Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Mitähän nämä melkoisen kovat alavatsakivut ovat? Voiko ummetus tulla jo vuorokauden päästä edellisestä "tyhjennyksestä"? Sitäkin kun minulla on ollut. Vuotoa ei ole ja nyt on meneillään 20. raskausviikko.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mitähän nämä melkoisen kovat alavatsakivut ovat? Voiko ummetus tulla jo vuorokauden päästä edellisestä "tyhjennyksestä"? Sitäkin kun minulla on ollut. Vuotoa ei ole ja nyt on meneillään 20. raskausviikko.

Voi olla ihan kohdun kasvukipuja ja sisäelimien kiinnikkeiden venymisestä johtuvaa kipua. Noilla viikoilla vauva alkaa kasvattaa nopeasti kokoa, kun elimistö on valmis ja enää vaan kerätään massaa :) Mulla on ollut kummassakin raskaudessa ummetusta ja kun se on kerran alkanut niin en ole päässyt eroon. Ei siis ole väliä onko edellisestä isosta hädästä päivä vai kolme, maha on koko ajan yhtä kovalla.

 

 

Kannattaa harkita jotain kuituvalmistetta (muistaakseni Vi-siblin ainakin käy raskaana), jos alkaa olla jokainen vessakäynti vaikea, ettei tule peräpukamia. Mun henk.koht. vinkki on lähteä pois vessassa ja kokeilla hetken päästä uudestaan, jos tuntuu ettei tule ulos. Yleensä jossain vaiheessa tulee niin järkyttävä hätä että maha kyllä toimii. Jos on joku pieni jakkara niin kannattaa laittaa jalkojen alle, että saa vähän enemmän kyykkyasennon, sekin auttaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Tuohon en valitettavasti osaa vastata, vaan sen sijaan heitän oman kysymykseni ilmoille.

 

Mistä löytyy sellainen paperinen raskauskalenteri, jossa kerrotaan mitä milläkin viikolla tapahtuu ja on oma puolensa äidille ja isälle? Kaverin luona joskus pari vuotta sitten näin sellaisen ja sitä lueskelin, mutta oma raskaus on vielä niin alussa etten halua häneltä suoraan kysyä kun ei haluta kellekään vielä asiasta puhua. En siis halua mitään appsia vaan ihan perinteisen paperisen hypisteltävän. Saakohan niitä ostaa jostain tai jaetaanko neuvolassa? Nyt siis 6+6, eka neuvola parin viikon päästä. Juuri näillä ekoilla viikoilla sitä haluaisi kauheasti tietää, mitä tuolla tapahtuu (toivottavasti), kun kehitys tapahtuu niin huimaa vauhtia ja itse sitä ei kuitenkaan näe mitenkään (paitsi tietty raskausoireista).

Hei. Jotkut ovat näemmä saaneet tuon kalenterin neuvolassa. Mutta nyt kun soitin neuvolaan ja varasin sinne 1. ajan, laittoivat apteekkiin hakemaan d-vitamiinia ja foolihappoa. Siellä apteekissa sitten oli näitä kirjoja korissa kassan vieressä, ja siinä kysyivät, olenko jo saanut kirjan, ja haluanko sellaisen mukaan. Taisi jopa todeta, että ennen näitä on jaossa ollut neuvolassa, nyt apteekissa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meille neuvolatäti vinkkasi etteivät mainostuksen takia saa tarjota tuota raskaus kalenteria, mutta useimmista neuvoloista löytyy ja saa pyytämällä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mielestäni jossain sanottiin että niitä saisi kaikista johonkin tiettyyn ketjuun kuuluvista apteekeista, oisko Avainapteekit.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Voiko mitää tujumpaa nenäsumutetta käyttää raskauden aikana? Apteekissa annettiin vaan jotain suolaliuosta, mutta pakko olla jotain muuta...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle google kertoi keväällä, että useimpia saa käyttää hetkellisesti, koska ovat paikallishoitoon tarkoitettuja. Itse käytin lähinnä silloin kun oli pakko, eli yötä vasten ja jos oli todella tukala olo päivällä, muistaakseni parin, kolmen päivän ajan. Suosittelen myös sarvikuonon hankintaa nenän huuhteluun. Auttaa todella tehokkaasti kunhan saa niistettyä pahimmat tukokset edestä pois. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulle on sanonut neuvolaläkäri,että ihan Nasoliinia voi pahimpaan tukkoisuuteen ottaa muutaman päivän, esim. yöksi.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka nopiaa Hb voi romahtaa niin jotta tuntuu olossa?

 

Mulla aina ollut korkea hb. Nyt oli rv 22 laskenut Jo 130.

 

Nyt rv 26+ olen jotenkin aivan loppu kokoajan. Huimailee ja tykyttelee. Sellanen voimaton olo jotenkin kokoajan. Kakkosesta laski 100 viikoilla 30.

 

Mietin voiko sellanen lasku että edelleen hb olis periaatteessa hyvä, mutta laskenut kuitenkin omaan tasoon nähden jonkin verran, tuntua olossa?

Edited by Kukka15

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Kyllä voi tuntua ihan pienetkin laskut. Hemoglobiini lähtee laskuun siinä vaiheessa, kun varastoraudat alkavat huveta. Eli kun hemppa on laskusuuntainen, alkaa rautavarastot olla tyhjät ja se tuntuu kyllä olossa. Kehottaisin ottamaan lisärautaa!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Verimäärä lisääntyy kehossa rv20-30, jonka takia veri "laimenee" ja hb tippuu.

Ota ihmeessä lisärautaa, koska hempan laskeminen jatkuu vielä muutaman viikon.

Mulla on normaalisti tosi korkeat hb arvot ja mullakin jo tuo 130 veti ihan maihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Paljon olen googletellut aiheesta ja soittanut päivystävällekin, enkä tullut yhtään viisaammaksi. 1,5 vk olen kärsinyt flunssasta ja nyt perjantaina tulin pahemmin kipeäksi, kolmas päivä siis menossa sängyn pohjalla. Olo on kuin olisi keuhkoputkentulehdus päällä, mutta päivystävä vain sanoi, että soittele vaikka huomenna, jos vaikka saisit ihan ajan niin ei tarvitsisi koko päivää täällä odotella. Tiedän, ettei flunssa ole vaarallinen alkuraskaudesta (itsellä 6+1), mutta jotenkin ihmetytti hoitajan asenne, kun kerroin, että kertaakaan en ole parantunut taudista ilman lääkitystä. Mikä siis on oikeasti raja lääkekuurille?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faktahan on, että virusinfektioon ei antibiootit auta. Keuhkoputkentulehdus on yleensä viruksen aiheuttama ja yskä voi kestää viikkoja. Normaalin flunssan takia siis ei oikeastaan lääkärille pääse päivystysaikana, vaan käynnit pitää hoitaa virka-aikana omassa terveyskeskuksessa. Sairaslomatodistuksen saa tarvittaessa päivystyksestäkin, sairaanhoitajalta.

 

Jos sulla ei olo kohennu ja kuumetta on useampi päivä, nii aamulla soitto omaan tk:een. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Olisi näköjään taas pitänyt vain luottaa itseensä ja siihen, että itse tuntee oman kehonsa parhaiten. Tänään kävin yksityisellä lääkärillä ja tuomiona poskiontelontulehdus ja streptokokki -> 10 päivän ab-kuuri, kun lyhyempi ei tehoa tarpeeksi. 

 

Eipä kaikki meistä oireile samalla tavalla ja oma sairashistoria flunssienkin suhteen kannattaa ottaa huomioon, kun hakeutuu hoitoon alkuraskauden aikana. Lääkärikin totesi, että parempi hoitaa pois jo tässä vaiheessa ennen kuin on pahassa kunnossa. Pienempi paha yksi lääkekuuri, jolla saadaan vaiva hoidettua kuin jatkuva flunssa, joka voi johtaa jopa keuhkokuumeeseen. Jos minä odottelisin kuumetta, en varmaan saisi ikinä mennä lääkäriin, nimimerkillä tulehdusarvot pahasti koholla eikä silti kuumetta tai edes huonoa oloa..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Menossa rv 23+2. Sunnuntaina eli n. Viikko sitten alkoi supistelu ja maanantaista asti ollut välillä kipeitä supistuksia (n. 2-4 per päivä onneksi vaan) mutta ihan jatkuva menkkamainen ja vihlova kipu kohdunsuulla. Kävin torstaina terveyskeskuksessa ja yleislääkärin mukaan paikat kiinni (ei sanonut mitään kohdunkaulan pituudesta tai pehmeydestä tms.). Sain lopouviikon saikkua ja käskyn lepäillä. Levosta huolimatta vihloo lähes jatkuvasti :( Varsinaisia supistuksia ei ihan niin paljon kuin alkuviikosta, mitta esim. yöllä heräsin tosi kipeään supistukseen..

 

Kuinka huolissaan tästä pitäis olla? Vai onko tuo jatkuva vihlonta ihan normaalia..?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ootko ollu neuvolaan/synnärille yhteydessä? Mä kävisin jonkun "asiantuntevamman" luona näytillä. Ei tuommoiset kipeät levossa tulevat supistukset nyt ihan noille viikoille vielä kuulu. Eivät tieten välttämättä tee mitään, mutta tulee mieleen esim. joku tulehdus?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolasta käskivät silloin tuonne päivystykseen, mutta omakin fiilis on, että olisi kiva saada vähän "varmempi" mielipide tuohon paikkojen (toivottavasti) kiinni olemiseen.. VTItä on tutkittu nyt muutamaankin otteeseen, kun sen noin kuukausi sitten sairastin. Bakteerit ollut pikanäytteessä positiiviset mutta viljelyt negatiiviset. Sekin itseä epäilyttää :( ja bakteerinäytteen otti alapäästä varmuuden vuoksi viime käynnillä..

 

Kiitos kun vastasit, kyllä mä nyt taidan maanantaina taas soitella neuvolaan, että mitäs seuraavaksi. Todennäköisesti joudun joka tapauksessakin asiaa selvittelemään, kun epäilen, etten uskalla supistusten kanssa olla töissä..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ewwwie: miulla alko ekassa raskaudessa myös noihin aikoihin ehkä jo aiemmin supistelut mut miulla auttoi lepo. Siis oikeesti kunnon pöttköttelyä kotonaki. Miulla seurattiin tilannetta sitten parin viikon välein ja tutkittiin pissa ja selvitettiin onko hiiva yms mutta mitään semmosia ei ollut. Saikulla olinkin aika pitkään sitten noitten supisteluiden takia. Kannattaa ehdottomasti tutkia ja selvittää ja lepäillä, otat kunnolla sairaslomaa. Tsemppiä!

Share this post


Link to post
Share on other sites

^jatkuiko raskaus kuitenkin ihan turvallisille viikoille? :) Huomaa kyllä, että lepo helpottaa. Viime yönä en herännyt yhteenkään supistukseen♡ nyt kyllä aamulla taas vihloo jatkuvasti :(

 

Ja kiitos tsempeistä molemmille :lipsrsealed:

Edited by Ewwwie

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ewwwie, joo syntyi vasta vk:lla 39 suunnitellulla sektiolla vaikka supisteluja oli ja kerran kerkesin soittaa synnärillekin kun oli melko säännölliset ja jo pidemmän aikaa, silloin auttoi kuitenkin kuuma suihku ja rauhoittuminen. Lepäilyä suosittelen. Miulta kielsi lääkäri kotityötkin ja oli kyllä aika hirveetä olla ihan passattavana kotona :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now