Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Onkohan alhaisesta verenpaineesta jotain muuta haittaa (tai voiko se johtua jostain) kuin huimaus ja pyörryttäminen? Paineet ovat lähteneet parin viime päivän aikana laskuun ja tänä aamuna olivat 78/56 ja siitä sain liikkumalla ja kahvia juomalla nostettua ainakin hetkeksi 91/60.

 

Paineet ovat tavallisesti neuvolassa olleet keskimäärin 113/80. Kannattaakohan edes soitella neuvolaan vai vaan seurailla oloa... Lähinnä se mietityttää, että kaadun huimauksen takia ja isken mahan pahasti. 

 

Mä suosittelisin seurailemaan olotilaa ja sulla ilmeisesti on kotona verenpainemittari (?), niin seurailla niitä verenpaineitakin. Ja ottaa asian puheeksi sit ku seuraavan kerran on aika neuvolaan. Riittävällä juomisella saa nostettua ainakin vähän verenpaineita (nesteitä joku 2,5-3 litraa päivässä) ja varmaan vesipullo on hyvä olla sängyn vierellä et jos yöllä herää, niin ottaa huikkaa jo siinäkin vaiheessa, voi helpottaa aamun oloa ja vähentää huimausta. Ja helpottaa tossa päivittäisessä nesteytyksessäkin, ite oon huomannut että helpommin tulee se kolmisen litraa päivässä jos puolen litran pullosta hörppäisen ekat puolet jo yöllä :) Muutenkin kaikki ylösnousut kannattaa tehdä tunnustellen, asteittain ja varovaisesti, ettei lähde taju, just toi ois pelottavaa et sit iskis masun johonkin... Ja vaikka raskauden aikana yleensä suositellaan vähentämään suolan käyttöä, niin sun tapauksessa siihen ei kyllä oo tarvetta, sillä ainakin saa paineita nostettua :) Mitä oon aiheesta lueskellut, niin ilmeisesti tosi matalista paineista voi olla haittaa sikiöllekin, mut muistaakseni vaikutukset lähinnä kasvuun et voi jäädä pienikokoiseksi, ja vasta loppuraskaudessa tiheempi seuranta aiheellista, jos on jatkuvasti matalat paineet.

Share this post


Link to post
Share on other sites

mä en nyt tiedä mihin tän kysymyksen laittaisin niin laitan sen tänne eli:

 

voiko dpo8 tulla testiin lähes samanvahvuiset viivat vai onko mahdollista että raskaus on pidemmällä vai mitä tapahtuu?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Itse dpo9 oon saanut hädintuskin nähtävää haamua testiin.. Olisko sulla pidemmällä kuitenkin? Testaa viikkonäyttöisellä digillä :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä on pakko olla pidemmällä koska sain tossa päivälläkin muutaman tunnin pidätyksellä 

 

http://aijaa.com/dytHYT

 

Nyt rupes sitten huolettamaan sellainen kun yöllä heräsin hirveisiin alavatsakipuihin, meinasin iha tuupertua vessaan ja luulinkin että menkat alkoi. Mutta kun ne ei aamulla alkaneetkaan niin siksi testasinkin. Pitäisikö tässä huolestua kivuista vai onko noinkin kovat kivut normaaleja?  :girl_to_take_umbrage2: Ostin sen viikkodigin ja huomenna aamulla testaan sen ja katson sitten soitanko neuvolaan jo.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Oletteko te ottaneet miehen mukaan ar-ultraan?
Mä pelkään, että jos siellä ei olekaan mitään tms. niin mä pyörryn. Ja jos syke näkyy, niin haluan miehenkin näkevän sen :-X

Siksi haluaisin miehen sinne. Onkohan tuo ihan ok :ph34r:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, kyllä mies on ollut mukana myös ar-ultrassa. Sujuvasti oon raahannut sen joka paikkaan sekä seuraksi että autokuskiksi. :D 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Me käytiin ekassa raskaudessa ar-ultrassa ja mies oli silloin mukana. Eikä siis ollut mitenkään ihmeellistä vaan ihan normaalia. Ekassa raskaudessa mies oli myös nt-ultrassa ja r-ultrassa mukana, toisessa raskaudessa ei päässyt kun ei ollut esikoiselle lapsenvahtia.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä mies on ollut kaikissa ultrissa aina mukana! Paitsi nyt toista odottaessa vain rakenneultrassa koska miehen on pitänyt jäädä kotiin hoitamaan esikoista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kyllä on pakko olla pidemmällä koska sain tossa päivälläkin muutaman tunnin pidätyksellä 

 

http://aijaa.com/dytHYT

 

Nyt rupes sitten huolettamaan sellainen kun yöllä heräsin hirveisiin alavatsakipuihin, meinasin iha tuupertua vessaan ja luulinkin että menkat alkoi. Mutta kun ne ei aamulla alkaneetkaan niin siksi testasinkin. Pitäisikö tässä huolestua kivuista vai onko noinkin kovat kivut normaaleja?  :girl_to_take_umbrage2: Ostin sen viikkodigin ja huomenna aamulla testaan sen ja katson sitten soitanko neuvolaan jo.

Juu ei vielä noin aikaisilla päivillä noin vahvoja viivoja tule :) Miten kävi viikkonäyttöisellä?

Menkkamaiset kivut on normaaleja alkuraskaudessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mursukka onkin ehkä jo saanut vastauksen muualta, mutta mullakin oli kyllä aika kovia kipuja alkuraskaudesta. Pahimmat siinä paikkeilla, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa. Itsekin vähän huolestuin niistä ja pääsin ultraan viikoilla 6+2 ihan niiden kipujen takia. Siellä todettiin, että tyyppi on siellä missä pitääkin ja sydänkin sykki. Eli neuvolaan voi soittaa, niin sieltä sitten annetaan aikaa ultraan, jos siltä näyttää. Mutta siis ilmeisesti kohdun kasvukipuja vaan olivat mulla.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Onkohan alhaisesta verenpaineesta jotain muuta haittaa (tai voiko se johtua jostain) kuin huimaus ja pyörryttäminen? Paineet ovat lähteneet parin viime päivän aikana laskuun ja tänä aamuna olivat 78/56 ja siitä sain liikkumalla ja kahvia juomalla nostettua ainakin hetkeksi 91/60.

 

Paineet ovat tavallisesti neuvolassa olleet keskimäärin 113/80. Kannattaakohan edes soitella neuvolaan vai vaan seurailla oloa... Lähinnä se mietityttää, että kaadun huimauksen takia ja isken mahan pahasti. 

 

Mä suosittelisin seurailemaan olotilaa ja sulla ilmeisesti on kotona verenpainemittari (?), niin seurailla niitä verenpaineitakin. Ja ottaa asian puheeksi sit ku seuraavan kerran on aika neuvolaan. Riittävällä juomisella saa nostettua ainakin vähän verenpaineita (nesteitä joku 2,5-3 litraa päivässä) ja varmaan vesipullo on hyvä olla sängyn vierellä et jos yöllä herää, niin ottaa huikkaa jo siinäkin vaiheessa, voi helpottaa aamun oloa ja vähentää huimausta. Ja helpottaa tossa päivittäisessä nesteytyksessäkin, ite oon huomannut että helpommin tulee se kolmisen litraa päivässä jos puolen litran pullosta hörppäisen ekat puolet jo yöllä :) Muutenkin kaikki ylösnousut kannattaa tehdä tunnustellen, asteittain ja varovaisesti, ettei lähde taju, just toi ois pelottavaa et sit iskis masun johonkin... Ja vaikka raskauden aikana yleensä suositellaan vähentämään suolan käyttöä, niin sun tapauksessa siihen ei kyllä oo tarvetta, sillä ainakin saa paineita nostettua :) Mitä oon aiheesta lueskellut, niin ilmeisesti tosi matalista paineista voi olla haittaa sikiöllekin, mut muistaakseni vaikutukset lähinnä kasvuun et voi jäädä pienikokoiseksi, ja vasta loppuraskaudessa tiheempi seuranta aiheellista, jos on jatkuvasti matalat paineet.

 

 

Juu, mittari on onneksi kotona. :) Neuvolassa käytiin eilen ja eipähän tälle oikein mitään voi. Itse mietin olisikohan yhteydessä hemoglobiinin laskuun... Nyt on onneksi lisärauta menossa niin pitää seurailla nousevatko paineet. 

 

Ja eikun suoraan toiseen tyhmään kysymykseen. :D Mulla on viikkoja 33+3 ja eilen kipeitä suppareita tuli tiheästi kahden ja puolen tunnin ajan illalla ennen kuin laantuivat. Kohdunsuun tilanne on katsottu viimeksi elokuussa ja sillon kanavaa oli hieman reilu pari senttiä jäljellä ja kiinteän ja pehmeän välissä. Meidän olisi tarkoitus lähteä viikonlopuksi reissuun miehen vanhempien luo josta on sairaalaan matkaa yli tunti. Mietinkin, että pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja pyytää, että tuo kohdunkaulan tilanne tarkistettaisiin? Neuvolassa sitä ei kai täällä suoraan katsota, vaan menisi lähetteellä jonnekin, mutta onkohan tällainen supistelu näillä viikoilla jo ihan tavallista eikä mikään varoitusmerkki lähenevästä synnytyksestä?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ja eikun suoraan toiseen tyhmään kysymykseen. :D Mulla on viikkoja 33+3 ja eilen kipeitä suppareita tuli tiheästi kahden ja puolen tunnin ajan illalla ennen kuin laantuivat. Kohdunsuun tilanne on katsottu viimeksi elokuussa ja sillon kanavaa oli hieman reilu pari senttiä jäljellä ja kiinteän ja pehmeän välissä. Meidän olisi tarkoitus lähteä viikonlopuksi reissuun miehen vanhempien luo josta on sairaalaan matkaa yli tunti. Mietinkin, että pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja pyytää, että tuo kohdunkaulan tilanne tarkistettaisiin? Neuvolassa sitä ei kai täällä suoraan katsota, vaan menisi lähetteellä jonnekin, mutta onkohan tällainen supistelu näillä viikoilla jo ihan tavallista eikä mikään varoitusmerkki lähenevästä synnytyksestä?

 

 

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

 

Sanoisin, että supistelu tuossa vaiheessa on vallan normaalia. Tarkistamista en pitäisi kuitenkaan maailman huonoimpana ajatuksena, koska rääpäleillä on "veto-oikeus" tulla maailmaan jo ennen täysiaikaisuuttakin.

 

Täällä kohdunkaula katsottaisiin neuvolassa, jos lääkäri olisi paikalla. Itse kävin esikoista odottaessa kuitenkin yksityisellä, josta sitten laitettiin lähete samalle päivälle päivystyskäyntinä TAYS:in äitiyspolille (turha käynti, tosin eli ei mitään mainittavaa) vähän kuin varmuuden varalta. Samalla katsottiin mm. tulehdusarvoja.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tällainen mieltä häiritsevä kysymys on noussut kahden eri gynekologin vastaanotolla esiin: Näyttääkö lääkäreiden käyttämä raskauskiekko jotenkin eri tavalla raskausviikot kuin miten ne lasketaan vau.fi:ssä ja neuvolan tietokoneella? Tosiaan kaksi alan erikoislääkäriä on päätynyt samaan erimielisyyteen raskausviikoista oman laskutapani kanssa, joka siis perustuu tuohon vau.fi:hin ja täsmää neuvolan laskutavan kanssa. Eikö siis hedelmöittymispäivä ole 2+0?

 

Eiväthän nuo heitot isoja ole, ja tällä asialla nyt ei mitään varsinaista merkitystä ole, mutta olisi vain kiva ymmärtää, mistä tuo ero oikein johtuu, kun ei se selvästi sattumaakaan ole ja tuntui hölmöltä inttää viikoista vanhan ja viisaan alan erikoislääkärin kanssa...

 

Onkohan kukaan muu törmännyt tähän ilmiöön, ja mistäkähän se voi johtua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Joo on olemassa 2 erilaista laskutapaa, mutta en tiedä sen tarkemmin mihin se perustuu, ehkä joku kätilö/terkka foorumilla osaisi kertoa? Ultrassa ainakin oli joku ruotsalainen ohjelmisto heillä käytössä ja sekin laskee eri tavalla kuin joku näistä kiekoista :girl_impossible::D  Tulee yhden päivän heitto jompaan kumpaan suuntaan, ärsyttävää...

Edited by forgetmenot

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos forgetmenot, tuo jo helpottaa kuulla, ettei pelkästään omien korvien välissä ole tämä homma! On kyllä ärsyttävää, että näin olennaisessa asiassa lasketaan eri tavoin! :girl_mad::)

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Muakin on ärsyttänyt toi!  Ja sitten se, että neuvolassa lasketaan väkisin niistä viimisistä menkoista, vaikka ovulaatio ei olisi ollut kp14, vaan jotain ihan muuta ja se on ultralla todettu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ mulla kanssa ihan eri laskettu aika jos mennään ovulaation mukaan.. Mutta eivät siirtäneet päivämäärää.

 

 

Muoks. pois mulla nousi kuume siks tää ilmiö tuli.

Edited by teepannu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko normaalia, että raskauspahoinvointi alkaa vasta rv 11-12? Olin tuudittautunut siihen, että niihin aikoihin pitäisi pahoinvoinnin alkaa loppumaan, mutta ketunmarjat. 13+2 ja toista viikkoa saikulla. Kauanko tätä voi kestää?

katjaa: Mulla alkoi samoihin aikoihin pahoinvoinnit ja nyt mennään rv 18+4. Mulle kävi niin ohrasesti, että kiihtyi ja paheni vaan koko ajan ja kuukausi sitten jouduin tippaan asti, kun mikään ei pysynyt sisällä. Lohduttelut siitä, että kyllä sen kohta pitäisi loppua on soineet aivan turhaan korvissa joka tahon kohdalta.. Edelleenkin sairasalomalla olen pahoinvoinnin takia ja neuvolassa maanantaina sanokin, että joko kestää loppuun asti tai sitten loppuu yksi kaunis päivä kuin seinään. Ken tietää.. Nyt on kuitenkin jo päiviä välissä, kun pysyy ruoka sisällä. Sellaisia päiviä, jolloin oksennan aamusta iltaan asti on harvemmin ja sairaalasta sain pahoinvointilääkkeitä mukaan. En kuitenkaan halua syödä lääkkeitä "varalta/turhaan", joka olisi tilanne jos töihin lähtisin. Koska oksentaminen ei varoittele, saattaa tulla aivan yks kaks ja lääke vaikuttaa kuitenkin tunnin verran ennen kuin helpottaa oloa. Lääke vie oksentamisen pois, mutta ei tosiaankaan sitä etovaa oloa! Joten, ainakaan omalla kohdallani tilanne ei ole normaali. :D

 

Toivon kuitenkin, että sinun kohdalla tilanne olisi täysin verroin "normaalimpi".. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meidän kaupungissa ei ole mahista 3D/4D -ultraan. Meinasin, että jos sitten myöhemmin mentäis siihen jonnekin toiseen kaupunkiin.

Mietin, että saako siitä vaavista tarkkaa kuvaa ollenkaan kun olen ylipainoinen ja mahassa on paljon läskiä. Että olisko tuo mulle vaan rahantuhlausta :ph34r:

Edited by Enna

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja eikun suoraan toiseen tyhmään kysymykseen. :D Mulla on viikkoja 33+3 ja eilen kipeitä suppareita tuli tiheästi kahden ja puolen tunnin ajan illalla ennen kuin laantuivat. Kohdunsuun tilanne on katsottu viimeksi elokuussa ja sillon kanavaa oli hieman reilu pari senttiä jäljellä ja kiinteän ja pehmeän välissä. Meidän olisi tarkoitus lähteä viikonlopuksi reissuun miehen vanhempien luo josta on sairaalaan matkaa yli tunti. Mietinkin, että pitäisiköhän soittaa neuvolaan ja pyytää, että tuo kohdunkaulan tilanne tarkistettaisiin? Neuvolassa sitä ei kai täällä suoraan katsota, vaan menisi lähetteellä jonnekin, mutta onkohan tällainen supistelu näillä viikoilla jo ihan tavallista eikä mikään varoitusmerkki lähenevästä synnytyksestä?

 

 

Tyhmiä kysymyksiä ei olekaan.

 

Sanoisin, että supistelu tuossa vaiheessa on vallan normaalia. Tarkistamista en pitäisi kuitenkaan maailman huonoimpana ajatuksena, koska rääpäleillä on "veto-oikeus" tulla maailmaan jo ennen täysiaikaisuuttakin.

 

Täällä kohdunkaula katsottaisiin neuvolassa, jos lääkäri olisi paikalla. Itse kävin esikoista odottaessa kuitenkin yksityisellä, josta sitten laitettiin lähete samalle päivälle päivystyskäyntinä TAYS:in äitiyspolille (turha käynti, tosin eli ei mitään mainittavaa) vähän kuin varmuuden varalta. Samalla katsottiin mm. tulehdusarvoja.

 

 

Uskalsin lähteä reissuun ja selvisin onneksi yhtenä kappaleena takaisin. Suppareita ja menkkakipumaisia tuntemuksia on tosin edelleen, tänään ovat jatkuneet aamusta asti, mutta levolla selvästi kuitenkin lieventyneet.

 

Onkohan muuten normaalia, että vauva on tavallista hiljaisempi supistusten takia? 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now