Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

En edes nt-ultraan, joka oli rv 12+4. Edellisestä synnytyksestä oli vasta vuosi kun tämä kolmas raskaus alkoi, ja maha tuli kyllä melkein heti esiin. Kerroin ihan virallisesto tuon nt-ultran jälkeen, mutta rv 10 maha oli jo sen kokoinen, että piilottelu olisi ollut vaikeaa. Mulla on lyhyt selkä ja maha on kyllä tullut aina suht aikaisin näkyviin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Vielä rv 20 sai piilotettua ainakin niiltä jotka ei tienneet kolmannella kerralla. Olen melko pieni, mutta jotenkin se vaan onnistui.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itselläni nyt kolmas raskaus menossa ja kyllä piilottelu alkaa hankalaa olemaan jo näin 11. viikolla. Tietysti se on kamalan yksilöllistä, riippuu niin kropan mallista, kohdun asennosta ym., million pumpsahtaa esille. Itselläni on aina tullut varsin aikaisessa vaiheessa maha esille :grin:

Share this post


Link to post
Share on other sites

Itse kun kattelin edellisen raskauden aikasia kuvia niin selvästi huomas että 12 viikolla oli jo sellanen maha ettei pystynyt peitteleen. Tässä raskaudessa en ole enään niin kiinteä vaikka painanikin saman mitä edellisissä raskauksissa, joten toivoa on ettei heti maha näkyisi?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minäkin pohdiskelin noita laskeako ovis vs. kuukautisten alkamispäivästä la ei taidan itse myös pitäytyä ovispäivästä lasketussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla ainakin oli viikon ajan niin epämääräisesti ovikseen viittaavia oireita, että lopuksi aloin jo epäillä, että onko jotain kiinnittymiseenkin liittyvää. Itse laskin kierron alusta la:n ja muuttukoot sitten ultrassa, jos muuttuu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Neuvolassa ekalla kerralla lasketaan kuukautisten alun mukaan (kuulemma vaikka tietäisi tarkasti ovispäivän niin silti lasketaan siitä) ja sitten nt ultrassa katsotaan ja muutetaan laskettua aikaa sen mukaan minkä kokoinen vauva on. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minä ilmoitin palkanlaskentaan raskaudesta ja he tarvitsivat raskaustodistuksen ja heidän tekemästään hakemuksesta näkyi kelan sivuilla omissa tiedoissa se aika kun he maksavat minulle palkan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tekeekö sillä alkuperäisellä raskaustodistuksella itse jotain?

 

Terveisin, nimimerkki "Skannasin ja kopioin sen kyllä itselleni mutta annoin alkuperäisen version työnantajalle"

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ei. Jos se menee sitä kautta Kelan tietoon. Ja jos keksit mihin tarviit, pyydä uusi neuvolasta.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kysytään täälläkin oman kk-ketjun lisäksi:

 

Alavatsalla on nyt pari päivää ollut aina istumasta/makuulta noustessa ikäänkuin kipuvanne. Menee nopeasti ohi. On juuri tuossa samassa kohtaa kuin sektioarpi, voisikohan sillä olla vaikutusta? Tai onko kellään tietoa/veikkausta mistä muusta voisi johtua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Minulle lääkäri sanoi, että kyllä sektioarpi voi vihloa, se on ihan normaalia. Alueella on ikään kuin hermovaurioita.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös kohdun kasvaminen aiheuttaa kipuja ja myös kiinnikkeet joita tulee sektion seurauksena. Mä kyselin samaa asiaa myös kun olis kuin puukolla oltais viilletty vähän väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

en tiedä onko tämä tyhmä kysymys vai ihan fiksu, mutta tuli mieleen pari päivää sitten että miten paha olla tupakan savussa ja hajussa? mieheni ja hänen jokainen sukulainen (paitsi lapset) polttavat. itse en polta eikä ennen raskautta tupakan haju ole hirveästi haitannut. nyt haju ei ole ollenkaan mielyttävä, tekee mieli pitää hengitystä ku joku polttaa autossa tai lähettyvillä. tämä on kolmas raskaus. kaksi ensimmäistä meni kesken. tämän kolmannen kanssa kaikki on vielä hyvin (11+5). osaisiko joku sanoa?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Passiivinen tupakointi on lähes yhtä paha kuin itse polttaminen. :/ itse välttelen kyllä tupakoivien lähellä oloa ja lähipiirissä olevat tupakoitsijat ymmärtääkin mennä kauemmas tupakoimaan.

Share this post


Link to post
Share on other sites

"Passiivinen tupakointi on syntymättömälle vauvalle yhtä lailla yhtä vaarallista. Jos perheesi tai ystäväsi polttavat lähelläsi, hengität vahingollista savua ja kemikaaleja ja siirrät ne eteenpäin vauvallesi.

 

Savuttomassa kodissa kasvaneet lapset sairastuvat harvemmin flunssaan, yskään tai muihin tauteihin. Myös vakavampien ongelmien, kuten kätkytkuoleman, astman, hengitystiesairauksien ja korvasairauksien riski pienenee.

"

 

Näin löytyi nicoretten sivuilta. :) Itse en kyllä todellakaan uskaltaisi olla autossa jos joku polttaa siellä, enhän mä vauvaakaan laittaisi mihinkään tupakkakoppiin tai autoon silloin kun vauva on syntynyt. Toisaalta ihmisillä on aika erilaisia mielipiteitä tuosta tupakka-asiasta raskausaikana, toisethan polttaakin raskaana ollessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

kiitos vastauksista Piksu ja Nyytikki !! itse olen kyllä samalla kannalla ku te, mutta en ollut varma. nyt kun viikkoja on sen verran kasassa niin uskaltaa kertoa raskaudesta ja ymmärtävät pysyä mun luota pois ku tupakoivat.
tunnen muutaman jolle varmaankin joudun vänkäämään vastaan, etten tulisi autoon jos he tupakoivat :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

^^ painaisin tykkää jos oltais facebookissa ;) hyvä teksti Nicorettella!

Edited by Piksu

Share this post


Link to post
Share on other sites

Musta se on muutenkin epäkohteliasta tupakoivilta pakottaa tupakoimattomat olemaan tupakan savussa autossa, oli sitten raskaana tai ei. :/ mun ainakin tekee muutenkin tupakansavu niin pahaa, ihan ilman raskauttakin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nobi just, naurettavaa jos joidenkin mielestä on ihan ok polttaa odottavan äidin kanssa samassa autossa jos äiti kieltää! Mä en ole tykännyt edes sähkötupakoitsijoiden kanssa samassa huoneessa tai autossa olosta jos on ikkunat kiinni, mutta en tiiä onko se liian vainoharhaista jo :D Toisaalta en kyllä todellakaan aio ottaa mitään riskiä että vauvalle sattuisi jotain jonkun toisen (sähkö)tupakoinnin takia joten..

Share this post


Link to post
Share on other sites

Piksu ja Nyytikki jep :( sain autossa polttamisen loppumaan mutta on näitä joille en vielä kerro raskaudesta ja he olivat juuri viime vkl koko ajan mussa kiinni ku polttivat. ja nyt en siedä tupakan hajua ollenkaan!(oltiin siis leirintäaluella) oksettaa enkä saa happea kunnolla D: kävelin koko ajan pois mut eiköhän ne aina kävelly ihan kiinni tai taakse.... alko ärsyttämään niin suunattomasti mutta olen ilman raskautta aika lempeä ihminen, mutta nyt.. sain purra huuliani etten ala räyhäämään. onneks en nää näitä ihmisiä jatkuvasti, toi yks vkl oli tarpeeksi ja nyt voin hengittää :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kuinka riskialtista alkuraskaudessa on huono ja sekava unirytmi? Oon aina ollut tosi huono nukkumaan ilman melatoniinilisää, ja sitä en oo uskaltanut käyttää yrityksen alettua, enkä varsinkaan nyt aio ottaa kun olen plussannut. Se nyt johtaa siihen,että kestää myöhään saada unta ja usein heräilen muutaman tunnin välein, enkä meinaa saada uudestaan unta (kuten nyt)... Hysteerisenä alkuraskaudessa mua huolettaa tämä eikä se yhtään kyllä auta unensaantiin...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Maallinen olento en mä usko, että uni siihen kovinkaan paljoa vaikuttaa. Tietenkin jos se aiheuttaa sulle kovasti stressiä niin eihän sekään hyvä asia ole. Itsellä oli alkuraskaudessa niin kova pahoinvointi, että valvoin usein oksentamassa yöllä ja olin päivisinkin tosi väsynyt sen takia. Itse en huolisi turhia siitä!  :) Eri asia, jos ei oikeasti pystyisi nukkumaan moneen vuorokauteen ja se olisi jo omallekin terveydelle vaarallista.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Helpottava tietää, kiitos :)

 

Nyt tuli kuitenkin uutta kysyttävää... Eilen tosiaan plussasin (dpo 10 tai 11) Pregcheck liuskatestillä.Nyt testasin Pregcheck puikolla ja viiva näyttää ehkä jopa haaleammalta (?!!) Toki se ei ole vielä aivan täysin kuivahtanut, mutta yli 10 min testauksesta kuitenkin on. Rfsu liuska näytti korkeintaan hyvin haaleaa viivanpaikkaa.. Rfsusta lukenut paljon huonoa, mutta nyt kyllä huolestuttaa?!!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now