Sour Puss

Tyhmät kysymykset odotuksesta - osa 5

577 posts in this topic

Neuvola laskee virallisen la sen mukaan että kierto on 28 päivää ja alottaen edellisistä kuukautisista. Saman ajan saat laskureillakin kun pistät että kierto on 28 päivää. Niin ja nt-ultrassa vaihdetaan vain jos on 5 päivää suurempi heitto. Joillakin paikkakunnilla se voi olla jopa 7 päivää ennen kun suostutaan vaihtaan la.

Edited by Anis

Share this post


Link to post
Share on other sites

^Ja joillakin paikkakunnilla vaihtuu päivänkin heitosta. ;) Mulla joka kerta vaihtunut 1-2 päivää.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä kävin alkuraskauden ultrassa yksityisellä, kun menkoista laskettuna olisi ollut 7+2, mutta alkio vastasikin viikkoja 6+4. Neuvolassa on nyt sitten siitä lähtien laskettu tuon pienemmän koon mukaan, mutta se nyt juuri meneekin tuohon viiden päivän rajaan. Tänään nt-ultrassa sikiö voisi kokonsa puolesta ollakin taas kaksi päivää suurempi kuin tuo myöhäisempi la, joten sitä ei alettu muuttaa. Ultrannut kätilö sanoikin laskettujen aikojen olevan enemmänkin "sivistyneitä arvauksia", joten ei ole niin päivän päälle väliä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Taas olen täällä kyselemässä... :D

Eli mulle tuli ongelma kielikorun kanssa. Sama kielikoru ollut nyt käytössä parisen vuotta ilman ongelmia. Nyt lähipäivinä on tuntunut, että on alkanut jotenkin ehkä kiristämään kieltä. Tai sellainen ikävä tunne on siinä ja tuntuu että tappi olisi liian lyhyt. Voiko raskaus turvottaa kieltä tai jotain? Kummastuttaa, kun yhtäkkiä tällaista... Pidempiä tappejakaan ei tietenkään tällä hetkellä ole :/

 

Muoks// Niin ja pientä särkyä on kielessä.

Edited by Maallinen olento

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kyllä mä uskon että kielikin voi turvota raskauden takia. Ite huomasin eilen että nilkat on turvoksissa. Olin kyllä pystyssä koko päivän, mutta ei mulla normaalisti turpoo paikat tuolleen :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ok, eli pitänee tosiaan hankkia uusi tappi. Ihme juttu kyllä, luulin että raskauden aikana ongelmallinen on lävistyksistä vain napakoru :D

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä jouduin napakorun ottaa pois vasta rakenneultraan. Niskaturvotusultrassa ei ollut kohtu vielä niin korkealla :D Mutta hyvin meni koru samaan reikään synnytyksen jälkeen ;)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Koira (n. 30kg) hyppäsi innostuksissaan mahaani vasten. Sain vähän estettyä, mutta kyllä se ihan reippaasti töksähti alavatsan kohdalle. Nyt menossa rv 32, ja pelottaa oliko tuosta mitään haittaa vauvalle/raskaudelle? Mistä merkeistä pitää huolestua, ja kestääkö maha näin loppuraskaudessa minkälaista kaltoinkohtelua?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä en oo expertti, mut sanoisin että lapsivesi jne aika hyvin suojaa tollasilta töyssähdyksiltä, varsinkin jos koira ei ollut mikään tanskandoggi joka olis ottanut muutaman metrin päästä vauhtia. Tietysti kannattaa kuulostella omaa vointia ja vauvaa. Mun äiti kaatu tuolilla kauheella ryminällä aivan suoriltaan kun ootti pikkuveljeäni (pyörtyi), muistan kun äiti itki ja oli tosi huolissaan vauvasta, mutta kaikki oli hyvin rymähdyksestä huolimatta :) En muista millä viikoilla oli mutta viimeisellä kolmanneksella jo, näin muistelisin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Faye mulla hyppäsi keskiraskauden aikaan lammas vatsaa vasten mutta kaikki on ok. Mun kaveri myös noilla viikoilla kaatui suoraan mahalleen ja solisluu murtui mutta vauva on silti kunnossa :) Jos tunnet liikkeitä niin mä ainakin olisin ihan rauhallisin mielin. Toki voi myös aina soittaa neuvolaan tai synnärille ja kysyä jos on kova huoli niin osaavat varmasti rauhoitella sitten. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos lohdullisista vastauksista! Mitään oireita ei hypyn jälkeen ole ollut, ja vauvakin on tuntunut liikkuvan ihan normaalisti. Mut kauhee kun tollaset pelottaa :( Hyvässä suojassahan se tosiaan taitaa siellä olla.

Edited by faye

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskettaisiinkohan tämä tyhmäksi kysymykseksi:

 

Kylpyläreissua pukkaa, onko porealtaasta jotain haittaa? Ei nyt tarkoitus ole mahaa siinä poreiden edessä pyöritellä, mutta alaselkä/hartiat/selkä(/kyljet?) ottaisivat tietenkin osansa. Puolivälissä raskautta mennään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Rv 6+2.... viikon tullut vaihtelevasti kirkasta verivuotoa,kuitenkin kokoajan vähemmän kuin kuukautisvuoto.

tiedättehän kuinka raastavaa hermoille tämä on... en tiedä mitä minun pitäisi tehdä?

kipuja eikä hyytymiä ole... mutta tosiaan jo viikon kestänyt vuotelu :(

ultra vasta ens torstaina,menetän siihen mennessä mielenterveyden.

ottaakohan päivystyksessä vastaan....

Edited by Napu84

Share this post


Link to post
Share on other sites

Laskettaisiinkohan tämä tyhmäksi kysymykseksi:

 

Kylpyläreissua pukkaa, onko porealtaasta jotain haittaa? Ei nyt tarkoitus ole mahaa siinä poreiden edessä pyöritellä, mutta alaselkä/hartiat/selkä(/kyljet?) ottaisivat tietenkin osansa. Puolivälissä raskautta mennään.

 

Niin kauan ku ei supista ni on vamaan ok. Kaikista kovimpia hierontalaitteita kannattaa ehkä välttää...'

 

 

Napu, Niin ärsyttäviä ku nuo vuodot onki ni aika usein ne on vaarattomia. Varsinki ku hyytymiä ja kipuja ei oo ollu. Tsemppiä. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla epäilty lapsiveden vähentymistä? Mulla huomattiin äitiyspolilla radiin liittyvällä läärikäynnillä lapsiveden niukkuutta ja olen menossa perjantaina ja tiistaina kontrollikäynneille. Nyt meneillään rv 33+3. Voi kuulemma johtua ihan vauvan asennosta (perätila) tai päiväriippuvaisesta vesimäärän vaihtelusta, mutta toki huolestuttaa. Tyttö kasvaa onneksi täydellisesti keskikäyrällä ja painoa nyt 2055g.

 

Mietin aiheesta ketjunkin aloittamista mutta kyselen täällä ensin ja sitten ehkä ketjua pystyyn jos diagnoosi vahvistuu.

Edited by Kullannuppu32

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko muilla alkanut repäisykivut hyvin aikaisessa vaiheessa? Itsellä nyt vasta noin 5+2 rv menossa ja alkanut aika koviakin vihlaisuja tulla kun nousee istumasta/makaamasta. Onkohan tämä normaalia, nyt jo?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Onko kenelläkään muulla epäilty lapsiveden vähentymistä? Mulla huomattiin äitiyspolilla radiin liittyvällä läärikäynnillä lapsiveden niukkuutta ja olen menossa perjantaina ja tiistaina kontrollikäynneille. Nyt meneillään rv 33+3. Voi kuulemma johtua ihan vauvan asennosta (perätila) tai päiväriippuvaisesta vesimäärän vaihtelusta, mutta toki huolestuttaa. Tyttö kasvaa onneksi täydellisesti keskikäyrällä ja painoa nyt 2055g.

 

Mietin aiheesta ketjunkin aloittamista mutta kyselen täällä ensin ja sitten ehkä ketjua pystyyn jos diagnoosi vahvistuu.

Lainaan itseäni ja vastaan siltä varalta että joku muukin kaipailee tietoa. Tänään, viikko myöhemmin oli lapsiveden määrä ihan normaalilla tasolla. Keskiarvo näillä viikoilla on afi-indeksillä 14 ja mulla oli 10, joka on kuulemma täysin normaali määrä.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Pitäisikö neuvola-aika varata heti plussauksesta... Viimeksi kun tein niin, sain ajan rv 6, kun ei ollut täysin varmuutta raskauden kestosta ja nyt sama tilanne. Meillä siis neuvolassa ultraavat, jotta tiedetään laittaa ajoissa np-ultraan. Kuitenkin ultraa päästiin käyttämään vasta toisella (vai kolmannella) käynnillä ja sekin käynti oli siis aika turha, koska lopulta kävin yksityisellä toteamassa kkm:n rv 8.

 

Ei huvittaisi taas mennä vaan keskustelemaan neuvolaan, jos se onkin turhaa, mutta mitenköhän niitä aikoja sitten saa myöhemmin...?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä varasin ajan neuvolaan vasta ar-ultran (lapsettomuuspolilla) jälkeen rv 8+0 ja ajan sain 10+1. Näin Hämeessä, mut jossain voi olla ruuhkaisampaa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mä soitin rv 5+jotain varatakseni neuvola-ajan. Pientä kauhistelua tuli tädiltä, kun olin "niin myöhään" liikkeellä. Ensikäynnin sain vasta rv 10+, samoin nt-ultraksi tuli myöhäisin mahdollinen ajankohta (12+6). Myös rakenneultra menee aika myöhäiseen, 21+2. Käsitin, että jos olisin soittanut aiemmin, olisin saanut myös vähän varhaisempia aikoja. Hyvin paikkakuntakohtaista siis!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Juu, paikkakuntakohtaista on. Itse soitin neuvolaan plussauksen jälkeisenä ekana arkena lääkitykseni takia ja samalla varattiin eka käynti, joka osuu rv 9+?. Meidan alueen pieni neuvola on aika täyteen ahdettu ja valinnanvaraa ajoissa ei ollut yhtään. Onneksi se tarjottu aika kävi...

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläpäin kai ohjeistetaan soittamaan heti plussan jälkeen. Itse soitin vasta viikolla 8+ (saattoi olla jopa 9+0) varhaisultran jälkeen ja ensimmäinen neuvola oli 10+0. Hirveästi ei ollut valinnanvaraa kai ajoissa enää, mutta ei kukaan mitenkään voivotellut että olen myöhään liikkeellä. Soitin itse asiassa neuvolaan jo aiemmin neuvoja kysyäkseni, mutta en halunnut silloin varata aikaa, koska epäilin vahvasti keskenmenoa ja halusin käydä ensin ultrassa. Kävin lopulta kahdestikin varhaisultrassa ennen ajanvarausta, koska ensimmäisessä viikot eivät täsmänneet yhtään eikä jäänyt luottavainen olo, ei tuntunut hyvältä varata aikaa keskusteluun vauvasta jota ei ehkä olekaan enää. 

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mulla vähän sama nyt kuin yllä, olin ajatellut eilisen ar-ultran jälkeen varata mutta koska siitä jäi epäileväinen olo niin varaan vasta toisen ar-ultran jälkeen jos ja toivottavasti kun tarvetta on. Eli viikot on sitten 7+ jotain. Varmasti aikoja on huonosti mutta eiköhän sieltä joku löydy.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now