onion

Enterorokko!

49 posts in this topic

Ataraxista, kuten setiritsiinistäkin, on kyllä lapsille nestemäinen versio. Mulla oli kutina samaa luokkaa: tuplat zyrteciä ei tehnyt mitään oikeastaan sen eteen, että ois saanut nukuttua. Ataraxilla sitten sai olon siihen moodiin, että sai untakin. Entero on kyllä "hieno" tauti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä on lapsilla ilmeisesti enterorokko. Esikoisella oli viime lauantaina vuorokauden kestävä korkea kuume. Seuraavana päivänä tuli yksi näppy suupieleen. Tajusin että ne liittyy yhteen vasta kun kuopukselle tuli näppyjä. Kuopuksella oli hieman lämpöä ma-ti välisenä yönä, ja tiistai-iltana huomasin näppyjä suussa ja suun ympärillä, polvissa, pepussa ja jalkaterissä.

Nuo polvissa olevat on nyt kasvaneet, mutta näppyjä ei ole juurikaan tullut lisää.

Ne eivät tunnu kutisevan, ja poika syö ja nukkuu aika normaalisti.

 

Nyt toivotaan, että tauti hellittäisi sunnuntaihin mennessä, silloin olisi tarkoitus juhlia pojan synttäreitä. Onko niin ettei rokko tartu enää kun näpyt on hävinneet? Vai pitäisikö vaan suosiolla siirtää juhlia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

^ Scarlet, itse kyllä siirtäisin juhlia. Me selviteltiin tuota tartutusjuttua, koska haluttiin tietää milloin voidaan mennä esim. muskariin. Mun käsittääkseni entero voi olla hyvin tartuttava aika pitkään. Muistaakseni se meni niin, että kokonainen viikko pitäisi odotella "karanteenissa" sen jälkeen, kun lämpöily on lakannut ja iho alkanut selvästi parantua (ei siis puhkeamattomia tai vastapuhjenneita rakkuloita). Jos siis näppyjä on ilmennyt tällä viikolla, niin tarttumisriski voi olla vielä ensi viikonkin.

 

Rakkuloiden kunnollinen paraneminen voi kestää... Meillä lämpöily ja kutinavaihe kesti ehkä 4-5 päivää, mutta ihossa näkyy rakkuloiden jälkiä ja "pikkunäppyjen" jäljiltä karkeaa ryhelmää paikoitellen edelleen, vaikka entero meni ohi jo kuun vaihteessa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos tiedoista Aeria :) Siirrettiin synttärijuhlat ensi viikon viikonlopulle.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni entero voi olla hyvin tartuttava aika pitkään.

Mä olen ymmärtänyt myös näin. Itse oltiin kotona myös melkein viikko ts. siihen asti, että rakkulat olivat jo kuivumassa pois.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun käsittääkseni entero voi olla hyvin tartuttava aika pitkään.

Mä olen ymmärtänyt myös näin. Itse oltiin kotona myös melkein viikko ts. siihen asti, että rakkulat olivat jo kuivumassa pois.

 

Itseasiassa voi olla useita viikkojakin tartuttava jälkeenpäin ja tartuttaa jo ennen oireita eli hankalasti estettävä jos sitä liikkeellä on. Meille vastasi lääkäri, että jos rakkuloista huolimatta yleisvointi on hyvä (ei kuumetta, syö jne) niin hoitoon voi heti palata.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin on tää ihanuus kylässä :(

la-su yönä Minille nousi kuume ja oli ihan reppana koko su-päivän.

Näppyjä nousi ensiksi peppuun ja maanantaina vasta muualle. Suukin on täynnä ihottumaa, joten eilen eikä tänään meillä ei ole juurikaan syöty. Juominenkin on tuskan takana.

 

En ikinä toivo tätä kenellekään, joten päätin, että pysytellään poissa vauva-piireistä pitkään.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meilläkin tuli. Viikko sitten maanantaina alkoi räkä/yskiminen, torstaina nousi 39 asteen kuume, jatkui perjantaina jolloin lääkäri sanoi olevan Angiina. Noh, lääkkeiden saatua lauantaina nousi sitten noi rakkulat myös jalkoihin. Sunnuntaina ilmaantui suunpieliin sekä niskaan että käsiin. Suussa olleet leviintyi joten perjantain diagnosoitu angiina oli/on enteroangiina. Lääkkeet onneks (varsinkin kipulääke) näköjään auttaa, koska poika on alkanut syömään soseita taas. Perjantaina maistui vain neste.

Edited by Yazz

Share this post


Link to post
Share on other sites

VAroitus: PK-seudulla myös liikkeellä tätä inhottavaa tautia. Viikko sitten alle 1v poika sairastu korkeaan 40 asteen kuumeeseen ja meni aivan veltoksi ei maistunu ruoka eikä juonu. Tk:ssa sanoivat että on vain perus kuumetta. PArin päivän päästä kuume laski ja ruoka alko maistumaan taas. En osannu epäillä mitään ennenkuin itse viime lauantaina sairastuin: Parin tunnin varoitusajalla nousi korkea kuume joka oli seuraavana päivänä tipotiessään. Päivä tästä niin tuli käsiin ja jalkapohjiin kutiavat rakkulat, nyt on tullu myös suuhun. Ja kutina jatkuu edelleen voimakkaana vaikka kuumeen noususta on jo 4 päivää :( Ei yhtään kiva tauti hyi!

Share this post


Link to post
Share on other sites

Mun mieskin nyt sitten sairastui ko. rokkoon. Toissayönä nousi 39 asteen kuume ja voimat oli ihan nollassa. Kuume on kuin vuoristorata, eilen koko päivän paha olo ja ei voinut syödä koska oksennus tuli. Särkee joka paikkaan, ja varsinkin päätä. Nyt tänään sitten ilmestyi rokkonäppylät. Ei kuulemma yhtään kiva tauti.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Yazz: kauanko teillä jatkui tuo syömättömyys? pe-ma?

Meillä on oltu nyt 3 päivää syömättä ja oon ihan huolesta sykkyrällä kauanko tätä pitää vielä katsella.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Myös Jyväskylässä enterokkoa..ainakin meillä. Poika sairastui äkillisesti tiistaina ja nyt alkoi itsellä oireet. Myös pojan mummulle oli noussut viime yönä kipeitä näppyjä suuhun. Eli näyttää tarttuvan tosi hyvin. Sillä Mummu vain käväisi meillä sunnutaina ja poikamme oli vielä silloin elämänsä kunnossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Nostan ketjua.

Onko kellään nyt enterorokkoa? Ja jos vauva/lapsi on sen sairastanut niin kauanko syömättömyys kesti?

 

Meidän lapsella nousi kuume viime lauantaina. Siitä ruokahalu hiljalleen katosi ja on nyt ti-ke ollut vain maito ja velli linjalla. Buranakaan ei edistä ruokailua, kieltäytyy kun lusikan näkee. Tänään tosin söi vähän sämpylää mutta myöhemmin kun yritti niin heti kun suuhun saa niin sylkee pois.

 

Vellin juonnissa ei ongelmaa ja on ihan virkeä, mitä nyt vähän normaalia herkempi. Yöt on levottomia ja herää yöllä itkien, samoin päiväunilta.

 

Kokemuksia?

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sama. Poika sairastu viime to, eikä vieläkään ruoka maistu entiseen mallin. Myös yöt on levottomia. Siskolla rokko lievempänä, sairastui su, mutta syö myös melko huonosti.. Käytiin pojan kanssa tänään lääkärissä tarkistuttamassa korvat, edelleen oli kuulema rakkuloita suussa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Kiitos paljon vastauksesta. Hyvä kuulla, että muillakin tuota syömättömyyttä pidempään.

 

Sinällään en ole huolissani, tuli vaan mieleen että jos onkin korvat ja kärsii kipua turhaan

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä oli koko perheellä enterorokko muutama vuosi sitten, enkä itsekään syönyt muuta kuin jäätelöä viikkoon, ja sen jälkeen toisen viikon varovasti jotain karkeampaa, suu ja nielu voivat kyllä olla niin kipeitä etten ihmettele jos lapset kieltäytyy syömästä. :/

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä tuo lapsi alkoi eilen jo vähän syömään, sormin naposteli banaania ja pinaattilettuja. Tänä aamuna ei taas mitään.

 

Eli tässä voi mennä vielä ensi viikkokin huonolla syönnillä?!? Eipä siinä muuten mtn, on vaan vähän rasittavan kiukkuinen :-(

 

Hämäävää myös se, että ei ole rakkuloita eikä näytä kipeältä. Eli enterorokko ei ole 100% varma, ne punaiset läiskät kitalaessa vaan herätti epäilyn.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Toivottavasti alkaisi ruoka maistua pian enemmänkin!  Rakkulattomuuteen en osaa sanoa mitään, meillä oli selvät rakot...... Tosin ystäväperheellä oli ihan samat oireet ilman selkeitä rakkoja, ja olisi loogista että olisi ollut sama tartunta, joten ehkä niitä voi olla rakottomiakin, mutta kipeän tuntuisia versioita? Ehkä? Mekään ei oltu siis muuten kipeitä suurinta osaa rokkoajasta, ehkä pari päivää just kuumetta yms., mutta loppuajasta pelkkä kipeä suu ja nielu.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä sairastu viime viikolla ensin mies ja sitten perään esikoinen (2v).

Nyt ollaan lähdössä lääkäriin, kun myös vauvalta (3,5vk) löytyi näppyjä. Sillä ei onneksi kuumetta ole ollut ja muutenkin syö ja nukkuu normaalisti, vähän kyllä tänään ollut rutunen. Ite taidan selvitä pienellä kurkkukivulla, kun mies taasen on ollut ihan hätää kärsimäs. Esikoisella oli ensin pari yötä kuumetta, sitten näpyt jalkapohjissa ja vaippa-alueella. On syönyt lähinnä rahkaa ja vanukkaita, lisäksi juonut mehua ja maitoa. Varmaan alkaa pikku hiljaa parantua sekin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Tyttö sairasti pääsiäisenä ja mies noin viikko sen jälkeen. Kauhea tauti. Ipana söi pääosin mehujäätä ja joi maitoa, kun oli ihan täynnä niitä rakkuloita ja kuume oli tosi korkea. Viikko pidettiin molempia eristyksissä ennen kuin uskalsi päästää hoitoon/töihin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ja taas on se aika vuodesta kun tämä ihana virus jyllää...täällä 3 lasta tällä hetkellä kyseisessä rokossa

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä lapset kävi sen läpi, sitten mä ja nyt lopulta vissiin mies. Lapsilla ja mulla nousi korkea kuume päiväksi tai pariksi, pienempi sai muutaman näppylän, isompi ei mitään. Mulla kurkku on ollut tuskaisen kipeä. Ilman noita kuopuksen rakkuloita ja tietoa siitä, että esikoisen kerhossa oli tautia liikkeellä, en olisi kyllä edes osannut yhdistää enteroon. Oltiin vielä isovanhemmilla kyläilemässä, mutta onneksi ainakaan nyt viikkoa myöhemmin ei isovanhemmilla ole ollut mitään oireita.

 

Mä laskin pojan tällä viikolla jo takaisin kerhoon, koska pojalle ei tosiaan noussut näpyn näppyä, kuume oli laskenut jo päiviä sitten ja sieltä kerhosta se oli lähtöisinkin. Eiköhän siellä olleet kaikki sen jo saaneet, jotka olivat saadakseen. Ja lääkäreiden ohjeistukset tosiaan näkyvät olevan, että kuumeettomana voi viedä hoitoonkin.

Share this post


Link to post
Share on other sites

. Ja lääkäreiden ohjeistukset tosiaan näkyvät olevan, että kuumeettomana voi viedä hoitoonkin.

 

Joo ja sehän tarttuu ennen kun ilmaantuu. Näpyt kun tulee niin on tauti jo pois menossa.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Meillä 2-vuotiaaseen tyttöön iski enterorokko viime lauantaina. Iltapäivällä alkoi nousta kuume, illalla oksenteli muutaman kerran rajusti ja sanoi, että "Näppylöitä suussa". Suu myös selvästi aristi muutaman päivän, kurkku ei ehkä ollut ainakaan mahdottoman kipeä, koska ruoka maistui jotenkuten koko ajan. Jalkoihin, lähinnä polvien ja reisien alueelle nousi näppylöitä sunnuntaina, maanantaina näppylöitä oli joitakin myös käsissä ja suun ympärillä. Muutamana iltana annettiin ennen nukkumaanmenoa Panadolia, koska näppylät oli selvästi kipeitä ja kutisevia. Torstaina viimein oli niin reippaan oloinen että päästettiin päiväkotiin. Meillä oli siis ilmeisesti melko lievä versio.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!


Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.


Sign In Now