toissapäivänä neuvolassa, siellä syke oli 136 käskivät sairaalalle tarkempiin tutkimuksiin, kävin ja kokeet ja ekg ok.. Eilinen meni ihan hyvin , välillä oli vähän samanlaista hankalaa oloa kun toissapäivänä jolloin sykkeet oli korkealla, mittasin verenpainemittarilla sykkeitä jotka oli levossa 100-120.. Tänään iski hankala olo ja ajattelin että mittaan mittarilla pulssia, leposyke oli 133 ja toisella mittauksella 147 ja näytti rytmihäiriön merkkiä.. Ei kuitenkaan tuntunut että sydän hakkaisi kovempaa, ainoastaan oireena tuo tosi hankala olo.. Voiko tätä nyt seurailla vaan kotona vai mitä tässä pitäisi tehdä? Nyt jo parempi olo ja sykkeet n90 levossa.. Nyt on menossa rv29 ja vauvan sykkeet oli neuvolassa normaalit ja muutenkin tuntuu mylläävän tuolla masussa onneksi..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Miten te muut kestätte saunomista raskaana? Mä en aiemmin sietänyt ylipäätään olla kauaa löylyssä, mutta kilpirauhaslääkityksen alettua syksyllä lämmönsäätely palautui normaaliksi ja oon tykännyt taas käydä. Nyt heitin reilummin löylyä ja tulikin sit suihkussa huono olo, alkoi pyörryttää kauheasti. Ei se varmasti haitallista sinänsä ole, harmitti vaan. Mielenkiinnosta mietin, meneekö saunominen hankalammaksi tässä vikalla kolmanneksella tms.

Share this post


Link to post
Share on other sites

airua; mua alkoi huimaamaan raskauden puolessa välissä saunassa, tosin voisin kuvitella, että johtuu osittain lisääntyneestä verimäärästä kropassa. Vikalla kolmanneksella ei ole pyörryttänyt, mutta en kestä niin kuumia löylyjä kuin yleensä vaan tulee huono olo, istun sitten alemmalla lauteella :)

Se on mun kohdalla täyttä puppua, että sauna tois suppareita, mulla lämpö saa supparit hiipumaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now